اخبار داغ

فضای ترکیه بعد از همه‌پرسی تغییر قانون اساسی؛

افزایش اختیارات اردوغان به بهاء چند قطبی شدن ترکیه/ سرنوشت سیاسی تُرک‌ها به کجا می‌انجامد؟

افزایش اختیارات اردوغان به بهاء چند قطبی شدن ترکیه/ سرنوشت سیاسی تُرک‌ها به کجا می‌انجامد؟
هر چند پیروزی شکننده در همه‌پرسی قدرت اردوغان را افزایش داد، لکن موجبات چند قطبی شدن ترکیه را نیز فراهم کرد و این خواست غرب بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در 16 آوریل 2017 و با رأی 51 درصدی مردم به قدرتی که مدت‌ها دنبال آن بود، با تغییر سیستم اداری کشور از پارلمانی به ریاستی رسید، اما با توجه به این که بیش از 48 درصد مردم نیز با درخواست وی مخالف بودند، انتظار می‌رود در آینده روزهای سختی برای اردوغان رقم بخورد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

اگر به درخواست ناظران اروپایی در خصوص بررسی شفاف نتایج همه‌پرسی 16 آوریل که از نظر آن‌ها به صورت غیر اصولی برگزار شده است، اعتراضات مردمی در چند شهر ترکیه به مورد قبول واقع شدن برگه‌های رأی بدون مُهر و پافشاری حزب جمهوری خلق به ابطال این همه‌پرسی را بیفزاییم، متوجه آینده سخت پیش رو برای اردوغان خواهیم شد.

,

این ادعاها سال‌ها دست از سر اردوغان بر نخواهند داشت

,

ترکیه که صبح 17 آوریل را به صورت دوقطبی آغاز کرد بود، وارد یک فضای روانی خاصی شد و در آن انتظارات ابطال انتخابات و بازشماری آراء، جبهه "نه یا مخالف اردوغان" را فرا گرفت.

,

با توجه به قدرت و تأثیرگذاری حال حاضر اردوغان، به قطعیت می‌توان گفت که بازشماری آرای همه‌پرسی 16 آوریل غیر ممکن می‌باشد و اقدامات حزب جمهوری خلق در شکایت به دادگاه‌های مختلف و تصمیمات غیرمنطقی‌شان تنها برای کسب رضایت طرفداران خودشان می‌باشد.

,

گفتنی است، اردوغان ادعاهای ناظران غربی در خصوص همه‌پرسی را صادقانه ندانسته و می‌گوید که غربی‌ها نگرانیشان را برای خود نگه دارند.

,

, ,

رئیس جمهور ترکیه، کشورهای غربی به خصوص آلمان را به حمایت از تروریسم متهم می‌کند. مجله اکونومیست در مقاله‌ای که برای ترکیه نوشت، مدعی شد: "ادعاهای تقلب در انتخابات سال‌ها دست از سر اردوغان بر نخواهند داشت و رئیس جمهور ترکیه کشوری غیر متحد و چند قطبی شده پشت سر خواهد گذاشت."

,

این مسئله مشروعیت، بلای سر اردوغان خواهد شد

,

اکونومیست علاوه بر این، در مقاله خود به اظهارات سونر چاغاپتای از انستیتوی واشنگتن هم جای داد که در چاغاپتای در آنجا می‌گوید: "اردوغان می‌تواند بعد از مصطفی کمال آتاترک به عنوان بی چون و چرا ترین رهبر شناخته شود اما این مسئله مشروعیت بلای سر اردوغان خواهد شد."

,

رهبران اروپایی همه‌پرسی را مثبت ارزیابی نکردند

,

به غیر از آمریکا که به دنبال روسیه، سودان و مجارستان به اردوغان تبریک گفت، کشورهای غربی همه‌پرسی ترکیه را مثبت ارزیابی نکردند.

,

شایان ذکر است، انگلستان، آلمان و اتحادیه اروپا به جای تبریک گفتن، درخواست دیالوگ و بررسی آزاد را کردند. در روز همه‌پرسی نیز اردوغان زیاد میلی برای بازگشایی پل‌های تخریب شده با اروپا نداشت.

,

, ,

اردوغان در روز برگزاری همه‌پرسی نیز بازگرداندن مجازات اعدام را مطرح کرده و مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را که در کُما به سر می‌برد، وارد شرایط بدتری کرد.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه