اخبار داغ

یک سوال از دستگاه دیپلماسی؛

آیا دولت یازدهم در قفقاز عملکرد قابل قبولی داشت؟

آیا دولت یازدهم در قفقاز عملکرد قابل قبولی داشت؟
آنچه در حال حاضر از عملکرد دستگاه دیپلماسی در قفقاز می‌توان مشاهده کرد این است که اقداماتی متناسب با برنامه‌های کلی جمهوری اسلامی در منطقه انجام می‌شود اما برنامه‌ی جامع و حرکت به سوی اهداف معین مشاهده نمی‌گردد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، روحانی با نگاه ویژه‌‌ای که در موضوع سیاست خارجی مطرح می‌‌کرد، وارد عرصه انتخابات ریاست جمهوری در سال 92 شده و سکّان ریاست جمهوری را نیز بر عهده گرفت. در توضیح ویژگی موضوع سیاست خارجی برای آقای روحانی همین بس که یکی از چهار گروه اصلی که ایشان برای تشکیل کابینه دولتش در نظر گرفته بود، مربوط به سیاست خارجی بود. سیاست خارجی پویا و فعال با جهان از کلید واژگان انتخابات 92 بود که البته همیشه با قید احترام متقابل، منافع و حفظ حقوق متقابل نیز همراه بود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج,

برای درک بهتر از عملکرد دولت آقای روحانی برشی از کلیات عملکرد دستگاه دیپلماسی مربوط به قفقاز را بطور مختصر بررسی می‌کنیم.

,

حقیقت این است که برخی معتقدند عملکرد دولت تدبیر و امید در موضوع قفقاز قابل توجه بوده اما آیا حقیقتا دولت در موضوع تعامل با کشورهای قفقاز موفق عمل کرده است؟

,

اگر بخواهیم این موضوع را به صورت واقع بینانه و به دور از هر گونه شعار بررسی کنیم با در نظر گرفتن نتایج و آثار سیاست‌های وزارت خارجه در خارج از مرزها، باید عرض کنیم تغییر فوق العاده‌ای در سیاست منطقه‌ای ایران در قبال آسیای مرکزی و قفقاز مشاهده نمی‌‌شود.

,

واقعیت این است آنچه که می‌‌تواند روابط ایران با این دو منطقه راهبردی را دچار تحول و جهش کند، این است که برنامه جامعی برای سیاست ایران در این مناطق تدوین شود و بر اساس این برنامه جامع، ایران بتواند اقدامات ریشه‌‌ای و پایه‌‌ای را انجام دهد تا شاهد جهش قابل توجه در مناسبات ایران با کشورهای قفقاز و حتی آسیای میانه باشیم.

,

, ,

آنچه که در حال حاضر شاهد آن هستیم ، متناسب با تحولات روز منطقه  اقداماتی انجام می‌‌شود. در واقع  تصمیم گیری‌‌ها بر اساس نیاز روز و با توجه به سیاست‌‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در روابط با سایر کشورها می‌‌باشد و عملا هیچ کار ویژه‌‌ای را که اختصاص به این منطقه داشته باشد، در عملکرد دولت آقای روحانی شاهد نیستیم مضافا اینکه حتی در موضوع احترام متقابل نیز عملکرد در خور توجهی نداشته‌‌ایم و آخرین موضوع اهانت به بانوان ایرانی در فرودگاه تفلیس نیز گواه این مطلب بود که متاسفانه جمهوری اسلامی ایران تا امروز به‌صورت موردی و نقطه‌‌ای با کشورها قفقاز در ارتباط بوده و قدرت چانه‌‌زنی مناسب در زمان‌های مقتضی را نیز در منطقه ندارد.

,

می‌‌توان گفت ایران برای دستیابی کامل به بازارهای تجارتی قفقاز جنوبی یا به عبارت کامل‌تر برای دستیابی به برنامه‌های کوتاه مدت در قفقاز جنوبی، نیاز به رابطه‌ی محکم و پایدار با جمهوری آذربایجان دارد تا در تمامی زمینه به خصوص در زمینه اقتصادی بتواند منافع خود را تعریف و بهره‌گیری نماید که متاسفانه تا امروز عزم جدی برای هدایت روابط با این کشور مشاهده نمی‌‌شود.

,

جمهوری اسلامی ایران به دلایل مختلف تاریخی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی تا امروز نتوانسته است از لابی نفوذ خود در قفقاز جنوبی استفاده کند و متاسفانه این موضوع در دولت آقای روحانی نیز ادامه پیدا کرده است. به‌علاوه‌‌ی اینکه در دولت اقای روحانی ایران همواره تلاش کرده است تا حسن نیت خود را به کشورهای گرجستان و ارمنستان و به ویژه آذربایجان نشان دهد و در عوض هر روز رسانه‌‌های این کشور، ایران را کشوری فلاکت زده و در معرض خطر جنگ توصیف کرده و در واقع تجار و بخش خصوصی را از سرمایه گذاری کلان در ایران منع می‌‌کنند.

,

حال با این توصیف مختصر آیا دستگاه دیپلماسی نمره قابل قبول در موضوع قفقاز داشته است؟

,

انتهای پیام / 

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه