اخبار داغ

بخشدار بخش مرکزی دلیجان:

قالی معروف آئین «قالی شویان مشهد اردهال» بافته می شود

قالی معروف آئین «قالی شویان مشهد اردهال» بافته می شود
بخشدار بخش مرکزی دلیجان از بافت قالی معروف آئین قالی شویان مشهد در روستای خاوه اردهال دلیجان خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام دلیجان؛ محمدرضا یوسفی بخشدار بخش مرکزی دلیجان در جریان بازدید از کارگاه قالی بافی خاوه اردهال دلیجان گفت: در این کارگاه ، قالی مخصوص مراسم قالیشویان در حال بافت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیام دلیجان؛,

یوسفی اظهار کرد: این قالی در اندازه حدودا ۱۰متر مربعی و از روی نقشه ای ۴۰۰ ساله توسط زنان خاوه بافته و انشاءالله تا قبل از مراسم قالیشویان سال ۹۶ جایگزین قالی قبلی می شود.

,

وی ادامه داد: در  تمام مراحل بافت قالی بافندگان خاوه ای با وضو وارد کارگاه شده و اقدام به بافت این قالی می‌کنند.

,

بخشدار بخش مرکزی دلیجان گفت: در این کارگاه موقعیت برای همه بافندگانی که مسلط به هنر قالیبافی هستند ،برای مشارکت و همیاری مهیا است.

,

وی با اشاره به اینکه مراسم قالیشویی مشهد اردهال به عنوان دهمین اثر میراث معنوی ایران به ثبت جهانی رسیده است  افزود: مراسم سنتی مذهبی قالیشویان از سنت‌های چند صد ساله است که در دومین جمعه مهرماه هر سال در مشهد اردهال کاشان برگزار می‌شود.

,

مراسم قالیشویان نمایش واقعه شهادت سلطان علی بن محمد باقر (ع) در سال ۱۱۳ هجری در سزمین مشهد اردهال و نحوه به خاکسپاری این امامزاده جلیل القدر توسط اهالی فین کاشان است که هر ساله با تعصب و غرور خاصی معمولا در یکی از روزهای میان نهم تا پانزدهم مهرماه برگزار می‌شود که به روز قالیشویان معروف است.

,

روستای خاوه ی اردهال در حدود ۳۰ کیلومتری شهرستان دلیجان و در ۴۸ کیلومتری شمال غربی کاشان و پنج کیلومتر بالاتر از مشهد اردهال در امتداد رشته کوه های کرکس واقع شده است. وسعت آن در حدود ۹۰ کیلومتر مربع برآورد شده است و دارای ۲۰ مزرعه در حوالی خود است.

,

انتهای پیام/صا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه