اخبار داغ

بزرگترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی در جامعه/ دولتی‌ها زنان را نمی‌بینند!

بزرگترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی در جامعه/ دولتی‌ها زنان را نمی‌بینند!
برای آسیب‌های اجتماعی زنان سمینار برگزار می‌شود، اما این مسأله چه تأثیری بر کاهش این چالش‌ها داشته است؟ هر مسئولی که در نشست و مناسبتی ادعا می‌کند کاری برای بهبود وضعیت سلامت زنان به هر شکل انجام دادیم، تنها به مسایلی اشاره می‌کند که روی کاغذ نوشته شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آفتاب دل، زنان بزرگترین قربانیان آسیب‌های اجتماعی در جامعه به شمار می‌روند که تحت تاثیر مشکلات موجود گاهی به دامان اعتیاد، تکدی‌گری، سرقت و ناهنجاری‌های اجتماعی پناه می‌برند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آفتاب دل,

 

,


اعتیاد و ارتکاب به جرم و جنایت که تا دو دهه قبل حداقل هنوز بطور عمده”مردانه” تلقی میشدند، امروزه گریبانگیر زنان شده اند و از جمله آسیب هایی مطرح شده که زنان و دختران را طوری درگیر کرده که اگر راهکاری اساسی انجام نگیرد روز به روز بر میزان  اعتیاد، فرار از خانه، فقر، فحشا، ایدز، کم‌تحرکی و... میان زنان و به تبع آن میان دختران افزایش پیدا خواهد کرد.

,
,

 

,

 

,

طبق بررسی های انجام شده زنان نسبت به مردان از لحاظ روحی و روانی شکننده تر هستند و به همین دلیل در صورت قرار گرفتن در مسیر پر تلاطم زندگی زودتر دچار مشکل می شوند و در این میان زنان سرپرست خانوار نیز چون در زندگی از حمایت های همسر خود محروم هستند آسیب پذیر ترند و آسیب های اجتماعی هر لحظه آنان را نشانه می گیرد.

,

 

,

جمله ای که بطن کار بسیاری از شبکه های ماهواره ای و اجتماعی را تشکیل داده و  فارغ از اینکه به هدف خود برسد یا نه از سر خط های جنگ نرم دشمن برعلیه ملت ایران، کلمات کلیدی خوبی به ما می دهد که برای نابودی ملت ایران در خصوص کلمه ی مقدسی به نام خانواده هزینه می کنند که بیشتر از هر چیزی زنان را درگیر این مسائل می کند.

,

, ,


* دولتی‌ها زنان را نمی‌بینند
اوایل سال جاری دکتر ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشستی به مناسبت روز زن اعلام کرد که آمار سال ۹۳ نشان می‌دهد دو میلیون و 300هزار زن سرپرست خانوار یا بدسرپرست در کشور وجود دارند و متأسفانه ما تنها ۲۰۰هزار نفر از این زنان را که نیاز دارند، تحت پوشش داریم. همه این افراد نیاز به حمایت روانی دارند که متأسفانه در این زمینه هم کار زیادی انجام نداده‌ایم.

,
,
,

 

,


پرستو جعفری با تأیید این نظر می‌گوید: طیف‌های مختلف بانوان در جامعه ما با چالش‌های روانی مواجه هستند و حتی گروه‌هایی که همه بر نیازمندی آن‌ها به حمایت افزون‌تر تأکید می‌کنند،همانند زنان بی‌سرپرست و بدسرپرست- از حمایت‌های قابل توجهی برخوردار نیستند که مهم‌ترین علت آن نگاه دولت و تصمیم سازان به زن‌هاست. و در این میان تصور می‌شود که زن نیاز به اشتغال ندارد، پس زمینه‌ها برای تحقق این حق فراهم نمی‌شود. از این رو شاهدیم تنها 11 درصد جمعیت زنان ما شاغلند و با وجود رشد تحصیلات دانشگاهی در آن‌ها، سهم این گروه برای ورود به بازار کار در سال‌های اخیر کمتر از دو درصد رشد داشته است.

,
,

 

,


همچنین بانوان شاغل از سلامت روان مطلوب برخوردار نیستند، به طوری که این گروه علاوه بر محدودیت‌هایی که به لحاظ ساختاری در عرصه اشتغال دارند، در محیط‌های کار نیز با توقعات و انتظاراتی رو به رو می‌شوند که نامعقول و غیرانسانی است و این امر فاجعه بار بوده و همه دستگاه‌ها نیز ازآن مطلع هستند.

,
,

, ,


این آسیب‌شناس اجتماعی می‌افزاید: همواره تصور می‌شود زن‌ها عامل مفسده و آسیب‌ها هستند و با این تفکر هیچ اهمیتی بر کنترل و نظارت بر عملکرد مردها دیده نمی‌شود. درحالی که در شعارها تأکید می‌شود، زن‌ها پرورش دهنده نسل آینده جامعه هستند، اما این زنان با چنین تنگناهایی در تأمین سلامت روان خود چگونه می‌توانند نسلی کارآمد و سالم تربیت کنند؟

,
,

 

,

 

,

گاهی کمرنگ نشان دادن نقش زنانگی و به فراموشی سپردن ظرافت‌های زنانه در سایۀ رفتار دیگران، نوع شغل، تربیت، سطح فرهنگ یا محدودیت‌های اجتماعی، عاملی اثر گذار برای سیطره آسیب‌های اجتماعی بر زنان است.

,

 

,

 

,

سیاست‌های تربیتی غلط و همراه با افراط و تفریط، مقایسه و شماتت نابجا و رابطۀ ناصحیح والدین با فرزندان از موضوعاتی است که از ابتدای امر تعلیم و تربیت فرزندان، شخصیت آنان را تحت الشعاع قرار می‌دهد، زیرا بسیاری از بزهکاری‌ها و انحرافات در میان مردم، نتیجۀ ویژگی‌های شخصیتی آنان است که با کنترل صحیح و‌ایجاد زمینۀ مناسب می‌توان تا حدی آن را کنترل کرد.

,

, ,


خانواده به عنوان اولین نهاد اجتماعی  می‌تواند نقش مهمی‌را چه مثبت و چه منفی در‌این زمینه‌ایفا کند و رابطه والدین با فرزندان، زمینۀ وقوع‌ این تاثیرات است. وقتی نحوۀ صحیح رفتار با هم را بفهمیم، کمتر یکدیگر را به سوی پرتگاه‌های شخصیتی خواهیم کشاند.

,
,

 

,

 

,

برخی از زنان برای ادامه زندگی و تامین معیشت، بهداشت، مسکن و غیره نیاز به این دارند که در ماه درآمدی داشته باشند و به همین دلیل باید از شغلی مناسب برخوردار باشند که متاسفانه در جامعه ما آنطور که باید از زنان سرپرست خانوار حمایت نمی شود و بسیاری از مشکلات در زمینه اشتغال آنان وجود دارد.

,

 

,

در هر حال با توجه به افزایش سطح تحصیلات و اجتماعی شدن  و همچنین مشارکت بیشتر زنان به همین دلیل تغییراتی نیز در آسیبها ایجاد شده بطوریکه آسیبهای زنان بویژه زنان سرپرست خانوار نیز افزایش پیدا کرده است به همین دلیل به اعتقاد کارشناسان برای جلوگیری از بحرانهای احتمالی پیش رو، باید نهادهای حمایتی و همچنین دولت اقدامات جدی برای جلوگیری و کاهش آسیبهای زنان سرپرست خانوار در نظر بگیرند.

,

 

,

 

,

انتهای پیام/

,

 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه