اخبار داغ

هدررفت منابع آب کشاورزان «مغان» در سایه بی تدبیری دولت

هدررفت منابع آب کشاورزان «مغان» در سایه بی تدبیری دولت
با توجه به کشت گسترده محصول هندوانه که نیاز آبی بیشتری نسبت به دیگر محصولات دارد جایگزینی «زعفران» به جای هندوانه می تواند نقش مهمی در مقابله با هدررفت منابع آبی منطقه «مغان» داشته باشد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  صبح مغان، چند سالی است که کشت محصول هندوانه در اراضی دیم شهرستان بیله سوار به یک شغل پرسود تبدیل شده و سرمایه گذاران بعضا غیر بومی با اجاره زمین های دیم کشاورزان اقدام به کشت هندوانه به صورت آبیاری قطره ای می کنند و در نهایت پس از برداشت نیز بخشی از تولیدات به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس صادر می شود!

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  صبح مغان,

به گفته مسئولان هر سال نزدیک هزار هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان زیر کشت هندوانه و خربزه می رود که این امار هر سال نیز رو به افزایش است.

,

 

,

, ,

 

,

اما شیرینی کشت هندوانه تنها به کام کشت کننده این محصول و برخی کشورهای همسایه ایران است که بدون زحمت و بدون از بین رفتن منابع آبی کشورشان از این نعمت ارزان قیمت استفاده میکنند و با تاسف فراوان تلخی روزهای کم آبی مزارع گندم نیز به کام برخی کشاورزان که این روزها از اوضاع آب آزرده خاطر هستند وارد آمده است.

,

با توجه به نیاز مبرم مزارع گندم کشاورزان به آب در برخی نقاط شهرستان بیله سوار از جمله روستای بابک، چند روزی است که مزارع گندم با مشکل کم آبی مواجه شده است این درحالیستکه بیش از 13 پمپ قوی، آب کانالها را به زمین های بالا دست دیم جهت آبیاری و پرورش هندوانه انتقال می دهند.

,

حسن خودمغانلو از کشاورزان این روستا در خصوص بهره برداری شبانه روزی هندوانه کاران از آب کانال، به خبرنگار ما می گوید: متاسفانه هر روز یک کانال آب را که حدود ۸۰۰ هکتار مرزعه گندم را آبرسانی میکند را قطع میکنند و به هندوانه کاران که حدود 13 پمپ بزرگ کارگذاشته شده اجازه استارت میدهند.

,

 

,

, ,

 

,

وقتی هم از مسئول آب علت را میپرسیم در جواب می گوید: طرف پارت کلفت دارد و ما زورمان برای مقابله نمی رسد.

,

او ادامه داد: حداقل خواسته کشاورزان بعد از قطع امید شدن از جواب مسئول آب منطقه این است که لااقل به این پمپ ها اجازه روز کار داده نشود که متاسفانه جواب منفی بود و مسئول آب منطقه پاسخ داد که نمی توانیم برای پمپ ها نگهبانی بدهیم زیرا که ما هم انسانیم و نیاز به استراحت داریم.

,

با این تفاسیر و با توجه به اینکه محصول هندوانه نسبت به سایر محصولات به آب بیشتری احتیاج دارد لذا مسئولان باید تصمیم جدی در حذف این محصول و جایگزینی محصولات دیگر همچون زعفران را در دستور کار خود قرار دهند.

,

دولت در حال حاضر موضوع آب مجازی را تا به امروز جدی نگرفته و کماکان اجازه کشت محصولاتی مثل هندوانه، خربزه و چغندر را که مصرف آب بالایی دارند می دهد در حالیکه این الگو باید اصلاح شده و به جای هندوانه سراغ محصولاتی مثل زعفران و پسته که به آب کمتری نیاز دارند برود.

,

ربعلی جهانی رئیس جهاد کشاورزی بیله سواردر این زمینه می گوید: با حمایت از کشاورزان فعال در بخش کشت زعفران و ارائه آموزش های لازم به تولید محصول بهتر و توسعه کشت زعفران در این شهرستان کمک می شود.

,

, ,

وی بیان کرد: این محصول علاوه بر اینکه آب کمتری مصرف می کند دارای سود اقتصادی بسیار بالایی است و در مواقع کم آبی می تواند به عنوان یک کشت جایگزین برای محصولات پرمصرف آب ، معرفی و توسعه داده شود.

,

جهانی اظهار داشت: بهترین زمان کاشت پیاز زعفران اواخر تابستان و در شهریور و مناسب ترین زمان برداشت محصول نیمه دوم آبان ماه بوده و هر پیاز زعفران در شرایط آب و هوایی بیله سوار قادر به هفت سال گل دهی است.

,

به گزارش پایگاه خبری صبح مغان،  هر چند همه مسئولان بر این باورند که کشت محصولاتی همچون زعفران که نیاز آبی آن در مقابل هندوانه در حد صفر است اما هنوز اقدام عملی و ساختاری در اصلاح الگوی کشت از سوی برنامه ریزان وزرات جهاد کشاورزی در منطقه مغان انجام نشده و مسئولان تنها به دادن شعار بسنده می کنند.

, پایگاه خبری صبح مغان,

گزارش ازبهروز پیری

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه