اخبار داغ

بازگشت 15 قطعه کبک به طبیعت جنگلی سردشت

بازگشت 15 قطعه کبک به طبیعت جنگلی سردشت
۷ نفر از شکارچیان سردشت با رهاسازی ۱۵ قطعه کبک در کوهستان های شهرستان پیام صلح و دوستی دادند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از بُلفَت، جمعی از شکارچیان پشیمان از شکار کبک، با مراجعه به اداره حفاظت محیط زیست سردشت اقدام به رهاسازی و ترک شکار پرندگان کردند و به همین منظور برنامه ای جهت تقدیر و تشکر از آنها در یکی از مناطق کوهستانی شهرستان برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بُلفَت,

در این برنامه فرهنگی تعداد ۷ نفر از شکارچیان با رهاسازی ۱۵ قطعه کبک ثابت کردند که جایی برای اسارت و دربند پرندگان در این منطقه وجود ندارد و جلوه زیبایی این پرندگان در طبیعت بیش از قفس است.

,

رییس اداره محیط زیست سردشت در گفتگو با خبرنگار بُلفَت اظهار کرد: برنامه های آزاد سازی پرندگانی همچون کبک در راستای اصلاح، ارتقا و ترویج فرهنگ زیست محیطی و اشاعه آن در بین شهروندان صورت می گیرد که هر ساله با استقبال خوبی از سوی مردم روبه رو می شود.

,

خالد بایزیدی اظهار کرد: در این برنامه ها و حتی به صورت پراکنده ۱۵ تا ۲۰ نفر از شکارچیان ضمن اظهار ندامت و پشیمانی از شکار بی رویه اقدام به رها سازی پرندگان در اسارت برای جلوگیری از انقراض گونه های دیگر در معرض خطر می کنند.

,

وی افزود: در سطح شهرستان به غیر از محدود اشخاصی که به خاطر آواز خوانی و خوش آوازی، این پرندگان را در قفس نگهداری می کنند خوشبختانه بازاری تحت عنوان خرید و فروش کبک در سردشت رواج ندارد.

,

بایزیدی تصریح کرد: کبک ها از نوع معمولی، دری، چیل، تیهو هستند که در شهرستان سردشت تنها دو نوع معمولی و چیل زیست می کنند که آنها در فصول بهار و تابستان پر سر و صدا بوده و اجتماعی هستند.

,

وی ادامه داد: این پرنده با توجه به زادآوری و تولید مثل زیاد علارغم اینکه مورد توجه شکارچیان قرار دارد و هم به صورت پرنده زینتی در بیشتر منازل در قفس نگهداری می شود اما هنوز برنامه خاص حفاظتی برای آن در نظر گرفته نشده است و در لیست سرخ IUCN  (اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت) قرار ندارد.

,

رییس اداره محیط زیست سردشت بیان کرد: کبک ها پرندگانی اغلب کوچ کننده با جثه ای متوسط هستند که اندازه آنها حدود ۳۳ سانتیمتر با سطح پشت خاکستری و گلوی نخودی رنگ و همچنین منقار و پاهای قرمز رنگ است.

,

وی گفت: کبک ها از تیره قرقاول بوده و زیستگاه اصلی آنها مناطق کوهستانی و سردسیر در بخش هایی از اروپا، آسیا و خاورمیانه است.

,

فرماندار سردشت نیز در این برنامه با ابراز خرسندی از حرکت فرهنگی شکارچیان، آنان را بسوی اهداف و برنامه های زیست محیطی ترغیب کرد و افزود: با حراست از منابع طبیعی و محیط زیست همگی در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار گام های موثری برداریم.

,

نژاد جهانی با تاکید بر ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی در شهرستان به بُلفَت گفت: ضمن توجه جدی دولت به امر حفاظت از محیط زیست، امیدوارم که امر تشکیل انجمن های مردمی زیست محیطی با شتاب بیشتری در شهرستان از سوی فعالین مدنی و بدنه اجتماعی دنبال شود.

,

یکی از شکارچیانی که چند سال پیش شکار را کنار گذاشته در گفتگو با خبرنگار بُلفَت بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته شکار پرندگانی همچون کبک را کنار گذاشتم اما به منظور راهنمایی و تشویق شکارچیان پشیمان از شکار، هر ساله در چنین برنامه های فرهنگی شرکت کرده تا اشخاص بیشتری را با این نیت های خداپسندانه همراهی کنم.

,

کاک محمد افزود: همچنین همراه با گروهی از اهالی روستای مارغان، یک منطقه شکار ممنوع محلی را ایجاد کرده ایم و به محض مشاهده متخلفین به آنها تذکر و یا به اداره حفاظت محیط زیست سردشت معرفی می کنیم.

,

رسول فهر عضو انجمن زیست محیطی نوژین نلاس نیز گفت: کبک نماد حیات وحش جانوری زاگرس و از جمله سردشت محسوب می شود به همین جهت اجرای چنین برنامه های فرهنگی می تواند در حفظ و نگهداری و همچنین تکثیر این پرندگان زیبا نقش به سزایی داشته باشد.

,

یکی دیگر از شکارچیان در این رابطه اظهار کرد: شکار کبک یکی از تفریحات من بود اما از آن زیباتر طبیعت کوهستانی و جانورانی بودند که در آن زیست می کردند به همین خاطر تصمیم گرفتم از این بعد کبک ها را در قفس محبوس نکرده و آنها را به زندگی دوباره در طبیعت برگردانم.

,

شهرستان سردشت با داشتن ۹۰ هزار هکتار جنگل، وجود رودخانه دائمی زاب و مرتفع ترین کوهستان های منطقه شرایط زیست محیطی بسیار مناسبی را برای زیست انواع گونه های جانوری و گیاهی در سطح شهرستان فراهم آورده است.

,

شهرستان سردشت با جمعیت ۱۲۰ هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم کردستان عراق قرار گرفته است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه