اخبار داغ

در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی؛

کشت حبوبات دیم و آفتابگردان در اراضی خراسان شمالی افزایش یافت

کشت حبوبات دیم و آفتابگردان در اراضی خراسان شمالی افزایش یافت
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: با توجه به برنامه ابلاغی اقتصاد مقاومتی و هدفگذاری در زمینه افزایش تولید و بهره برداری از ظرفیت های موجود همچنین تغییرات اقلیمی و کاهش بارندگی ها، کشت حبوبات دیم و آفتابگردان در اراضی کشاورزی استان رو به افزایش است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصر اترک، محمد نقی کاظمیان، مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار کرد: در بخش کشاورزی، در راستای اجرای برنامه اقتصاد مقاومتی و کشت محصولات کم آب طلب، در برنامه ششم توسعه استان افزایش سطح زیر کشت حبوبات در اراضی کشاورزی استان از 14 هزار و 500 هکتار به سطح 25 هزار هکتار هدفگذاری شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصر اترک,  ,

کاظمیان با تصریح بر این مطلب که کشاورزان استان با توجه به کاهش بارندگی ها و نوسانات قیمتی به کشت حبوبات دیم در اراضی دیم زار کم بازده که گندم و جو در آنها به عمل نمی آیند، رغبت پیدا کرده اند، افزود: کشاورزان استان در فصل زراعی پاییزه سال 94، 14 هزار و 500 هکتار از اراضی خود را به کشت نخود و عدس دیم همچنین لوبیای آبی اختصاص دادند.
وی همچنین یادآور شد: در فصل زراعی پاییزه سال 95 نیز بخشی از سطوح زیر کشتی که در سال های گذشته به کشت جو اختصاص می یافت به کشت حبوبات اختصاص یافت.
افزون بر این، وی یادآور شد: با توجه به اینکه شهرستان های بجنورد، شیروان و فاروج به کشت حبوبات دیم رغبت بیشتری پیدا کرده اند، برای نخستین بار در کشت پاییزه سال 95 کشت حبوبات در شهرستان های بجنورد و شیروان با دو دستگاه بذر پاشی که تهیه شده بود به شیوه مکانیزه انجام شد.
کاظمیان افزود: برداشت مکانیزه آن نیز با هد تهیه شده برای برداشت حبوبات به صورت مکانیزه انجام خواهد شد.
وی در ادامه عنوان کرد: سازمان جهاد کشاورزی استان در فصل زراعی سال 95 برای پیشبرد برنامه اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی استان، دو سایت الگویی در شهرستان های بجنورد و شیروان را نیز به کشت بذور اصلاح شده وارداتی عدس و نخود دیم اختصاص داد تا کشاورزان از نزدیک عملکرد تولیدی بالای این بذور را مشاهده کنند.
وی همچنین خاطر نشان کرد: برای اولین بار بذور نخود سیاه و نخود بژ به استان وارد شده است تا در اراضی دیم زار کم بازده کشت شوند که پس از برداشت در کارگاه های مخصوص تولید لپه استان  برای تولید بذرهای اصلاح شده بهره برداری شوند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی در بخشی دیگر از سخن خود به کشت آفتابگردان نیز اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه آفتابگردان محصولی کم آب طلب و مقاوم به تنش های محیطی است، کشاورزان استان به کشت این محصول نیز تمایل بیشتری پیدا کرده اند.
وی با بیان اینکه شهرستان های گرمه، مانه و سملقان، شیروان و بجنورد به کشت این محصول نیز اختصاص یافته اند، عنوان کرد: در اواخر اسفند ماه سال 95، سه هزار و 500 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان ها به کشت آفتابگردان اختصاص یافت که تا 14 درصد سطح زیر کشت افزایش یافته است.
وی خاطر نشان کرد: برای ترغیب کشاورزان به کشت این محصول در فصل زراعی پاییزه سال 95، سه هزار و 610 کیلوگرم بذور وارداتی اصلاح شده آفتابگردان در اختیار کشاورزان قرار دادیم همچنین برای آنان کلاس های آموزشی نیز برگزار کردیم.
کاظمیان همچنین افزود: یک مزرعه الگویی در شهرستان مانه و سملقان نیز به کشت این محصول اختصاص یافت تا کشاورزان عملکرد تولید بالای این بذور را از نزدیک مشاهده کنند.

,
,
,
,
,
,
,
,
,
,


انتهای پیام/

,
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه