اخبار داغ

به‌بهانه سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب؛

اقتدار تسلیحاتی نیروهای مسلح سایه جنگ را محو کرد

اقتدار تسلیحاتی نیروهای مسلح سایه جنگ را محو کرد
نیروی نظامی یا به تعبیری نیروهای مسلح به عنوان یکی از مؤلفه‌های نیل به اقتدار نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت و ایجاد آرامش و قدرت چانه‌زنی در جامعه داخلی و خارجی را دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بلاغ، در جهان امروز موفقیت و پویایی هر نظام در گرو امنیت آن کشور در عرصه داخلی و خارجی است، از این رو نیروهای مسلح به عنوان بخش اصلی و اساسی قدرت نظامی در روند شکل‌گیری امنیت و اقتدار یک کشور نقش بسیار مهمی دارند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بلاغ,

اقتدار ملی برآیند و ماحصل قدرت‌های اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی، علمی و فناوری مشروع است. اقتدار هنگامی حاصل می‌گردد که توانایی‌های مادی و معنوی فرد، گروه و یا نظام در نوع رابطه‌اش با دیگران افزایش یابد و امکان اعمال قدرت مشروع در زمان و مکان مناسب و نیل به اهداف مورد نظر را میسر سازد.

نیروی نظامی یا به تعبیری نیروهای مسلح به عنوان یکی از مؤلفه‌های نیل به اقتدار نقش بسیار مهمی در ایجاد امنیت و ایجاد آرامش و قدرت چانه‌زنی در جامعه داخلی و خارجی را دارند.

دوم اردیبهشت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به فرمان امام‌خمینی(ره) بهانه‌ای است برای تشریح این موضوع که نقش نیروهای مسلح به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تأمین امنیت و خنثی کردن نقشه‌های دشمن چیست؟

یکی از ابزار قدرت در هر کشور و نظامی، قدرت و اقتدار نظامی و تسلیحاتی است. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از آغاز کار تا به امروز با رویکرد مردمداری و خدمت‌رسانی و حفظ تمامیت ارضی کشور به واسطه افزایش توان نظامی با تکیه بر دانش و فناوری بومی و تربیت دانشمندان بزرگی همچون سردار سرلشکر شهید "حسن تهرانی مقدم" که نقش مهمی در افزایش توانمندی موشکی جمهوری اسلامی ایران ایفا کرد و اولین جرقه‌های قدرت موشکی دوران دفاع مقدس به دست این دانشمند فرهیخته رقم خورد.

امروز نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در زمینه‌های طراحی و ساخت پهپادها، سامانه‌های موشکی ضدناو و بالستیکی و ضد سپر موشکی، سامانه‌های پدافندی و انواع رادارها و مراکز کنترل فرماندهی پیشرفت چشمگیری داشته است که بسیاری از ابزارهای تولید شده برای اولین در ایران رونمایی شد. ساخت انواع موشک‌های دوربرد، میان‌برد و کوتاه برد توسط متخصصان ایران اسلامی در وزارت‌دفاع و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از دیگر دستاوردهای این نهاد است. که به برخی از این دستاوردها اشاره خواهیم کرد:

1- موشک خلیج‌فارس با سرعتی مافوق صوت و عملکرد بالستیک؛ این موشک با شعاع بُرد عملیاتی 300 کیلومتر، به صورت هدایت ترکیبی عمل می‌کند به طوری که جستجوگر آن در فاز نهایی بر روی هدف قفل کرده و در این حالت، شناور دشمن هیچ راه گریزی از اصابت آن -که کلاهکی با حدود 450 کیلوگرم مواد منفجره دارد- نخواهد داشت. این بمب قدرت تخریب یک غول تمام فلزی با وزنی در حدود 90 تا 100 هزار تن و با ابعادی در حدود 300 متر طول و بیش از 70 متر عرض را دارد.

2- راکت زلزال بارشی، شناخته‌شده ترین، دوربردترین و مخرب‌ترین سلاح راکتی ایران است. 30 بمب 17 کیلویی در موشک زلزال بارشی بکارگرفته شده که این بمب‌ها در فاصله نزدیک به زمین پخش می‌شود و برای زدن باند فرودگاه و تجهیزات پخش شده روی زمین مناسب است. بنا بر گفته یکی از فرماندهان نیروی هوافضای سپاه، موشک «زلزال بارشی» هم از لحاظ عملیاتی و هم به لحاظ اقتصادی با 36 راکت زلزال برابری می‌کند.

3- موشک‌های بالستیک برد متوسط (از۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کیلومتر در ساعت(؛موشکهای بابرد بیش از۱۰۰۰ کیلومتر ایران به سه نوع تقسیم می‌شوند که عبارت اند از: موشکهای شهاب، قدر و سجیل. موشک شهاب دارای بردی بین ۱۰۰۰تا۱۵۰۰ کیلومتر. موشک قدر بین۱۰۰۰تا۲۰۰۰کیلومتر و موشک سجیل بین۱۵۰۰تا ۲۱۰۰کیلومتر برد دارند. هم اکنون خبرهایی از ادامه پروژه شهاب توسط سپاه به گوش می‌رسد و گفته می‌شود که موشک شهاب۶ قابلیت هدف گیری سواحل شرقی آمریکا را داراست. پرسرعت‌ترین موشک بالستیک ایران هم موشک سجیل۲ با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر است که دارای سوخت جامد و در زمان۷دقیقه به تل آویو می‌رسد.

نمونه‌هایی از این توانمندی‌های نظامی فراوان هستند که توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تولید شده است.

همانطور که در بالا ذکر شد توانمندی‌های نظامی یکی از مولفه‌های اقتدار و ایجاد امنیت است به خصوص در منطقه پرالتهاب خاورمیانه که متأسفانه با حضور برخی حاکمان مرتجع و غیرقابل اعتماد عربی بستری برای حضور نیروهای غربی شده تا منافع خود را با ایجاد جنگ و دخالت در کشورها تأمین کنند.

در منطقه‌ای مانند خاورمیانه که از دیرباز پایگاه نظامی کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و متحدین آنان بوده است تنها راه ایجاد امنیت و قدرت چانه‌زنی؛ افزایش توان نظامی است.

جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب همواره مورد هجوم و سیاست‌های خصمانه کشورهای غربی به ویژه آمریکا بوده است، از این‌رو جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا سیاست ایجاد بازدارندگی در بحث نظامی را در پیش گرفت و با تولید سلاح‌ها و ابزارآلات نظامی با تکیه بر توان بومی به قدرت بالای نظامی دست یافت به طوری که جز 10 قدرت برتر نظامی در جهان محسوب می‌شود.

در کنار همه این موارد وجود شهرک‌های زیرزمینی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یکی از نمادهای اقتدار موشکی و توانایی رزم نیروهای مسلح کشورمان در شرایط مختلف است، که به گفته فرمانده نیروی هوافضای سپاه، در مناطق مختلف کشور و به تعداد زیاد وجود دارد. البته به دلایل مسائل حفاظتی تنها بخش کوچکی از این شهر زیرزمینی رسانه‌ای شده است.

باوجود چنین شهرک‌های موشکی زیرزمینی، که با واکنش بسیاری از کشورها همراه بود، قدرت و اقتدار ایران را چندین برابر کرد به طوری که برخی از کشورهای همسایه ایران پس از آن قراردادهای سنگین خرید سلاح‌های پیشرفته با کشورهای آمریکا، روسیه، انگلیس و فرانسه منعقد کردند تا موازنه قدرت را به سود خود بچرخانند.

سرانجام سخن اینکه توان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و سایر نیروهای مسلح در عرصه‌های زمینی و دریایی، فقط با تبیین و تحلیل‌های سیاسی و رهنمودهای حکیمانه مقام‌معظم رهبری است که به اقتدار ایران ختم می‌شود و این دو در کنار یکدیگر امنیت جمهوری اسلامی ایران را تأمین می‌کنند.

این نکته را باید به برخی از مسئولین متذکر شد که سایه جنگ همواره با ایران بوده است و آن هم به دلیل ماهیت انقلاب اسلامی ایران و خط‌مشی ممتاز و متفاوتی است که براساس اسلام تبیین شده است که در تضاد با منافع کشورهای غربی به ویژه آمریکا قرار دارد و این توان نظامی ایران و قدرت چانه‌زنی آن در عرصه نظامی است که بسیاری از نقشه‌ها یا به قولی گزینه‌های روی میز را خنثی کرده است نه یک قرارداد بین‌المللی که هنوز اجرا نشده با نقض آن توسط آمریکا و اجرای 100درصدی آن توسط کشور ما انجام شد.

و اینکه اگر امروز در آرامش و امنیت زندگی می‌کنیم و برخی از مسئولین این موهبت را از جمله اقدامات خود می‌دانند باید بیان کرد که این امنیت و ثبات را مدیون بیدار ماندن آن سرباز مرزبانی هستیم که در سخت‌ترین شرایط پاسبانی و پاسداری می‌کند، محققین عرصه دفاعی که با تکیه بر دانش بومی به تولید سلاح‌های جدید مشغولند، پاسداران و مرزبانان و سربازان گمنامی که با در دست گرفتن جان خود و رهایی از تمام زندگی دنیایی، اجازه ذره‌ای تجاوز به تمامیت ارضی ایران را نمی‌دهند و مدافعان حرمی که واژه مردانگی، غیرت، شجاعت و پایبندی به اصول و ارزش‌های اعتقادی را معنا کردند و سایه جنگ و تجاوز را از سر ملت شریف ایران دور می‌کنند.

و در کلام آخر اینکه امنیت و اقتدار کشور تنها در سایه وحدت، همدلی، مسئولیت‌پذیری، ایثار و از خود گذشتگی در تمامی عرصه‌ها و اطلاعت از ولی‌فقیه مستدام و استمرار خواهد داشت.
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
,
 
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه