اخبار داغ

چرا نگاهِ منفی نسبت به احزاب وجود دارد؟

خوب و بد وجود احزاب در نظام انتخابات ایران

خوب و بد وجود احزاب در نظام انتخابات ایران
خلا احزاب واقعی در کارزار انتخاباتی ایران باعث شده است عده‌ای با تطمیع و دادن هدایا برای جلب آرای مردم و رسیدن به قدرت به شعور سیاسی مردم توهین کنند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، درتاریخ سیاسی پر فراز و نشیب ایران احزاب به عنوان یکی از نهادهای مدرن مدنی هرگز جایگاه خود را در میان مردم و حاکمیت سیاسی نیافتند و کارکرد حزبی خود را به درستی انجام ندادند. به واقع احزاب در حافظه تاریخی ایرانیان عملکرد منفی و کارنامه‌‌ای سیاه از خود به یادگار گذاشته‌‌اند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج،,

هر چه هست و هر چه بوده خیانت به وطن و دوری از آرمان‌های ملت بوده است. احزابی که می‌بایست به مرکزی برای پیگیری مطالبات مردمی می‌شدند و بازتاب دهنده و نماینده افکار عمومی، صرفا به مکانی برای پرتاب به سکوی قدرت سیاسی شدند و به ابزاری در دست صاحبان زر و زور مبدل گشتند.

,

این شبه احزاب در تاریخ ایران یا متکی به استبداد داخلی پهلوی‌‌ها بودند و یا استعمار خارجی. بانیان این احزاب اغلب یا به دامن کمونیسم پناه بردند و یا به لیبرالیسم. عموما در مرامنامه این احزاب خواسته‌های توده مردم جایی نداشت چرا که اینها برخواسته از متن جامعه آن زمان نبودند و خود را تافته جدا بافته از اجتماع می‌‌پنداشتند. گاهی این احزاب به یک باره مثل قارچ سر بر می‌آوردند و پس از چند صباحی سرنوشتی جز افول و مرگ سیاسی عایدشان نمی‌شد.

,

جامعه ایران به دلیل عملکرد غلط احزاب در گذشته از یک طرف و غربی بودن آن دچار بدفهمی از کارکردهای احزاب شده و نسبت به وجود این احزاب با عینک بدبینی نگریسته است. تاریخ سیاسی کشور به خصوص بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از وجود احزاب قدرتمند بی‌بهره بوده و هرگز شکل دولت و یا پارلمان تک حزبی یا چند حزبی به خود نگرفتند تا در برابر ملت بیلان کاری خود را ارائه دهند.

,

فرد یا افرادی پس از اتمام دوره مدیریت دولتی و یا نمایندگی مجلس نه به تشریح عملکرد چندین ساله خود پرداختند و نه در این باره احساس مسئولیت در برابر افکار عمومی کردند.

,

فرد محوری به جای برنامه محوری به دلیل نبود احزاب مترقی و مردمی در تمام انتخابات ایران نمود عینی پیدا کرده است. فرد و یا افراد نامزد کرسی نمایندگی مجلس یا ریاست جمهوری برنامه‌ای مدون و علمی مطالعه شده در رقابت های انتخاباتی ارائه نمی دهند و صرفا در سخنرانی های خود به دادن وعده های شعاری و احساسی مبادرت می‌ورزند و این وعده‌‌های داده شده به مرور زمان فراموش شده و هیچ گاه عملی نمی‌شوند.

,

خلا احزاب واقعی در کارزار انتخاباتی ایران باعث شده است عده‌ای با تطمیع و دادن هدایا برای جلب آرای مردم و رسیدن به قدرت به شعور سیاسی مردم توهین کنند و عرصه را برای کسانی که با نیت خیر وارد میدان خدمت شده‌اند تنگ نمایند. رقابت نا برابر بین کاندیداها باعث می‌شود عده‌ای با چاپلوسی تمام سنگ مردم را به سینه بزنند و چهره مردمی از خود نشان بدهند غافل از اینکه این افراد هدفی جز چنگ انداختن به جایگاه قدرت و مقام و شهرت ندارند.

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه