اخبار داغ

چتر رسانه‌های ترکیه بر آسمان ایران؛

صادرات فرهنگی تُرک‌ها از طریق تبلیغات پررنگ و لعاب/ رسانه‌هایی که اقتصاد را می‌سازند

صادرات فرهنگی تُرک‌ها از طریق تبلیغات پررنگ و لعاب/ رسانه‌هایی که اقتصاد را می‌سازند
کشور ترکیه بر روی رسانه و تبلیغات سرمایه‌گذاری کرده و با شناسایی ذائقه‌ها و خلق ایده‌هایی نوین توانسته مخاطبان زیادی را جذب و سبک زندگی آن‌ها را تغییر دهد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، امپراطوری نوین رسانه‌ای عثمانی چند سالی است چتر رسانه‌ای خود را بر فضای ایران گسترانیده است. پشت‌‌بام های منازل این حقیقت تلخ را بهتر نشان می‌‌دهد. دیر زمانی است که پوشاک، مواد غذایی و دیگر اجناس ترکیه بازار ایران را تسخیر کرده و اینک صدها شبکه تلویزیونی‌‌اش میهمان ناخوانده خانه‌های ایرانی شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج، ,

آنها به خوبی و هنرمندانه فرهنگ، موسیقی و زبان‌شان را شناساندند، آنقدر که متاسفانه از این طریق به فرهنگ ملی ما رخنه کرده‌اند. هر روز که می‌‌گذرد در پشت بام‌ها آنتن‌های رسانه ملی جای خود را به بشقاب‌های ماهواره‌ای می‌دهد و رسانه وطنی خالی از مخاطب می‌‌شود.

,

در سال‌های اخیر عثمانی نوین با 300 شبکه رادیویی و تلویزیونی‌‌اش قد علم کرده است. ترک‌‌ها نشان داده‌‌اند که اصول اولیه برنامه‌سازی برای مخاطب را بلدند و هر کدام در پی مخاطبانی تازه می‌گردند. در مخاطب‌شناسی و نیاز سنجی ذائقه مخاطب بهتر عمل می‌کنند، به واقع آن‌ها از خلا موجود رسانه‌ای در ایران که ناشی از نبود شبکه‌های متعدد رادیو و تلویزیونی خصوصی است سوء استفاده کرده و به درون خانه‌های ایرانیان به خصوص آذربایجانی‌ها راه پیدا کرده‌اند.

,

به واقع آن‌ها ذائقه مخاطب تنوع طلب ایرانی را بهتر شناخته‌اند و می‌‌دانند که مخاطب تنوع طلب به دنبال چه برنامه‌هایی است. در سال‌های اخیر تغییرات زیادی در عرصه‌ی مطبوعات و رادیو و تلویزیون ترکیه رخ داده و گسترش شبکه‌های رادیو و تلویزیون این کشور نظر کارشناسان رسانه‌ای را جلب کرده‌است. رسانه‌های ترکیه وارد مرحله جدیدی از فعالیت خود شده‌اند، فعالیت رسانه‌ای ترکیه در داخل کشورشان نیز گسترش یافته و کانال‌های‌مخصوص کودکان، موسیقی، ورزش و کانال‌های خبری بر تعداد شبکه‌های تلویزیونی این کشور افزوده شده‌ است.

,

جامعه شناسان معتقدند که در حال حاضر شبکه‌های ماهواره‌ای بخشی از زندگی مخاطبان را هدایت می‌کنند. این شبکه‌ها نه تنها در چگونگی رویه زندگی افراد در جامعه ایرانی نقش دارند بلکه تأثیر آن به حدی رسیده است که ضد ارزش‌ها را برای خانواده‌های سنتی ایرانی تبدیل به ارزش می‌کند. مباحثی همچون خیانت همسران، تغییر در نوع پوشش، چگونگی مصرف کالاها و حتی نوع معاشرت که هر کدام می‌تواند تأثیری مخرب بر بنیان خانواده بگذارد.

,

آری افندیم‌ها بی‌اجازه به درون خانه‌هایمان راه یافته‌اند، به طوری که از طریق همین رسانه و با تبلیغات وسیع در مورد ترکیه میلیاردها دلار از طریق جذب توریست و مسافر عاید کشورشان شده است. از طریق تبلیغ همین رسانه‌هایشان است که ما ایرانی‌‌ها بی‌‌محابا پول زبان بسته خودمان را در آنتالیا،و ان و استانبول خرج می‌‌کنیم غافل از اینکه چشم اندازهای بکر ارسباران خودمان هزار برابر سواحل آنتالیا می‌‌ارزد.

,

ویترین مغازه هایمان را با افتخار تمام از کالاهای ترکیه‌ای پر کرده‌ایم و پز می‌‌دهیم که لباس با کیفیت ترکیه‌ای می‌‌پوشیم. تاثیرگذاری رسانه‌های ترکیه به حدی است که بسیاری از جوانان آذربایجانی روزشان را با گوش دادن به موسیقی خوانندگان ترکیه‌ای سپری می‌‌کنند

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه