اخبار داغ

به مناسبت شهادت امام موسی کاظم(ع)؛

امام زندان یا امام کار و زندگی؟

امام زندان یا امام کار و زندگی؟
برخی‌‌ها تا نام مبارک امام کاظم (ع) را به گوش می‌‌شنوند زندان و شکنجه در ذهنشان تداعی می‌‌شود و شخصیت مبارک ایشان را محصور در زندان‌های مخوف عباسی معنا می‌‌کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، ام ایشان موسی بن جعفر و معروف‌ترین کنیه و لقب‌شان ابولحسن و کاظم علیه السلام می‌‌باشد. ایشان از مادری پاک و پدری الهی به دنیا چشم گشودند. آن حضرت در بیست سالگی به مقام امامت رسید و در 55 سالگی به مقام شهادت نائل شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

امام موسی بن جعفر علیه السلام امام هفتم شیعیان می‌باشد که به باب الحوائج مشهور است؛ این امام همام به‌خاطر تحمل طولانی مدت زندان‌های تاریک و نمناک‌ هارون الرشید خلیفه ظالم عباسی، غربت مظلومانه و جایگاه خاصی را در بین شیعیان دارند و شاید همین امر سبب شده است که برخی از زوایای مهم زندگی ایشان مانند فرهنگ کار و زندگی عرفی‌شان که الگوی کافی و کامل زندگی است، تحت الشعاع این مظلومیت غریبانه قرار گرفته باشد.

,

برخی‌‌ها تا نام مبارک امام کاظم (ع) را به گوش می‌‌شنوند زندان و شکنجه در ذهنشان تداعی می‌‌شود و شخصیت مبارک ایشان را محصور در زندان‌های مخوف عباسی معنا می‌‌کنند و نیت نذر آزادی عزیزانشان را از زندان می‌‌کنند و تقاضای روضه موسی بن جعفر علیه السلام را دارند اما واقعیت چیزی بیشتر از اینها است و بایستی بزرگان دینی‌مان را در تمام زوایای زندگی‌‌شان الگو قرار دهیم نه اینکه هر زمان حاجتی داشتیم و به مشکلی برخورد کردیم، خدایی نکرده به امامان نگاهی ابزاری داشته باشیم و تا حاجتمان را گرفتیم، بگوییم نه خانی آمده و نه خانی رفته و همه چیز را فراموش کنیم.

,

امام کاظم (ع) امام کار و تلاش

, امام کاظم (ع) امام کار و تلاش, امام کاظم (ع) امام کار و تلاش,

امامان شیعه علیهم السلام در طول زندگی شریف شان همواره از تنبلی و وقت گذرانی بیهوده، بیزار بوده‌اند و مقام و موقعیت اجتماعی خویش را مانع کار و زحمت و تلاش برای کسب روزی ندیده‌اند و البته این اخلاق را از مکتب امیرمومنان (ع) و مادر بزرگوارشان صدیقه کبری فاطمه زهرا سلام الله علیها آموخته‌اند.

,

در روایات آمده است که ابی‌حمزه گوید: «امام حسن موسی بن جعفر علیه السلام را دیدم که در زمین خود به سختی مشغول کار و تلاش است، به گونه‌ای که عرق از بدنش جاری بود ، گفتم: پس مردان کاری شما - کارگران و خدمه - کجایند؟ چرا خودتان کار می کنید؟ فرمودند : کسانی که از من بهتر بوده‌اند، کار بدنی و تلاش جسمانی داشته‌اند ، گفتم : چه کسی بهتر از شما بوده و بر روی زمین کار می کرده‌اند؟ فرمودند  : رسول خدا و امیرالمؤمنین و پدرانم علیهم الصلاه و السلام همه کار بدنی داشته‌اند.»

, «امام حسن موسی بن جعفر علیه السلام را دیدم که در زمین خود به سختی مشغول کار و تلاش است، به گونه‌ای که عرق از بدنش جاری بود ، گفتم: پس مردان کاری شما - کارگران و خدمه - کجایند؟ چرا خودتان کار می کنید؟ فرمودند : کسانی که از من بهتر بوده‌اند، کار بدنی و تلاش جسمانی داشته‌اند ، گفتم : چه کسی بهتر از شما بوده و بر روی زمین کار می کرده‌اند؟ فرمودند  : رسول خدا و امیرالمؤمنین و پدرانم علیهم الصلاه و السلام همه کار بدنی داشته‌اند.»,

یکی از مشکلات اساسی جامعه ما در بحث اشتغال، خودبزرگ پنداری و راحت طلبی و در نتیجه کوچک‌‌پنداری و سخت پنداری برخی مشاغل و از جمله مشاغل خدماتی می‌‌باشد، نوجوانان ما در مقاطع دبیرستان سر و دست می‌‌شکنند برای رشته‌‌های تجربی که شاید در آینده آقا یا خانم دکتر خطاب شوند، مزارع مستعد و حاصلخیز ما در روستا رها شده‌اند و جوانان روستایی مان دنبال کار راحت‌تر با درآمد بیشتر در شهرها آواره گشته‌اند!

,

امام کاظم علیه السلام به عنوان یکی از الگوهای اقتصادی مقاومتی می‌‌تواند الگوی کاریابی ما قرار گیرد تا کار را هر اندازه هم که سخت باشد و یا موقعیت اجتماعی خوبی نداشته باشد به بیکاری ترجیح دهیم و سال‌های طلایی عمرمان را در پشت درهای اداره کار تلف نکنیم و این البته نیازمند فرهنگسازی است، تا رتبه بندی مشاغل به‌صورت دینی انجام شود و مشاغلی عزیزتر باشند که به نان حلال نزدیکترند نه مشاغلی که به پول کلان!

,

بخش اعظم این رسالت بزرگ اجتماعی بر عهده صداوسیما و رسانه‌های جمعی می‌باشد تا باورهای کهنه و غلط اجتماعی را بزدایند و باورهای اجتماعی -اقتصادی جدیدی بر پایه دیانت و عقلانیت الهی رشد و نمو دهند.

,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه