اخبار داغ

اشرف مخلوقات شدن، ارمغان اسلام برای بشریت/ عصر جاهلیت نوین، نیازمند مبعث فکری از دریچه اسلام است

اشرف مخلوقات شدن، ارمغان اسلام برای بشریت/ عصر جاهلیت نوین، نیازمند مبعث فکری از دریچه اسلام است
با بعثت پیامبر ،انسان به عنوان اشرف مخلوقات معرفی شد و برکات معنوی بر مردم بارید چنانکه اتصال معنویت به مادیت و انعکاس معنویت در همه جهات مادیت از خصوصیات مبعث پیامبر و وحی قرآن شد برکاتی که خود را در زمینه های مختلف نشان داده است .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی طنین یاس، منیره غلامی توکلی - زمانیکه پیامبر اسلام (ص) مبعوث شدند جامعه عرب در جهالتی به سر می برد که بزرگترین افتخار آنها اشعاری درباره شتران و آسمان و ستارگان و سخت ترین لحظاتشان به دنیا آمدن دختری در خانواده بود. در آن دوران بی‫سوادی بیداد می‫کرد و جامعه در فقر فرهنگی به سرمی برد و بردگان و فقرا معیشتی سخت تر از هر جاندار دیگری داشتند . 

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

شدت جهالت به قدری در شبه جزیره عربستان زیاد بود که تاریخ از آن دوره به عنوان عصر جاهلیت، عصری که مردم به کلی از فرهنگ و اخلاق انسانی دور بودند و خشن ترین زندگی را داشتند یاد می کنند.

,

عصری که ضربات شمشیر و پیکان تیرها ها جای عدالت نشسته بود و برده داری و خرید و فروش انسان روایجی بسیار داشت. مردم هر چیزی را خدای خود می دانستند! از بت گرفته تا عروسک‫های ساخته شده با لیف و هسته خرما؛ جالب اینجاست که هر وقت هم گرسنه می شدند به خدای خود رحم نکرده و آن را با میل زیاد می خوردند!

,

جامعه در آن دوران  برساختار قومی و قبیله ای استوار بود و  جنگ‫های بسیار بین قبیله‫ها زنان را بیوه و کودکان زیادی را یتیم کرده بود در حالیکه گویی از انسانیت و کرامت انسانی خبری نبود. دختران زنده به گور می شدند و  زنان  وجه المصالحه جنگ ها و دعواها بودند .

,

قطعا مردمان هر عصری در توصیف شرایط آن دوران و ماوقع آن از هر مورخ و کارشناسی ارجح تر هستند حضرت علی (ع) در توصیف جامعه جاهلیت قبل از مبعث رسول خدا می فرماید:«خداوند رسولش محمد را در زمانه ای فرستاد که فاصله قطع رسالت های آسمانی و وحی الاهی به درازا کشیده بود.  امت ها به خواب بلند غفلت و بی خبری فرو رفته بودند. فتنه، فساد و تباهی عمومیت یافته بود. نظام کارها از هم گسسته بود. آتش جنگ ها شعله می کشید. دنیا تیره بود و فریبکار، خزان زده بود و یأس آفرین. خشکسالی معنوی بود و قحطی حقیقت. نشانه های هدایت فرسوده و پرچم های گمراهی افراشته بود. چهره دنیا بر مردم عبوس گشته بود. روزگاری بود که میوه اش فتنه، خوراکش مردار، کسب و کارش آلوده و در دل های مردمانش هراس و در کف هایشان شمشیر قرار داشت. در این هنگام، خداوند، پیامبرش را برانگیخت… و جهان با نور نبوت، روشن شد».

,

مبعث پیامبر اسلام آغاز حرکت به سوی تعالی با شعار وحدانیت بود و جامعه اسلامی در سایه سار وحدت و عقد اخوت مسیری مترقی را می پیمود. در این زمان،خاتم رسولان مردم را به سوی حق،راستی، درستی، امانت‫داری، صله رحم، اخلاق پسندیده، فرهنگ مترقی و پیشرفته و خلق و خوی انسانی و الاهی راهنمایی کرد و توانست در مدت زمانی کوتاه چنان تحول و انقلابی ایجاد کند که زندگی اعراب جاهلی را از پرتگاه سقوط اخلاقی و نابودی، به قله کمال و سعادت هدایت نماید.

,

کمتر از سه دهه انقلاب وحدانی خاتم رسولان مرزهای عربستان را در نوردید و به امپراطوری های بزرگ ایران تا کشورهای اروپایی و افریقایی نیز راه پیدا کرد. جای که اکنون یک میلیار مسلمان در سراسر دنیا زندگی می کنند .

,

در آن دوران یهودیان بزرگترین دشمن دین اسلام و پیامبرش بودند و مستضعفین و آزادگان حامی رسالت و از ایمان آورندگان واقعی دین مبین محسوب می شدند. این از معجزات رسالت پیامبر ماست که کتاب آسمانی آن هنوز دستخوش تحریف نشده و دشمنانش همچنان از کسانی هستند که خود را از پیروان موسی علیه السلام می دادند! و مدافعان و حامیانش مردم ستم دیده و آزاده هستند.

,

 با توجه به اشارات حضرت علی علیه السلام می توان گفت که قلمرو نور بعثت جهانی است؛ ‌اسلام به عنوان آخرین دین وحیانی خود تاریخی بزرگ و قلمروی به گستردگی عرصه گیتی دارد و  قلمرو بعث پیامبر در قران  در سوره اعراف و سبأ  این گونه مشخص شده است:«بگو ای مردم من فرستاده خداوند به سوی همه شما هستم» و نیز «و ما تو را جز برای همه مردم نفرستادیم». قرآن کریم هم چنین در سوره جمعه می فرماید: «او مبعوث به گروه دیگری از مؤمنان نیز هست که هنوز ملحق به این ها نشده اند» و این آیه مبین این نکته است که بسیاری از افراد در دوران های مختلف از سرزمین های دور و نزدیک به اسلام روی می آورند.

,

  مهم‫ترین پیام بعثت برای  جوامع بشری از نخستین روز تا اکنون، یکتا پرستی و تزکیه نفس است. بعثت، برکات و نزولات وحیانی را از آسمان به زمین متصل کرد و انسان ها را از سرگردانی در جهالت و ظلمت ستم رهایی داد و می‫دهد.حضرت امام خمینی حدوث بعثت و انگیزه آن و تأثیراتش بر جوامع بشری را اینگونه تشریح می کند :«انگیزه بعثت، نزول وحی… و نزول قرآن است و انگیزه تلاوت قرآن بر بشر این است که تزکیه پیدا بکنند و نفوس مصّفا بشوند، از این ظلماتی که در آن ها موجود است تا این که بعد از این که مصّفا شدند، ارواح و اذهان آن ها قابل این بشود که کتاب و حکمت را بفهمند. انگیزه بعثت این است که ما را از این طغیان ها نجات دهد ….ما تزکیه کنیم خودمان را، نفوس خودمان را مصّفا کنیم… اگر این توفیق برای همگان حاصل شد، دنیا یک نوری می شود نظیر نور قرآن و جلوه نور حق و….   اختلافاتی که بر سر دنیا بین همه بشر هست این اختلافات ریشه اش طغیانی است که در نفس هاست و گرفتاریی است که انسان در گرفتاری به خود دارد و به هواهای نفسانیه. اگر انسان تزکیه بشود و نفس انسان تربیت بشود ، این اختلافات برداشته می شود».

,

اما از مهم ترین اهداف اجتماعی این برنامه انسان ساز آموزش راه های دفع ظلم و ایستادگی در برابر ظالم است چرا که اسلام با خلق مفهومی به نام شهادت طلبی راهی که مردم بتوانند با قدرت‫های بزرگ ظالم مقابله کنند را به مردم آموزش داد و صد البته که  آثار این آموزش‫ها را می توانیم در عاشورای حسینی و شعار آن حضرت که شهادت بهتر از زندگی با ذلت است دریابیم. شهادت  واژه ای پنج حرفی که فرهنگی بزرگ و استوار بر ایمان و اراده و ایستادگی است و مردم ایران به تبعیت از امام شهیدان امام حسین ع پیش رو آن هستند و اکنون مردم انقلابی سایر کشورها نیز با درک این فرهنگ بزرگ به مقابله با حکومت های ظلم ایستاده اند و خواستار جامعه ای اسلامی و متحد هستند.

,

با بعثت پیامبر ،انسان به عنوان اشرف مخلوقات معرفی شد و برکات معنوی بر مردم بارید چنانکه اتصال معنویت به مادیت و انعکاس معنویت در همه جهات مادیت از خصوصیات مبعث پیامبر و وحی قرآن شد برکاتی که خود را در زمینه های مختلف نشان داده است .

,

اما بزرگترین برکت بعث خاتم رسولان را حکومت اسلامی است و انقلاب اسلامی ما با حاکمیت ولی فقیه برجامعه و اجرای قوانین اسلامی در دنیای احاطه شده در کفر وظلم یکی از برکات مبعث پیامبر در حال حاضر است که عظمت مردم مسلمان ایران و قدرت حکومت اسلامی برگرفته از اجرای فرامین اسلامی است .

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه