اخبار داغ

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی:

مشکلات اشتغال فراتر از قانون کار است/ وضعیت اشتغال در مناطق آزاد خوب نیست

مشکلات اشتغال فراتر از قانون کار است/ وضعیت اشتغال در مناطق آزاد خوب نیست
مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: به‌عنوان یک کارشناس حوزه روابط کار قانون کار را مانع اشتغال نمی‌دانم زیرا در مناطق آزادی که قانون کار در آن الزامی نیست وضعیت اشتغال خوب نیست زیرا مشکلات اشتغال فراتر از قانون کار است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ محمود احمدی در گفتگوی اختصاصی با پرستوها، اظهار داشت: قانون کار دست‌نوشته انسان است و الهی نیست و امکان دارد کاستی‌هایی داشته باشد، این قانون در سال ۶۹ تصویب شد البته با سیر غیرطبیعی بجای تصویب مجلس توسط تشخیص مصلحت نظام بنا به شرایط و مصلحت آن زمان مصوب شد، اکنون نیاز است برخی از بخش‌های آن اصلاح شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پرستوها,

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: قانون کار به‌خوبی اجرانشده است و دستورالعمل‌های متعددی برای آن نوشته شد که نشان از شفاف نبودن قانون است اما مانع اشتغال نیست.

,

وی ادامه داد: به‌عنوان یک کارشناس حوزه روابط کار قانون کار را مانع اشتغال نمی‌دانم زیرا در مناطق آزادی که قانون کار در آن الزامی نیست وضعیت اشتغال خوب نیست، مشکلات اشتغال فراتر از قانون کار است.

,

احمدی بیان کرد: قوانین تأمین اجتماعی مالیات و مجموعه قوانین که در فضای کسب‌وکار تأثیر دارد اشتغال را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

,

وی تأکید کرد: در استان خراسان رضوی مشکلات را مؤسسات قانونی و غیرقانونی ایجاد کرده بودند که سرمایه‌گذاری را کاهش داد اما در سال ۹۵ وضعیت بهبود یافت.

,

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی ادامه داد: در سال ۹۲ و ۹۳ شوراهای شهر برای بخش مسکن محدودیت‌های زیادی را قائل شدند به صورتی که ۲ میلیون مترمربع در سال کاهش صدور پروانه را داشتیم ازاین‌رو شورای شهر هم‌اکنون به این واقعیت رسیده است که درآمدها را واقعی‌تر کرده‌اند.

,

 

,

رتبه‌بندی مشاغل را در کارگاه‌ها منطبق با شرایط فعلی نیروی کار کشور تهیه نشده است

, رتبه‌بندی مشاغل را در کارگاه‌ها منطبق با شرایط فعلی نیروی کار کشور تهیه نشده است,

احمدی در خصوص رتبه‌بندی جامع مهارت‌ها بیان کرد: رتبه‌بندی مشاغل را در کارگاه‌ها داریم اما مشکل این است که این طرح‌ها منطبق با شرایط فعلی نیروی کار کشور تهیه نشده است.

,

وی افزود: بیشتر نیروهای کار به دنبال پشت‌میزنشینی شده بود اما اکنون خانواده‌ها فهمیده‌اند مشاغل دیگر موردنیاز جامعه است.

,

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی بابیان اینکه تعاونی‌های غیرفعال را منحل می‌کنیم، بیان داشت: در بررسی‌های که داشتیم مشخص شد تعاونی‌های دستوری و فرمایشی بهره‌وری ندارند زیرا بانک‌ها تسهیلات گران‌قیمت ارائه می‌دهند ازاین‌رو نیاز است رویکرد بومی را حفظ کنیم.

,

 

,

تشکیل و حمایت تعاونی‌های دانش‌بنیان

, تشکیل و حمایت تعاونی‌های دانش‌بنیان,

وی ادامه داد: مزیتی که در خراسان رضوی در بخش تعاونی موردتوجه قرارگرفته است تشکیل و حمایت تعاونی‌های دانش‌بنیان است ازاین‌رو دارای تعاونی دانش‌بنیان ملی در این استان هستیم.

,

وی در خصوص آمار بیکاری استان خراسان رضوی عنوان کرد: در سال ۱۳۹۵ تعداد بیکاران استان ۲۹۳۳۰۰ بوده و به نسب آمار بیکاری کشور معادل ۹.۲ بیکاران کشور در استان خراسان رضوی هستند.

,

احمدی ادامه داد: در سال ۹۵ تعداد شاغلین یک‌میلیون و ۹۲۷ هزار و ۴۵۶ است و تعداد شاغلین کشور، ۲۲ میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۲ نفر است که در حقیقت نسبت تعداد شاغلین استان به کشور ۸.۵ درصد است.

,

 

,

نرخ مشارکت مردان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است

, نرخ مشارکت مردان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است,

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در تحلیل آمارها افزود: نرخ مشارکت سال ۹۴ به سال ۹۵ افزایش داشته است و نرخ اشتغال مردان کاهش داشته درحالی‌که زنان افزایش‌یافته است.

,

وی بابیان اینکه نرخ مشارکت ۴۲.۱ افزایش داشته و رتبه سوم در کشور راداریم، گفت: در سال ۹۱ نرخ مشارکت ۳۹.۱ بود مبنی این آمار مرکز آمار ایران بوده و دولت نیست، یکی از دلایل افزاش نرخ بیکاری افزایش مشارکت مردمی است که به خوداشتغالی روی آورده‌اند.

,

 احمدی ادامه داد: نرخ بیکاری در کشور ۱۲.۴ است و استان خراسان رضوی دارای نرخ بیکاری ۱۳.۲ است در تحلیل این بخش می‌توان گفت هرچه نرخ مشارکت کمتر باشد امید به کار مردم کمتر است و امکان ایجاد اشتغال برای ایشان وجود ندارد.

,

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: استان خراسان رضوی نسبت به کشور شاغلان بیشتری در بخش کشاورزی دارد درحالی‌که سهم اشتغال صنعت و خدمات نسبت به کشور کمتر است و بیشترین رشد را در بخش خدمات داشته‌ایم.

,

وی خاطرنشان کرد: نسبت اشتغال در بخش اقتصادی تغییر چندانی نداشته است اما میزان اشتغال از ۱۵ الی ۲۴ سال ۳.۹ درصد کاهش داشته است.

,

 

,

آماری که افراد بر اساس شواهد خود اعلام می‌کنند مبنی علمی ندارند

, آماری که افراد بر اساس شواهد خود اعلام می‌کنند مبنی علمی ندارند,

احمدی با تأکید بر اینکه بر اساس قانون تنها نهادی که می‌تواند آمار ارائه کند مرکز آمار ایران است، یادآور شد: مرکز آمار نهادی است که وظیفه‌اش ثبت و تحلیل آمار است و هیچ تشکل کارگری یا کارفرمایی با وزارت خانه‌ای در دولت چنین وظیفه‌ای ندارد اما گاهی اعلام می‌شود ۵۰ درصد کارخانه‌های زیر ظرفیت کار می‌کنند یا ۴۰ درصد معادن تعطیل است و یا اینکه کارخانه‌ای زیر ظرفیت موجود تولید می‌کند که آماری ثبتی نیست.

,

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: آماری که افراد بر اساس شواهد خود اعلام می‌کنند مبنی علمی ندارند زیرا اولاً جامع نیست و دیگر اینکه اسلوب آمارگیری آن مشخص نیست.

,

وی با اشاره به اینکه فرهنگ جامعه باید به سمتی برود که آمار را از مرجع قانونی بپذیرد، افزود: ازنظر مرکز آمار کسی که دو ساعت کار کند شاغل است و کسی که دنبال کار نیست بیکار محسوب نمی‌شود دیدگاه‌ها در ارائه آمار فرق می‌کند.

,

احمدی ادامه داد: اولین امتیاز ما در خراسان رضوی وجود امام هشتم است ما سالیانه ۲۷ میلیون زائر داریم که تعطیلات و ایام خاص حجم عظیمی را پذیرا هستیم.

,

وی ادامه داد: زیرساخت‌های بالاتری نسبت به استان‌های دیگر داریم سرمایه‌گذاری در بخش فناوری اطلاعات خراسان رضوی بیشتر از استان تهران است.

,

مدیرکل اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی در انتها گفت: خراسان رضوی ۵۲ درصد از هتل‌های کشور را دارد و قطب صنایع قضایی است از سویی بیشترین تنوع مهارت را دارد که نیاز به برنامه‌ریزی جمعی جهت بهره‌برداری دارد.

,

 

,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه