اخبار داغ

مروری بر زندگینامه شیخ محمود استعلامی؛

شیخ محمود استعلامى در معرفی افکار امام خمینی تلاش مستمری داشت/ نقش محوری شیخ محمود در مبارزه با حکومت شاهنشاهی در مهدیشهر

شیخ محمود استعلامى در معرفی افکار امام خمینی تلاش مستمری داشت/ نقش محوری شیخ محمود در مبارزه با حکومت شاهنشاهی در مهدیشهر
حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود استعلامى با افکار وبینش حضرت امام خمینی ومبارزه علیه رژیم شاهنشاهى در دهه 40 آشنا و آگاه بود و در معرفى آن تلاش مستمرى داشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خبرنگار نیزوا، حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود استعلامى(ره) فرزند عالم عارف حجت الاسلام والمسلمین شیخ على اکبر (ره) در مهدیشهر دیده به جهان گشود. در کودکى گرد یتیمى در پیشانى شیخ نشست و پدر بزرگوارش را از دست داد پس از آن تحت سرپرستى مادرى پاکدامن وعفیف پرورش یافت.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, نیزوا,

در جوانی بر آن شد تا راه و روش پدر را ادامه دهد و چراغ هدایت اسلامى را در مهدیشهر فروزان نگهدارد از این رو به تحصیل علوم اسلامى پرداخت. مقدمات را در شهر مهدیشهر و سمنان فرا گرفت و سپس رهسپار حوزه علمیه قم شد. سطوح را در محضرآیت الله حاج سیداحمد زیارتى (ره) و آیت الله حاج سیداحمد خوانساری و درس خارج فقه واصول را نزد مؤسس حوزه علمیه قم آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائرى یزدى، آیت الله حاج سید محمدتقى خوانسارى (ره) و آیت الله مرعشی نجفی تلّمذ کردند. دیرى نپایید که از نظر علم وفضل به مقام والایى رسید و از فضلاى حوزه علمیه قم شد.

,

پس از پانزده سال تحصیل در حوزه علمیه قم فعالیت هاى ارشادى و تبلیغى خود را در سنگر منبر آغاز کرد. درسال 1310 شمسى از مرجع تقلید تشیع، آیت الله العظمى حائرى اجازه تصدى امور شرعى و قیام به وظایف نشر احکام اسلامى را کسب کرد.

,

آیت الله سید احمد زیارتى در نامه اى به آیت الله حائرى، از مرحوم شیخ محمود به عنوان « زبده الفضلا» یاد کرد واز آن مرجع عالى قدر، درخواست کرد که ایشان را در «نشر احکام دینیه و بیان شریعت محمدیه» مجاز فرماید.

,

درآن روزگار مهدیشهر، زیر بمب باران تبلیغاتى جاسوسان بین المللى طایفه ضاله بهائیت قرارداشت، عالم ربّانى شیخ محمود استعلامى در راه نشر معارف اسلامى و تبلیغ احکام الهى از اساتید خود براى ادامه تحصیل در قم یا برگشتن به زادگاه خود کسب تکلیف نمود، و به امر اساتید خود در سال1312شمسی به زادگاه خود مهدیشهر بازگشت.

,

مبارزات چشمگیر وخستگى ناپذیر مرحوم شیخ محموداستعلامى با فرقه ضاله بهائیت و نیز مقابله با توطئه ی اسلام زدایى رژیم رضاخانى، دشمنان را به توطئه برضد ایشان واداشت. تا آنجا که طایفه ضاله جایزه اى براى ترور مرحوم شیخ محمود تعیین کردند و رژیم دیکتاتورى رضاخان نیز در صدد تعقیب و دستگیرى او برآمد، ولى پیش از آن که بتواند به هدف خود برسند رژیم استبدادى رضاخانى سقوط کرد. رضاخان به تبعیدگاه اعزام شد و دوران سیاه حکومت پهلوى اول پایان یافت.

,

یکى از اولین اقدامات این مجاهد نستوه، ساخت مسجد بود که اکنون به «مسجد شیخ محمود» معروف است. مرحوم شیخ محموداستعلامى از این مسجد به عنوان پایگاه معنوی و فرهنگی و مبارزه با عوامل کفر و گمراهى وظلم و استبداد بهره گرفتند و تا سالهاى آخر عمرشان در این مسجد اقامه نماز جماعت داشتند و به منبر می رفتند.

,

مرحوم حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود استعلامى با افکار وبینش حضرت امام ومبارزه علیه رژیم شاهنشاهى در دهه 40 آشنا و آگاه بود و در معرفى آن تلاش مستمرى داشت و در سال1350نمایندگى حضرت امام را در تصدى امورحسبیه و شرعیه بدست آوردند. با تاسیس کتابخانه اى در جوار مسجد و جذب دانشجویان و جوانان و تبلیغ و آگاهى بخشى نسبت به حکومت ستم شاهى نقش محوری در مهدیشهر داشتند و دراستقرار نظام جمهورى اسلامى منشا خدمات شایانى گردیدند.

,

همچنین حجت الاسلام والمسلمین شیخ محمود استعلامی در آستانه پیروزی انقلاب اسلامی در حفظ و امنیت مهدیشهر و اداره امور شهرستان نقش بی شائبه ای ایفا نمودند. با همت شبانه روزى و پشت کار خستگى ناپذیر وباتدبیر، درایت، صبروبردبارى؛ از هرج ومرج، آشوب و سوء استفاده از شرایط حساس دوران انقلاب، پیشگیرى کردند.

,

وی در همان روزهای نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی در بهمن ماه 1357 خدمت حضرت امام شرف یاب شدند و نوید این را دادند که ما توانستیم در مهدیشهر با تشکیل کمیته، امنیت شهر را حفظ کنیم و از هرج و مرج و احیاناً مسائلی که باعث مشکلات مردم شود جلوگیری کردیم. حضرت امام بسیار خوشحال شدند و با یک بهجتی از وی  تشکرکردند. همچنین کمیته مرکزى انقلاب اسلامى طى حکمى فعالیت هاى بى شائبه، همه جانبه  و خستگى ناپذیر وی را در امور ادارى واجرایى مهدیشهر مورد تایید قرار داد و در تاریخ1357/12/8مسئولیت تاسیس کمیته انقلاب اسلامى در مهدیشهر و حومه را به عهده وی نهاد.

,

مرحوم شیخ محمود در نزد عشایر و عموم مردم مهدیشهر به اخلاص و معنویت مشهور و از محبوبیت خاصی برخوردار بود. وى را می توان مصداق بارز طبیب دوّار خواند. مشاورى امین، پاک دل، پاک دست و زاهدی وارسته بود که در حل و فصل مسائل شرعى، خانوادگی و تربیتى، کمک به یتیم، امداد به بى بضاعت، از قشلاق تا ییلاق همراه و پناه مردم بودند. در دوران جنگ تحمیلى «مسجد شیخ محمود» پایگاه فعال منطقه بود و بیشترین شهید وجانباز را تقدیم انقلاب کرد.

,

عالم فرزانه حجت الاسلام والمسلمین شیخ محموداستعلامى افزون بر تبلیغ احکام، ترویج آئین اسلام و نشر معارف قران، آثار قلمى گران مایه اى در زمینه احادیث اهل بیت، مسائل اخلاقى و عرفانى داشت. «گنجینه گوهر »، «هشت در بهشت »، « هفت در دوزخ»، « سیره چهارده معصوم» و « دیوان اشعار» از جمله کتاب هاى وی است که به زیور طبع آراسته شده است.

,

مرحوم استعلامى پس از عمرى مجاهدت در راه خدا، سرانجام در تاریخ 30 دى ماه 1379 مطابق با 25 شوال1421به ملکوت اعلا پیوست و در شب شهادت ششمین اختر آسمان امامت و ولایت، رئیس مذهب جعفرى، حضرت امام صادق (ع)، در جوار شهداى مهدیشهر آرمید.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه