اخبار داغ

روحانی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی:

حق نداریم میراث فرهنگی شهرها را بفروشیم/ بدترین درآمد برای شهرداری فروختن حقوق مردم است

حق نداریم میراث فرهنگی شهرها را بفروشیم/ بدترین درآمد برای شهرداری فروختن حقوق مردم است
روحانی در پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی بیان کرد: حق نداریم میراث فرهنگی شهرها را بفروشیم تا به جای آن برجی را ایجاد کرده و محیط زیست را تخریب کنیم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کیوسنا  حسن روحانی رییس جمهور کشورمان در پیش از ظهر امروز(یکشنبه) پنجمین اجلاس بین‌المللی مجمع شهرهای اسلامی در دانشگاه بین المللی امام خمینی(ره) اظهار کرد: در اداره زندگی مردم به ویژه در یک شهر بزرگ جزو مدیریت‌های سخت و پیچیده در دنیای امروز است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیوسنا ,
وی در ادامه افزود: تمدن‌های بزرگ بشری معمولا در کنار شهرها به وجود آمد، علم و فناوری در شهرهای بزرگ ظهور و بروز پیدا کردند؛ ما اگر بخواهیم به تمدن اسلامی نگاه کنیم بهترین راه این است که پس از مطالعه کتب و آثار گذشتگان به آثار باقی مانده تاریخی در شهرهای قدیمی نظر کنیم.
,
رییس دولت یازدهم ادامه داد: تمدن جهانی از ساحل مدیترانه و شمال آفریقا و کشورهای مهم خاورمیانه از جمله کشور بزرگ ایران شکل گرفته است.
,
وی اذعان کرد: تمدن‌ها و آثار تمدنی در شهرها، معماری‌ها و ویژگی ساختمان‌ها از مهندسی گذشته و ابتکارات قدیمی و فرهنگ پیشینیان، از دوستی و برادری و استفاده درست از طبیعت با ما سخن می‌گویند.
,
روحانی ابراز کرد: شما در آثار بزرگ تمدنی در کشورهای مختلف جهان از جمله کشورهای اسلامی می‌بینید که ریشه معماری شهرها و ساختمان‌ها از فرهنگ و اعتقادات مردم نشأت می‌گیرد. 
,
وی تاکید کرد: مراکز آموزرشی و مدارس به عنوان مرکزیت شهر، پیش از بازار و محل مسکونی مردم مدنظر است، مسجد یعنی محل اجتماع مردم، یعنی جایگاه مشورت، یعنی جایگاهی که مردم برای برگزاری مراسم دینی و فرهنگی از آن استفاده می‌کنند.
,
رییس جمهور بیان کرد: مسجد به عنوان مرکزی است که به عنوان محلی برای دفاع از شهر استفاده می‌شود و مرکز فرهنگی شناخته شده است که مردم آداب و رسوم زندگی را می‌آموزند.
,
وی ادامه داد: مدارس و دانشگاه‌ها و مکان‌های مقدسی همچون مقبره بزرگان دینی و مذهبی و فرهنگی و هنری به طور معمول در کنار مساجد ساخته می‌شدند. 
,
روحانی یادآور شد: در گذشته در کنار فرهنگ، اقتصاد یعنی بازار ساخته می‌شد که به معنای مکان تبادل؛ جایگاهی که صادرات شهری و روستایی در آنجا صورت می‌گرفت، بازار مکانی بود که مراکز تولیدی و هنری ما در آنجا شکل گرفت، بازار فرهنگ و هویت است و سپس اقتصاد و اداره شهر را شکل می‌دهد.
,
وی گفت: در کنار فرهنگ و اقتصاد و علم و دانش است که محله‌ای سکونت شکل می‌گیرد، محل‌های سکونت همزمان با محل‌های تولیدی یعنی دامداری‌ها و باغ‌ها باهم اتصال پیدا می‌کنند؛ ما از تمدن گذشته می‌آموزیم که از سوداگری خانه سازی شهر آغاز نمی‌شود.
,
رییس دولت یازدهم عنوان کرد: ما از تمدن گذشته می‌آموزیم که ریشه‌ها فرهنگی به عنوان اساس شهرسازی ماست، نحوه معماری به گونه ای است که مردم بتوانند راحت تر زندگی کنند نه اینکه ساختما پرسودتر ساخته شود.
,
وی افزود: ساختمان‌ها باید محل آرامش مردم باشد زیرا آن را محل سکنی نامگذاری کرده اند، پارک‌ها برای رفاه و اوقات فراغت مردم ساخته می‌شود؛ اما پول این پارک از کجا تامین شده است؟ این مهمتر از خود شهر است.
,
رییس جمهور ابراز کرد: اگر باغات تغییر کاربری داده شده و پارک ساخته شد آیا به نفع شهر است؟ درختان چندین صد ساله را بریده‌ایم و بدترین درآمد برای شهرداری فروختن حقوق مردم و فضای سالم شهر و نابود کردن باغات دیرینه شهر است، زیرا این مسائل هویت یک شهر است.
,
وی ادامه داد: این موضوع بدتر از آن است که ما نفت را بفروشیم و از آن برای تامین حقوق کارمند خود تامین کنیم؛ اگر پول نفت باید سرمایه گذاری شود فضای شهر هم بین نسلی است و مراتع و دریاچه و تالاب و کوه‌ها هم بین نسلی است.
,
روحانی اضافه کرد: حق نداریم میراث فرهنگی شهرها را بفروشیم تا به جای آن برجی را ایجاد کرده و محیط زیست را تخریب کنیم.
,
وی گفت: ما باید درآمد مشروع برای شهرها کسب کنیم، اگر شهرداران نیازمند به منابع درآمدی هستند باید به فکر منابع درآمدی سالم باشد؛ دولت آماده است تا با تهیه لوایح لازم برای اداره شهرها از طریق منابع مشروع اقدام کند.
,
رییس دولت یازدهم عنوان کرد: ما نباید آینده شهرمان را از یاد ببریم و راحتی مردم را به فراموشی بسپاریم، برای حل ترافیک به ساختن بزرگراه‌ها اقدام کردیم اما مشکلات ما حل نمی‌شود؛ اگر بناست برای حل مسائل شهری اقدام کنیم باید یک اقدام جامع مدنظر باشد. 
,
وی اذعان کرد: بخش بزرگی از مسائل زیست محیطی را می‌توان حل کرد، زمانی که نیروگاه‌های ما در کنار شهرها قرار دارد و با نفت کوره کار می‌کند آلودگی ایجاد می‌شود؛ اگر شرایط خودروها به گونه‌ای است که در شهرها آلودگی ایجاد می‌کند.
,
 
,
روحانی با بیان اینکه ما نیازمند مدیریت پایدار برای حفظ محیط زیست و توجه به مسائل جانبی مردم هستیم، گفت: باید در مسائل زیست محیطی سرمایه گذاری کنیم که یکی از راه‌های سرمایه گذاری پرسود این است که از سرمایه سوخت نابجا، برای سالم سازی استفاده کنیم. 
,
وی افزود: با هم افزایی دستگاه‌های مختلف می‌توان شهرهای بزرگ را اداره کرد و درآمد لازم را برای مردم ایجاد و فاصله طبقاتی را کم کرد و حاشیه نشینی‌ها را بین برد.
,
رییس جمهوری ادامه داد: شهر هوشمند یکی از وظایف و رسالت‌های همه است و برای اداره آن باید از امکانات نوین استفاده کنیم. 
,
وی تاکید کرد: در انتخابات آرا و حضور مردم عامل مهمی در نحوه اداره شهرها دارد و اعمال نظر مردم از طریق نمایندگان آنها صورت می‌گیرد.
,
روحانی یادآور شد: ارتباط نزدیکتر بین شهرهای جهان و استفاده از تجربیات یکدیگر برای شرایط نوین و توسعه گردشگری میان شهرهای بزرگ و کوچک است.
,
وی در پایان گفت: ما باید بتوانیم به شهرهای بزرگ در جهان سفر کرده و مسائل مختلف را بیاموزیم و مردم جهان هم از ایران بازدید داشته باشند که یکی از شهرهای پرجاذبه قزوین است.
,
 
,
انتهای پیام/
,
 
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه