اخبار داغ

دبیر علمی هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری خراسان خبر داد:

وجود ۱۸۰ هزار نفر نابینا و کم‌بینا در ایران

وجود ۱۸۰ هزار نفر نابینا و کم‌بینا در ایران
دبیر علمی هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری خراسان از وجود 180 هزار نفر نابینا و کم‌بینا در ایران خبر داد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ ب نقل از آستان‌نیوز، دکتر عباس عظیمی گفت: ساخت علمی و تخصصی عینک، معرفی امکانات نوین در فرایند عینک طبی، فعالیت‌های پاراکلینیک، اصول و انواع تصویربرداری‌های قرنیه، اهمیت تصویربردای قرنیه در لیزیک و قوز قرنیه از جمله موضوعات محوری ارائه شده در این کنگره خواهند بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

وی افزود: در این کنگره سه روزه، 31 سخنرانی ارائه خواهد شد و 8 پوستر نیز به نمایش درخواهد آمد. هم‌چنین دو نشست تخصصی با موضوعات «توپوگرافی و تصویربرداری قرنیه» و «اخلاق حرفه‌ای در اپتومتری» نیز در این کنگره برگزار می‌شود.

,

وی بیان کرد: هم‌چنین در حاشیه کنگره، سه کارگاه آموزشی با عناوین «فیت عدسی‌های تدریجی»، «فرایند فیت و ساخت عینک طبی» و «معرفی تکنولوژی دیسپارو متر» نیز با حضور سه سخنران بین‌المللی از کشورهای آلمان، ژاپن و استرالیا برگزار خواهد شد.
دکتر عظیمی در ادامه به ارائه‌ نتایج دو تحقیق علمی در این کنگره برای نخستین بار اشاره کرد و گفت: پژوهشی مرتبط با «اثر بازی‌های ویدئویی به عنوان یک تکنیک توان‌بخشی بینایی در بیماران دچار ضربه مغزی» توسط دکتر عزیزی از دانشگاه ملبورن استرالیا و «مدیریت اختلالات روانشناختی بینائی با هیپنوتیزم» توسط دکتر پاسالار از انجمن هیپنوتیزم ایران در کنگره ارائه می‌شود.

,
,

رئیس انجمن اپتومتری خراسان از برگزاری جشنواره پژوهشی علوم بینائی در حاشیه این کنگره خبر داد و عنوان کرد: هفدهمین کنگره سراسری اپتومتری خراسان توسط انجمن اپتومتری خراسان و با همکاری بیمارستان رضوی، انجمن علمی اپتومتری ایران، دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سازمان نظام پزشکی مشهد، گروه‌های اپتومتری دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، جامعه اپتومتری ایران، انجمن چشم‌ پزشکی خراسان رضوی، انجمن هیپنوتیزم ایران و خصوصا با حمایت ویژه گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی مشهد و بیمارستان رضوی برگزار می‌شود.

,

وی به اجرای طرح جامعی تحت عنوان 2020 توسط سازمان بهداشت جهانی اشاره کرد و گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، تا سال 2020 میلادی، میزان کم‌بینایان دو برابر خواهد شد و در شرایط فعلی، بین 76 تا 80 میلیون نفر نابینا و دوبرابر این تعداد، کم‌بینا در جهان وجود دارد و متأسفانه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برابر پیشگیری از بروز این امر، برنامه‌ریزی نکرد و این در حالی است که کشورهای حوزه خلیج فارس از این طرح استفاده حداکثری می‌کنند.
دکتر عظیمی بیان کرد: کمیته‌ای از کارشناسان باید تشکیل شود تا از افزایش میزان نابینایی جلوگیری کنند چراکه 340 میلیون نفر در دنیا دچار کم‌بینایی هستند که علت آن‌ها به عیوب انکساری اصلاح نشده برمی‌گردد.

,
,

وی مهم‌ترین عامل نابینایی را در ایران، آب مروارید عمل نشده دانست و گفت: هزاران نفر در ایران از رشد آب مروارید چشم خود رنج می‌برند اما متاسفانه به پزشک رجوع نمی‌کنند و هدف از این کنگره ارتقاء سطح آگاهی نیروی انسانی در این زمینه است تا از گسترش این امر جلوگیری کنیم.

,

رئیس انجمن اپتومتری خراسان از آستان قدس رضوی به دلیل حمایت از محرومان تقدیر و عنوان کرد: از بیمارستان مجهز رضوی این درخواست را داریم تا در طرح‌های کمک به محرومان منطقه، پایش بینایی را نیز در نظر بگیرند و در راستای یاری‌رسانی به اقشار مستضعف و زدودن آلام ناحیه چشم آن‌ها گام‌های جدی بردارند.

,

وی استفاده از وسایل الکترونیکی در زمان رشد نوجوانان و جوانان را عامل خطرناکی در ابتلا به بیماری‌های چشمی خواند و گفت: این امر موجب افزایش ضعیفی تخریبی چشم افراد به‌ویژه در سنین بلوغ خواهد و خانواده‌ها باید به صورت جدی از افزایش عیوب انکساری اکتسابی در چشمان کودکان خود جلوگیری کنند.

,

به گفته این متخصص، ابتلا به بیماری‌های ناحیه چشم به بیماری‌های سیستماتیک بدن مانند دیابت، فشار خون، هنجارهای انتهایی چشم، سوء تغذیه، کمبود ویتامین آ نیز بستگی دارد و متأسفانه در این میان کشورهای توسعه نیافته در حال رشد و افزایش است.
درخور یادآوری است، هفدهمین کنگره اپتومتری خراسان 13 تا 15 اردیبهشت ماه جاری در بیمارستان رضوی برگزار خواهد شد.

,
,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه