اخبار داغ

پروژه پیشروی کشور اندرخم اختلاف مدیریتی؛

مسکن مهری که به جایی متقاضی سهم بانک می شود!

مسکن مهری که به جایی متقاضی سهم بانک می شود!
مسکن مهر شهرستان بستک یکی از پروژه های پیشرو در کشور است که اکنون در پیچ و خم اختلافات مدیریتی دچار بحران شده و در صورت ادامه این رویه به نفع بانک های عامل مصادره خواهند شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به گزارش جهانگیریه؛ شهرستان بستک با معماری منحصر به فرد خود در استان هرمزگان و میان کشورهای حاشیه خلیج فارس زبان زد است تا جایی که در یکی از شهرهای امارات محله ای به نام بستکیه با سبک و سیاق معماری بستک احداث شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, جهانگیریه,

مردم بستک که در قرن های متمادی طلایه دار فرهنگ و هنر هرمزگان هستند در دهه های اخیر همانند سایر هم وطنان خود با مشکلات اقتصادی دست به گریبان هستند که بحث مسکن یکی از معضلات مردم این خطه است.

,

با ازائه طرح مسکن مهر در سال ۱۳۸۶ و در دولت نهم برای خانه‌دار کردن قشرهای کم درآمد امید می رفت تا مشکل بی خانمانی جوانان و مردم حل شود اما این مسئله در بستک رنگ دیگری به خود گرفت تا نه تنها دردی از مشکلات مردم دعوا نکند بلکه باری اضافه بر دوش قشری شود تا با هزاران امید و ارزو دل به مسکنی ببند که بی مهری از نامش هویدا شده است.

,

براین اساس در سال 86 در شهرستان بستک  چند تعاونی در راستای اجرای طرح ملی مسکن مهر وارد عرصه شدند که یکی از این تعاونی ها، شرکت تعاونی مسکن مهر آشیانه بستک بوده است که در دو فاز، 428 واحد را ساخته است.

,

, ,

خبرنگار جهانگیریه برای بررسی مشکلات مسکن مهر سراغ محمد صالح مصلحی، نماینده اعضاء تعاونی مسکن مهر آشیانه شهرستان بستک می رود که براین اساس بعد از ورود به منزل مصلحی با انبوهی از مستندات و نامه نگاری با ادارات شهرستان و استان مواجعه می شود.

,

نماینده اعضاء تعاونی مسکن مهر آشیانه شهرستان بستک با گلایه از طولانی شدن پیگیری مشکلات مجتمع در ارگان های دولتی اظهار کرد: برای پیگیری تخلفات و رسیدگی به تعهدات انجام نشده جلسات متعددی توسط مسئولین استان و شهرستان برگزار شد ولی متاسفانه اعضاء تعاونی همچنان بلاتکلیف و خواهان رسیدگی هر چه سریعتر به حق و حقوقشان هستند.

,

مصلحی اظهار کرد: تعاونی از انجام چندین بند از مفاد قرارداد امتاع ورزیده که با فریب کاری و وعده های دروغین به بهانه های مختلف حدود 10 میلیون تومان از اعضاء دریافت کرده است.

,

وی ادامه داد: مقرر شده بود  پایان کار در سال 90 صادر شود  که به علت تخلفات فراوان در نحوه ساخت مجتمع، مراحل تنظیم سند واحدها از 2.5 سال به هفت سال به تاخیر افتاد و این امر موجب شد تا هر واحد بیش از 10 میلیون تومان در بانک صادرات جریمه شوند.

,

مصلحی با بیان اینکه قرارداد ساخت پروژه مسکن مهر آشیانه دو سال و شش ماه بوده است و می بایست واحدهادر اواخر سال 89 به قیمت تقریبی27 میلیون تومان به اعضاء تحویل می شد که برای پرداخت اقساط حدود 130 هزار تومانی به بانک معرفی می شدند که تاکنون پروژه مسکن آشیانه نیمه تمام رها شده و تسهیلات 22 میلیونی به حدود 50 میلیون تومان افزایش یافته است.

,

نماینده اعضاء تعاونی مسکن مهر آشیانه ادامه داد:هم اکنون اقساط به حدود 400 هزار تومان رسیده  که اعضاء نسبت به پرداخت سود دوران مشارکت، معترض اند و قادر به پرداخت اقساط نمی باشند.

,

, ,

وی با اشاره به  مهمترین تخلفات صورت گرفته در مسکن مهر آشیانه افزود: تعاونی در زمان ثبت نام متراژ واحدها را 95 متر اعلام کرده بود که در پایان کار 88 متر کاهش یافت و در سند رسمی 77 متر و 65 سانتیمتر محاسبه شده است.

,

مصلحی تصریح کرد:با توجه به متراژ واحد تعاونی آشیانه در پایان کار حدود 6 میلیون تومان جهت خیابان کشی، آسفالت، فضای سبز، محوطه سازی و دیوار کشی از اعضا دریافت کرد ولی به تعهدات خود طبق نقشه عمل نکرده است.

,

نماینده اعضاء تعاونی مسکن مهر آشیانه دیگر تخلف این تعاونی را ساخت 48 واحد به صورت غیرقانونی بر روی بلوک های 3 طبقه دانست و گفت: با تصرف چند هزار متر زمین به صورت غیر قانونی مجتمع آشیانه که مقرر بود در فاز 1 و 2 با 380 واحد باشد  در پایان کار 428 واحد ساخته شد.

,

, ,

نماینده اعضاء تعاونی مسکن مهر آشیانه شهرستان بستک افزود: طبق ماده 13 از قرار داد فی ما بین اعضاء و تعاونی، هرگونه اختلاف بین اعضاء و تعاونی به هیات داوری ارجاع می گردد و نظر اکثریت هیات، قطعی و لازم اجراست. با توجه به بازدید میدانی توسط هیات محترم داوری در مورخه 19/7/94 و 1/9/94 حدود 18 مورد نقص مشخص گردید و گزارش هیات داوری به تایید اتاق تعاون استان هرمزگان رسید ولی متاسفانه مدیریت تعاونی تاکنون به تعهداتش عمل نکرده است. همچنین طبق بند 17 از گزارش هیات داوری، تعاونی آشیانه از ارائه مستندات، نقشه ها و مدارک جزئیات اجرایی محوطه سازی خودداری می کند.

,

وی اظهار کرد: پیگیری مشکلات به عهده  اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان است ولی متاسفانه روند پیگیری از طرف این اداره با تاخیر و کندی انجام می شود و تاکنون در این مدت بیش از 40 بار برای پیگیری امورات اداری به مرکز استان مراجعه کرده ام.

,

, ,

مصلحی مهمترین مشکلات و نواقصات فنی مجتمع مسکن مهر آشیانه شهرستان بستک را نمای ساختمان طبق نقشه انجام نشده ،محوطه سازی از قبیل خیابان کشی، آسفالت، فضای سبز و جدول گذاری انجام نشده،طبق نقشه و ماده 8 قرارداد، بلوک های مجتمع در سه طبقه بوده است ولی برخی از این بلوک ها در چهار طبقه و بدون آسانسور ساخته شده است، اکثر واحد ها با مشکل نشت آب مواجه هستند،رنگ نمای برخی از ساختمان ها در حال حاضر از بین رفته،درب واحدها با چارچوب فاصله دارد و ساکنین برای جلوگیری از ورود گرد و غبار و حشرات موذی باید فضای خالی را با اسفنج پوشش دهند،شیب محوطه مجتمع خطرناک و حادثه ساز است،دیوار کشی دور مجتمع فاقد پی (شالوده) مناسب و ایمن،ترک خوردن و نامناسب بودن کیفیت سفید کاری درون واحدها، سیستم اطفاء حریق بدون شیلنگ و تجهیزات لازم است،نقص در اکثر پنجره هایی که فاقد دستگیره می باشند، نداشتن تجهیزات ضروری مانند شناور برای بشکه های آب، ارتفاع دیوار اطراف مجتمع از یک تا سه متر متغییر است، نداشتن حفاظ برای واحدهای همکف و جا کولرها بدون حفاظ ،محوطه مجتمع فاقد روشناییست، عبور کابل فشار قوی از محل عبور ساکنین در محوطه مجتمع و خرابی درب برخی از تابلوهای برق و خطر برق گرفتگی بدین ترتیب برشمرد.

,

نماینده اعضاء تعاونی مسکن مهر آشیانه شهرستان بستک خاطرنشان کرد:از مسئولین توقع دایرم که خود را جای اعضاء تعاونی گذاشته و در عوض اصرار بر قسط بندی واحدها، برای بررسی و تعیین و تکلیف مشکلات تلاش کنند زیرا ما تابع قانون هستیم.

,

 

,

 

,

 هیچ تخلفی در روند ساخت مسکن مهر وجود ندارد

,

 

,

ماشاءالله چرخی ، نماینده مدیر عامل تعاونی مسکن مهر آشیانه شهرستان بستک با اشاره به مشکلات مطرح شده توسط نماینده اعضاء تعاونی مسکن مهر آشیانه گفت:در سال 88، 112 واحد توسط علی نیکزاد، وزیر وقت مسکن و شهرسازی واگذار شد که در سال 89 نیز با حضور ابراهیم عزیزی استاندار وقت 48 واحدبه مالکان سپرده شد همچنین در سال 90 تعداد  112 واحد با حضور عامری معاون سیاسی و امنیتی استانداری افتتاح گردید و مابقی واحدها نیز در سال 91 به مالکین واگذار شد.

,

وی با اشاره به ادعای ساخت 48 واحد غیرقانونی در مجتمع آشیانه اظهار کرد: بنده دو پروانه ساختمان و پایان کار برای 380 و 48 واحد گرفتم که مستندات الحاقیه 48 واحد در بنیاد مسکن موجود است و پایان کار را نیز شهرداری مهر کرده است با این حال چگونه امکان دارد که برای 48 واحد غیر قانونی که بدون مجوز است بانک وام مسکن بدهد؟

,

چرخی در خصوص  تصرف اراضی ملی نیز افزود: در ابتدا زمین بدون UTM به تعاونی واگذار شد و در سال 92، UTM دار شد که مشخص شد انحرافاتی در زمان واگذاری وجود داشته است و اصلاحات انجام شد که این اصلاحات به نفع اعضاء تعاونی بوده و این قضیه به هیچ وجه تصرف در اراضی ملی نبوده است.

,

, ,

وی با اشاره به تفاوت در ساختمان تحویلی با طرح اولیه ارائه شده به اعضاء اظهار کرد: در ابتدا طبق مشاوره سال 86 کار شروع شد اما در سال 88 با ابلاغ مبحث انرژی تغییراتی در راستای سبک سازی و صرفه جویی در انرژی بوجود آمد که به عنوان مثال: در سقف به جای بلوک از یونولیت، رنگ و کنیتکس به جای سیمان سفید، پنجره آلومینیومی به جای پنجره آهنی، شیشه دوجداره به جای شیشه معمولی و در کف اتاق ها نیز سرامیک به جای موزائیک استفاده شد.

,

نماینده مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر آشیانه درباره نواقص موجود در مجتمع از قبیل تجهیزات آتش نشانی بیان کرد: به علت نبود ناظر تاسیسات در نظام مهندسی، مسکن مهر ناظر تاسیسات نداشته  و ضعیف عمل شد.

,

وی درباره قیمت واحدها و نحوه پرداخت اعضاء عنوان کرد: در سال 86 طبق نظر کارشناس رسمی اداره مسکن و شهرسازی، قیمت واحدها 35 میلیون و 500 هزار تومان ثبت شد اما تعاونی با چانه زنی قیمت واحدها را به 31 میلیون تومان کاهش داد که در واقع 4 میلیون و 500 هزار تومان به نفع اعضاء شد.

,

چرغی ادامه داد: در ابتدا قرار بر این شد که سهم مشارکت بانک 20 میلیون تومان باشد و مابقی را اعضاء پرداخت کنند اما در سال 88 وزارت درصد سهم مشارکت بانک ها را تا 30 میلیون تومان افزایش داد که در بستک مجوز افزایش سهم مشارکت را تا 25 میلیون تومان گرفته شد اما به درخواست تعاونی تنها 2 میلیون تومان سهم مشارکت بانک افزایش یافت و به 22 میلیون تومان رسید.

,

نماینده مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر آشیانه تصریح کرد: قیمت تمام شده هر واحد طبق دفترخانه 35 میلیون و 500 هزار تومان شد اما با چانه زنی قیمت تمام شده به انضمام سند تفکیکی به 31 میلیون تومان کاهش یافت که سهم مشارکت بانک 22 میلیون تومان است و مابقی مبلغ را اعضا می بایست پرداخت کنند.

,

, ,

چرغی درباره سوالات بوجود آمده درباره  قسط بندی پرداخت سهم مشارکت بانک افزود: با توجه به تحویل بخشی از واحدها در سال 88 هنوز آیین نامه ای برای قسط بندی ابلاغ نشده بود و در عمل این کار امکان پذیر نبود لذا در سال 91 با دریافت پایان کار و تحویل واحدها به اعضاء امکان قسط بندی با سود 4% سهم مشارکت توسط بانک مسکن فراهم شد اما بانک صادرات که بانکی خصوصی است قصد اعمال سود 12% را برای سهم مشارکت داشت که بعد از پیگیری های مکرر در بهمن ماه سال 93 و براساس مصوبه بانک مرکزی، بانک ها می بایست سود سهم مشارکت را 4درصد را محاسبه کرده و ما به تفاوت آن را بانک مرکزی تقبل کرد .

,

این مسئول ادامه داد: بعد از این مصوبه تمامی اسناد تفکیکی به بانک جهت قسط بندی از اسفند ماه 93 و با اقساط 273 هزار تومانی تحویل بانک شد اما اکنون هر قسط تقریبا 360 هزار تومان است که می بایست در 11 سال پرداخت شود.

,

وی افزود: هم اکنون بیش از دو سال از تحویل  اسناد به بانک می گذرد، در حال حاضر نزدیک به 150 نفر با مراجعه به بانک، پرداخت اقساط را شروع کرده اند اما بیش از 270 نفر هنوز به بانک مراجعه نکرده اند که اگر این روال بخواهد ادامه پیدا کند بانک واحدها را در آینده ای نزدیک مصادره خواهد کرد.

,

, ,

نماینده مدیر عامل شرکت تعاونی مسکن مهر آشیانه ایرادات موجود در مجتمع را تنها بهانه ای برای عدم پرداخت اقساط توسط اعضاء دانست و درباره بستانکاری و طلبکاری تعاونی اظهار کرد: شرکت تعاونی به پیمانکار تقریبا 300 میلیون تومان بدهکار است و مبلغ چک های معوق تعاونی و بدهی به اعضاء انصرافی نیز نزدیک به 70 میلیون تومان است از طرفی مانده حساب تعاونی در حال حاضر 300 میلیون تومان می باشد که مربوط به مبلغ دریافتی از بیمه برای خسارت زلزله سال 92 بوده و اعضاء نزدیک به 250 میلیون تومان به تعاونی بدهکارند.

,

وی در پایان اظهار کرد: در صورت پرداخت بدهی اعضاء به تعاونی، کارهای محوطه سازی و لکه گیری مجتمع را کامل می کند.

,

, ,

نواقصات مشکل مهر بستک احراز شد

,

بهرام فولادچنگ، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بستک گفت: در راستای پیگیری و حل مشکلات موجود در مجتمع مسکونی آشیانه نزدیک به چهار سال است که جلسات متعددی را با طرفین و با حضور مسئولین شهرستانی و استانی برگزار شده است که در این جلسات قرارداد، ساختمان و... مورد بررسی قرار گرفت و محرز شد که نواقصی وجود دارد که بعد از بررسی تیم کارشناسی 18 مورد به عنوان کم کاری اعلام شد و به مدیر عامل تعاونی جهت رفع این مشکلات زمان داده شد اما مدیر عامل رفع این عیوب را منوط به تسویه حساب اعضاء کرد و علت آن را نیز بدهکار بودن تعاونی عنوان کرد.

,

وی افزود: برای رسیدن به راه حل چندین جلسه با اعضاء تعاونی برگزار شد و هیچ یک از این جلسات به نتیجه نرسید و این جلسات همیشه به حاشیه کشیده می شد و علت آن نیز اختلافات شخصی بوده است.

,

فولادچنگ افزود: برای رفع این مشکل پیشنهاد مراجعه به هیات داوری اتاق تعاون استان هرمزگان داده شد که طبق قانون برای طرح شکایت می بایست مبلغی برای حق کارشناسی هیات داوری پرداخت شود ولی اعضاء تعاونی به هیات داوری اتاق تعاون استان هرمزگان مراجعه نکردند و  برای کمک به این اعضاء و نپرداختن هزینه برای داوری پیگیری کردم و مقرر شد نامه ای از طرف اتاق تعاون به دادگاه ارائه شود که صورتجلسه 18 ماده ای قبلی را ملاک قرار دهد.

,

, ,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بستک ادامه داد: نامه مذکور به همراه صورتجلسه به دادگاه ارائه شد ولی دادگاه آن را نپذیرفت درنتیجه می بایست اعضاء برای گرفتن رای هیات داوری به اتاق تعاون استان هرمزگان مراجعه کنند.

,

وی عنوان کرد: اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استناد قانون شرکت های تعاونی مصوب سال 1350 از شرکت تعاونی به علت مبهم بودن مسائل مالی به دادگاه شکایت کرد و قبل از صدور رای دادگاه، شرکت گزارش حسابرس رسمی دادگستری را مبنی بر تایید صورتهای مالی شرکت ارائه کرد و اداره تعاون شکایت خود را پس گرفت اما در حال حاضر نیز بحث مالی شرکت در اداره کل تعاون با گزارش حسابرس رسمی در دست بررسی است.

,

رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرستان بستک اظهار کرد: مسکن مهر شهرستان بستک یکی از پروژه های مسکن مهر پیشرو در کشور است که کمترین مشکلات را داشته است همچنین در سطح کشور پروژه هایی وجود دارد که هنوز در مرحله ساخت می باشد ولی در بستک اولین افتتاح و تحویل واحد در سال 88 بوده است و تمام واحد ها نیز در سال 91 تحویل داده شد.

,

فولادچنگ افزود: راه حل مشکلات موجود در مجتمع مسکونی آشیانه، انصاف پیشه کردن اعضاء تعاونی است که پس از پنج سال سکونت در واحدها، اقساط را پرداخت نمایند و این گفته که حالا بعد از پنج سال سکونت بانک بیاید و واحدها را بگیرد به دور از انصاف است و در قبال تعهد داده شده، باید احساس مسئولیت کنند. البته بیشتر ایراداتی که اعضاء مطرح می کنند درست است و ما هم قبول داریم اما ایرادات آنقدر نیست که به استناد آن قسط بندی نکنند.

,

, ,

 

,  ,

در حال حاضر آنچه که مورد اهمیت است رسیدگی به مشکلات مهر نشینان بستک است چنانچه اگر روال کنونی ادامه پیدا کند مصادره تعداد زیادی از واحدهای مجتمع مسکونی آشیانه توسط بانک چشم انداز آینده است و مراجع قضایی می توانند به عنوان مرجع رسمی دادرسی به موضوع ورود پیدا کرده و با متخلفان برخورد کنند.

,

اما به چند نکته که در میان صحبت های دوستان مغفول ماند که قابل ذکر است متمایز بودن این مجتمع مسکونی از سایر مجتمع ها در شهرهای دیگر و حتی مجتمع های موجود در شهرستان است که فاقد هیات مدیره عملی در مجتمع است که برای تشکیل آن با عنوان هیات امنا مجتمع تلاش هایی شد ولی به سرانجام نرسید و نتیجه آن را می توان در  اعمال سلیقه های شخصی در تغییر وضعیت ظاهری بلوک های مجتمع مشاهده کرد که برخی ها با دیوارکشی در اطراف واحدهای خود و یا درست کردن پارکینگ شخصی به حقوق دیگران تجاوز می کنند.

,

نکته قابل توجه دیگر این است که مجتمع های مسکونی به علت وجود نگهبانی دارای ضریب امنیت بالایی اند ولی این مجتمع فاقد نگهبان است و برای نظافت محوطه مجتمع نیز برنامه ای وجود ندارد.

,

شهرستان بستک با جمعیتی 80 هزار نفری در 220 کیلومتری بندرعباس واقع شده است.

,

 

,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

, ,

گزارشگر:مرتضی دلاوری

, گزارشگر:مرتضی دلاوری,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه