اخبار داغ

در گفت و گوی با رئیس شورای مرکزی نهاد خدمت مطرح شد

نهاد خدمت برای هیچ حزبی سهمیه بندی نخواهد کرد/ پیدایش و تداوم این نهاد متکی بر خِرد جمعی است

نهاد خدمت برای هیچ حزبی سهمیه بندی نخواهد کرد/ پیدایش و تداوم این نهاد متکی بر خِرد جمعی است
به دنبال شکل‌گیری جریان مردمی و انقلابی نهاد خدمت در شهر همدان با رئیس شورای مرکزی این نهاد به گفت‌وگو پرداختیم تا هرچه بیشتر و بهتر با اهداف و برنامه‌های این نهاد آشنا شویم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از نافع، به دنبال آغاز ثبت‌نام داوطلبین انتخابات شورای شهر در همدان جریانی مردمی و انقلابی تحت عنوان ((نهاد خدمت)) شکل‌گرفته است که قرار بر این هست یک لیست واحد از کاندیداهای انقلابی و کارآمد برای شورای اسلامی این شهر ارائه دهد. با رئیس شورای مرکزی نهاد خدمت حجت‌الاسلام علی‌اصغر گرجی به گفت گو پرداختیم تا هرچه بیشتر و بهتر با اهداف شکل‌گیری و برنامه‌های این نهاد مردمی آشنا شویم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نافع,

 

,

, ,

 

,

ابتدای گفت‌وگو را با این سؤال آغاز کردیم؛

,

 

,

ویژگی‌هایی که نهاد خدمت را نسبت به سایر گروه‌های سیاسی اجتماعی متمایز می‌کند چیست؟

, ویژگی‌هایی که نهاد خدمت را نسبت به سایر گروه‌های سیاسی اجتماعی متمایز می‌کند چیست؟, ویژگی‌هایی که نهاد خدمت را نسبت به سایر گروه‌های سیاسی اجتماعی متمایز می‌کند چیست؟,

 

,

گرجی: آنچه نهاد خدمت را از سایر احزاب و گروه‌ها و تشکل‌ها جدا می‌کند چند چیز است.

, گرجی, گرجی,

 

,

اول؛ اینکه معمولاً احزاب و گروه‌ها بر اساس اعلام نیاز و احساس نیاز مؤسسین آن‌ها تشکیل می‌شوند اما برخلاف این نهاد خدمت» بر اساس احساس نیاز نخبگان ما تشکیل شد، افراد حقیقی و حقوقی نیاز به یک کار هماهنگ و انقلابی را با یکدیگر مرور کردند و برآیندش این نهاد شد.

, اول, اول,

 

,

پس می‌توان گفت نهاد خدمت برآیند احساس نیاز شخصیت‌ها و نخبگان فرهنگی اجتماعی و سیاسی استان همدان به حرکت منسجم است.

,

 

,

دوم؛ نهاد خدمت نه خودش در اتفاقات شهر و استان به دنبال سهم خواهی است، نه به دنبال سهم دادن به دیگران است اصلاً خدمت سهمیه‌ای نیست و سهمی در کار نیست، این عنوان را نیز دوستان از فرمایشات مقام معظم رهبری برداشته‌اند و خدمت کردن سهمیه‌ای نیست و امتیازی در آن نیست.

, دوم, دوم,

 

,

 

,

, ,

 

,

سوم؛ در نهاد خدمت حقیقتاً تصمیم‌گیری از پایین به بالا است و هیچ نسخه‌ای برای مردم نوشته نمی‌شود و اینکه بخواهیم به آن‌ها القا کنیم که شما باید به این عمل کنید، لذا شما در شکل‌گیری این نهاد می‌بینید شروع آن با تجمع نخبگان فرهنگی، سیاسی و اجتماعی همدان است، در درجه دوم شورایی که حتی به‌عنوان هیئت مؤسس می‌خواهد قرار بگیرد خود خوانده، خود فرموده القاشده نیست کاملاً با اتکا به اصل قرآنی وشاورهم فی الامر و خرد جمعی خود نخبگان پیشنهاد می‌دهند کاندیداها را و خودشان هم ‌رأی می‌دهند.

, سوم, سوم,

 

,

 

,

یا در انتخاب لیست نهایی ما که 11 نفر قرار است معرفی شود در تصمیم‌گیری نهایی در مورد این 11 نفر هم حتی ما به نظرسنجی‌ها اکتفا نمی‌کنیم و دوباره همین نخبگان را جمع می‌کنیم و از آن‌ها درخواست می‌کنیم لیست 22 نفرِ را ارائه بدهیم همین نخبگان 11 نفر نهایی را انتخاب بکنند.

,

 

,

چهارم؛ این تفاوت که در نظرم بسیار اساسی است این‌که در نهاد خدمت تنها معیار برای ترجیح یک کاندیدا بر کاندیدای دیگر دقیقاً همان معیاری که مقام معظم رهبری فرمودن است نه‌کلمه‌ای کم نه‌کلمه‌ای بیش و تشخیص این هم باز با خود نخبگان است.

, چهارم, چهارم,

 

,

ما بر اساس تقوا، تدین، کارآمدی، توانمندی و تخصص این کاندیداها را انتخاب خواهیم کرد.

,

 

,

 

,

نهاد خدمت دقیقاً به دنبال ایجاد شورای شهر با چه مبنا و اهدافی است؟

, نهاد خدمت دقیقاً به دنبال ایجاد شورای شهر با چه مبنا و اهدافی است؟, نهاد خدمت دقیقاً به دنبال ایجاد شورای شهر با چه مبنا و اهدافی است؟,

 

,

گرجی: از عنوان نهاد خدمت مشخص است در تاریخ 8/2/1378 که اولین دوره شوراهای شهر و روستا در کشور بنا بود افتتاح گردد در مراسم افتتاحیه مقام معظم رهبری پیامی را دادند در آن پیام مقدمه‌ای را داشتند و انتظاراتی را بیان فرمودند خدا را شکر می‌کنیم که توفیق داد در انقلاب اسلامی یک‌نهاد دیگر برای خدمت به مردم ایجاد کنیم که عرض کردم ما نیز نام نهاد خدمت را از این بیان رهبری برگرفتیم.

, گرجی, گرجی,

 

,

, ,

 

,

ما در درجه اول به دنبال شورای شهری هستیم که خودشان را نهادی برای خدمت به مردم بدانند و خدمتگزار باشند اگر کسی می‌خواهد تحکم کند، باری بر دوش مردم اضافه کند و یا برای مدیریت آمده است در لیست نهاد خدمت جایی ندارد.

,

 

,

 

,

چه ملاک‌هایی در بستن لیست نهاد خدمت مدنظر است؟

, چه ملاک‌هایی در بستن لیست نهاد خدمت مدنظر است؟, چه ملاک‌هایی در بستن لیست نهاد خدمت مدنظر است؟,

 

,

گرجی: یکی از معیارهای ما تقوا و تعهد انقلابی است. انقلابی بودن به همان معنایی که مقام معظم رهبری هم در حرم مطهر امام رضا علیه‌السلام و هم در سایر فرمایشاتشان فرمودند نه‌کلمه‌ای کمتر نه‌کلمه‌ای بیشتر.

, گرجی, گرجی,

 

,

 

,

, ,

 

,

معیار دیگر این نهاد همان‌طوری که حضرت آقا در فرمایشات فروردین‌ماه در حرم مطهر رضوی بیان کردند کارآمدی است، علاوه بر تقوا و تعهد انقلابی کارآمد باشد دردهای شهر همدان را بشناسد و برای درمان این دردها برنامه داشته باشد، همین‌طور که خوشم آمد و یا ده سال همدان نبودم و نمی‌دانم مشکلات این شهر چیست نباید باشد، تخصص لازم را باید داشته باشد یعنی دردشناسی داشتن راهکار برای مداوا و داشتن تخصص لازم برای انجام این مداوا.

,

 

,

 

,

آیا معیارهای جناحی نیز در نهاد خدمت تأثیر داده‌شده است؟

, آیا معیارهای جناحی نیز در نهاد خدمت تأثیر داده‌شده است؟, آیا معیارهای جناحی نیز در نهاد خدمت تأثیر داده‌شده است؟,

 

,

گرجی: به‌هیچ‌عنوان در نهاد خدمت تحت هیچ شرایطی با احترام به تمام گروه‌ها و تشکل‌های انقلابی، برای هیچ‌یک از این نهادها سهمیه‌بندی بنا نیست بشود، یا سهمی بنا نیست به این‌ها داده شود.

, گرجی, گرجی,

 

,

, ,

 

,

ما هرکسی را که انقلابی باشد از هر جناحی باشد بررسی می‌کنیم در آن سازوکاری که تعریف‌شده است امتیاز می‌دهیم و اگر امتیاز لازم را کسب کرد دیگر برای ما فرقی نمی‌کند، از کدام حزب یا جناح باشد در لیست قرار می‌گیرد.

,

 

,

 

,

آیا نهاد خدمت غیر از اعلام لیست، برای آینده شورای شهر نیز برنامه‌ریزی خواهد داشت؟

, آیا نهاد خدمت غیر از اعلام لیست، برای آینده شورای شهر نیز برنامه‌ریزی خواهد داشت؟, آیا نهاد خدمت غیر از اعلام لیست، برای آینده شورای شهر نیز برنامه‌ریزی خواهد داشت؟,

 

,

گرجی: همان‌طور که نهاد خدمت در پیدایش خود متکی به خرد جمعی است، در تداوم هم متکی به خرد جمعی است ما خودمان را  فعلاً در قیدوبند وظیفه‌ای که به ما محول شده است می‌دانیم قطعاً چشم‌انداز این است که نهاد خدمت بعد از ارائه لیست برای راه‌یابی این 11 نفری که اصلح می‌داند به شورای شهر اقدام بکند و فرآیند تعریف بکند.

, گرجی, گرجی,

 

,

در مرحله بعدازآن تعداد افرادی  که از این لیست به شورای شهر راه پیدا بکنند به‌صورت ویژه و خاص و از تمام اعضا به‌صورت عام مطالبه گری داشته باشد.

,

 

,

اقل تعهدی که به مردم می‌دهند صداقت و پاک دستی است، نهاد خدمت ان شاءالله با پشتیبانی مردم و رسانه‌ها و نخبگان آن نقش مطالبه گری خود را بعد از انتخابات شوراها خواهد داشت.

,

 

,

 

,

پایان‌بخش اول

,

 

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه