اخبار داغ

خطر کشت صیفی جات آب بر، برای منابع آبی و محیط زیست

خطر کشت صیفی جات آب بر، برای منابع آبی و محیط زیست
در شرایطی که وضعیت منابع آبی مناسب نیست کشت صیفی جات خصوصا محصولات آب بر مانند هندوانه منابع آبی و محیط زیست را نابود می کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پیام دلیجان؛ امروز وضعیت منابع آب کشور به ویژه استانهای مرکزی و قم در شرایطی کاملاً اسفناک قرار گرفته به طوری که این  استان ها از نظر وضعیت منابع آب به حالت بحرانی رسیده اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیام دلیجان؛,

این وضعیت بحرانی در میزان منابع آب به جایی رسیده است که حتی در برخی دشت ها شاهد آن هستیم که سطح آب به صورت سالیانه تا یک متر افت داشته و در شهرستان دلیجان طی این سالها ۱۶ متر افت داشته  است.

,

این امر بدان معنی است که دشت های این استان از لحاظ منابع آب زیرزمینی به عنوان دشتهای ممنوعه کشت برخی محصولات کشاورزی محسوب می شوند.

,

وضعیت در استان قم بسیار حادتر است بطوریکه تنها  ۱۰ درصد از آب شرب شهر قم از چاه های منطقه علی آباد قم تامین می شود و مابقی نیاز روزانه بیش از یک میلیون نفر ساکن شهر قم از اطراف به این شهر انتقال داده می شود.

,

با لحاظ تمام این موارد متاسفانه شاهد کشت صد ها هکتاری صیفی جات در اطراف سد ۱۵خرداد در شهرستان دلیجان به برکت چاههای آب حفر شده با پشتوانه منابع آب دریاچه و با رضایت و قراردادهای منعقده برخی مسئولین شهر قم هستیم.

,

پس، سال پر آب و سال کم آب، در کشت صیفی جات در اطراف سد ۱۵خرداد واقع در شهرستان دلیجان و استفاده نادرست از منابع آب شرب مردم قم هیچ اثری ندارد .

,

در این میان چند نکته نیز قابل تامل است:

,

نکته اول : کشت محصولات از محل منابع ذخیره شده آب شرب امری غیر قابل قبول است 

,

اگر به مسیر طولانی طی شده رودخانه قم رود تا دریاچه سد نگاهی بیاندازیم و هزینه های انتقال آب از سر شاخه های دز به این منطقه را در نظر بگیریم حفظ قطره قطره این آب امری ضروری بنظر می رسد و هدر دادن قطره ای از این آب گناهی نابخشودنی خواهد بود.

,

نکته دوم : کشت صیفی جات (هندوانه) هم منابع آبی را نابود می کند و هم محیط زیست را

,

از آنجا که در سالهای اخیر کشت محصولاتی نظیر هندوانه در برخی استانها  ممنوع اعلام شده است اما شاهد آن هستیم که وجود این قانون ممنوعیت کشت به هیچ وجه ضمانت اجرایی نداشته و روز به روز بر میزان کشت محصولاتی از این قبیل در سطح این مزارع افزوده شده است.

,

و از آنجا که کشت هایی نظیر هندوانه محصول استراتژیک و نیاز اساسی کشور محسوب نمی شود لذا استفاده از منابع آبی برای این محصول به هیچ وجه توجیه اقتصادی ندارد و بهتر است این آب برای کشت محصولاتی بنیادی صرف شود.

,

همچنین روش های کشت محصولات و میزان کودهای شیمیایی به کار رفته در مراحل کاشت، آسیب های فراوانی را به سلامت محیط زیست می زند که به عنوان مثال می توان به گسترش سقط جنین احشام موجود در این مناطق و یا آلودگی آب های زیرزمینی و حاشیه سد به آلاینده های سمی و عناصری چون نیترات اشاره کرد.

,

نکته سوم : اکثر کسانی که در این منطقه صیفی کاری (هندوانه کاری) می کنند بومی استان نیستند

,

و همچنین طبق آمار دستگاه های مربوط اکثر کسانی که دراین منطقه مبادرت به کشت محصولاتی نظیر هندوانه می کنند  غیر بومی بوده و به صورت اجاره کاری زمین های کشاورزی استان را زیر کشت برده و اهداف سود جویانه و منفعت طلبانه ی  خود را از طریق به نابودی کشاندن منابع آب و آلوده ساختن محیط زیست  استان مرکزی تامین می کنند.

,

نکته چهارم : قیمت تمام شده یک مترمکعب آب با یارانه در استان قم

,

بر اساس اعلام نظر رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم :« نحوه محاسبه نرخ‌های آب‌بها در بخش خانگی: از صفر تا پنج متر مکعب ۹۶ تومان، از ۵ تا ۱۰ متر مکعب ۱۴۵ تومان، ۱۰ تا ۱۵ متر مکعب ۱۹۳ تومان، ۱۵ تا ۲۰ متر مکعب ۲۴۱ تومان، ۲۰ تا ۲۵ متر مکعب ۳۳۸ تومان، ۲۵ تا ۳۰ متر مکعب ۵۳۱ تومان، ۳۰ تا ۳۵ متر مکعب ۷۲۴ تومان، ۳۵ تا ۴۰ متر مکعب ۹۶۵تومان، ۴۰ تا ۵۰متر مکعب ۱۹۳۰ تومان و بالاتر از ۵۰ متر مکعب ۳۸۶۱ تومان محاسبه می‌گردد.»

,

نکته پنجم : میزان مصرف اب در کشت هندوانه

,

عضو هیئت مدیره شرکت سهامی آب منطقه‌ای مرکزی اعلام کرده است: برای تولید هر یک کیلو هندوانه، ۴۰۰ تا ۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌شود به عبارتی یک متر مکعب آب نیاز است تا یک هندوانه دو کیلویی تولید گردد . ولی با توجه به هزینه تمام شده آب ذخیره شده پشت سد ۱۵ خرداد این قیمت بسیار بالاتر از مبلغ اشاره شده خواهدبود.

,

بخاطر محدودیت منابع و ذخایرآب  منطقه مرکزی ایران کشت برخی صیفی جات و بخصوص هندوانه با آب شرب ممنوع است . امری که متاسفانه با چشم پوشی برخی مسئولین در سطح استان مرکزی و از منابع آب شرب مردم قم در سطح کلان و توسط افرادی خارج از محدوده استان در حال انجام است و می طلبد تمام مردم و مسئولین در این رابطه بر اساس قوانین موضوعه و ماده ی ۲۷ قانون توزیع عادلانه آب اقدام فوری و موثر نموده و نست به اصلاح نوع کشت اقدام نمود .امری که مقام معظم رهبری (مدظله) همواره با در نظر گرفتن و بیان محدودیت های منابع آبی کشور اعتقاد دارند که اگر از روشهای علمی استفاده شود و مدیریّت صحیح بکار گرفته شود، با همین میزان موجودی آب، می‌توان پوشش گیاهی را در سراسر کشور گسترش داد.

,

انتهای پیام/صا

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه