اخبار داغ

کیش کهن جلوه ای از تاریخ ایران باستان در خلیج فارس

کیش کهن جلوه ای از تاریخ ایران باستان در خلیج فارس
ایران سرزمینی است کهن با تاریخی پر فراز و نشیب است که سبب شده بسیاری از آثار ماندگار آن امروز محل بازدید گردشگران کشورهای دیگر باشد و کیش در این میان با ویژگی های بی نظیر به یکی از مهمترین مقاصد گردشگری کشور تبدیل شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از کیش پرس، جزیره کیش یکی از شهرهای ایران اسلامی است که در حاشیه خلیج فارس تمدن چند هزار ساله ایرانی را به همراه خود دارد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کیش پرس، , جزیره کیش یکی از شهرهای ایران اسلامی است که در حاشیه خلیج فارس تمدن چند هزار ساله ایرانی را به همراه خود دارد.,

تاریخی که با خوشی و ناخوشی های فراوان گره خورده را می تواندر جزیره کیش به وضوح مشاهده کرد.

,

آب انبار قدیمی، مسجد قدیمی ماشه، روستای باغو و شهر حریره از جمله آثار تاریخی جزیره کیش هستند که می توانند برای گردشگران ساعاتی دلپذیر به همراه داشته باشند.

,

تعداد اندک بومیان در کیش

, تعداد اندک بومیان در کیش,

جزیره کیش براساس آمار غیر رسمی هم اکنون نزدیک به 37 هزار نفر جمعیت دارد که کمتر از 10 درصد آن را جمعیت بومی تشکیل می دهد.

,

از همین جمعیت اندک هم که بومی کیش خوانده می شوند مشخص نیست که چه تعداد از نسل های گذشته درکیش ساکن بوده اند و چند نفر به دلیل حضور بلند مدت در این بخش از خطه جنوب خود را از بومیان جزیره می دانند؛ اما مهم این است که جزیره کیش شهری است که از تمام کشور ساکنانی را در وجود خود می پرورد و به بیانی دیگر ایرانی کوچک در جنوبی ترین نقطه کشور است.

,

ساکنان کیش در گذشته دور در سه منطقه روستایی واقع در بخش های جنوب غربی، شرق و شمال شرقی این جزیره زندگی می کردند و تنها روستای به جامانده از دوران کهن روستای باغو است که در جنوب غربی جزیره کیش واقع شده .

,

بافت سنتی روستای باغو تا به امروزحفظ شده و در حال حاضر این آبادی جز چند خانوار دامدار، سکنه دیگری ندارد.

,

دراین منطقه بیشه انبوهی از انواع درختان بومی به چشم می‌خورد که در آن میان، مجموعه درختان کهنسال لور زیبایی چشمگیری دارد.

,

اسناد متعدد مربوط به این منطقه که از دوره قاجاریه باقی مانده همچنین سیاحانی که در این دوره از منطقه دیدن کرده اند ، گویای آن است که روستای باغو پیش از دوره قاجاریه وجود داشته است.

,

دامداری حرفه اصلی ساکنان اندک این روستا محسوب می شود  و به تازگی با تولید عسل و فروش آن به ساکنان و گردشگران سبب رونق اقتصادی این منطقه از کیش شده‌اند؛ اگر چه در گذشته کشاورزی نیز در این روستا انجام می شد اما امروزه تنها فعالیت کشاورزی در جزیره کیش وجود چند گلخانه خصوصی است که گونه های متعددی از انواع گل ها و گیاهان زینتی در آن ها پرورش داده می شود.

,

با توجه به شرایط اب و هوایی جزیره کیش تلاش می شود تا بیشتر گونه هایی سازگار با محیط در این گلخانه ها پرورش داده شود.

,

انواع گل ها وگیاهان زینتی از نوع پلامریا، تبیتیا، ویتکس، فانتن گرس، دلونیکس، کوردیا وگل کاغذی از جمله گیاهانی هستند که در کیش پرورش پیدا می کند.

,

حفظ حرفه های بومی در کنار توسعه و پیشرفت

, حفظ حرفه های بومی در کنار توسعه و پیشرفت,

کیش پس از پیروزی انقلاب چهره ای متفاوت به خود گرفت و مسیر توسعه را به سرعت پیمود به گونه ای که امروز یکی از شهرهای پیشرفته و قانونمند در کشور محسوب می شود.

,

شغل بیشتر ساکنان بومی در جزیره کیش ماهیگیری است و برخی از بومیان نیز پس از تبدیل جزیره کیش به منطقه آزاد به شغل تجارت روی آورده و کسب و کار جدید پیشه کردند.

,

اگرچه به دلایل مختلف بسیاری از جوانان بومی کیش دست از ماهیگیری کشیده و به شغل های دیگری روی آورده اند اما همچنان هستند کسانی که با ادامه این حرفه خانوادگی نیاز بازار ماهی جزیره کیش را تامین می کنند.

,

ماهی های جنوب علاوه بر مزه خوب خود از کمترین تیغ ماهی برخوردارند و این مزیت موجب شده که دوستداران غذایی دریایی ماهی جنوب را در سبد غذایی خود بگنجانند.

,

بازسازی محله بومی نشین با حفظ چهره سنتی

, بازسازی محله بومی نشین با حفظ چهره سنتی,

بومیان جزیره کیش در دو محله سفین جدید و قدیم ساکن هستند؛ اگر چه منطقه کرمانشاهان در کیش نیز به نام سفین معوض خوانده می شود اما کمتر دیده می شود که بومیان در این خانه ها ساکن باشند.

,

کرمانشاهان یا سفین معوض منطقه ای است که شرکت سازمان منطقه آزاد کیش در آن زمان به نام شرکت عمران کیش خوانده می شد به بومیان واگذار کرد تا در مقابل آن خانه های سفین قدیم تخریب شده و چهره شهر از خانه های قدیمی پاکسازی شود اما با مخالفت عده ای بومیان این منطقه همچنان باقی ماند و خانه های کرمانشاهان نیز به مهاجرانی که از شهرهای مختلف به جزیره کیش سفر می کردند اجاره داده شد در نتیجه نه تنها سفین قدیم در جای خود باقی ماند بلکه محله ای که به سرعت خانه های آن در کنار ساختمان های جدید نوبنیاد چهره ای ناخوشایند به خود گرفت تعداد زیادی از خانواده ای کارگری را  با شرایطی نامناسبدر خود جای داد .

,

از مدت ها پیش مدیران سازمان منطقه آزاد کیش در تلاش برای بازسازی و باز پیرایی سفین قدیم و استفاده از ظرفیت های منطقه برای گسترش صنعت توریسم و جذب هر چه بیشتر سرمایه گذاران و گردشگران به این منطقه بود که در دوره ای با مقاومت بومیان طرح های مختلف ناکام ماند اما از سال گذشته با همکاری و همراهی امام جمعه اهل سنت و امام جمعه کیش و نشست هایی که مدیرعامل سازمان با بومیان داشته است برنامه هایی در راستای بازپیرایی این منطقه طرح ریزی شده است که بخش هایی از آن هم اکنون در حال اجراست.

,

کمبود فضای آموزشی، آسفالت معابر، تعمیر و نوسازی مساجد بخش بومی نشین و اهل سنت، نیاز به ایجاد فضایی فرهنگی، واگذاری مجوزهای تعمیر و نوسازی و ساخت و ساز از مشکلاتی بود که بومیان در نخستین نشست خود با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش مطرح کردند.

,

مدیرعامل سازمان در این نشست به درخواست های بومیان پاسخ مثبت داد و گفت: با اجرای طرح باززنده سازی بخش بومی نشین کیش علاوه بر تعمیر و تقویت زیرساخت ها و فضای مسکونی، جاذبه های گردشگری همانند رستوران ها و سفره خانه های سنتی ، ساخت غرفه های خدماتی و تجاری با اولویت واگذاری به بومیان در راستای رونق اقتصادی و گسترش فضا کسب و کار برای جوانان نیز در نظر گرفته شده است.

,

وی تاکید کرد: در طرح باززنده سازی که برای منطقه بومی نشین طراحی شده تلاش شده است تا با زنده نگاه داشتن قالب طرح معماری سنتی، معابر اصلی آسفالت شده و معابر داخلی و کوچه ها سنگفرش شوند تا کمترین آسیبی به بخش های معماری سنتی وارد نشود. وی همچنین به مقاوم سازی، بازسازی مساجد و گسترش فضای فرهنگی سفین قدیم و جدید اشاره کرد.

,

مونسان همچنین در این دیدار اضافه کرد: بهسازی معابر و آسفالت خیابانها٫ بازسازی مدرسه قدیمی٫ ساخت انبار و پارکینگ قایقها به همراه تجهیز سالن جلسات اسکله صیادی که از درخواست های بومیان می باشد نیز در دستور کار قرار گرفته است.

,

حفظ سنت ها در میان دنیای توسعه یافته

, حفظ سنت ها در میان دنیای توسعه یافته,

ساکنان بومی جزیره کیش مردمانی سخت کوش و پرتلاش هستند که روزی خود را یا با حضور در میان آب های خروشان و صید ماهی میگذرانند یا در بازارها به حرفه تجارت پرداخته اند، بسیاری از جوانان بومی کیش امروزه توانسته اند در میادین ورزشی حضور یافته و عناوین قهرمانی برای شهروندان خود به ارمغان آورند.

,

در سال های گذشته بسیاری از بومیان معتقدند که دخترانشان در سن پایین به خانه بخت رفته و زندگی متاهلی را آغاز کنند اما دختران تحصیل کرده بسیاری نیز امروز در مسئولیت های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

,

بومیان جزیره کیش از گذشته های دور همه نیازهای خود را از طبیعت زیبای کیش و با دستان خود تامین می کردند، آب را از آب انبار قدیمی شهر و روزی را از دریا به دست می آوررند اما به مرور با تبدیل کیش به منطقه ای گردشگری و تجاری، همچنین کاهش باران و از بین رفتن کشاورزی، تعدادی از جوانان به کسب و کارهای جدید روی آورند و راهی بازار تجارت شدند.

,

موزه مردم شناسی معرف فرهنگ بومیان کیش

, موزه مردم شناسی معرف فرهنگ بومیان کیش,

فرهنگ و رسوم قدیمی کیش باگذشت روزگار در میان بومیان جزیره کیش همچنان پابرجاست. آن ها چون گذشته سنت های خود را حفظ کرده اند و امروزه برخی از جوانان برای زنده نگاه داشتن آن در اقدامی بسیار تحسین برانگیز با تبدیل یکی از خانه های قدیمی بخش بومیان به موزه مردم شناسی قدمی بزرگ برای حفظ و حراست و معرفی این فرهنگ کهن و زیبا به گردشگران داخلی و خارجی برداشته اند.

,

محمد جاسم پور، کارشناس ارشد جهانگردی و گردشگری ویکی از بومیان جزیره کیش است که به عنوان مدیرخانه بومیان درحال تلاشی وصف ناپذیر برای حفظ و معرفی فرهنگ کهن بومیان این جزیره مرجانی است.

,

وی در رابطه با خانه بومیان کیش که اینک در نمایشگاه های داخلی و بین المللی که در داخل کشور برگزار می شود تقریبا پای ثابت نمایشگاه ها بوده و به نام موزه مردم شناسی شناخته می شود؛ توانسته است با همکاری دوستان خود که آن ها نیز جوانانی سخت کوش و پرتلاش از بومیان هستند به خوبی از عهده این مسئولیت بزرگ برآید گفت: این خانه قدمتی 200 ساله دارد و در قدیمی‌ترین محله جزیره قرار گرفته شده است. مساحت این خانه 1200‌مترمربع با 15 اتاق و 2 حیاط مجلسی و خانوادگی به سبک کاملا بومی ساخته شده است. این خانه که متعلق به مرحوم حاج عبدالله بن شاهین شخصیت بومی و معروف جزیره کیش در 80 سال گذشته است با هدف اشتغال زایی برای بومیان محله و تحقق توسعه گردشگری پایدار به خانه مردم‌شناسی بومیان کیش تبدیل شده است . این خانه نمادی از اصالت مهمان‌نوازی مردم کیش است. همه اتاق‌ها و فضاها باحفظ معماری سنتی و با استفاده از مصالح بومی بازسازی شده و در فروردین 93 این خانه پس از موافقت صاحب آن و دریافت مجوز لازم از سازمان منطقه آزاد کیش برای بازدید گردشگران آماده شد.

,

وی با تاکید بر اینکه تصویر تاریخ کیش برای مردم تنها با حفظ محله های بومی نشین و معرفی سنت ها، آداب و رسوم و نحوه زندگی بومیان در گذشته محقق می شود افزود: در سال گذشته نیز با کسب موافقت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش قرار شد تا اقامتگاهی نیز به صورت سنتی در خانه بومیان با استفاده از ظرفیت خانه های اطراف ایجاد شود تا علاوه برافزایش زمان اقامت گردشگران در کیش هم برای بومیان و جوانان محل فرصت های اشتغال ایجاد کنیم و هم مدت زمان لازم برای معرفی نحوه کار و زندگی بومیان به گردشگران فراهم شود.

,

وی در رابطه با بومیان کیش گفت: لباس محلی مردان دشداشه همراه با عرقچین  و مهمترین اعیاد مردم کیش، عید قربان و عید غدیر است. از گذشته شغل سنتی بومیان، ماهی گیری، دامداری، دریانوردی و بازرگانی بوده و مردم کیش در گذشته به صید مروارید نیز می پرداخته اند. غذاهای محلی کیش نیز شامل انواع« قلیه»، « مضروبه»، « هریسه» و « مچبوس» است که اغلب از ماهی تهیه می شوند.

,

گفتنی است بومیان کیش از نژادهای دراویدی، نوردیک، سامی و سپاهپوست بوده و به زبان های فارسی و عربی تکلم می کنند.

,

جزیره کیش، یکی از جزیره های خلیج فارس واز توابع بخش کیش، شهرستان بندرلنگه در استان هرمزگان و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است. در گذشته این جزیره را به نام« قیس» می خواندند. شکل این جزیره بیضی مانند است و در 12 کیلومتری کرانه شیبکوه جای گرفته است و سالانه بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر را به خود جذب می کند.

,

آوازه جزیره مرجانی کیش به عنوان شهری امن، زیبا، قانون مدار با مردمانی که اگر چه از هر ایل و طایفه ایرانی هستند اما با فرهنگ بالای نهادینه شده ای در کنار یکدیگر به سرتاسر جهان رسیده است.

,

شهری که امروز تبدیل به خاستگاه گردشگری بسیاری از ایران شده است با دریایی زلال و شفاف که می توان حرکت و چرخش ماهیان ریز و درشت را در آن به وضوح مشاهده کرد، غروب زیبای خورشید از پشت کشتی یونانی، درخت سبز با تمامی سبزی و زیبایی بی نظیر، شهر زیرزمینی کاریز و حریره که بازگو کننده تاریخ کهن جزیره کیش و ایران سرفراز  است.
عکس بسیار قدیمی مربوط به سال ١٣٤٥ جزیره کیش.در این عکس هموطنان عزیز عرب ساکن کیش و کشتی یونانی زیبا و روی پا دیده می شود.
 ارسالی از بهادر سهرابی

,
,
,

, ,

انتهای پیام /

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه