اخبار داغ

کردستان زیر آوار رکود مسکن !

کردستان زیر آوار رکود مسکن !
دولت تدبیر و امید عملکرد چندانی در بخش مسکن نشان نداد و فضای اقتصاد را به جایی رساند که اقتصاد مسکن به وضعیت رکود رسیده و در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، رکود مسکن از یک طرف باعث کاهش تولید مسکن شده و از طرف دیگر بر تعطیلی مشاغل مرتبط با مسکن و در نتیجه افزایش بیکاری در جامعه منجر شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کُردتودی،,

 

,

در کشور ما مسکن فقط برای تولید مسکن نیست بلکه باعث تولید اشتغال نیز می شود و مشاغل زیادی با تولید مسکن در ارتباط هستند.

,

 

,

مسکن در حالی با ارزش افزوده منفی روبه‌رو شده که در دولت قبل، سرمایه‌گذاری‌های زیادی را به خود اختصاص داده بود.

,

 

,

مسکن در طول سال‌های 89 تا 91 بیشترین سرمایه‌گذاری را از آن خود کرد، اما رکودی که در اقتصاد، حاکم شد نه تنها سرمایه‌گذاری‌ها را منفی کرد بلکه واحدهای ساخته شده سرمایه‌گذاران را روی دستشان گذاشت.

,

 

,

رستمی  یکی ازانبوه سازان استان کردستان در این زمینه می گوید: رکود حاکم بر بازار و کاهش حجم خرید وفروش باعث شده تا افرادی که نقدینگی مناسبی برای ساخت وسازدارند استقبال چندانی ازساخت وسازازخودنشان ندهندچون ساخت وسازمانندسالهای گذشته چندان سود ندارد بنابراین ترجیح می دهند سرمایه خود را در بانکها سپرده گذاری کنند تا سود مناسبی ازسپرده خود بدست آورند.

,

 

,

, ,

 

,

سعیدی صاحب دفتر مشاوره املاک در سنندج می گوید: فروشنده تمایل به فروش ندارد و متقاضی مسکن هم تمایلی به خرید ندارد و رکود نسبی در بازار مسکن استان حاکم است.

,

 

,

وی در ادامه می گوید: افت بودجه خرید متقاضیان مسکن وهمچنین افزایش میزان عرضه ملک نسبت به حجم تقاضای موثرباعث شده رکود سنگینی دربازارمعاملات مسکن وبه تبع آن ساخت وساز حاکم شود.

,

 

,

اسماعیل زاده که سرپرست یک شرکت ساختمانی در کردستان است می گوید:  ساختمانی رونق بخشیدن به بخش ساخت وسازمسکن، سایربخش های مرتبط رانیز فعال می کند و این یعنی سرمایه گذاری و اشتغال زایی بیشتر، که امید می رود مسئولان با برنامه ریزی های لازم ، زمینه ایجاد این رونق را فراهم کنند.

,

 

,

به عقیده کارشناسان، یکی از دلایل سقوط بخش مسکن، بی‌توجهی به مسکن مهر بود که باعث شد سرمایه‌گذاری‌ها کاهش یابد.

,

 

,

در این زمینه عملکرد دولت یازدهم تاثیر بسزایی می توانست داشته باشد اما دولت یازدهم  در همان ابتدای کار تنها به مسکن مهر اعتراض کرد و عملا برنامه ای برای اصلاح آن یا ارائه طرح جدیدی برای بخش مسکن نداشت.

,

 

,

به واقع  دولت تدبیر و امید عملکرد چندانی در بخش مسکن نشان نداد و فضای اقتصاد را به جایی رساند که اقتصاد مسکن به وضعیت رکود رسیده و در شرایط مناسبی به سر نمی‌برد.

,

 

,

بر اساس آمار اعلام شده رونق بخش مسکن می‌تواند بیش از 300 نوع شغل را به صورت مستقیم راه بیندازد، اما زمانی که سرمایه‌گذاری در این بخش متوقف می‌شود، مشکل اشتغال را هم چند برابر می‌کند و زمانی که اشتغال از بین می‌رود، معیشت خانوارها نیز به خطر می‌افتد.

,

 

,

یکی از بخش‌هایی که رشد منفی آن از سوی مقام معظم رهبری در سخنرانی اول امسال در حرم رضوی مورد انتقاد قرار گرفت، بخش مسکن بود. ایشان در این سخنرانی از این که در بخش مسکن، «عقب‌رفت داریم» انتقاد کردند و گفتند:‌ «آمارهای رسمی انسان را قانع نمی‌کند به این‌که حرکت عمومی به سمت رفع مشکلات اقتصادی است.»

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه