اخبار داغ

گزارش هرمز از محرومیت در جنوب کشور؛

حکایت تکراری از فقر بیخ گوش ذخایر معدنی/ کارگر را هم از مناطق دیگر می آورند!

حکایت تکراری از فقر بیخ گوش ذخایر معدنی/ کارگر را هم از مناطق دیگر می آورند!
محرومیت در کوشاه احمدی به فقر ساکنان بومی ختم نمی شود بلکه نبود راه مناسب روستایی و مسیر های صعب العبور کوهستانی ساکنان 50روستای این منطقه را در تنگا قرار داده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پیارم حاجی آباد،منطقه کوهشاه واقع در شهرستان حاجی آباد از شمالی ترین مناطق استان هرمزگان است که باداشتن 28 معدن فعال آهن و کروم فقر و محرومیت دراین منطقه بیداد می کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیارم حاجی آباد,

در حالی ذخایر غنی کروم و آهن احمدی استخراج می شود که مدیریت آن به دست پیمانکاران غیر بومی است تا کارگران خود را نیز از دیگر مناطق به کوهشاه آورده اند و سهم ساکنان منطقه فقر و بیکاری باشد.

,

این مناطق بیشترین استعداد در زمینه های کاشت گیاهان سردسیری، گیاهان دارویی (آویشن،بادام کوهی ، مورتلخ، مریم گلی )و دامپروری دارد اما مردم بومی آن در اوج محرومیت بسر می برند.

,

, ,

مشکلات اجتماعی و نبود امکانات اولیه باعث مهاجرت روستاییان منطقه شده تا ذخایر معدنی که سهم مردم احمدی است توسط تجار بیگانه و غیر بومی استخراج شود چنانچه اگر معادن منطقه سروسامان داده شود،اشتغال ودرآمد درمنطقه ایجاد خواهد شد و عمران آبادانی ،رونق زندگی  وجلوگیری از مهاجرت روستائیان را موجب می شود.

,

محرومیت در کوشاه به فقر ساکنان بومی ختم نمی شود بلکه نبود راه مناسب روستایی و مسیر های صعب العبور کوهستانی ساکنان 50روستای این منطقه را در تنگا قرار داده است.

,

اهالی کوهشاه هنوز از دریافت امواج تلویزیون محروم هستند ونه تنها تلویزیون بلکه از ارتباطات مخابراتی هم در اکثر روستاهای منطقه خبری نیست.

,

با توجه به ظرفیت خوب منطقه برای دامپروری یکی دیگر از مشکلات بخش احمدی بی توجهی به عشایر روستا ها است که نقش بسزایی در اقتصاد شهرستان دارند اما بی توجهی به این ظرفیت غنی باعث شده تا عشایر منطقه مجبور به فروش دام هایشان شوند و این ظرفیت بزرگ شغلی نابود شود.

,

, ,

اعتیاد مهم ترین معضل اجتماعی است که گریبانگیر خانواده های فقیر و محروم کوهشاه شده وبنیان اساسی ترین رکن جامعه در آتش سهل انگاری و فقر اجتماعی محکوم به تباهی است.

,

مردم کوهشاه احمدی چشم امید به تدبیر مسئولان دولت اعتدال دوخته اند تا مشکلات منطقه را حل کند از این رو دولت در سال های استارت بهسازی منطقه را زده که خوشبختانه مشکل آب روستانشینان رفع شده اما در بخش راهها  تاکنون پیشرفت رضایت بخشی مشاهده نشده است.

,

منابع طبیعی این منطقه به دلیل کوهستانی بودن در مسیر سیلاب قرار گرفته و ظرفیت های بی نظیر احمدی به همراه سیل برده شده که می طلبد با اقدامات آبخیزداری در منطقه، ظرفیت های بالقوه شهرستان حفظ شود و به قطب گردشگری استان تبدیل شود.

,

, ,

سید ابوالفضل رضوی ،معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با حضور درمنطقه احمدیاظهارکرد: بخش احمدی و به خصوص روستاهای کوهشا دارای محرومیت هایی است که سیاست و اولویت دولت یازدهم کمک به این مناطق محروم است.

,

وی ادامه داد: مهمترین طرح های ما برای مناطق روستایی این است که اگر افرادی که با تشکیل شرکت و تعاونی ها در روستاها سرمایه گذاری کنند به هر میزانی که آورده داشته باشند، چهار برابر آن تسهیلات با کارمزد سه درصد دریافت می کنند.

,

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور خاطرنشان کرد:دوره بازپرداخت این تسهیلات شش تا هشت سال است و کارت یارانه افراد نیز به عنوان ضمانت گرفته می شود و نیازی به سند ملکی و مسکونی برای ضمانت نیست.

,

منطقه محروم و فقیر احمدی موقعیت های زیادی برای توسعه هم دارد که با استفاده بهینه از فرصت معادن و منابع انسانی چالش های منطقه مرتفع شود از این رو انتظار می رود مسئولان استانی با اهتمام ویژه نسبت به حل مشکلات مردم محروم استان بویژه حاجی آباد رفع شود.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه