اخبار داغ

دیدگاه؛

مشکلی به نام دین و دینداران در جمهوری آذربایجان

مشکلی به نام دین و دینداران در جمهوری آذربایجان
متن زیر در خصوص مشکلات دین داری در جمهوری آذربایجان نگاشته شده و منتشر می شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، دولت جمهوری آذربایجان (خاندان علی­یف، بعد از فروپاشی شوروی) گر چه بنا به اظهارات خود و تصریح و تصویب قوانینش دولتی لائیک (عدم التزام به اصول و فروع دینی در قوانین کشورداری) است اما بطن و متن اقدامات قانونی و غیر قاونی این دولت و رفتار دولت مردان خاندان علی­یف و اطرافیانش (اغلب کمونیستهای سابق) ضدیت با دین اسلام و دشمنی علیه دینداران فعال در جهت محو معنویت مذهبی است مخصوصا از اسلام و تشیع بشدت متنفر هستند. لذا در قلع و قمع دینداران واقعی و محدود ساختن آنان در ۲۴ سال گذشته، همواره فعال مایشاء و سرکوبگر مختار بوده­اند. ظاهراً تا این دولت باقی است دشمنی واقعی با اسلام هم به قوت خود باقی است و هرگز و در هیچ شرایطی خاندان علی یف و اطرافیان آنان روی خوش به اسلام و اهل اسلام نشان نخواهند داد. این واقعیتی است که تاکنون در طول این ۲۴ سال گذشته به اثبات رسیده و روشن است و عللی هم دارد که جای شرح و بیانش اینجا نیست. شاید مهم ترینش این باشد که از شنیدن نام اسلام، انقلاب اسلامی در اذهان عمومی مردم مسلمان آذربایجان تداعی می­شود و از انقلاب اسلامی به لحاظ ماهیت ضد ظلم و ستم آن، می­ترسند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, اروم نیوز,

این روش دشمنی با دین اسلام و تحقیر و محدود سازی دینداران و حتی سرکوب بیرحمانه آنان همچنان روز بروز در جمهوری آذربایجان افزایش می­یابد. هر چه فعالیت منطقی و مذهبی و آیینی ملت مسلمان و شیعه آذربایجان افزایش یابد، موانع مستبدانه با تهمت و توهین به دینداران و با تحقیر دین، به شکلی زشت بیشتر می­شود.

,

آخرین سرکوبها از قبل از عید نوروز و از ماه فوریه ۲۰۱۷ در باکو به شکل گسترده آغاز شده و با بی­رحمی ادامه دارد. ماجرای جدید با یک بهانه جدید و از انتقادات یک روحانی تحصیل کرده قم آغاز شد، یعنی حجت الاسلام شیخ «سردار حاج حسنلی» که منجر به دستگیری وی گردید و الان سه ماه است که ماجرا ادامه دارد چون چندین نفر روحانی و جمعی از دینداران هم در این ارتباط دستگیر و برخی البته آزاد شدند.

,

روز ۱۳ فروردین ۹۶ / دوم آوریل ۲۰۱۷ جلسه­ای با حضور برخی از اعضای جامعه روحانیت آذربایجان (آذربایجان روحانی­لر مجلسی: آرم: ARM) در منزل یکی از روحانیون در باکو به عنوان دفاع از حقوق شیخ سردار تشکیل شد که نمایندگان برخی از احزاب هم حضور داشتند مثل «حاج آقا نوری یف» عضو حزب اسلامی و عضو سابق شورای مرکزی حزب که همرزم و هم بند مرحوم حاج علی اکرام در زندان در سالهای ۱۹۹۶ تا ۱۹۹۹ بود.

,

یکی از روحانیون جوان و تحصیل کرده حوزه قم و عضو جامعه روحانیت آذربایجان ضمن ارائه گزارشی از روند دستگیری غیر قانونی و هدفدار شیخ سردار، گفت: شیخ سردار به اتهام تحصیل در خارج از کشور (ایران) و فعالیت دینی در داخل کشور بازداشت و مورد بازجویی قرار گرفته است و این نشان می­دهد که هدف اصلی از این دستگیری، شخص شیخ سردار یا هر کس دیگری نیست، بلکه هدف اصلی دین اسلام است چون تحصیل در هیچ علمی در خارج از کشور و سپس به کارگیری آن در داخل بر اساس قانون ممنوع نیست پس این ممنوعیت چرا فقط ویژه علوم اسلامی در ماده «۱۶۸٫۱٫۱» قانون کیفری شده؟؟ پس معلوم می­شود که هدف اصلی دین اسلام و حذف آن است در حالی که در کشور اسلامی و مسلمان تصویب چنین قوانینی خلاف مردم آن کشور مثل آذربایجان است، ما روحانیون و ریش سفیدان و دیندران پیشرو امروز در این همایش گرد هم آمده­ایم تا اعلام کنیم که تصویب و اعمال چنین قوانین ضد اسلامی در کشور اسلامی آذربایجان مرود است و قابل قبول نیست و به دستگیری شیخ سردار حاج حسنلی اعتراض می­کنیم و این اعتراضات در سرتاسر آذربایجان ادامه خواهد داشت.»

,

ماجرای دستگیری شیخ سردار

,

شیخ سردار حاج حسنلی اهل شهر ماساللی آذربایجان و از تحصیل کردگان حوزه علمیه قم است که بعد اتمام تحصیلات به دیار خود برگشته و مشغول تبلیغات دینی شده. عضو جامعه روحانیت آذربایجان (آذربایجان روحانیلر مجلسی: «آرم» ARM) و مدیر سایت دینی – اجتماعی «مائده.آز» (Maide.az) است.

,

این روحانی فاضل و فعال امام جماعت و واعظ مسجد جامع شهر خود ماساللی است که روزهای جمعه نماز ظهر و عصر را با شکوه و رونق فراوان و حضور مردم متدین برپا می کرد و خطبه و سخنرانی پرشور و انقلابی و انتقادی داشت و از مفاسد اجتماعی و اخلاقی و دولتی و سیاسی آذربایجان انتقاد شدید می­کرد، در واقع اقامه نماز ظهر و عصر روز جمعه توسط وی، به مثابه نماز جمعه بود.

,

به گفته شاهدان عینی، کسی هم کاری به کارش نداشت یعنی نمی­خواستند برای خود افسانه و مشهور و تبدیل به موضوعی بشود؛ فقط دولتیها به شیخ مخفیانه تذکر می­داده­اند که مراقب باش و انتقادات تو نباید از خط قرمز ما یعنی دولت بگذرد و آن را زیر پا بگذارد و گرنه ما مجبوریم برخورد کنیم! که در نهایت هم اینگونه شد و شیخ را بازداشت کردند و تحت بازجویی قرار دادند و هنوز ماجرایش تمام نشده است.

,

نصیحت مقام معظم رهبری

,

مقام معظم رهبری دیداری که الهام علی­یف در اسفند ماه ۹۵ با ایشان داشت صریحا وی را از ترفندهای خصمانه رژیم صهیونیستی برحذر داشتند و در باره احترام به دین و مذهب مردم مسلمان آذربایجان، به او فرمودند: «مصلحت دولت آذربایجان در آن است که با اعتقادات مذهبی مردم همراهی کند»

,

این موضوع زمانی بود که شیخ سردار حدود یک ماهی می­شد دستگیر شده بود. ولی رییس دولت آذربایجان که از هم پیمانان رژیم صهیونیستی است ظاهرا به نصیحت رهبری چندان اهمیتی نداد مثل همیشه! و نشان داد که نصیحت همه عالم به گوش من باد است!

,

جالب اینکه دولت آذربایجان این کشور را در سال ۲۰۱۷ میزبان همبستگی ورزش جوانان جهان اسلام نامیده است! البته اسلام سکولار یا همان اسلام آمریکایی که شرابخانه در یک طرف خیابان و مسجد در طرف دیگرش باشد! ای بسا روبروی هم واقع شوند و هیچ کدام مزاحم دیگری نباشد!

,

الان حتی شیخ الاسلام پاشازاده رییس روحانیت دولتی آذربایجان و قفقاز هم بشدت روی این موضوع کار می­کند و سعی دارد مدارس و دانشگاههای اسلام سکولار و اسلام لائیک را در آذربایجان تاسیس کند و به فارغ­التحصیلان آن در داخل کشور شغل و منصب هم دهند و مشوّق­هایی ایجاد کنند تا جوانان مذهبی از توجه به حوزه­های علمیه ایران منصرف شوند.

,

مجموع این اتفاقات نشان می­دهد که دین اسلام به عنوان دین رسمی کشور آذربایجان و مذهب تشیع به عنوان مذهب اکثریت بالای ۹۰ درصد مردم این مملکت، برای دولت آذربایجان به عنوان یک مشکل درآمده و در صدد حل این مشکل با توسل به زور و سرکوب و تحریف است. اما اتخاذ این روش هم به نظر می­رسد ممکن است مشکلی اساسی برای این دولت باشد کما اینکه در برخی کشورهای عربی اسلامی مثل لیبی و تونس و عراق و مصر قبل از موج بیداری اسلامی بود و به نفع آن دولتها تمام نشد.

,

انتهای پیام/

,

انتهای پیام/

,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه