اخبار داغ

سپاه و نقش آفرینی در صدور انقلاب؛

وقتی آرمان انقلاب اسلامی به گروهای مقاومت انتقال می یابد

وقتی آرمان انقلاب اسلامی به گروهای مقاومت انتقال می یابد
در این نوشتار به بررسی نقش آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسئله صدور انقلاب خواهیم پرداخت تا میزان اثر گزاری سپاه را در حمایت از جریان های مقاومت در راستای صدور انقلاب مشاهده کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از "سپاس"،خداوند متعال در قرآن کریم بارها و بارها بر پیروزی نهایی مستضعفان و محرومان و سیادت و بزرگی ایشان بر پهنه ی گیتی و شکست قدرتهای ظالم و مستبد تأکید نموده است، از جمله دراین آیه فرموده است« و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین»که بر رهایی ملت های مظلوم از چنگال ظالمین و مستکبرین تأکید می نماید. پس به جاست ملت های اسلامی با امید به تحقق این وعده قطعی الهی بر ضد حکومت های فاسد و مستبد قیام کنند و حقوق پایمال شده ی خود را از آنها مطالبه نمایند. در این راستا ملت ایران به رهبری توانمند امام خمینی (ره) توانست تأثیرگذارترین قیام اسلامی و معنوی یک ملت مبارز و عدالت خواه را بر ضد استبداد و استعمار، درعرصه ی جهانی رقم بزند. و با به پیروزی رسیدن نه تنها کار را تمام شده دانست بلکه خود را درآغاز راه که همانا، بیداری کل ملت های جهان برای رهایی از یوغ استعمارگران و دیکتاتوری های حاکمه بر آنها دید. و برای نیل به این هدف تمام تلاش خود را صرف نمود و سیاست صدور انقلاب را به عنوان یک راهبرد همیشگی برای انتقال ارزشهای دینی و اسلامی و اخلاقی، سیاسی وفرهنگی به سایر ملت های مظلوم مد نظر قرار داد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, "سپاس"،,

ضرورت بحث درباره ی مسأله صدور انقلاب و میزان تأثیر پذیری جنبش های اسلامی معاصر از آن، به این جهت است که بتوانیم با شناخت کانون اصلی این تحول یعنی انقلاب اسلامی ایران در جهت تقویت هر چه بیشتر این موج و خیزش عظیم اسلامی برآییم از دیگر سو سپاه به عنوان پاسدار انقلاب اسلامی برای پاسداری از این انقلاب در این سی و اندی ساله کوشیده است و به قطع و یقین حفظ انقلاب بدون حرکت جاری و ادامه دار ممکن نخواهد بود و این حرکت جاری در جریان صدور انقلاب و حمایت از جریان های مقاومت رخ خواهد داد.

,

لذا در این نوشتار به بررسی نقش آفرینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مسئله صدور انقلاب نیز خواهیم پرداخت تا میزان اثر گزاری سپاه را در حمایت از جریان های مقاومت در راستای صدور انقلاب مشاهده کنیم.

,

مفهوم صدور انقلاب

, مفهوم صدور انقلاب ,

پدیده ی صدور انقلاب یکی از پیامد های هر انقلاب بزرگ تاریخ معاصر بوده است که می توان گفت: هر ملتی برای حفظ و گسترش آرمانهای انقلابی خود اقدام به صدور ارزش ها و آرمان های انقلابی خود می کند.

,

درمورد جمهوری اسلامی ایران می توان گفت ایده ی صدور انقلاب از دو انگیزه ی مهم ناشی شد؛ یکی انگیزه ی تبلیغ دینی بود که از اعتقاد به جهان شمول بودن دین اسلام و احساس وظیفه برای ترویج آن به سراسر جهان نشأت می گرفت و دیگری از حقارت ها و سرکوب هایی ناشی می شد که تمام تاریخ معاصر ایران را از خود آکنده کرده بود. بنابراین با پیروزی انقلاب اسلامی و توجه امام خمینی (ره) به ایده ی صدور انقلاب،  به سرعت این ایده از مرحله ی فکر به یک سیاست مهم و کاربردی  و در نهایت به یک راهبرد همیشگی در جمهوری اسلامی تبدیل شد.

,

انقلاب اسلامی ایران  تنها نمونه تاریخی قیام یک پارچه توده های مسلمان علیه نظام فاسد حاکم است که بر اساس ایده آل ها و آرمانهای مکتب دینی بوده ، به گونه ای که در نهایت در مسیر تحقق نظام اجتماعی اسـلام ،  به تشکیل« حکومت اسلامی» دست یافته است . در واقع تنها نمونه منحصر به فرد در تاریخ اسلام و جهان که از این حدیث، نه در سده های معاصر و اخیر یا پیشین نمیتوان برای آن فرد مشابه دیگری در نظـر گرفت. .

,

شهید مطهری معتقد است : انقلاب روحی مقدمه انقلاب اجتماعی است به نظر وی ابتدا انقلاب روحی  در مردم ایران صورت گرفت و بعد انقلاب اجتماعی به وقوع پیوست به تعبیر دیگر انقلاب ایران با پیروی از آیه( ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیرو ما بانفسهم ) دست به قیام بر علیه ظلم و جوردر زد لذا امکان ندارد مردم یک جامعه قیام کنند و نظام اجتماعی حاکم را دگرگون سازند بدون اینکه در درون خودشان انقلابی صورت گرفته باشد .

,

, ,

راهبرد صدور انقلاب

, راهبرد صدور انقلاب,

همانطور که در ابتدا ذکر شد، صدور انقلاب تلاشی است که یک نظام انقلابی برای گسترش ایده و آرمان انقلابی خود به دیگرکشورها صورت می دهد و این موضوع زمانی مطرح میشود که آرمان انقلابی تازگی داشته باشد . در این راستا جمهوری اسلامی ایران نیز تلاش کرده است تا انقلاب اسلامی را به عنوان نمونه ای ازحرکت شجاعانه در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی به دیگر ملت های مسلمان و غیر مسلمان معرفی کند تا آنان نیز از حقوق و شیوه دستیابی به حقوق خود آگاه گردند. بحث صدور انقلاب از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی مورد توجه سیاستمداران و انقلابیون ایرانی و غیر ایرانی قرار داشت .

,

 اهمیت اصل صدور انقلاب به حدی  بوده است که به  این نکته در اصل 154 قانون اساسی نیز تصریح شده است :"جمهوری اسلامی ایران سعادت انسان در کل جامعه بشری را آرمان خود می داند و استقلال و آزادی و حکومت حق و عدل را حق همه مردم جهان می شناسد .

,

نکته مهم دیگری که میتوان به آن اشاره کرد این است که سیاست صدور انقلاب بهترین و قویترین عامل در جهت تداوم و بقای انقلاب اسلامی است ؛ زیرا با گسترش آرمانهای انقلاب و استقبال جهانیان از آن پایه های انقلاب هم در داخل کشور و هم در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی تقویت می گردد.

, .,

 

,

دیدگاه امام خمینی درباره صدور انقلاب

, دیدگاه امام خمینی درباره صدور انقلاب ,

«ما انقلابمان را به تمام جهان صادر می کنیم چرا که انقلاب ما اسلامی است و تا بانگ لا اله الا الله و محمد رسول الله بر تمام جهان طنین نیفکند مبارزه هست و تا مبارزه هست و تا مبارزه در هر کجای جهان علیه مستکبرین هست، ما هستیم» «که ما سوار طیاره شویم و بریزیم به ممالک دیگر یک همچو چیزی نه ما گفتیم نه ما می توانیم اما آن که ما می توانیم این است که بوسیله دستگاههایی که داریم به وسیله همین صدا وسیما به وسیله مطبوعات.... اسلام را همانطور که هست  معرفی کنیم.»

,

رویکرد امام خمینی (ره) نسبت به مسأله صدور انقلاب شامل «ابزار» و «آرمان» و حاکی ازعنصر  «تدریج» بود. منظور امام از این پدیده به عنوان ابزاری برای دفاع از جمهوری اسلامی بود ، در حالی که آرمان جمهوری اسلامی که تحقق الگوی نظم جهانی «عدل اسلامی» است هیچ گاه به بوته ی فراموشی سپرده نشود .و نیز منظور ایشان از «تدریج»، صدور آرام آرام و کم کم انقلاب بود به طوری که «عمل »سبب «معرفی» اسلام در همه جا خواهد شد. بنابراین میتوان گفت نحوه ی عملکرد جمهوری اسلامی چه در داخل و چه در خارج آن می تواند یکی از مهمترین عرصه های نمایش انقلاب و معرفی آن باشد.

,

 

,

آغاز تلاش برای صدور انقلاب توسط سپاه پاسداران

, آغاز تلاش برای صدور انقلاب توسط سپاه پاسداران,

برای صدور انقلاب نیاز به ابزارهایی است که این انقلاب توسط آن صادر شود و این ابزار نمی تواند بدون توجه به تشکیلاتی با انگیزه انقلابی صورت گیرد اگر توقع داشته باشیم مسئله صدور انقلاب بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توسط وزارت خارجه پیگیری شود این مسئله توقع گزافی است زیرا این نهاد بعد از انقلاب در تمام بدنه دچار تغییر نشد و از قلب انقلاب بیرون نیامده بود که این مهم صورت گیرد لذا مسئله پیگیری صدور انقلاب باید از نهادهای انقلابی مورد پیگیری قرار می گرفت از همین رو ما مشاهده می کنیم که حتی در زمان درگیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی موضوع حمایت از جریان مقاومت و جنبش های آزادی بخش اسلامی در دستور کار قرار می گیرد.

,

آرمان فلسطین به عنوان یکی از شعارهای اصلی سپاه و بسیج در مراحل مختلف طرح و مورد حمایت قرار می گیرد و شعار راه قدس از کربلا می گذرد انگیزه آفرین رزمندگان در فضای دفاع مقدس می شود.

,

سپاه از همان روزهای آغازین تشکیل برای حمایت از جریان های اسلامی که در جبهه مقاومت تلاش می کنند از هیچ اقدامی دریغ نکرده و این نیز وظیفه ذاتی سپاه است چرا که سپاه محصور در مرزهای جغرافیایی ایران نیست و برای گروها و کشورهای درگیر جنگ با استکبار حامی و همراه می باشد.

,

 سپاه الهام بخش گروهای مقاومت

, سپاه الهام بخش گروهای مقاومت,

صاحب‌نظران انقلاب اسلامی مردم ایران را آغازگر حرکت مسلمانان برای احیای عزت اسلامی درکشورهای مسلمان می‌دانند. تشکیل سپاه پاسداران و بسیج و مقاومت در جنگ هشت ساله با صدام حسین در حالی که غرب و شرق و قدرت‌های ارتجاعی منطقه همگی از او حمایت می‌کردند، ایستادگی در برابر فشار گسترده سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای غرب اهام بخش حرکت های مقاومت در جهان اسلام شد.

,

سپاه نیز از آغازین روزها حتی با حضور در لبنان برای آموزش حزب الله و مبارزه با رژیم صهیونیستی سپاه پاسداران و بخصوص سپاه قدس را به عنوان حامی اصلی جریان های اصیل مقاومت اسلامی معرفی کرد.

,

در این میان نقش حزب‌الله به عنوان مولود انقلاب اسلامی و ایران در آزادسازی لبنان از اشغال اسرائیل در انتقال تجریبات سپاه به جریان مقاومت و الگو شدن حزب الله برای دیگر جریان های مقاومت در دیگر کشورها نیز قابل توجه بود.

,

سپاه توانست با بازوی قدرتمندی به نام نیروی قدس آرمان انقلاب را به گروهای مقاومت در خارج از مرزهای کشور انتقال دهد و از همین رو این گروها با کسب موفقیت و محبوبیت بین مردم کشورهای خود توانستند آرمان انقلاب را به آنها انتقال دهند و صدور انقلاب به این شکل صورت گیرد.

,

این مسئله قابل توجه است که سردار جوانی مشاور نماینده ولی فقیه در سپاه درباره حمایت سپاه از جریان مقاومت می گوید: «با شکل‌گیری توطئه‌های منطقه‌ای علیه جریان مقاومت، بیداری اسلامی و جمهوری اسلامی از سوی نظام سلطه با محوریت امریکا، باز این سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که با حضوری هوشمندانه در صحنه‌های مختلف و میدان‌های پرخطر، از عزت ملت، استقلال کشور و انقلاب اسلامی دفاع کرد».

,

 از همین رو وقتی امریکایی‌ها تحت مبارزه با تروریسم، به افغانستان و عراق لشکرکشی کردند؛ لکن هدف اصلی آنان ایران بود. سپاه پاسداران در به شکست رساندن امریکایی‌ها در پی این تجاوزهایش خصوصاً در عراق، کارنامه درخشانی در تراز درخشش در دفاع مقدس دارد.

,

سپاه در میدان بوسنی

, سپاه در میدان بوسنی,

هنوز فراموش نمی شود که در روزهایی که مردم بوسنی و هرزگوین درگیر جنگ با صرب ها بودند حضور سپاه در کنار آنها روحیه ای دیگر به مردم بوسنی داد و آنها که از اسلام فقط نامی را یدک می کشیدند کم کم با اسلام و انقلاب اسلامی آشنا شدند و مختصری از آرمان های انقلاب اسلامی توسط پاسداران به آنها منتقل شد هر چند با حاکمیت لیبرال ها این مهم به شکل عمق بعد از صلح ادامه نیافت.

,

حشدالشعبی ثمره انتقال تجربیات سپاه

, حشدالشعبی ثمره انتقال تجربیات سپاه,

شاید به جرائت بتوان گفت عراقی ها جز اولین گروهایی بودند که توسط سپاه با آرمان انقلاب آشنا شدند و شیعیان عراقی با عنوان لشکر بدر در کنار ایرانی ها بر علیه حزب بعث و صدام جنگیدند.

,

بعد از سقوط صدام فضا برای فعالیت جریان های انقلابی عراق فراهم شد و بدریون با حضور در خاک عراق آرمان انقلاب را که توسط سپاه با آن آشنا شده بودند به دیگر مردم عراق انتقال دادند.

,

بعد از حمله داعش به عراق سپاه با درخواست دولت عراق تمام قد در کنار مردم عراق قرار گرفت و آنها با الگو گیری از ایران و با تشکیل بسیج مردمی(حشدالشعبی) راه را بر داعش و تکفیری ها سد کردند.

,

سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس به عنوان حامی بزرگ مردم عراق شناخته شده و جز محبوب ترین شخصیت های عراق محسوب می شود عراقی ها امروز به واسطه سپاه قدس و فعالیت های مستشاری پاسداران و حمایت هایی که از مردم عراق صورت گرفته و با توجه به قرابت های دینی و مذهبی با آرمان انقلاب آشنا شده اند و صدور انقلاب را می توان در میان مردم عراق به وضوح مشاهده کرد.

,

میدان سوریه جهشی دیگر در صدور انقلاب

, میدان سوریه جهشی دیگر در صدور انقلاب,

شاید اغراق نباشد اگر بگویم میدان سوریه تجربیات صدور انقلاب را توسط سپاه به میدان عمل آورد از یک سو سپاه مستحکم در برابر توطئه های استکبار جهانی برای شکست محور مقاومت از طریق شکست سوریه ایستادگی کرد و نگذاشت حکومت سوریه سقوط کند.

,

و در این میدان ثمره های سالها تلاش سپاه در حمایت از گروهای مقاومت برای انتقال مفاهیم انقلاب اسلامی به میدان عمل آمد از یک سو در سوریه دفاع وطنی تشکیل شد و در این دفاع وطنی تجربیات انقلاب اسلامی به بدنه مردمی سوریه در حال انتقال است و سپاهیان ما با بدنه مردمی سوریه ارتباط تنگاتنگ برقرار کردند و از این مسیر مفاهیم اسلامی بهتر به مردم انتقال می یابد.

,

از دیگر سو گروهای مختلف از کشورهای اسلامی که با انقلاب اسلامی آشنا و به آرمان آن علاقه پیدا کرده بودند وارد میدان نبرد شدند.

,

فاطمیون از افغانستانی ها تشکیل شد زینبیون از پاکستانی ها، حیدریون از عراقی ها و حزب الله نیز از لبنان در کنار این رزمندگان قرار گرفت تا این رزمندگان از ملل مختلف با تکیه بر آرمان انقلاب اسلامی در کنار یک دیگر با تکفیرها بجنگند تا نقشه های استکبار جهانی تحقق نیابد.

,

سپاه حلقه اتصال جریان های مقاومت در جهان اسلام است الگویی غرور آفرین که آنها را به شکست استکبار جهانی در هر نقطه ای از عالم امید وار می کند.

,

 

,

به نوعی می توان در نقش آفرینی سپاه در صدور انقلاب با حمایت از گروهای مقاومت این گونه بیان کرد که سپاه و فرماندهان کارآزموده آن و نیروی قدس پرافتخارش بودند که توانستند ماشین جنگی امریکا را در عراق متوقف سازند و از ادامه حرکت بازدارند. امریکایی‌های شکست خورده در صحنه‌های افغانستان و عراق، برای تضعیف قدرت منطقه‌ای ایران و مقابله با نفوذ راهبردی جمهوری اسلامی، به رژیم صهیونیستی مأموریت نابودی حزب‌الله لبنان را دادند، اما سپاه پاسداران با ایستادن تمام‌قد در کنار حزب‌الله و در ادامه آن در کنار گروه‌های مقاومت فلسطینی، نقش برجسته‌ای در جنگ‌های 33 روزه، 22 روزه، هشت روزه و 51 روزه ایفا کرد و توطئه‌های امریکایی- صهیونیستی و عربی علیه مقاومت را درهم شکست و در نهایت در توطئه جنگ‌های نیابتی نظام سلطه و متحدانش با استفاده از گروه‌های تکفیری و بحران‌آفرینی در سوریه، عراق، لبنان و دیگر کشورهای منطقه با هدف فرو ریختن محور مقاومت و تحت فشار قرار دادن جمهوری اسلامی، باز هم این سپاه پاسداران بود که به نمایندگی از ملت انقلابی ایران، با حضور در صحنه‌های پرخطر، دفاع جانانه‌‌ از عزت مسلمین، استقلال و امنیت ایران را برعهده گرفت. و این دفاع جانانه که به حمایت از گروهای مقاومت صورت گرفت صدور انقلاب اسلامی به این کشورها را به دنبال داشت.

,

یادداشت: محمدامین حیدری

,

 

,

انتهای پیام/صا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه