اخبار داغ

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام فردا در وین/مباحث فنی و بدعهدی‌های انگلیس و آمریکا محور گفت‌وگوها

هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام فردا در وین/مباحث فنی و بدعهدی‌های انگلیس و آمریکا محور گفت‌وگوها
در هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، علاوه بر مباحث فنی، مخالفت انگلیس با خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران و بدعهدی، تعلل‌ و مقابله‌جویی‌ آمریکا نسبت به توافق هسته‌ای از سوی هیأت ایرانی مطرح و پیگیری خواهد شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ شهر وین قرار است فردا (سه‌شنبه) پنجم اردیبهشت ماه (25 آوریل) به مدت یک روز میزبان هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام باشد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

بر اساس توافق وین، کمیسیون مشترک هر سه ماه یکبار با حضور جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان اتحادیه اروپایی و کشورهای 1+5 به منظور بررسی روند اجرای برجام و بحث و تبادل نظر در مورد مشکلات و موانع احتمالی، تشکیل جلسه می‌دهد.

,

سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران و هلگا اشمیت معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچون قبل ریاست این نشست را برعهده‌ دارند.

,

در حاشیه این نشست هیأت ایرانی رایزنی‌های دوجانبه‌ای را با برخی از اعضای 1+5 خواهد داشت.

,

مباحث فنی، تحریم‌ها، کارشکنی و مخالفت انگلیس با خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان و بدعهدی‌، تعلل و مقابله‌جویی‌ آمریکا نسبت به برجام در این نشست از سوی هیأت ایرانی به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام مطرح و پیگیری خواهد شد.

,

شهر وین روز گذشته نیز شاهد رویداد دیگری در زمینه اجرای برجام بود. روز گذشته (یکشنبه) سوم اردیبهشت ماه قرارداد نهایی بازطراحی راکتور آب سنگین اراک در دفتر نمایندگی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین بین سازمان انرژی اتمی کشورمان و شرکت‌های چینی مربوطه منعقد شد.

,

 

,

,

, ,

 

,

بر اساس این قرارداد طرف چینی طراحی جدید رآکتور اراک را که توسط متخصصان ایرانی صورت گرفته، از نظر تطبیق با استاندارد‌های ایمنی بین‌المللی بازبینی و در نهایت صحه گذاری می‌کنند.

,

گفتنی است مرحله طراحی پایه در اواخر اسفند ماه 95 توسط متخصصان کشورمان اتمام پذیرفته و نسخه‌هایی از اسناد و مدارک تهیه شده توسط طرف ایرانی برای مرحله بعدی تحویل طرف چینی خواهد شد. با توجه به تخصصی بودن موضوع و جزییات فنی بسیار زیاد، طی یکسال اخیر مذاکرات فشرده‌ای بین هیات‌های دو کشور در جریان بود که نهایتا حدود دو هفته پیش (24 فروردین ماه) متن قرارداد در پکن نهایی شده و دیروز رسما در وین به امضا رسید.

,

*خوش رقصی منافقین در مقابل دولتمردان واشنگتن و توصیه‌ای که عراقچی به آمریکایی‌ها کرد

, *خوش رقصی منافقین در مقابل دولتمردان واشنگتن و توصیه‌ای که عراقچی به آمریکایی‌ها کرد,

در آستانه هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام گروهک تروریستی منافقین باز هم در ادعایی مضحک مدعی شد که فعالیت‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ای در تاسیسات پارچین وجود دارد و این مطلب در برخی از رسانه‌های غربی بازتاب داشت. در پی این ادعا سیدعباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی و رئیس ستاد اجرای برجام وزارت امور خارجه ایران روز شنبه (دوم اردیبهشت ماه) در اظهاراتی این اتهامات را مضحک و تکرار سناریوی شکست خورده‌ای دانست که پیش از این ابطال آن توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی به اثبات رسیده است.

,

وی گفت: بعداز بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از پارچین و گزارش وی درباره فقدان ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌ای ایران، که موجب بسته شدن پرونده جعلی معروف به PMD و رسوایی مدعیان آن شد، توسل جستن مجدد گروهک تروریستی منافقین به این سناریوی شکست خورده نشان دهنده عمق عقب افتادگی فکری و سیاسی این گروهک و تلاش مذبوحانه آنان برای خوش رقصی در مقابل هیأت حاکمه جدید آمریکا و فراهم کردن خوراک برای افراط‌گرایان آن کشور است که ناامیدانه در پی بهانه‌ای برای خروج از برجام هستند.

,

 

,

,

, ,

 

,

عراقچی همچنین به دولت آمریکا توصیه کرد در دام آدرس‌های غلط و پرونده سازی‌های گمراه کننده‌ای که از سوی تروریست‌ها و حامیان منطقه‌ای آنها برای ترویج ایران هراسی انجام می شود، نیفتد.

,

وی گفت: این مسیری است که دولت‌های گذشته آمریکا به کرات آزموده و هر بار سرشان به سنگ خورده است.

,

معاون وزیر خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بهانه جویی برای عدم اجرای تعهدات برجامی را از سوی هیچ یک از طرف‌های برجام و به ویژه دولت آمریکا، نخواهد پذیرفت و در جریان کمیسیون مشترک ایران و کشورهای 1+5 تمامی موارد بدعهدی، تعلل و مقابله جویی دولت آمریکا نسبت به برجام را مطرح و پیگیری خواهد کرد.

,

* پیگیری خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان

, * پیگیری خرید 950 تن کیک زرد از قزاقستان,

به گزارش فارس، در نشست فردای وین قرار است علاوه بر بدعهدی‌ها و مقابله‌جویی‌ دولت آمریکا نسبت به برجام، کارشکنی و مخالفت انگلیس با خرید 950 تن کیک زرد توسط ایران از قزاقستان نیز مطرح شود. آنگونه که در پنجمین گزارش وزارت امور خارجه به کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره روند اجرای برجام در تاریخ 26 فروردین سال جاری  آمده است: موضوع خرید حدود 950 تن کیک زرد از قزاقستان طی یک دوره سه ساله که با مخالفت انگلستان روبرو شده، از جمله‌ مواردی است که در این نشست مطرح و پیگیری خواهد شد.

,

 

,

,

, ,

 

,

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی 19 فروردین ماه سال جاری پس از امضای تفاهمنامه همکاری‌های هسته‌ای ایران و مجارستان درباره هفتمین نشست کمیسیون مشترک برجام عنوان کرد: متولی کمیسیون مشترک دوستان ما در وزارت خارجه هستند و آقای عراقچی حضور فعالی دارد و بحث عمده‌ای که مطرح خواهد شد مسائل مربوط به تحریم‌ها و مسائلی از این دست است، ولی مسائل فنی نیز آنجا مطرح خواهد شد. مثلا توافقی که صورت گرفته بود که حدود 900 تن (950 تن) کیک زرد از قزاقستان طی یک دوره سه ساله وارد کنیم که در لحظات آخر با ممانعت انگلیس به گونه‌ای فعلا معلق است، ولی این از مطالبات ماست و به جد این مطالبه را پیگیری می‌کنیم.

,

صالحی افزود: در آخرین جلسه‌ای که در فرانکفورت با همتایان خود داشتیم، این تفاهم صورت گرفت که این اقدام انجام شود. فعلا دچار وقفه‌ای شده، ولی به عنوان یک مطالبه همچنان پابرجاست و ما قطعا فشار لازم را وارد خواهیم کرد. نمی‌شود که ما تفاهمی را بکنیم و پنج کشور نیز موافقت خود را اعلام کنند، ولی یک کشور لحظه آخر عدم موافقت خود را اعلام کند.

,

وی خاطرنشان کرد: ما این اقدام را از طرف آنها (انگلیسی‌ها) شایسته نمی‌دانیم و قطعا با جدیت تمام این موضوع را پیگیری می‌کنیم.

,

*شش نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام

, *شش نشست قبلی کمیسیون مشترک برجام,

به گزارش فارس، پس از اجرای برجام تاکنون پنج نشست کمیسیون مشترک برجام در شهر وین و یک دور هم (پنجمین دور) در شهر نیویورک برگزار شد.

,

ششمین نشست این کمیسیون به ریاست سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و با حضور مدیران سیاسی گروه 1+5 در تاریخ 21 دی ماه 1395 در شهر وین برگزار شد.

,

نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها نیز یک روز قبل (20 دی ماه) به مدت حدود دو ساعت و با حضور هیات‌های کارشناسی ایران و کشورهای عضو گروه ١+٥ برگزار شد.

,

در ششمین نشست کمیسیون مشترک برجام، اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) مورد بررسی قرار گرفت و نامه محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به فدریکا موگرینی بعنوان هماهنگ کننده کمیسیون مشترک برجام درباره تمدید قانون آیسا مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

,

به گزارش فارس، در پی اقدام آمریکا در خصوص تمدید قانون تحریم‌های ایران (آیسا) 27 آذر ماه سال گذشته محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ارسال نامه رسمی به فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، خواستار برگزاری جلسه کمیسیون مشترک برجام برای رسیدگی به اقدام اخیر آمریکا شد.

,

کمیسیون مزبور در پایان جلسه با طرح ایران برای پاکسازی رسوبات از تاسیسات غنی‌سازی نطنز موافقت کرد. در نشست مزبور هیأت آمریکایی بر پایبندی به برجام تأکید کرد و دیگر اعضای 1+5 با جدی خواندن نگرانی ایران، خواستار اقدامات آمریکا برای بی‌اثر ماندن آیسا و شفاف‌سازی کامل در این زمینه شدند.

,

*پنج نشست قبلی

, *پنج نشست قبلی,

نخستین نشست کمیسیون مشترک برجام بین ایران و 1+5 در تاریخ 26 مهر ماه 1394 در وین برگزار شد، طرفین توافق کردند تا این کمیسیون هر سه ماه یک بار یا در صورت درخواست زودتر، برای بررسی روند اجرای برجام در وین تشکیل جلسه دهد.

,

دومین نشست این کمیسیون نیز 16 آذر 1394 با حضور هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 (آلمان، فرانسه، انگلیس، آمریکا، روسیه و چین) و هلگا اشمیت معاون فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در دو نوبت صبح و عصر در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد و پیش‌نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD در این نشست مورد بحث قرار گرفت.

,

سومین دور از نشست‌های کمیسیون مشترک برجام نیز سوم اردیبهشت 1395 با حضور هیأت مذاکره‌کننده ایرانی و 1+5 در وین برگزار شد و طرفین در این نشست ضمن بررسی روند اجرای برجام توافق کردند که برای تضمین اجرای لغو تحریم‌ها یک گروه کاری ویژه تشکیل شود.

,

همچنین در حاشیه این نشست قرارداد فروش 32 تن آب سنگین بین سازمان انرژی اتمی ایران و یک شرکت‌ آمریکایی به امضا رسید.

,

چهارمین نشست این کمیسیون نیز 29 تیر ماه 1395 در وین برگزار شد و بنابر اعلام سید عباس عراقچی مذاکره‌کننده ارشد ایران در این کمیسیون مشکلات و موانعی که در زمینه بانکی وجود دارد به خصوص در زمینه برقراری مجدد اتصالات بانکی و سایر موانع و مشکلاتی که در اجرای برجام پیش آمده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت تا راه‌حل‌هایی برایش پیدا شود.

,

به گزارش فارس، همچنین در این نشست برخی مسائل و مشکلات فنی و تکنیکی که در خصوص اجرای تعهدات ایران و سوءتفاهمات یا سوءبرداشت‌هایی که در خصوص اجرای ابعاد فنی برجام ممکن است بین ایران و آژانس یا آژانس و 1+5 پیش بیاید، مطرح شد.

,

پنجمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام 31 شهریور ماه سال گذشته (1395) در نیویورک برگزار شد.

,

لازم به ذکر است کمیسیون مشترک برجام تاکنون یک دور نشست در سطح وزرای خارجه داشت که این نشست اول مهر ماه 1395 در نیویورک برگزار شد.

,

 

,

انتهای پیام/ط

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه