اخبار داغ

یادداشت؛

شورای نگهبان و حفظ قداست انتخابات

شورای نگهبان و حفظ قداست انتخابات
قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران با در نظر گرفتن اصول و شرایطی، بر اساس دو اصل اسلامیت و مردمیت، مجموعه‌ای از حداقل شرایط لازم جهت تصدی مسئولیت‌های مهم و حیاتی را تعیین می‌کند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از درگزخبر، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان پیرامون احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری سال 96 در چند روز اخیر و اعلام رد صلاحیت و عدم احراز چند تن از داوطلبین ثبت‌نام شده، این سئوال پیش‌می‌آید که اساسا شورای نگهبان بر چه مبنایی افرادی را تایید و یا رد صلاحیت می‌کند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , درگزخبر, ، بعد از اعلام نظر شورای نگهبان پیرامون احراز صلاحیت کاندیدای ریاست جمهوری سال 96 در چند روز اخیر و اعلام رد صلاحیت و عدم احراز چند تن از داوطلبین ثبت‌نام شده، این سئوال پیش‌می‌آید که اساسا شورای نگهبان بر چه مبنایی افرادی را تایید و یا رد صلاحیت می‌کند.,

این یادداشت به بازخوانی جایگاه حقوقی شورای نگهبان در راستای تأیید صلاحیت‌های داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری سال 96 می‌پردازد و به این سئوال پاسخ می‌دهد که آیا وجود این مرجع در کشور ضروری است یا خیر؟

,

اساسا در هر انتخاباتی به صورت منطقی یکی از چهار حالت زیر ممکن است رخ دهد:

,
  1. کاندیدا و رای دهندگان هر دو طی ضوابط و شرایطی وارد عرصه انتخابات می‌شوند.
  2. کاندیدا و رای دهندگان هر دو بدون هیچ محدودیتی وارد عرصه انتخابات می‌شوند.
  3. کاندیدا بدون احراز شرایط و رای دهنده طی حصول شرایطی وارد این عرصه می‌شوند.
  4. کاندیدا با احراز شرایطی و رای دهنده بدون حصول شرایطی وارد این عرصه می‌شوند.
,
  • کاندیدا و رای دهندگان هر دو طی ضوابط و شرایطی وارد عرصه انتخابات می‌شوند.
  • ,
  • کاندیدا و رای دهندگان هر دو بدون هیچ محدودیتی وارد عرصه انتخابات می‌شوند.
  • ,
  • کاندیدا بدون احراز شرایط و رای دهنده طی حصول شرایطی وارد این عرصه می‌شوند.
  • ,
  • کاندیدا با احراز شرایطی و رای دهنده بدون حصول شرایطی وارد این عرصه می‌شوند.
  • ,

    منطقی است در این چهار حالت، حالت اول به عقل و منطق نزدیک‌تر است و انتخابات به آن شکل نتایج بهتری به بار خواهد آورد؛ چرا که اگر کاندیدایی بخواهد بدون فیلتر و ضابطه‌‌ای به عرصه انتخاباتی به مهمی ریاست جمهوری وارد شود؛ آنگاه هر کسی می‌تواند به عنوان کاندیدا اعلام موجودیت کند.

    ,

    در زمان ثبت‌نام داوطلبین انتخابات ریاست جمهوری اخیر، همگان شاهد آن بودند که افرادی با شرایط کاملا غیرموجه و غیرمنطقی برای ریاست جمهوری در وزارت کشور نام‌نویسی کردند که تصاویر، فیلم‌ها و گفته‌هایشان تا مدتها نقل محافل طنز بود؛ که اگر آنها بدون فیلتری وارد این عرصه می‌شدند نتیجه بسیار مضحک و غیرقابل قبولی برای جایگاه کشور در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی به ‌بار می‌آورد.

    ,

    بنابراین برای تحقق حالت اول، نیاز به یک سری شرایط و ضوابطی برای کاندیدا و رای‌دهندگان وجود دارد که با توجه به ارزشهای عمومی جامعه توسط یک مرجع مشخص، مطمئن و مستقل انجام شود.

    ,

    این قانون و مرجع رسیدگی به آن در تمام نظام‌های حکومتی تحت عناوین مختلف مانند دیوان عالی فدرال در آمریکا, دیوان عالی در ژاپن، دادگاه قانون اساسی در روسیه و شورای نگهبان در ایران به بررسی احراز شرایط کاندیدای انتخابات مورد نظر می‌پردازد.

    ,

    قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز با در نظر گرفتن اصول منطقی عنوان شده، بر اساس دو اصل اسلامیت و مردمیت، مجموعه‌ای از حداقل شرایط لازم جهت تصدی مسئولیت‌های مهم و حیاتی را تعیین می‌کند که در همین راستا، قانون اساسی مقرر می کند: «…صلاحیت داوطلبان به عنوان نامزد انتخاباتی از جهت دارا بودن شرایطی که در این قانون می‌آید، باید قبل از انتخابات به تأیید شورای نگهبان… برسد.”

    ,

    در شورای نگهبان ۶ عضو فقیه، عادل و آگاه به مقتضیات زمان و مسائل روز به انتخاب مقام معظم رهبری انتخاب می‌شوند و ۶ عضو دیگر آن که حقوقدان هستند با معرفی رییس قوه قضاییه و رای نمایندگان مجلس شورای اسلامی وارد این عرصه می‌شوند؛ تا با نظر قطعی، نهایی، تعیین کننده و خدشه ناپذیر براساس عقل، منطق و قانون اساسی، افراد واجد شرایط را برای انتخاب مردم، تایید صلاحیت نماید.

    ,

    انتهای پیام/

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه