اخبار داغ

سفری به دل زیبایی های خلیج فارس؛

تالاب بین المللی میناب ظرفیتی ناشناخته در همسایگی حراّ

تالاب بین المللی میناب ظرفیتی ناشناخته در همسایگی حراّ
تالاب بین المللی میناب پهنه جزر و مدی بی نظیر در استان هرمزگان و کل کشور است که گیاهان بر آمده از سطح آب به صورت نوار های هلالی به موازات ساحل کشیده شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از میناب جنوب، تالاب شهرستان میناب یکی از مهمترین زیست گاه بومی انواع پرندگان  و سایت زمستان گذرانی پرندگان مهاجر در استان هرمزگان  بشمار می رودکه  تاکنون 14 گونه از پرندگان در این تالاب شناسایی شده و  زیستگاه گونه ای از حواصیل ها نظیر حواصیل بزرگ و حواصیل هندی به خود اختصاص داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, میناب جنوب,

وجود درختان حرا وسواحل کم عمق در  این منطقه، زیستگاه مناسبی را جهت تخم ریزی و پرورش مراحل نوزادی آبزیانی از گونه های سخت پوستان وماهیان فراهم آورده که در این میان تنها یک گونه با نام ماهی خورک سینه سفید بومی منطقه و بقیه پرندگان مهاجر وعموما زمستان گذران هستند.

,

سهراب پشتاره ،رئیس اداره محیط زیست شهرستان میناب گفت : هر سال با شروع فصل سرما ، تالاب بین المللی رودشور ، شیرین میناب و سواحل هرمزگان پذیرای حضور این پرندگان زیباست.

,

رئیس اداره محیط زیست شهرستان میناب با بیان اینکه امسال بیش از ۱۰۰ هزار پرنده از ۹۵ گونه  آبزی ،کنار آبزی و پرندگان شکاری به هرمزگان مهاجرت کرده اند، گفت: وجود زمین های غرقابی مناسب ترین شرایط را برای استقرار و رشد مانگرو در این منطقه فراهم ساخته چرا که همیشه مقدار زیادی آب در آنها جریان دارد و محلی برای تکثیر ماهیان و در ختان حراست.

,

وی افزود:درختان حرا در محل هایی می رویند که در مواقع مد به زیر آب می روند ودر نقاط مرتفع کمتر اثری از این گیاهان مشاهده می شود.

,

پشتاره اظهار کرد: زیست اکوسیستم مانگرو استفاده های چند جانبه ای برای مردم حواشی سواحل دارد که از آن جمله می توان به تهیه دارو،صمغ،عسل ،روغن گیاهی،سوخت خانگی،علوفه جهت دام ،تهیه چوب جهت مصارف خانه سازی ،قایق و لنج سازی ، پرورش ماهیان و استفاده تفرجگاهی  اشاره نمود.

,

گفتنی است، جزرومد شرایط مناسب را جهت استقرار و بقا ء جنگلها فراهم می آورد وسازوکار مناسب آن مواد غذایی را به داخل اکوسیستم مانگروها وارد نموده وخاک محل استقرار را آماده زندگی گیاه می کند تا آب شیرین به صورت آبراهه ها ،رودخانه های فصلی و دائمی ، سیستم انتشاری خورها ،بارندگی ،انواع کانالهای آبی موجب بهتر شدن کیفیت ارضی جنگلی می گردد.

,

, ,

جنگل های حرا جزء سومین اکوسیستم غذایی کشور

,

رئیس اداره محیط زیست شهرستان میناب  گفت: تالاب میناب در سال 1380 به عنوان منطقه حفاظت شده مصوب گردید و طی مصوبه شماره  302در سال 1390 آگهی رسمی شد و 45 هزار هکتار در سال 1354 برابر با 1975 میلادی به عنوان تالاب بین المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید.

,

رئیس اداره محیط زیست شهرستان میناب با میناب جنوب  افزود: تالاب میناب به طول 70 کیلومتر درسواحل شمالی تنگه هرمز ازناحیه بندرعباس درغرب تارودخانه زرانی درشرق گسترش یافته اند و  وسعت منطقه78  هزار و   990 هکتار تحت عنوان منطقه حفاظت شده و  45 هزار هکتار تالاب بین المللی ویژگی و سیمای عمومی منطقه شامل وضعیت توپوگرافی،چشم انداز، پوشش گیاهی و گونه های شاخص گیاهی، وضعیت عمومی حیات وحش و گونه های شاخص و کریدور ها را دارا می باشد.

,

وی ادامه داد: این منطقه به طول 70 کیلومتر درسواحل شمالی تنگه هرمز ازناحیه بندرعباس درغرب تارودخانه زرانی درشرق گسترش یافته اند، آب رودخانه های این منطقه دربیشتر ماه های سال خشک یا از دبی کمی برخوردارند که بعد از افزایش بارش مخصوصاً درزمستان به صورت سیلابی جریان می یابند.

,

به گفته پشتاره، اقلیم منطقه  حاره  تا نیمه حاره ای است با درجه حرارت تابستان به 45 درجه سانتی گراد می رسد  و در زمان بارش ماه های آبان تا فروردین سالانه بین 100 تا300 میلیمتر  می رسد.

,

تالاب میناب دارای شیب بسیار کم است به گونه ای که عمق شش متر دریا فاصله بسیار زیادی با آخرین مد دریا دارد و در زمان جذر آب با پس رفت شدید خود زیستگاه گسترده ایی را در حریم جذر و مدی ایجاد می نمایدکه برای پرندگان و سایر جانوران منطقه از اهمیت قابل توجهی برخوردار و بعد از جنگل های آمازون، آب سنگ های مرجانی جنگل های حرا جزء سومین اکوسیستم غذایی کشور مطرح است.

,

, ,

تالاب میناب پتانسیل بالای طبیعت گردی دارد

,

به گزارش میناب جنوب،این پهنه جزر و مدی در استان هرمزگان استثنایی و شاید در کل کشور بی نظیر می باشد. گیاهان بر آمده از سطح آب که به صورت نوار های هلالی کشیده شده و باریک به موازات ساحل وجود دارد در حد واسط رودخانه شور دوم تا رود خانه جلابی چهار جزیره کوچک و در محدوده مقابل تیاب و کلاهی شش جزیره کوچک وجود دارد.
از خورها و رودخانه های مهم این  منطقه از شرق به غرب می توان به  خور کرگل،  خورچاخا، خور بندزرک، خور نوبر، خور کلاهی، خور مازغ، خور تیاب، رودخانه حسن لنگی، رودخانه جلابی، رودخانه شور دوم و رود خانه شور اول اشاره نمود.

,
,

جنگل های حرا در تالاب میناب در سواحل و خور های دهستان های تیاب و سندرک از بخش مرکزی( جنگل های حوزه تیاب و کلاهی در خور های مشدر، بهینه، کرگان) واقع شده است.
سهراب پشتاره رئیس اداره محیط‌زیست میناب  افزود: جنگلهای حرا دارای ارزشهای مهمی جهت تفرج و گردشگری هستند که یکی از مهمترین فعالیتهای گردشگری جنگلهای مانگرو تفرج از طریق فعالیت های قایقرانی و پرنده نگری است لذا وجود این جنگل ها و طبیعت زیبای آن عامل مهمی در جهت جذب علاقمندان به طبیعت بوده است.

,
,

پشتاره بیان داشت: در حاشیه منطقه حفاظت شده تیاب و میناب روستاهای متعددی من جمله کهنه شهر، رضائی، سر چاهان، کمیل، بندر کرگان، کلاهی، مازغ پایین، تیاب ،کولغ کاشی، بندزرک  وجود دارد که با تامین ماهیان وسخت پوستان منطقه نقش بسزایی در بعد اقتصادی و اجتماعی دارند همچنین مردم محلی با احداث حوضچه های پرورش میگو درمقیاس وسیع این منطقه  را به یکی از پتانسیل های طبیعت گردی تبدیل کرده اند.

,

 

,

 

,

حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب میناب بسیار مهم است

,

پشتاره  با بیان اینکه احیا، حفاظت و بهره‌برداری مناسب از تالاب بین‌المللی میناب در مقطع کنونی برای منطقه  از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار کرد: موضوع مشارکت جوامع محلی در احیا، حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب‌ها بسیار مهم است.

,

رئیس اداره محیط‌زیست میناب بابیان اینکه حفاظت و بهره‌برداری خردمندانه از تالاب مذکور به‌تنهایی میسر نیست، تصریح کرد: بستر مناسبی برای مشارکت ذی‌نفعان و دست‌اندرکاران دولتی و غیردولتی فراهم شده تا با مشارکت جوامع محلی برای حفاظت و بهره‌برداری از تالاب میناب طرح‌هایی را به مرحله اجرا درآوریم.

,

وی بابیان اینکه سازوکارهای کوچک هم‌راستا و سازگار با محیط‌زیست در راستای تأمین معیشت مردم محلی از طریق سازمان محیط‌زیست انجام‌شده است، تأکید کرد: تا زمانی که منافع و معیشت مردم را به‌طورجدی به مسائل محیط زیستی گره نزنیم در امر حفاظت از تالاب موفق نخواهیم بود.

,

پشتاره با بیان اینکه احیای تالاب‌ها نشانه سلامت چرخه آب هر منطقه است، تصریح کرد: به دنبال احیای تالاب میناب؛ آب‌های زیرزمینی، رودخانه‌ها، وضعیت خاک و کشاورزی منطقه بهبود پیدا می‌کند.

,

رئیس اداره محیط‌زیست میناب با اشاره به اینکه در حال حاضر همکاری‌های بین بخشی در این زمینه شکل‌ گرفته است، بیان کرد: باید بخش‌های آب و کشاورزی نسبت به محیط‌زیست و اولویت تالاب‌ مذکور توجه و تلاش بیشتری نشان دهند.

,

این مقام مسئول عنوان کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست در قالب این تفاهم‌نامه همکاری متعهد است تا اقدامات لازم ترویجی، آموزشی و تبلیغی را برای توانمندسازی جوامع محلی، حاشیه مناطق حفاظت‌شده از طریق برگزاری کارگاه‌های مشارکتی برای تأمین معیشت‌های سازگار با اولویت حفاظت از اکوسیستم‌های طبیعی و همچنین کارگاه‌های فنی آموزش مهارت‌های لازم مرتبط با معیشت‌های تعیین‌شده با حمایت سازمان‌های مرتبط نظیر سازمان فنی و حرفه‌ای و جهاد کشاورزی برگزار شده و موفق به تعداد زیادی از بومیان منطقه موفق به اخذ بَلَد محلی شده اند.

,

شهر میناب  نیز با بیش از 254نفر جمعیت بزرگترین کانون های زیستی هرمزگان بشمار می رود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه