اخبار داغ

حسن عباسی در نشست " اقتصاد ما آنگونه که هست" مطرح کرد؛

آغاز تمدن نوین اسلامی، نیازمند هزار سنجه بومی است/ مبنای اقتصاد هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، لیبرالی است/ ربا، مهمترین چالش جمهوری اسلامی

آغاز تمدن نوین اسلامی، نیازمند هزار سنجه بومی است/ مبنای اقتصاد هر دو جناح اصولگرا و اصلاح طلب، لیبرالی است/ ربا، مهمترین چالش جمهوری اسلامی
رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی اظهار داشت: من با فرمالیسم مشکل دارم. در مصر صدها و ده ها هزار نفر حافظ و قاری قرآنند اما چه فایده. اگر با انواع الحان و فرازها آیه «لا تاکل الربا» را بخوانیم ولی ندانیم چه میخوانیم چه فایده دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از زیتون، نشست «اقتصاد ما آنگونه که هست» با سخنرانی حسن عباسی و حضور جمعی از فعالین فرهنگی و دانشجویی در حسینیه هنر تبریز برگزار شد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, زیتون,

رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی در این نشست اظهار داشت: در این روزها که عزادار شهادت امام کاظم(ع) هستیم و مبعث را در پیش رو داریم و می‌خواهیم که خودمان را در مسیر این بعثت تاریخی قرار دهیم، توجه شما را به این جلب می کنم که ادراکات ما از اسلام قشری است. یکی از مشکلات جامعه ما طبعا دوری از قرآن و عدم تدبر در قرآن است.

,

وی افزود: دغدغه ما در استمرار راه بعثت، تمدن‌سازی است. تمدن ها با سنجه ها ساخته می شوند. سنجه هایی را آنگلوساکسنها دارند و سنجه هایی را فرانسوی ها ابداع کرده اند. ما سنجه هایی داریم که دقیق نیستند و امروز به درد نمی خورند.

,

عباسی اظهار داشت: باید بدانیم چرا در مدارس این سیستم همچنان موجود است. باید بدانیم در دانشگاه ها و در بانک ها و در همه امور چرا این سلسله مراتب همچنان سر زنده است. سنجه های تمدنی ما باید بومی و قرآنی و روایی باشد.

,

وی با اشاره به لزوم درک چهارچوب مفاهیم گفت: اگر چهارچوب مفاهیم را بشماریم خواهیم دید که ما و غرب در این چهارچوب ها دو حرف متفاوت داریم. مشکل این بوده که ما به جای این، اصل را بر این همانی گذاشتیم.

,

عباسی افزود: حدود هزار سنجه بومی باید ابداع کنیم تا بتوانیم تمدن نوین را آغاز کنیم ولی ما حتی یک سنجه را هم نداریم و تا وقتی سنجه ها مال غربی هاست ما تمدنی به نام تمدن اسلامی نخواهیم داشت.

,

رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی بیان کرد: ربا جنگ با خداست و ما در حال خوردن رباییم. کسی نمی تواند این را منکر باشد. انسان در خسران است مگر ایمان بیاورد و عمل صالح انجام دهد.

,

وی عنوان کرد: ما نه ایمان داریم که ربا حرام است نه عمل صالح انجام میدهیم. ما عمل فاسد انجام میدهیم. حکومتی که مردمش در دنیا خوب زندگی کنند ولی در آخرت مردمش به جرم ربا جهنمی باشند آن حکومت اسلامی نیست.

,

عباسی گفت: ما در اسلام اقتصاد به این معنا نداریم. ما بیع داریم. بیع یعنی فروش. در ادبیات قرآن ما با دوتایی شراء و بیع مواجهیم.

,

وی افزود: من با فرمالیسم مشکل دارم. در مصر صدها و ده ها هزار نفر حافظ و قاری قرآنند اما چه فایده. اگر با انواع الحان و فرازها آیه «لا تاکل الربا» را بخوانیم ولی ندانیم چه میخوانیم چه فایده دارد.

,

عباسی اظهار داشت: ما وقتی این مباحث را شروع کردیم، اصلا نمیشد در تلویزیون حرف از ربا زد. کسی مگر جرات داشت با مافیای قدرت و ثروتی که همه مناسبات رسانه ای و حکومتی را در چنبره خودش داشت سر به سر گذاشت؟

,

وی افزود: آقای طالب زاده خط شکنی کرد و برای اولین بار بانک مرکزی بیانیه داد. بانکی که به خدا پاسخگو نبود آمد و بیانیه داد که کی گفته ما ربوی هستیم ما شهید دادیم! آمدیم با مسئولان بانک مرکزی در سال 90 مناظره کردیم و ثابت کردیم که بانکها ربوی اند.

,

رئیس مرکز دکترینال امنیت ملی با بیان اینکه جنبش احیای دیدن باید پای کار بیاید، گفت: باید روی واژه ها، روی واژه «خسارت» کار شود؛ یا روی دوگانه «بیع و شراء». این که میگوید مثلا بیمه خسارت فلان را پرداخت کرد اشتباه است. خسارت چیزی نیست که بشود در این دنیا پرداختش کرد. بلایی روی کلمه «جعل» آورده اند که آدم به محض شنیدن این واژه به ذهنش چیزی مثل جعل چک می آید.

,

وی افزود: در حالی که این واژه رونوشت خلق است. احیاء دین احیاء مفاهیم قرآنی است. احیاء دین کار کردن روی این واژگانی است که ابلیس از معنا تهی‌اش کرده است. ما مصیبتی در مفاهیم داریم.

,

عباسی گفت: ارشاد اسلامی غیر اسلامی ندارد. ارشاد از رشد آمده که نقطه مقابلش غی است. ارشاد نمی تواند غیر اسلامی باشد که با این قید آمده است. در این دوگانه ها، ربا در برابر برکت است. برکت یعنی هر چه از آن برداری کم شدنی نیست.

,

عباسی تاکید کرد: هر فیلسوف و اندیشمندی یک مفهوم پایه دارد که منظومه فکری اش را روی آن میچیند. ما نیاز به حکمای قرآنی داریم که سنجه های جدید قرآنی تعبیه کنند.

,

وی خاطرنشان کرد: دو جناح‌ها اصولگرا و اصلاح‌طلب در جمهوری اسلامی که تفکیک سیاسی روشن دارند، هر دو اقتصاد صد در صد لیبرالی دارند. اگر شما آموزه های لیبرالی را از اینها بگیرید هیچ چیز دیگری نخواهند داشت. هیچ چیزی جز 220 واحدی که خوانده اند ندارند. حتی حزب اللهی ترین اقتصاد دانان ما هم لیبرال اند.

,

وی افزود: ما یک متخصص تاریخ معیشت باستانی ایرانی نداریم در عین حالی که باستان گرایی این همه مدعی دارد.  جریان شناسی اقتصادی در کشور ما جریان لیبرال ها و غیر لیبرال هاست. هر حرفی خارج از چارچوب اقتصاد لیبرالی در ایران مطرح میشود خارج از دانشگاه هاست.

,

عباسی گفت: مهمترین بحران ما یعنی جنگ ارزی را رهبر انقلاب به اقتصاددانان نگفت. در دیدار با سپاه گفت. چرا به فرماندهان نظامی می گوید که شما باید آقایی دلار را بشکنید؟ چون آن اقتصاددانی که همه نظام معرفتی اش غربی است، برایش دلار بت است. و شکستن بت برای او غیرقابل تصور است.

,

وی در پایان بیان کرد: ابلیس هر حکومت دینی در تاریخ را از سفره به تعارض با خدا کشانده است. مهمترین چالش جمهوری اسلامی هم مثل همه حکومت انبیا رباست. انتظار هم نداشته باشید که دولت و مجلس بیاید برای این مسئله چاره ای بکند. گوش اینها از این مسائل پر است و تا حالا هیچ کاری نشده. حجت هم برای ما تمام است. باید نظام ربوی در جمهوری اسلامی اصلاح شود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه