اخبار داغ

گزارشی از مناظره داغ دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز؛

نظارت استصوابی شورای نگهبان؛ محل چالش فعالین دانشجویی/ جانباز ویلچری یا اصلاح طلب افراطی؟!

نظارت استصوابی شورای نگهبان؛ محل چالش فعالین دانشجویی/ جانباز ویلچری یا اصلاح طلب افراطی؟!
اولین کرسی و مناظره دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی تبریز در تالار شهید شایانمهر برگزار شد. نماینده انجمن اسلامی در این مناظره گفت: کار شورای نگهبان نظارت استصوابی نیست بلکه دخالت استصوابی است!
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از ائل، اولین کرسی آزاد اندیشی از سلسله کرسی های انتخاباتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با عنوان " نظارت استصوابی شورای نگهبان محافظت یا محدودیت" با حضور عباسعلی اسدی رئیس سابق هیات نظارت آذربایجان شرقی در تالار شهید شایانمهر برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, ائل,

در این کرسی که البته بهتر است بگوییم مناظره جنجالی! یک تیم از تشکل انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و تیم دیگر از بسیج دانشجویی این دانشگاه بود. هر تیم شامل دو نفر بوده و در سه فرصت ۱۵ دقیقه ای، ۱۰ دقیقه ای و در نهایت پنج دقیقه ای برای جمع بندی بحث کردند. پس از انجام قرعه کشی تیم بسیج دانشجویی بحث خود را پیرامون موضوع کرسی آغاز کرد.

,

غفاری با اشاره به چیستی شورای نگهبان گفت: هیات نظارت در تمامی کشورهای دنیا وجود دارد. در کشور ما نیز شورای نگهبان برای حفظ و صیانت از آرمان های انقلاب اسلامی پس از پیروزی انقلاب تشکیل شد.

,

لزوم وجود شورای نگهبان و نظارت استصوابی برای حفاظت از آرمان های انقلاب

, لزوم وجود شورای نگهبان و نظارت استصوابی برای حفاظت از آرمان های انقلاب,

دانشجوی فعال عضو بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه وجود و عملکرد و وظایف شورای نگهبان در نص صریح قانون اساسی آمده است، افزود: برای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران خون های زیادی ریخته شده و تلاش های زیادی شده است پس بنابراین عقلانی است که برای حفاظت از آرمان ها و ارزش های این انقلاب مکانیسمی وجود داشته باشد که طبق قانون اساسی این وظیفه برعهده شورای نگهبان می باشد.

,

وی تاکید کرد: شورای نگهبان و نظارت بر قوانین از زمان مشروطیت در کشور حکم فرما بوده است اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی ساختاری با عنوان شورای نگهبان متشکل از شش فقیه و شش حقوقدان ایجاد شد.

,

وی با اشاره به سه وظیفه اصلی شورای نگهبان گفت:  تطبیق مصوبات مجلس با اسلام، تفسیر قانون و نظارت بر انتخابات سه وظیفه اصلی شورای نگهبان است.

,

وی  نظارت را بر دو نوع استصوابی و استطلاعی دانست و گفت: در نظارت استصوابی ناظر مانند مجری است و بر همه مراحل اجرایی نظارت می کند اما در اجرای آن دخالتی نمی کند. اما در نظارت استطلاعی لازم نیست مجری با ناظران هماهنگ کند بلکه در پایان به آنان اطلاع می دهد.

,

جباری، دانشجوی تیم مقابل از انجمن اسلامی دانشگاه با بیان اینکه در کشورهای دیگر به این صورت نظارت وجود ندارد، گفت: برای مثال در فرانسه قانونی وجود دارد که شخص حق ندارد همزمان در نهاد دیگری عضو بوده و حکم حکومتی داشته باشد.

,

کار شورای نگهبان نظارت استصوابی نیست بلکه دخالت استصوابی است!

, کار شورای نگهبان نظارت استصوابی نیست بلکه دخالت استصوابی است!,

وی افزود: نظارت استصوابی از سال ۷۴ به وجود آمده است. باید گفت کاری که شورای نگهبان در کشور انجام می دهد نظارت استصوابی نیست بلکه دخالت استصوابی است.

,

جهت گیری سیاسی در آرای شورای نگهبان کاملا هویداست

, جهت گیری سیاسی در آرای شورای نگهبان کاملا هویداست,

وی تاکید کرد: درستی نظارت بر این است که اعضای آن در حکم قاضی اعلام نظر کنند اما متاسفانه آرای این اعضا دارای جهت گیری سیاسی است به طوری که آیت الله جنتی می آیند و در تریبون نماز جمعه اعلام می کنند که افرادی را توانستیم رد صلاحیت کنیم اما افراد دیگری را نتوانستیم که خوشبختانه مردم خود آنان را انتخاب نکردند.

,

عباسعلی اسدی، رئیس سابق هیات نظارت استان که به عنوان میهمان و نماینده شورای نگهبان در این کرسی حضور داشت به عنوان تیم سوم بر روی سن حاضر شده و همانند تیم های دیگر زمان های سه گانه برای پاسخ به سوالات و ادعاهای مطرح شده داشت.

,

هیات نظارت در همه کشورها وجود دارد که تصمیمات آن نیز لازم الاجراست

, هیات نظارت در همه کشورها وجود دارد که تصمیمات آن نیز لازم الاجراست,

اسدی با بیان اینکه در هر کشوری که قانون است در کنار آن نهاد نظارتی هم است، گفت: در تمام کشورها نیز این نظارت پیش بینی شده است. برای مثال در فرانسه شورای قانون اساسی فرانسه متشکل از نه نفر وجود دارد که نظارت بر مطابقت مصوبات مجلس با قانون اساسی، نظارت یر حسن اجرای قانون انتخابات و رسیدگی در صورت اعتراض یه حسن اجرای قانون انتخابات وظایف این شورا است که همان طور که کاملا مشخص است این ها همان وظایف شورای نگهبان در کشور ماست! که تصمیمات آنان هم لازم الاجراست.

,

نمی دانم چرا برخی وظایف شورای نگهبان را برنمی تابند

, نمی دانم چرا برخی وظایف شورای نگهبان را برنمی تابند,

رئیس سابق هیات نظارت استان تاکید کرد:  اصول۹۱ تا ۹۹ قانون اساسی جزو وظایف شورای نگهبان است اینکه چرا برخی ها برنمی تابند و می روند علیه شورای نگهبان شانتاژ می کنند، نمی دانم! البته ممکن است اشتباهی باشد اما قسم میخوریم عمدی نیست. وی با بیان اینکه یک ارگان فصل الخطاب باید در هر کشوری باشد، گفت: نظارت در کل دنیا یک چیز مشخصی است. نظارت معنایش یعنی احیای حق و حقوق تا جامعه به آشوب کشیده نشود.

,

هادی حامدی فر، عضو دیگر تیم بسیج دانشجویی در پاسخ به سخنان و ادعاهای تیم انجمن اسلامی گفت: ما وقتی اسم کشورها را آوردیم مثال بود نه استدلال اما تیم مقابل بدون هیچ ساختاری سعی بر حاشیه رفتن و دور شدن از موضوع اصلی دارد.

,

وی نظارت استصوابی را میثاق کلی انقلاب دانست و اظهار کرد: شورای نگهبان در سال های گوناگون از مجرای قانونی خارج نشده است پس بهتر است تیم مقابل تکلیف خود را مشخص کنند که آیا قانون اساسی را قبول دارند یا نه چرا که لزوم وجود شورای نگهبان و وظایف آن به خوبی و صراحت در قانون اساسی آمده است.

,

شورای نگهبان هیچ گونه جهت گیری سیاسی ندارد

, شورای نگهبان هیچ گونه جهت گیری سیاسی ندارد,

وی تاکید کرد: می خواهیم سرنوشت کشور را به دست کسانی بسپاریم، نمی شود بگوییم این نظارت نباید استصوابی نباشد.  وظیفه شورای نگهبان احراز حداقل صلاحیت هاست و حداکثر به عهده مردم است. شورای نگهبان هیچ گونه جهت گیری سیاسی ندارد شما مصداق بیاورید در هیچ دوره ای این اتفاق نیفتاده است.

,

مجتبی آزاد وار، از تیم انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی گفت: جرکتی که با انقلاب اسلامی در کشور شروع شد مسیری عقلانی برای افزودن به نقش مردم در اجراییات کشور بود تا جایگاه سلطان کمتر شود. اساسا تشکیل شورای نگهبان برای جلوگیری از تشکیل انتخابات فرمایشی بود .

,

جانباز ویلچری را به دلیل دیدگاه سیاسی رد صلاحیت می کنند

, جانباز ویلچری را به دلیل دیدگاه سیاسی رد صلاحیت می کنند,

آزادوار ادامه داد: کسی که وجودش را در جبهه های جنگ داده است کسی که جانباز ویلچری است کسی که زمانی نماینده مردم بوده است امروز تنها به دلیل دیدگاه سیاسی اش رد صلاحیت می شود و این بهانه را می آورند که التزام عملی به اسلام ندارد!

,

وی تاکید کرد: طبق قانون کسی که ابراز به اسلام و ولایت فقیه داشته باشد باید تایید صلاحیت شود و وقتی شخصی خود ابراز می دارد نیازی به تجسس در زندگی اش نیست.

,

جانبازی که علیه اسلام سخنرانی می کند فاقد صلاحیت است

, جانبازی که علیه اسلام سخنرانی می کند فاقد صلاحیت است,

اسدی در واکنش به این سخنان آزاد وار گفت: ابراز و گفتن زبانی کافی نیست ملاک عمل است که باید عملا به یه ولایت فقیه معتقد باشد یکی می گوید جانباز است رفته جایی صحبت کرده برعلیه اسلام چطور می شود کسی که بر خلاف اسلام حرف زده می تواند وارد مجلس شود؟  شما نمی دانید بخدا ما مدارک و اسناد داریم.

,

حامد فر، از تیم بسیج دانشجویی با بیان اینکه ما خواهان انجام کرسی و مناظرات در فضایی آرام و به دور از تشویش هستیم نه داد و بیداد و عربده کشی گفت: انتخابات فرمایشی نباید برگزار شود اما وقتی به تاریخ مراجعه می کنیم میبینیم کسانی علیه شورای نگهبان بودند که می خواهند فرمایشی باشند حرف اصلی آنان این است که یا ما باید رای بیاوریم اگر نه پس حتما تقلب شده است وبریزید بیرون!

,

شورای نگهبان زمانی افرادی را رد صلاحیت کرد که بعدها در رسانه بیگانه ظاهر شدند

, شورای نگهبان زمانی افرادی را رد صلاحیت کرد که بعدها در رسانه بیگانه ظاهر شدند,

وی یکی از فلسفه های وجود شورای نگهبان را بررسی عملکرد و کارنامه آنان دانست و گفت: کسانی که شورای نگهبان رد صلاحیت کرد بعدها در رسانه های بیگانه و معاند ظاهر شدند اگر دلسوز بودند آنجا چکار می کردند.

,

ماییم که جلوی جریانات انحرافی ایستادیم

, ماییم که جلوی جریانات انحرافی ایستادیم,

آزادوار در پاسخ به اظهارات تیم بسیج دانشجویی با بیان اینکه جریانی که در کشور پایبند قانون است و جلوی این انحرافات ایستاده جریان ماست، گفت: ماییم که جلوی جریانات انحرافی ایستادیم، کسی که محدودیت درست میکند معلوم است کیست. قانون حق اجتماعات و برای اقلیت ها حقوق گذاشته است. حضرت امام(ره) با رادیو لندن مصاحبه می کرد چرا بقیه را می گویید. قوه قضاییه شده همدست این ها. اگر قوه قضاییه مستقل بود ما حرفی نداشتیم اما اکنون قوه قضاییه به راحتی پرونده سازی می کند یک سری همدست هستند. در مورد ۸۸ هم مسایل زیاد است.

,

در این قسمت از کرسی افرادی از تیم های دو طرف که در میان حضار حضور داشتند در تریبون آزاد شرکت کرده و هر کدام سه دقیقه به اعلام نقطه نظرات خود پرداختند.

,

پس از آن زمان دوم این تیم ها برای مناظره آغاز شد.

,

 

,

جباری ازتیم انجمن اسلامی دانشگاه در بخش دوم مناظره گفت: آقای رسایی چطوری رد شد و سپس از اصفهان تایید شد. ما نظارت را نقد نکردیم شورای نگهبان باید پاسخگو باشد و هیچ موقع پاسخگو نبوده و هربار بهانه های واهی آورده اند.

,

فردا همین آقایی که به عنوان نماینده شورای نگهبان اینجا نشسته است من را هم رد صلاحیت میکند!

, فردا همین آقایی که به عنوان نماینده شورای نگهبان اینجا نشسته است من را هم رد صلاحیت میکند!,

آزادوارنیز دیگر هم تیمی وی خطاب به فردی که گفت شما که می گویید آزادی بیان نیست پس چگونه اینطور راحت روی سن نشسته و هر حرفی دوست دارید می زنید، اظهار کرد: اگر من اینجا آزادانه صحبت میکردم حرف های زیادی برای گفتن داشتم دوستانی داشتم که زندان رفتند. خواهر من فکر نمیکنم دوستی داشته باشی که اجازه نداشته باشد بنویسد و به او بگویند ننویس، جلسه ای نرو. اگر یک روزی زبان های ما باز باشه خیلی حرف برای زدن داریم حتی می توانیم از بی قانونی هایی که می شود بگوییم آن موقع میفهمید تحت فشار بودن یعنی چه. فردا همین آقایی که به عنوان نماینده شورای نگهبان اینجا نشسته است من را هم رد صلاحیت میکند!

,

جبهه گیری خطرناک است

, جبهه گیری خطرناک است,

اسدی نیز به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت: داد زدن نشان از بی منطقی است. همه "ما" هستیم، چرا جبهه بندی می کنید اختلاف سلیقه است اما جبهه گیری خطرناک است. این نوع برخوردها واقعا شایسته نیست.

,

وی تاکید کرد: آنهایی که مراجعه می کنند به شورای نگهبان پاسخ داده می شوند ما مستندات را می گوییم. در استان آذربایجان شرقی حضوری وقت داده ایم. 

,

اینکه نهادی باشد که لحظه به لحظه نظارت کند این عین عقلانیت است

, اینکه نهادی باشد که لحظه به لحظه نظارت کند این عین عقلانیت است,

غفاری، عضو تیم بسیج دانشجویی با اشاره به  گفته های امام(ره) مبنی بر اینکه هر کسی که خوبی نظام جمهوری اسلامی را می خواهد نباید شورای نگهبان را تضعیف کند، گفت: اینکه نهادی باشد که لحظه به لحظه نظارت کند این عین عقلانیت است.

,

آزادوار با بیان اینکه ما حق داریم صدای خود را بلند کنیم، گفت: در این مملکت به ماها ظلم شده است، ابراز کسی که دو پایش را داده است ابراز وفاداری نیست؟!. دوستان باکری را رد صلاحیت می کنند. انتخابات اصفهان را توضیح بدهند ما نفهمیدیم مینو خالقی بر اساس چه فرایندی ابطال شد کسی که عکس او را منتشر کرد باید محاکمه شود چرا که به حریم خصوصی افراد تجاوز کرده است اسلام برای مردم مرز قایل است.

,

بسیج که باید مردمی باشد جهت گیری سیاسی میکند/ جریان انحرافی جریانی است با پول، تیغ و تسبیح. به امام رضا(ع) رحم نمی کنید=====

,

وی گفت: مصادره انقلاب یعنی تمام ارکان جمهوری اسلامی را و سپاه بسیج را تبدیل به نهاد سیاسی کرده و بسیج که باید مردمی باشد جهت گیری سیاسی میکند. آنهایی که خاری در چشم امام بودند الان حرف می زنند. به امام رضا(ع) رحم نمی کنید دم از اسلام می زنید خجالت بکشید شماها!

,

کسانی باید خجالت بکشند که آبروی ملی را در ۸۸ لکه دار کردند

, کسانی باید خجالت بکشند که آبروی ملی را در ۸۸ لکه دار کردند,

حامدی فر در واکنش به سخنان وی گفت: متاسف شدم از اوج قانون مداری! عرصه دانشگاه عربده کشی شد. دوستان گفتند ما با قانون جمهوری اسلامی مشکل داریم وقتی مطلوب ما بود و از این فیلتر عبور نکرد ما قبول نداریم. جوری از احمدی نژاد حرف می زدند که انگار ما بودیم هشت ماه اتوبوس آتش می زدیم در خیابان ها. آیا خجالت را ما باید بکشیم یا کسی که در انتخابات تهران تقلب کرد. کسانی باید خجالت بکشند که آبروی ملی را در ۸۸ لکه دار کردند. شما بر طبل خالی سکولاریسم می کوبید؟ اگر این بستر باز نمیشد می گفتند اگر گفتگو می کردیم حل می شد بعد که توافق کردند خود اذعان دارند که نتوانستیم به جایی برسیم موفقیت نظام از طرف خداست اما شما کند کردید.

,

وی افزود: دوران اصلاحات به صراحت علیه اسلام حرف زدند. قضاوت درباره اینکه چه کسی توهین کرد به دانشجویان را واگذار می کنم. دوستان از حسن ظن استفاده کردند، وقتی میگویند حکم فقهی است اما وقتی بحث احراز مقام سیاسی به میان می اید باید بررسی شود.  با توجه به اینکه نظام ما ایدئولوژیک است حتی سران نظام ما هم ریزش می کنند.

,

موسوی بیانیه ای برای ریختن مردم به خیابان ها نداد

, موسوی بیانیه ای برای ریختن مردم به خیابان ها نداد,

جباری از تیم مقابل اظهار کرد: ما می گوییم شورای نگهبان باشد اما عملکردش درست باشد.  ۳۰ خرداد ۸۸ نامه نوشتند که با دلایل تخلف شده ولی اینکه می گویند مردم را به خیابان ها کشاندند، این تهمت است. ستاد موسوی بیانیه ای برای آمدن مردم به خیابان ها نداشته است.

,

حامد فر در پایان تاکید کرد: ما خط داریم، با کمال افتخار در خط خمینی(ره) و خلف صالحش خامنه ای هستیم.

,

در یک سال گذشته بحث آمدن احمدی نژاد بود الان هم تایید نشد دیگر چه می گویید!/ برخی واقعا نظام اسلامی را نمی خواهند===

,

اسدی نیز در قسمت پایانی سخنان خود تاکید کرد: نکته قوت جمهوری اسلامی است که افرادی که کارنامه خوبی نداشته است تایید نمی شود. در یک سال گذشته بحث آمدن احمدی نژاد بود الان هم تایید نشد دیگر چه می گویید!. متاسفانه یک تعداد افراد به دنبال بر هم زدن نظام جمهوری اسلامی هستند. برخی واقعا نظام اسلامی را نمی خواهند.

,

وی خاطرنشان کرد: همگی باید ما باشیم. تخریب و توهین نکنید دیدگاه و نظر و انتقاد را بگویید. توهین و تخریب کدام مشکل ما را حل می کند؟  اگر به امام و اسلام اعتقاد داریم باید کسانی را که غیر از راه و ارمان های امام(ره) قدم برمیدارند طرد کنیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه