اخبار داغ

خاکسپاری محصولات کشاورزی در دولت تدبیر همچنان ادامه دارد؛

امحا 500 تن بذر "سورگوم" در پارس آباد مغان/ چه کسی پاسخگوست؟ + فیلم و عکس

امحا 500 تن بذر "سورگوم" در پارس آباد مغان/ چه کسی پاسخگوست؟ + فیلم و عکس
حدود 500 تن بذر "سورگوم" گواهی شده در سکوت کامل در شهرستان مرزی پارس آباد مغان از توابع استان اردبیل امحا شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آران مغان، ارزش وارداتی این میزان محصول زراعی امحای شده حدود 80 میلیارد ریال و مجموع قیمت آن در داخل کشور 40 میلیارد ریال برآورد می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آران مغان,

سورگوم زراعی یکی از گیاهان علوفه ای از تیره غلات است که در ایران ذرت خوشه ای نامیده می شود و در بسیاری از مناطق خشک جهان برای تأمین علوفه سبز، خشک، سیلویی و حتی برای چرای مستقیم دام مورد توجه قرار می گیرد.

,

این محصول ارزشمند با دارا بودن خصوصیت گیاهی ازجمله قدرت پنجه زنی زیاد، رشد سریع، عملکرد بالا و ارزش غذایی نسبتاً خوب از اهمیت زیادی برخوردار است و برای رشد و نمو نسبت به سایر غلات به آب کمتری نیاز دارد که این به دلیل دارا بودن سیستم ریشه ای افشان بسیار وسیع است که در حجم زیادی از خاک نفوذ کرده و رطوبت بیشتری جذب می کند.

,

کشت سورگوم در پارس آباد به عنوان یکی از قطب های کشاورزی کشور، قدمت زیادی دارد و به طور متوسط سالانه حدود 500 تن بذر یعنی معادل 100 درصد نیاز کشور و با نظارت فنی موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال در این منطقه تولید و در سطح کشور توزیع می شود.

,

محصول سورگوم تولیدی در پارس آباد نه در مزرعه بلکه پس از برداشت و تکمیل پروسه و فرایند تولید و پس از ضد عفونی و پاکت گیری و اتلاف وقت و هزینه های کلان ، با تنظیم صورتجلسه و با حضور نمایندگانی از وزارت جهادکشاورزی و موسسه تحقیقات، ثبت و گواهی بذر و نهال معدوم شده است. اتفاقی که علاوه بر حاشیه دار بودن آن، دهها میلیارد ریال پول را به زیر خاک برد.

,

گفته می شود این حجم سورگوم به خاطر عدم اتخاذ تصمیم از سوی وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر توزیع به موقع مقرر بین کشاورزان و نگهداری طولانی مدت در انبار، فاسد شده بود که مسوولان ذی ربط بدون آنکه فکری برای جبران ضررهای هنگفت کشاورزان و حق و حقوق تولیدکنندگان بکنند، آنرا معدوم کردند.

,

انهدام محصول سورگوم در حالی صورت گرفت که مقام معظم رهبری بارها بر اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولیدکنندگان داخلی بخش کشاورزی تاکید فرموده اند از این رو دولت روحانی باید توضیح دهد که معدوم سازی این مقدار محصول زراعی با تدبیر وزارت جهاد کشاورزی، چه اندازه با سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوانی و مطابقت دارد و به تحقق آن کمک میکند و سوال دیگر این است اگر نیازی به این بذرها نبود چرا جهاد کشاورزی و موسسه تحقیقات و بذر و نهال کشور مجوز کاشت و تولید آن را داده اند؟

,

این اقدام غیرمنطقی و غیر اصولی نه تنها هیچ توجیه اقتصادی و ادله شرعی، اخلاقی و عرفی ندارد بلکه از نظر اقتصادی، با سیاست های حمایت از تولیدکنندگان و محصولات داخلی منافات دارد.

,

در سایه بی تدبیری دولت تدبیر و امید، فاسد سازی، دفن و امحای محصولات زراعی و باغی در این دولت عادی و فراگیر شده به طوری که از زمان روی کار آمدن دولت روحانی تا کنون میلیاردها تومان اقلام اساسی از قبیل، سیب زمینی، خرما، هندوانه، گوجه فرنگی، برنج، مرغ و حتی گندم معدوم و از چرخه مصرف خارج شده است.

,

امحای بذر سورگوم و حاصل تلاش و زحمات طاقت فرسای کشاورزان پارس آباد در حالی انجام می شود که پس از رسانه ای شدن ماجرای دفن یک هزار 700تن سیب زمینی در سال 94 در استان فارس، مسوولان ذی ربط تاکید کردند از این پس هیچ محصولی به سرنوشت سیب زمینی گرفتار نخواهد شد.

,

گویی قرار نیست به مراسم خاکسپاری محصولات کشاورزی در دولت یازدهم پایان داده شود و این ماجرا هر از گاهی برای محصولات زراعی و باغی در یکی از مناطق کشور رخ می دهد تا به خاطر سوءمدیریت و ناکارآمدی برخی از دولتمردان و مسوولان دسترنج زارعان زحمتکش و ثروت و سرمایه کشور زیر خاک مدفون شود.

,

پر واضح است اگر آن زمان با مسببان فاجعه شرم آور دفن یک هزار و 700 تن سیب زمینی و متعاقب آن امحای برخی دیگر از محصولات کشاورزی و باغی به صورت قاطع و جدی برخورد می شد دیگر سریال فاسد سازی و انهدام و دفن تولیدات زراعی برای سایر محصولات تکرار نمی شد.

,

برای کسب اطلاعات بیشتر و چرایی دفن حدود 500 تن بذر سورگوم به سراغ چندین تولید کننده و البته مدیران جهاد کشاورزی رفتیم که هیچ یک از آنان از بیم آنکه مبادا محدودیت و مشکلی از طرف وزارت جهاد کشاورزی برایشان ایجاد شود حاضر به مصاحبه نشدند.

,

این گزارش حاکیست، این روزها حال و روز کشاورزان تولید کننده ذرت بذری و چغندر قند پارس آباد خوشتر از سورگوم کاران نیست و با تداوم این روند، امحای هزاران تن ذرت بذری نیز محتمل است.

,

هم اکنون هزاران تن ذرت بذری به ارزش دهها هزار میلیارد ریال با وجود گذشت چندین ماه از زمان برداشت روی دست ذرت کاران پارس آباد مانده و در انبارها گرد بی تدبیری و بی تفاوتی بر رویشان نشسته است.

,

بنا به گفته تولیدکنندگان اگر تکلیف این حجم ذرت بذری هرچه زودتر مشخص و اهتمام جدی و نگاه ویژه ای به این موضوع نشود چه بسا این محصول اساسی به سرنوشت اسفناک سورگوم گرفتار شود.

,

امسال از محل تولید محصول چغندر قند نیز نه تنها درآمدی عاید چغندرکاران نشد بلکه آنان به خاطر سرمازدگی محصولشان دچار ضرر و زیان هنگفتی شدند و پس از آنکه کشاورزان چغندر کار به این نتیجه رسیدند که گوش شنوایی در سطح استان و شهرستان برای شنیدن درد دل تولیدکنندگان خسارت دیده وجود ندارد و ناامید از توجه و پیگیری نماینده مردم منطقه، راه تهران را در پیش گرفته و به نشانه اعتراض در مقابل مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه چند روز تجمع کردند که متاسفانه تا امروز هیچ نتیجه ای حاصل نشده است.  

,

پارس آبادمغان با تولید بیش از 30 نوع محصول زراعی و باغی در ردیف قطب های کشاورزی کشور قرار دارد از این رو نیاز است مسوولان استان و شهرستان توجه ویژه به بخش کشاورزی و حمایت واقعی از تولیدکنندگان منطقه را در صدر برنامه های خود قرار دهند چرا که رونق این بخش و حوزه، بدون شک در بهبود اوضاع و پویایی سایر بخش ها از جمله اقتصاد منطقه و استان اردبیل و حتی کشور ثمر بخش خواهد بود.

,
,
, ,

 

,

///

, ///,

///

, ///,

, ,

///

, ///,

///

, ///,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه