اخبار داغ

به بهانه نوسازی مسجد قدیمی سیدالشهدا هشترود؛

خلأ هنر اسلامی در ساخت مساجد/ وقتی مساجد در لابلای خانه ها گُم می شوند +تصاویر

خلأ هنر اسلامی در ساخت مساجد/ وقتی مساجد در لابلای خانه ها گُم می شوند +تصاویر
پرداختن به موضوع هنر اسلامی و خلا آن در مساجد شهر هشترود می تواند یادآوری باشد برای مسئولان مربوطه شهرستان که در زمان نوسازی و یا ساخت مساجد آن ها را به سمت و سوی هنر اسلامی سوق دهند تا در لابلای خانه های کوچه ها گم نشوند و تبدیل به نماد در آن مکان شوند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ و به نقل از پیک هشترود، مسجد نه تنها یک محل برای عبادت و سجده کردن خالصانه در برابر خداوند است و زیباترین شکل پرستش و بندگی تنها معبود عالم در آن هویدا می شود بلکه نخستین نهاد عبادی – سیاسی جامعه اسلامی به شمار می رود که از دیر باز در آن مسندهای مهمی چون جایگاه علم ودانش، محل عبادت، جایگاه قاضیان، عالمان و مفسران و نیز پایگاه شکست ناپذیر اشاعه دین اسلام بر پا بوده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پیک هشترود,

 

,

کارکرد دیگر مسجد هم این بود که این خانه خداوند گویی قطعه ای از بهشت در زمین بوده است. پس بی دلیل نیست اگر کسی می گوید هر زمان داخل مسجد می شود یک آرامش آسمانی به سراغش می آید و چنین تصور می کند که از این دنیا و تعلقات آن رسته است.

,

 

,

می توان گفت هر هنرمند مسلمانی که تصمیم گرفته هنرش ماندگار شود آن را به محل امن و مطمئنی چون مسجد برده و عاشقانه به پیشگاه خداوند هدیه داده است. چون او می دانسته این کارش علاوه بر اجر معنوی و اخروی باعث ماندگاری هنرش هم می شود.

,

 

,

مساجد از بناهای پیشتاز در معماری اسلامی هستند و این مکانها به عنوان شاخصه اصلی نمادهای ایرانی و اسلامی در شهرهای ما مطرح می باشند و هویت بخشی به شهرهای ما به عنوان یک شهر اسلامی در بنای مساجد دیده می‎شود.

,

 

,

مساجد تاریخی جزو افتخارات معماری اسلامی ما محسوب می‎شوند اما در مساجد جدید و مساجدی که در طی دو سه دهه اخیر ساخته شده اند تاکید بر اجرای اصول شهرسازی ایرانی و اسلامی کمتر مورد توجه قرار گرفته و اتفافا معماری ایرانی و اسلامی اصلا رعایت نشده است.

,

 

,

در معماری مساجد هویت تاریخی یک شهر مطرح می‎شود این درحالی که مساجد ساخته شده در هشترود هیچ بار تاریخی و معنوی را برای نسل آینده ندارد و اگر این موضوع توجه به معماری اسلامی ایرانی در معماری مساجد رعایت نشود در سایر بخش ها نیز اجرای کمتر آن را خواهیم دید.

,

 

,

, , ,

 

,

این درحالی است که تعدادی از سازندگان مساجد، هزینه های زیاد در اجرای معماری به سبک ایرانی اسلامی را مانع از اجرای معماری اسلامی در مساجد می دانند که این موضوع اصلا مورد پذیرش نیست و حتی می‎توان با کمترین هزینه ساخت بناها را به سمت بناهای ایرانی اسلامی سوق دهیم.

,

 

,

, , ,

 

,

امروز، نوسازی مسجد سیدالشهدا هشترود که یکی از قدیمی ترین مساجد شهر می باشد و در مرکز شهر قرار دارد بهانه ای شد تا به موضوع هنر اسلامی و خلا آن در مساجد شهر بپردازیم شاید یادآوری باشد برای مسئولان مربوطه شهرستان که در زمان نوسازی و یا ساخت مساجد آن ها را به سمت و سوی هنر اسلامی سوق دهیم تا در لابلای خانه های کوچه ها گم نشوند و تبدیل به نماد در آن مکان شوند.

,

 

,

, , ,

 

,

باید باور کنیم، سیر و سیاحت در جهان پر نقش و نگار تزیینات مسجدها و ساختمان خود بنای مساجد، بیننده را در عوامل روحانی غرق می نماید و پیچ و خم نقوش، ایمان به وحدت خداوند را در دل وی راسخ می سازد.

,

 

,

گزارش از مهدی اسمعیل نژاد

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه