اخبار داغ

دوگانه‌ی جنگ و صلح؛

روحانی و نبرد خیالی!

روحانی و نبرد خیالی!
روحانی در ذهن خود جنگ ایران و سایر کشورها را ترسیم کرده و در رویای خویش همچون قهرمانی است که از راه می‌رسد و با ندای صلح‌طلبی مانع آسیب دیدن ایرانی‌ها می‌شود، او فرماندهی است در یک نبرد خیالی.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، روحانی که دیروز به قزوین سفر کرده بود تا از کارزار تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری عقب نماند، در جمع هواداران خود گفت: «اساس سخن این است که آیا می‌‌خواهیم دوباره تقابل با جهان را آغاز کنیم و سایه جنگ را به کشور برگردانیم یا تعامل سازنده با جهان را ادامه دهیم؟»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج،, «اساس سخن این است که آیا می‌‌خواهیم دوباره تقابل با جهان را آغاز کنیم و سایه جنگ را به کشور برگردانیم یا تعامل سازنده با جهان را ادامه دهیم؟»,

همانطور که از اظهارات رئیس دولت یازدهم مشهود است، او دوگانه‌ی جنگ و صلح را محور تبلیغاتی خویش قرار داده و می‌خواهد با القاء واهمه‌ی حمله‌ی سایر کشورها به ایران، خود را فرشته‌ی نجات تلقی کند. رویکردی که روحانی در پیش گرفته است در بازه‌ی زمانی تبلیغات خلاصه نمی‌شود و این حرف‌ها را پیش‌تر نیز از شخصِ رئیس‌جمهور و سایر اعضاء کابینه شنیده بودیم.

,

دولت‌مردان بعد از روبرو شدن با سوال «ماحصل برجام چه شد» و عدم تحقق نتایج اقتصادی توافق هسته‌ای، «برجام مانع جنگ شد را جایگزین برجام مسایل اقتصادی را حل می‌نماید»، کردند تا دستاورد چندین سال مذاکره را در این مقوله خلاصه نمایند اما حال پا را فراتر گذاشته‌اند و می‌خواهند با انتقال ترس به جامعه، سایر کاندیداها را جنگ‌طلب معرفی کنند.

,

کاندیدای دوازدهمین دوره‌ی انتخابات ریاست‌جمهوری درحالی با نزدیک شدن به بیست‌ونهم اردیبشهت ماه بر طبل جلوگیری از جنگ می‌کوبد که رهبر انقلاب در بهمن‌ماه سال 95 فرمودند: «می‌‌گویند اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض!» و با این جمله ناراحتی خویش را از اظهار ضعف در برابر دشمنان نشان دادند.

, «می‌‌گویند اگر برجام نبود، حتماً جنگ بود؛ دروغ محض!»,

اکنون در این مقطع از زمان روحانی به‌خاطر آنکه چیزی برای ارائه کردن داشته باشد بر روی واژه‌هایی همچون «دفع سایه‌ی جنگ» و «لزوم آزادی» مانور می‌دهد و برای آنکه ثابت کند گزینه‌ی تهدید نظامی شوخی نبود، مدعی می‌شود سردمداران غرب به او گفته‌اند چنانچه برجام به ثمر نمی‌رسید، به ایران حمله می‌کردند!

,

پیش‌تر طی سلسله یادداشت‌هایی از حربه‌های انتخاباتی روحانی گفته و بر زیرکی رئیس‌جمهور در حوزه‌ی تبلیغاتی گریزی زده بودیم لذا شرح جزئیات در این مطلب نمی‌گنجد اما در راستای تنویر افکار عمومی و به نمایش گذاشتن عقاید دو گروه در مظان قضاوت ذکر چند نکته ضرری ندارد:

,

اولا؛ مقامات غرب بارها اذعان کرده‌اند توان تهاجم نظامی به ایران را به‌خاطر مسایل سیاسی و بین‌المللی ندارند و از آنجایی که درصدد تامین منافع رژیم صهیونیستی هستند هرگونه تجاوز نظامی به خاک ایران، اسرائیل را نیز به مخاطره می‌اندازد. بنابراین باتوجه به مستندات موجود بعید به نظر می‌رسد ادعای مسئولین دولتی صحت داشته باشد.

,

ثانیا؛ در دولت‌های قبل، مقامات در برابر اظهارات دشمنان نظام مواضع تندی اتخاذ می‌کردند و پاسخ تهدید را با تهدید می‌دادند، در چنین اوضاع متشنجی که با انجام فعالیت‌های هسته‌ای توأم بود، غربی‌ها هیچ‌گاه جرأت حمله به ایران را به خود ندادند و چنانچه می‌دانستند از این طریق بی‌هیچ هزینه‌ای به برتری دست می‌یابند، چندین سال قبل این کار را کرده بودند.

,

ثالثا؛ آمریکایی‌ها با وجود حمایت چندین کشور منطقه و اعضاء 1+5 تاکنون نتوانسته‌اند به صورت مستقیم با بشار اسد وارد جنگ شوند. آنان اخیراً یک پایگاه نظامی ارتش سوریه را هدف قرار دادند که آن‌هم بعد از واکنش ایران و سوریه استمرار نیافت؛ حال با قیاس وضعیت ایران و سوریه از لحاظ قدرت نظامی و سیاسی، می‌توان دریافت غربی‌هایی که بعد از شکست‌های فراوان و عدم دریافت امتیاز جرأت حذف بشار اسد با گزینه‌ی نظامی را ندارد، طبیعتاً از توسل به زور نظامی برای مقابله با ایران نیز عاجزند.

,

با این اوصاف، باید گفت روندی که روحانی شروع کرده است، نه‌تنها منافع ملی را تامین نمی‌نماید، بلکه دشمنان نظام را جری‌تر می‌کند. این همان نکته‌ای است که مقام معظم رهبری هم در دیدار با فرماندهان ارتش به آن اشاره و گفتند: «اگر مسئولان یک کشور از اخم و تهدید دشمن بترسند، در را برای تجاوز او بازکردند. اگر کسی می‌خواهد بترسد، بترسد اما از طرف مردم نترسد. ملت ایستادند؛ اگر ایستاده نبودند اثری از ایران و ایرانی باقی نمی‌ماند. دشمن در مقابل نظامی که به مردم خود متصل است هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»

, «اگر مسئولان یک کشور از اخم و تهدید دشمن بترسند، در را برای تجاوز او بازکردند. اگر کسی می‌خواهد بترسد، بترسد اما از طرف مردم نترسد. ملت ایستادند؛ اگر ایستاده نبودند اثری از ایران و ایرانی باقی نمی‌ماند. دشمن در مقابل نظامی که به مردم خود متصل است هیچ غلطی نمی‌تواند بکند.»,

علی‌ایحال روحانی چاره‌ای جز ادامه‌ی روند فعلی ندارد و به نظر می‌رسد دوگانه‌ی جنگ و صلح تا زمان انتخابات ادامه خواهد یافت. رئیس‌جمهور یا باید از دفع جنگ سخن بگوید و یا مسکوت بماند، چون در عرصه‌ی اقتصادی چیزی برای ارائه ندارد و قرائن نشان می‌دهد ادعای رشد اقتصادی و تورم تک‌رقمی را اکثریت مردم لمس نمی‌کنند.

,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه