اخبار داغ

پل تاریخی "قیرمزی کورپی" نیر در آستانه تخریب + تصاویر

پل تاریخی "قیرمزی کورپی" نیر در آستانه تخریب + تصاویر
بخش هایی از پل تاریخی "قیرمزی کورپی" نیر که قدمت آن به دوره صفویه و شاه عباس اول برمی گردد در آستانه تخریب قرار گرفته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از نیریمیز، این پل که روى رودخانه «نیر» ساخته شده ، منسوب به دوره صفویه و شاه عباس اول است و به دلیل رنگ قرمز آجرهایی که در آن به کار رفته با نام پل قرمز (قرمیزی گورچی) شناخته می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیریمیز,

 

اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت سازمان های متولی بخش هایی از این پل تاریخی به دلایل گوناگون از جمله رطوبت و احتمالاً نفوذ آب به داخل سازه پل در آستانه تخریب قرار گرفته است.

 

گفته می شود مرمت روی پل که در حال حاضر عابران پیاده فقط از روی آن می گذرند سنگفرش است که نصب آن مانع خروج  نم و رطوبت از بالای این بنا شده و  رطوبت حاصله از قسمت های کناری راه خروج خود را یافته است.

 

کارشناسان معتقدند به طور کلی سازه های خشتی و آجری نیاز به تبادل هوا دارد و عایق کاری آن باید با کاهگل و یا آجر فرش های قدیمی انجام شود.

 

لازم به ذکر است پایه‌های این پل از سنگ قبر و پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده است و استفاده از قوس هایی که مقاومت و استحکام پل را تضمین کرده در کنار وجود چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچکتر روی پایه های آن که موسوم به دهانه دفع آبهای طغیانی می باشد بر زیبایی  و استحکام آن افزوده و  از ویژگی های منحصر بفرد این پل محسوب می شود .

 

این پل دو قسمت شهر نیر را به هم متصل می کند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل نیز از روی آن انجام می شد ولی امروزه پل جدیدی در کنار آن ساخته شده است.

 

قیرمیزی کورپی دارای چهار طاق اصلی و سه طاق فرعی می باشد و جمعاً هفت طاق دارد . سنگ نبشته هایی که در پایه اصلی این معماری نفیس بکار رفته نشان از نوعی الگوگیری از معماری اسلامی می باشد آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم زینت بخش این بنای تاریخی است.

 

با عنایت به اهمیت تاریخی و باستانی این پل و جنبه نمادین آن شهرستان از مسئولین امر انتظار می رود با بررسی کارشناسانه موضوع و درصورت نیاز استفاده از اساتید و کارشناسان استانی و کشوری در اسرع وقت از تخریب بیشتر پل جلوگیری به عمل آورده و نسبت به بازسازی بخش های تخریب شده اقدام کنند.

 

 

 

,

 

اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت سازمان های متولی بخش هایی از این پل تاریخی به دلایل گوناگون از جمله رطوبت و احتمالاً نفوذ آب به داخل سازه پل در آستانه تخریب قرار گرفته است.

 

گفته می شود مرمت روی پل که در حال حاضر عابران پیاده فقط از روی آن می گذرند سنگفرش است که نصب آن مانع خروج  نم و رطوبت از بالای این بنا شده و  رطوبت حاصله از قسمت های کناری راه خروج خود را یافته است.

 

کارشناسان معتقدند به طور کلی سازه های خشتی و آجری نیاز به تبادل هوا دارد و عایق کاری آن باید با کاهگل و یا آجر فرش های قدیمی انجام شود.

 

لازم به ذکر است پایه‌های این پل از سنگ قبر و پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده است و استفاده از قوس هایی که مقاومت و استحکام پل را تضمین کرده در کنار وجود چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچکتر روی پایه های آن که موسوم به دهانه دفع آبهای طغیانی می باشد بر زیبایی  و استحکام آن افزوده و  از ویژگی های منحصر بفرد این پل محسوب می شود .

 

این پل دو قسمت شهر نیر را به هم متصل می کند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل نیز از روی آن انجام می شد ولی امروزه پل جدیدی در کنار آن ساخته شده است.

 

قیرمیزی کورپی دارای چهار طاق اصلی و سه طاق فرعی می باشد و جمعاً هفت طاق دارد . سنگ نبشته هایی که در پایه اصلی این معماری نفیس بکار رفته نشان از نوعی الگوگیری از معماری اسلامی می باشد آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم زینت بخش این بنای تاریخی است.

 

با عنایت به اهمیت تاریخی و باستانی این پل و جنبه نمادین آن شهرستان از مسئولین امر انتظار می رود با بررسی کارشناسانه موضوع و درصورت نیاز استفاده از اساتید و کارشناسان استانی و کشوری در اسرع وقت از تخریب بیشتر پل جلوگیری به عمل آورده و نسبت به بازسازی بخش های تخریب شده اقدام کنند.

 

 

 

,

 

اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت سازمان های متولی بخش هایی از این پل تاریخی به دلایل گوناگون از جمله رطوبت و احتمالاً نفوذ آب به داخل سازه پل در آستانه تخریب قرار گرفته است.

 

گفته می شود مرمت روی پل که در حال حاضر عابران پیاده فقط از روی آن می گذرند سنگفرش است که نصب آن مانع خروج  نم و رطوبت از بالای این بنا شده و  رطوبت حاصله از قسمت های کناری راه خروج خود را یافته است.

 

کارشناسان معتقدند به طور کلی سازه های خشتی و آجری نیاز به تبادل هوا دارد و عایق کاری آن باید با کاهگل و یا آجر فرش های قدیمی انجام شود.

 

لازم به ذکر است پایه‌های این پل از سنگ قبر و پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده است و استفاده از قوس هایی که مقاومت و استحکام پل را تضمین کرده در کنار وجود چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچکتر روی پایه های آن که موسوم به دهانه دفع آبهای طغیانی می باشد بر زیبایی  و استحکام آن افزوده و  از ویژگی های منحصر بفرد این پل محسوب می شود .

 

این پل دو قسمت شهر نیر را به هم متصل می کند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل نیز از روی آن انجام می شد ولی امروزه پل جدیدی در کنار آن ساخته شده است.

 

قیرمیزی کورپی دارای چهار طاق اصلی و سه طاق فرعی می باشد و جمعاً هفت طاق دارد . سنگ نبشته هایی که در پایه اصلی این معماری نفیس بکار رفته نشان از نوعی الگوگیری از معماری اسلامی می باشد آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم زینت بخش این بنای تاریخی است.

 

با عنایت به اهمیت تاریخی و باستانی این پل و جنبه نمادین آن شهرستان از مسئولین امر انتظار می رود با بررسی کارشناسانه موضوع و درصورت نیاز استفاده از اساتید و کارشناسان استانی و کشوری در اسرع وقت از تخریب بیشتر پل جلوگیری به عمل آورده و نسبت به بازسازی بخش های تخریب شده اقدام کنند.

 

 

 

,

 

اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت سازمان های متولی بخش هایی از این پل تاریخی به دلایل گوناگون از جمله رطوبت و احتمالاً نفوذ آب به داخل سازه پل در آستانه تخریب قرار گرفته است.

 

گفته می شود مرمت روی پل که در حال حاضر عابران پیاده فقط از روی آن می گذرند سنگفرش است که نصب آن مانع خروج  نم و رطوبت از بالای این بنا شده و  رطوبت حاصله از قسمت های کناری راه خروج خود را یافته است.

 

کارشناسان معتقدند به طور کلی سازه های خشتی و آجری نیاز به تبادل هوا دارد و عایق کاری آن باید با کاهگل و یا آجر فرش های قدیمی انجام شود.

 

لازم به ذکر است پایه‌های این پل از سنگ قبر و پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده است و استفاده از قوس هایی که مقاومت و استحکام پل را تضمین کرده در کنار وجود چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچکتر روی پایه های آن که موسوم به دهانه دفع آبهای طغیانی می باشد بر زیبایی  و استحکام آن افزوده و  از ویژگی های منحصر بفرد این پل محسوب می شود .

 

این پل دو قسمت شهر نیر را به هم متصل می کند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل نیز از روی آن انجام می شد ولی امروزه پل جدیدی در کنار آن ساخته شده است.

 

قیرمیزی کورپی دارای چهار طاق اصلی و سه طاق فرعی می باشد و جمعاً هفت طاق دارد . سنگ نبشته هایی که در پایه اصلی این معماری نفیس بکار رفته نشان از نوعی الگوگیری از معماری اسلامی می باشد آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم زینت بخش این بنای تاریخی است.

 

با عنایت به اهمیت تاریخی و باستانی این پل و جنبه نمادین آن شهرستان از مسئولین امر انتظار می رود با بررسی کارشناسانه موضوع و درصورت نیاز استفاده از اساتید و کارشناسان استانی و کشوری در اسرع وقت از تخریب بیشتر پل جلوگیری به عمل آورده و نسبت به بازسازی بخش های تخریب شده اقدام کنند.

 

 

 

,

 

,

اما متاسفانه به دلیل عدم نظارت سازمان های متولی بخش هایی از این پل تاریخی به دلایل گوناگون از جمله رطوبت و احتمالاً نفوذ آب به داخل سازه پل در آستانه تخریب قرار گرفته است.

,

 

,

گفته می شود مرمت روی پل که در حال حاضر عابران پیاده فقط از روی آن می گذرند سنگفرش است که نصب آن مانع خروج  نم و رطوبت از بالای این بنا شده و  رطوبت حاصله از قسمت های کناری راه خروج خود را یافته است.

,

 

,

کارشناسان معتقدند به طور کلی سازه های خشتی و آجری نیاز به تبادل هوا دارد و عایق کاری آن باید با کاهگل و یا آجر فرش های قدیمی انجام شود.

,

 

,

لازم به ذکر است پایه‌های این پل از سنگ قبر و پیکره اصلی پل با آجر ساخته شده است و استفاده از قوس هایی که مقاومت و استحکام پل را تضمین کرده در کنار وجود چهار دهانه و نیز سه دهانه کوچکتر روی پایه های آن که موسوم به دهانه دفع آبهای طغیانی می باشد بر زیبایی  و استحکام آن افزوده و  از ویژگی های منحصر بفرد این پل محسوب می شود .

,

 

,

این پل دو قسمت شهر نیر را به هم متصل می کند و در گذشته عبور و مرور مسافران تبریز به اردبیل نیز از روی آن انجام می شد ولی امروزه پل جدیدی در کنار آن ساخته شده است.

,

 

,

قیرمیزی کورپی دارای چهار طاق اصلی و سه طاق فرعی می باشد و جمعاً هفت طاق دارد . سنگ نبشته هایی که در پایه اصلی این معماری نفیس بکار رفته نشان از نوعی الگوگیری از معماری اسلامی می باشد آیه شریفه بسم الله الرحمن الرحیم زینت بخش این بنای تاریخی است.

,

 

,

با عنایت به اهمیت تاریخی و باستانی این پل و جنبه نمادین آن شهرستان از مسئولین امر انتظار می رود با بررسی کارشناسانه موضوع و درصورت نیاز استفاده از اساتید و کارشناسان استانی و کشوری در اسرع وقت از تخریب بیشتر پل جلوگیری به عمل آورده و نسبت به بازسازی بخش های تخریب شده اقدام کنند.

,

 

,

 

,

 

,
,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,
, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه