اخبار داغ

تحولات سوریه در هفته گذشته؛

باز هم «انسانیتِ گزینشی» غرب در قبال فجایع سوریه/ خبر دستگیری البغدادی از انتشار تا تکذیب

باز هم «انسانیتِ گزینشی» غرب در قبال فجایع سوریه/ خبر دستگیری البغدادی از انتشار تا تکذیب
مهمترین موضوع در مورد تحولات سوریه که در هفته گذشته در رسانه ها دست مایه تحلیل ها و گزارش ها قرار گرفت مربوطه به انفجار تروریستی فوعه و کفریا و کشته شدن دهها زن و کودک بی گناه سوری بود که پرداختن به «سکوت مجامع جهانی حقوق بشر» در این مورد محور اصلی تحلیل ها و گزارش های رسانه های داخلی بود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، با این که در هفته گذشته اکثر خبرهای رسانه های داخلی و خارجی فارسی زبان حول موضوع انتخابات ریاست جمهوری ایران می گشت اما به چند خبر از تحولات سوریه نیز در این رسانه ها پرداخته شد. مهمترین موضوع در مورد تحولات سوریه که دست مایه تحلیل ها و گزارش ها قرار گرفت مربوطه به انفجار تروریستی فوعه و کفریا و کشته شدن دهها زن و کودک بی گناه سوری بود که پرداختن به «سکوت مجامع جهانی حقوق بشر» در این مورد محور اصلی تحلیل ها و گزارش های رسانه های داخلی بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

پیشروی نیروهای ارتش و مقاومت مردمی سوریه در شمال استان حماه، وجود سلاح شیمیایی در ارتش سوریه، انتشار و در پی آن تکذیب خبر دستگیری ابوبکر البغدادی از دیگر خبر هایی هستند که پیرامون تحولات سوریه در هفته گذشته منتشر شده است.

,

 

,

شنبه 26 فروردین 96 در حومه حلب یک انفجار تروریستی باعث شد تعداد زیادی از زنان و کودکان منطقه فوعه و کفریا کشته شوند. این انفجار که گفته شد در پاسخ به حملات شیمیایی به منطقه خان شیخون و کشته شدن مخالفان بشار اسد و تعدادی از خانواده های آنها بوده است واکنش خاصی را از سوی مجامع حقوق بشری غرب نداشت. این در حالی است که حادثه خان شیخون با این که تعداد کشته های کمتری را به بار آورد واکنش گسترده رسانه ها و محافل حقوق بشری غرب را به دنبال داشت.

,

 

,

 

,

«به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، روزنامه هافینگتن پست در گزارشی نوشت: هفته پیش اتوبوس های حامل ساکنان شهرک های شیعه نشین «فوعه» و «کفریا» توسط یک بمب گذار انتحاری مورد حمله قرار گرفتند. از 126 نفری که در این حادثه زنده زنده سوختند، 80 نفر کودک بودند.

,

 

,

میزان تلفات انسانی این جنایت هولناک و همچنین تصاویر منتشر شده از آن در بسیاری از رسانه‌ ها روز شنبه را به «شنبه سیاه» برای شیعیان فوعه و کفریا تبدیل کرد اما با سکوت مدعیان جهانی حقوق بشر در غرب مواجه شد.

,

 

,

 

,

حال کافی است کسی ادعا کند که «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه متهم به کشتن شماری از غیرنظامیان شده است. رسانه ها آن را در بوق و کرنا می کنند و حتی دونالد ترامپ به سوریه حمله می کند. این در حالی است که حمله به اتوبوس ها در فوعه و کفریا که بیشترین تعداد تلفات در سال جاری در سوریه است، از سوی رسانه ها چندان مورد توجه قرار نگرفته است.»

,

 

,

 

,

سایت خبری مشرق نیز در قالب یک گزارش به این موضوع پرداخت و در این باره نوشت: «بلافاصله پس از حمله شیمیایی خان شیخون که عامل آن نامعلوم بود و ادله زیادی از دست نداشتن دولت سوریه در این حملات هوایی حکایت داشت، هزینه تبلیغاتی گسترده‌ای از سوی رسانه‌های غربی و محافل دیپلماتیک و دولت های غربی اروپایی در محکومیت این حملات و ابعاد غیرانسانی این جنایت شکل گرفت. کشورهای غربی نظیر فرانسه و انگلیس آلمان و آمریکا بلافاصله این اقدام را محکوم کرده و به صورت شتاب‌زده  و بدون انتظار برای مشخص شدن نتایج تحقیقات عامل این حملات، دولت سوریه را در این زمینه متهم کردند. شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز بلافاصله تشکیل جلسه داد. این حجم از توجه بین‌المللی برای کشته شدن ۵۸ انسان بی گناه در خان شیخون طبیعی است،‌ اما آنچه در این میان غیرطبیعی به نظر می‌رسد سکوت مرگ‌بار محافل بین‌المللی و دولت‌های غربی مدعی حقوق بشر در قبال جنایت فوعه و کفریا است که تنها ۱۱ روز بعد از حمله خان شیخون انجام شد. آمریکا از حمله شیمیایی خان شیخون برای حمله نامشروع خود به مواضع ارتش سوریه در پایگاه هوایی الشعیرات سوء‌استفاده کرد و حدود ۶۰ موشک به این پایگاه شلیک کرد.

,

 

,

 

,

پس از انفجار تروریستی الراشدین اما، رسانه‌های بزرگ و جریان اصلی حاکمیت غرب در ابتدا ترجیح دادند از کنار حمله تروریستی به اتوبوس‌های غیرنظامیان فوعه و کفریا، عبور کنند. خبررسانی ابتدا تنها به کابران شبکه‌های اجتماعی، به‌خصوص توییتر محدود بود. اما با مشخص شدن ابعاد عمیق فاجعه مذکور و افزایش تعداد کشته‌ها، رسانه‌های بین المللی و دفاتر وزارت خارجه در کشورهای مختلف مجبور به موضع گیری در این زمینه شدند. موضع گیری هایی که البته تنها منحصر به محکوم کردن شفاهی بود و هیچ اقدام و عملکرد جدی را با خود به دنبال نداشت.»

,

 

,

 

,

اما رسانه های فارسی زبان غربی فقط به انتشار یک خبر کوتاه در مورد این جنایت هولناک بسنده کردند و دریغ از یک گزارش و یا تحلیل در مورد این خبر. بی بی سی فارسی  در این فقط یک خبر کوتاه منتشر کرد و نوشت: «گروه دیدبان حقوق بشر سوریه مستقر در بریتانیا می‌گوید تعداد کشته شدگان به کاروان آوارگان سوری به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است.

,

 

,

 

,

بر اساس اعلام این سازمان دست‌کم ۶۸ نفر از کشته شدگان کودک بوده‌اند. این غیرنظامیان در حال تخلیه چند منطقه طرفدار دولت از جمله شهرک‌های شیعه‌نشین کفریا و فوعه بودند که هدف حمله قرار گرفتند. »

,

 

,

 

,

بخش فارسی صدای آمریکا نیز به یک خبر دو خطی و یک گزارش تصویری کمتر از دو دقیقه ای در این مورد بسنده کرد. صدای فارسی آمریکا نوشت: «در سوریه انفجاری انتحاری در ایستگاه اتوبوسهای ویژه انتقال پناهجویان از چهار شهرک نزدیک به شهر حلب بیش از ۱۰۰ کشته بر جای گذاشته است. این انفجار اما روند انتقال پناهجویان را متوقف نکرده است.»

,

 

,

 

,

بخش فارسی دویچه وله آلمان نیز فقط یک گزارش کوتاه از این اتفاق دلخراش با تیتر « انتقاد شدید یونیسف از کشتار کودکان در سوریه» منتشر کرد.

,

 

,

 

,

این در حالی است که دولت های غربی و مجامع حقوق بشری پس از حادثه خان شیخون واکنش های گسترده نشان دادند و این حادثه را محکوم کرده و جلسات ویژه برگزار کردند. شورای امنیت نیز جلسه فوری تشکیل داد و در جایی دیگر موضوع اعزام بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی پیش آمد. آمریکا نیز در پاسخ به این حادثه پایگاه هوایی الشعیرات سوریه را موشک باران کرد که تعداید از سربازان سوری کشته شدند و 20 درصد امکانات و تجهیزات این پایگاه نابود شد.

,

 

,

 

,

خبر بعدی در مورد پیشروی نیروهای ارتش سوریه در شمال استان حماه بود. خبرگزاری سانا 31 فروردین گزارش داد:« ارتش سوریه موفق شده است شهرک «طیبه الامام» را که در شمال غرب شهرک «معردس» قرار دارد، آزاد کند.نیروهای سوری همچنان تحرکات و مسیرهای امدادرسانی به گروههای تروریستی در این منطقه را هدف قرار میدهند.در همین راستا، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت از صبح امروز پنجشنبه حملات خود را برای نفوذ به شهر «حلفایا» واقع در شمال استان حماه آغاز کردند.»

,

 

,

 

,

خبر بعدی را بی بی سی فارسی از قول وزیر دفاع آمریکا در اول اردیبهشت منتشر کرد که گفته بود: «سوریه بدون شک مقادیری سلاح شیمیایی نگه داشته است. » طبق خبر بی بی سی فارسی ژنرال ماتیس این ادعا را در حالی بیان کرد که در سرزمین های اشغالی حضور یافته و در ادامه صحبت های خود گفته است که این مسئله "به مثابه نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و باید به شیوه دیپلماتیک با آن برخورد شود".

,

خبر دستگیری ابوبکر البغدادی نیز در هفته گذشته توسط روزنامه رای الیوم منتشر شد. این روزنامه 29 فروردین مدعی شد « دفتر رسانه ای دبیر کل دایره امنیت و اطلاعات اروپا در پایگاه اینترنتی خود اعلام کرد که اطلاعات دقیقی در اختیار دارد که نشان می دهد «ابوبکر البغدادی» رهبر گروه تروریستی داعش در شمال سوریه دستگیر شده است.

,

در بیانیه این دفتر آمده است که دستگیری احتمالی البغدادی در نتیجه عملیات ردگیری و رصدی صورت گرفته است که «سازمان های اطلاعات روسیه و سوریه» انجام داده اند و پس از آن صورت گرفته است که البغدادی پس از تعقیب وی توسط الحشد الشعبی در 2آوریل 2017 مجبور به فرار و  ورود به مرزهای سوریه شده است. »

,

 

,

 

,

این خبر را روزنامه صهیونیستی «علام هزیه» نیز منتشر کرد. این روزنامه مدعی شده بود ابوبکر البغدادی با همکاری مشترک نیروهای اطلاعاتی روسیه و سوریه در یک عملیات مخفیانه دستگیر کرده اند اما وزارت اطلاعات روسیه این خبر را تکذیب می کند تا البغدادی به عنوان برگ برنده غافلگیر کننده در اختیار ولادیمیر پوتین باشد.

,

 

,

 

,

اما ساعتی بعد وزارت امور خارجه روسیه و حتی خود بشار اسد نیز این خبر را تکذیب کردند. بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه روز پنج شنبه گذشته در مورد خبر بازداشت بغدادی در عراق گفت که این اخبار صحت ندارد.

,

طیب سعیدی

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه