اخبار داغ

معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی استان:

طرح تحقیقاتی کوهورت مادران باردار در سمنان اجرا می شود/ سلامت مادر و فرزند، اساس سلامت جامعه

طرح تحقیقاتی کوهورت مادران باردار در سمنان اجرا می شود/ سلامت مادر و فرزند، اساس سلامت جامعه
معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: طرح تحقیقاتی کوهورت با پایش رایگان 3 هزار مادر باردار و فرزند آنها در شهرستان سمنان به اجرا در می‌آید.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مرآت، دکتر نوید دانایی معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در نشست خبری به منظور تشریح طرح کوهورت سلامت مادران و کودکان گفت: طرح تحقیقاتی آینده‌نگر کوهورت با پایش رایگان 3 هزار مادر باردار و فرزند آنها از نظر سلامت کودکان از مراحل جنینی تا سن 5 سالگی کودکان در شهرستان سمنان به اجرا در می‌آید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, مرآت,

دانایی بررسی فاکتورهایی مانند تغذیه، سبک زندگی، مواجهات شغلی والدین و تاثیرات آلودگی آب و هوا به روی جنین و نوزادان را بخشی از موارد مد نظر در این طرح پژوهشی عنوان کرد و گفت: به محض اینکه بارداری مادر محرز شد مطالعه و بررسی آغاز می شود و پس از زایمان نیز ادامه خواهد داشت.

,

وی با بیان اینکه منافع این این طرح مشمول کل جمعیت می شود اذعان کرد: سلامت مادر و فرزند، سلامت کل جامعه را به دنبال خواهد داشت. از این رو با مطالعه دقیق و همه جانبه مادر و فرزند از ابتدای دوران بارداری تا سن 5 سالگی کودک، اطلاعات مفیدی به دست خواهد آمد که تاثیر بسزایی در سلامت افراد خواهد داشت.

,

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان خاطرنشان کرد: فاز اول این طرح از دوره جنینی تا پایان 5 سالگیئ کودک است و پس از آن دوره نوجوانی و جوانی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

,

دانایی با اشاره به هزینه های این طرح و منابع تامین مالی آن گفت: بخشی از هزینه ا توسط دانشگاه علوم پزشکی استان و بخشی دیگر نیز توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تامین خواهد شد.

,

وی همچنین تاکید کرد:مشارکت در این طرح به اختیار خانواده هاست و بابت آن هیچ هزینه ای از خانواده ها دریافت نمی شود. حتی در تلاش هستیم تا بواسطه این طرح از هزینه های بارداری و زایمان نیز کاسته شود.

,

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان استقبال مردم سمنان از این طرح را مطلوب ارزیابی کرد و افزود: باتوجه به مدت کوتاهی که از آغاز این طرح می گذرد، 20 خانوار، داوطلب مشارکت در این طرح شده اند که فراتر از انتظار بود و این موضوع به فرهنگ بالای مردم سمنان و میزان توجه به سلامت برمی گردد.

,

دانایی با بیان اینکه طرح مطالعه هم گروهی مادر و فرزند در سه استان سمنان، یزد و اصفهان انجام می شود ابراز کرد: بر اساس مطالعات و بررسی های وزارت بهداشت بر بافت جمعیتی کشور و البته با پیگیری مدیران دانشگاه علوم پزشکی استان، این طرح به سه استان مرکزی کشور سپرده شد و در هراستان 3 هزار نفر تحت پوشش قرار می گیرند.

,

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای این طرح سطح سلامت افراد جامعه ارتقا یابد و نتایج مطالعات در درمان بیماری های احتمالی و پیشگیری از آن موثر واقع شود.

,

معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به مشارکت کادر پزشکی و تخصصی دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان در این طرح گفت: تمامی کادر دانشگاه به نوعی در این طرح دخیل هستند اما 7 نفر، مدیریت این طرح و 9 نفر از افراد آموزش دیده و متخصص به صورت مستقیم اجرای طرح را بر عهده دارند.

,

وی در ادامه گفت: با پیگیری مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استان، زیرساخت های لازم برای این طرح از جمله محل نگهداری نمونه آزمایش ها که هزینه زیادی به دنبال داشت، فراهم شده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.

,

, ,

, ,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه