اخبار داغ

ابهام در شهریه های فرهنگی در دانشگاه های خراسان شمالی

ابهام در شهریه های فرهنگی در دانشگاه های خراسان شمالی
برنامه های فرهنگی و ورزشی و تربیتی دانشگاه ها مورد سوال دانشجویان دانشگاه های غیر دولتی است و علاوه بر این که از این بابت گلایه دارند در مورد چرایی انجام نشدن این برنامه ها هم انتظار جواب دارند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از  «دانشجویان بیدار» می گوید:«کدام برنامه فرهنگی، کدام مسابقه ورزشی؟ 2 سال است که دانشجو هستم و هر ترم هم بیش از 35 هزار تومان علاوه بر شهریه با عنوان شهریه فرهنگی  و ورزشی دریافت می شود اما کدام برنامه اجرا می شود نمی دانم؟»

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  «, دانشجویان بیدار, » می گوید:«کدام برنامه فرهنگی، کدام مسابقه ورزشی؟ 2 سال است که دانشجو هستم و هر ترم هم بیش از 35 هزار تومان علاوه بر شهریه با عنوان شهریه فرهنگی  و ورزشی دریافت می شود اما کدام برنامه اجرا می شود نمی دانم؟»,

او می گوید: برای مسابقات هم اگر هیئت های ورزشی کمک نکنند باید خودمان کلی هزینه کنیم و معلوم نیست این پول ها که سر جمع رقم قابل ملاحظه ای است چه می شود.
برنامه های فرهنگی و ورزشی و تربیتی دانشگاه ها مورد سوال دانشجویان دانشگاه های غیر دولتی است و علاوه بر این که از این بابت گلایه دارند در مورد چرایی انجام نشدن این برنامه ها هم انتظار جواب دارند.  
 از سویی این که چند سالی است که برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر دولتی برای تامین هزینه های برنامه های فرهنگی ، تربیتی و ورزشی مبلغ 30تا 35 هزار تومان مازاد بر شهریه از دانشجویان دریافت می کنند موضوع دیگری است که دانشجویان از آن سخن می گویند و خواهان این هستند که محل هزینه کرد آن هم معلوم شود.
مسئول امور دانشجویی یکی از دانشگاه های استان در این باره می گوید: دولت برای دانشگاه های دولتی سالانه یک میلیون تومان سرانه رفاهی به ازای هر دانشجو در نظر می گیرد اما برای موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی حتی یک ریال هم پول نمی دهد.
 او که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست،  می افزاید: با توجه به این که امور فرهنگی به موسسه دولتی و یا غیرانتفاعی اختصاص ندارد و مواردی مثل کرسی های آزاد اندیشی و دیگر برنامه ها تعلق به همه دانشجویان دارد در برنامه ششم مقرر شد  که از هر دانشجو به غیر از شهریه 35 هزار تومان برای خدمات ورزشی، فرهنگی و مشاوره ای دریافت شود.
وی اضافه می کند: البته با توجه به میزانی که دولت برای سرانه رفاهی دانشگاه های دولتی در نظر می گیرد این مبلغ اصلاً کفایت نمی کند اما می توان گفت که شروع خوبی برای توجه به این امور است.
اما دانشجویان چیز دیگری می گویند. آن ها از پرداخت شهریه اضافی خسته شده اند و خواهان این هستند که مشخص شود این شهریه در کجا صرف می شود.
یکی از دانشجویان موسسه آموزش عالی غیر دولتی اشراق نیز اظهار می دارد: این مبلغ را در ابتدای هر سال تحصیلی پرداخت می کنیم اما به نظر می رسد این مبلغ را صرف برگزاری برنامه ها و جشن های فرهنگی می کنند.
دانشجویی دیگر هم عنوان می کند: چند سال است که 35 هزار تومان از دانشجویان دریافت می شود و وقتی از مسئولان موسسه جویا شدیم اعلام کردند که این مبلغ صرف امور مشاوره ای و کارگاه ها می شود.
شفاف نیست
دانشجویان موسسه آموزش عالی حکیمان بجنورد هم از شفاف نبودن هزینه کرد این مبلغ گلایه دارند. آن ها مدعی هستند در این موسسه برنامه های فرهنگی کم است و نمی دانیم چرا باید این هزینه را پرداخت کنیم.
یک کارشناس فرهنگی می گوید: با توجه به اهداف عملیاتی فعالیت‌های فرهنگی که عبارت از حاکمیت اخلاق و معنویت، تبیین زندگی و اندیشه‌های بزرگان دین و نظام و کارایی و اثربخشی فعالیت‌ها، پایش و سالم‌سازی دانشگاه از آسیب‌های اجتماعی است برنامه‌هایی که تدارک دیده می شود باید هوشمندانه و متنوع باشد.
هاشمی با بیان این که ماهیت انقلاب ما دینی است و با ولایت عجین شده است، می گوید:هدف باید این باشد که دانشجو در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت کند و هنگامی که دانشجویان متولی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها باشند می توانیم قدم های خوبی در راستای اعتلای فرهنگی برداریم.
وی با بیان این که کار فرهنگی بسیار گسترده است و تنوع این فعالیت‌ها تلاش و هماهنگی مضاعفی را می‌طلبد می گوید:مشارکت دانشجویان در برنامه ها از فعالیت‌های فرهنگی نشأت می گیرد و هدف فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه  باید خروج از تک‌صدایی و  ایجاد رغبت گسترده در دانشجویان برای مشارکت در  فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باشد. این کارشناس فرهنگی در عین حال بر این نکته هم تاکید می کند که باید به دنبال این  باشیم که هر دانشجویی با هر سلیقه‌ای مأمنی برای فعالیت خود بیابد و آزادانه به دنبال ایفای نقش خود در رسالت بزرگ دانشجویی باشد.
شهریه مازاد دریافت نمی شود
در عین حال، دکتر «مسعودی فر»سرپرست  دانشگاه پیام نور خراسان شمالی می گوید: همه واحدهای دانشگاه پیام نور فقط شهریه دریافت می کنند.
وی می افزاید: هیچ ابلاغیه ای برای اخذ هزینه مازاد بر شهریه دریافت نشده است.
وی خاطر نشان می کند: البته بودجه های فرهنگی با ابلاغ اعتبار به شورای فرهنگی و اجتماعی و تصمیم گیری برای آن هزینه می شود.وی تصریح می کند: نه یک ریال بیشتر و نه یک ریال کمتر از آن چه که تعیین می شود نمی توانیم از دانشجو بگیریم و برنامه های فرهنگی این دانشگاه هم کم و بیش در حال برگزار شدن است.
هزینه ای نگرفته ایم
 رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی خراسان شمالی نیز می گوید: پیش از این یک ترم هزینه 35 هزار تومانی از دانشجویان دریافت شد اما این هزینه دریافتی در پایان همان ترم به دانشجویان مسترد شد.
 دکتر«جودت»  خاطر نشان می کند: هیچ ابلاغیه ای از سوی سازمان مرکزی دانشگاه برای اخذ هزینه مازاد بر شهریه دریافت نشده است.
وی اظهار می دارد: چون ابلاغیه و بخشنامه ای برای دریافت این هزینه نداریم، دریافت آن از دانشجویان ممنوع است.
فرهنگ ورزش و مشاوره
معاون دانشجویی موسسه آموزش عالی اشراق هم در این باره می گوید: این مبلغ مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از دانشجویان آن را  دریافت می کنیم. دکتر «ابراهیم امانی» می افزاید: این هزینه در بخش های ورزشی و تربیت بدنی، مشاوره و سلامت و فرهنگی و هنری هزینه می شود.
وی خاطر نشان می کند: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دریافت و پرداخت این مبلغ از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گزارش دریافت می کند.
وی می افزاید: البته در موسسه  آموزش عالی اشراق این مبلغ در بخش های فوق برنامه هزینه می شود اما این شهریه را در دانشگاه های غیر انتفاعی در سیکل شهریه ثابت قرار داده اند. وی با بیان این که اخذ هزینه فرهنگی از دانشجو نادرست است، بیان می کند: من این دیدگاه را در جلسه ای با معاون وزیر علوم هم بیان کردم و معتقدم مسائل فرهنگی دغدغه عمومی و حاکمیتی است و حاکمیت هنگامی که ادعا دارد ما دغدغه فرهنگ داریم، با اخذ شهریه فرهنگی این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا برای فرهنگ جوانان هزینه ای بیش از این رقم لازم نیست  و چرا این اتفاق نمی افتد.وی بیان می کند: این که دانشجو مطالبه فرهنگی دارد درست و بجا است و این که بپرسد این هزینه چه می شود سوال درستی است اما این رقم نه فقط برای امور فرهنگی بلکه باید برای ورزش و مشاوره هم هزینه شود.
وی با برشمردن آسیب هایی که در این بخش وجود دارد که یکی از آن ها هزینه نشدن این رقم در جای خود است می افزاید:در آیین نامه اخذ این پول درج شده است اما این که گفته شود این پول را می گیریم و قول می دهیم که در جای خودش هزینه کنیم درست نیست و با وضعیتی که دانشگاه ها دارند و با توجه به کمبود شدید دانشجو و به تبع آن زیاد شدن شهریه ها و هزینه ها ممکن است این شهریه در جای خودش هزینه نشود و برنامه های فرهنگی کم تر و کم رنگ تر شوند.
رئیس موسسه آموزش عالی حکیمان هم می گوید: بیش از این رقم برای برنامه های فرهنگی، ورزشی و مشاوره ای دانشجویان هزینه می شود و از سویی اکنون این رقم به شهریه دانشجویان افزوده شده است.

, او می گوید: برای مسابقات هم اگر هیئت های ورزشی کمک نکنند باید خودمان کلی هزینه کنیم و معلوم نیست این پول ها که سر جمع رقم قابل ملاحظه ای است چه می شود.,
, برنامه های فرهنگی و ورزشی و تربیتی دانشگاه ها مورد سوال دانشجویان دانشگاه های غیر دولتی است و علاوه بر این که از این بابت گلایه دارند در مورد چرایی انجام نشدن این برنامه ها هم انتظار جواب دارند.  ,
,  از سویی این که چند سالی است که برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی غیر دولتی برای تامین هزینه های برنامه های فرهنگی ، تربیتی و ورزشی مبلغ 30تا 35 هزار تومان مازاد بر شهریه از دانشجویان دریافت می کنند موضوع دیگری است که دانشجویان از آن سخن می گویند و خواهان این هستند که محل هزینه کرد آن هم معلوم شود.,
, مسئول امور دانشجویی یکی از دانشگاه های استان در این باره می گوید: دولت برای دانشگاه های دولتی سالانه یک میلیون تومان سرانه رفاهی به ازای هر دانشجو در نظر می گیرد اما برای موسسات و دانشگاه های غیرانتفاعی حتی یک ریال هم پول نمی دهد.,
,  او که مایل به ذکر نام خود در این گزارش نیست،  می افزاید: با توجه به این که امور فرهنگی به موسسه دولتی و یا غیرانتفاعی اختصاص ندارد و مواردی مثل کرسی های آزاد اندیشی و دیگر برنامه ها تعلق به همه دانشجویان دارد در برنامه ششم مقرر شد  که از هر دانشجو به غیر از شهریه 35 هزار تومان برای خدمات ورزشی، فرهنگی و مشاوره ای دریافت شود.,
, وی اضافه می کند: البته با توجه به میزانی که دولت برای سرانه رفاهی دانشگاه های دولتی در نظر می گیرد این مبلغ اصلاً کفایت نمی کند اما می توان گفت که شروع خوبی برای توجه به این امور است.,
, اما دانشجویان چیز دیگری می گویند. آن ها از پرداخت شهریه اضافی خسته شده اند و خواهان این هستند که مشخص شود این شهریه در کجا صرف می شود.,
, یکی از دانشجویان موسسه آموزش عالی غیر دولتی اشراق نیز اظهار می دارد: این مبلغ را در ابتدای هر سال تحصیلی پرداخت می کنیم اما به نظر می رسد این مبلغ را صرف برگزاری برنامه ها و جشن های فرهنگی می کنند.,
, دانشجویی دیگر هم عنوان می کند: چند سال است که 35 هزار تومان از دانشجویان دریافت می شود و وقتی از مسئولان موسسه جویا شدیم اعلام کردند که این مبلغ صرف امور مشاوره ای و کارگاه ها می شود.,
, شفاف نیست,
, دانشجویان موسسه آموزش عالی حکیمان بجنورد هم از شفاف نبودن هزینه کرد این مبلغ گلایه دارند. آن ها مدعی هستند در این موسسه برنامه های فرهنگی کم است و نمی دانیم چرا باید این هزینه را پرداخت کنیم.,
, یک کارشناس فرهنگی می گوید: با توجه به اهداف عملیاتی فعالیت‌های فرهنگی که عبارت از حاکمیت اخلاق و معنویت، تبیین زندگی و اندیشه‌های بزرگان دین و نظام و کارایی و اثربخشی فعالیت‌ها، پایش و سالم‌سازی دانشگاه از آسیب‌های اجتماعی است برنامه‌هایی که تدارک دیده می شود باید هوشمندانه و متنوع باشد.,
, هاشمی با بیان این که ماهیت انقلاب ما دینی است و با ولایت عجین شده است، می گوید:هدف باید این باشد که دانشجو در فعالیت‌های فرهنگی مشارکت کند و هنگامی که دانشجویان متولی فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها باشند می توانیم قدم های خوبی در راستای اعتلای فرهنگی برداریم.,
, وی با بیان این که کار فرهنگی بسیار گسترده است و تنوع این فعالیت‌ها تلاش و هماهنگی مضاعفی را می‌طلبد می گوید:مشارکت دانشجویان در برنامه ها از فعالیت‌های فرهنگی نشأت می گیرد و هدف فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه  باید خروج از تک‌صدایی و  ایجاد رغبت گسترده در دانشجویان برای مشارکت در  فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه باشد. این کارشناس فرهنگی در عین حال بر این نکته هم تاکید می کند که باید به دنبال این  باشیم که هر دانشجویی با هر سلیقه‌ای مأمنی برای فعالیت خود بیابد و آزادانه به دنبال ایفای نقش خود در رسالت بزرگ دانشجویی باشد.,
, شهریه مازاد دریافت نمی شود,
, در عین حال، دکتر «مسعودی فر»سرپرست  دانشگاه پیام نور خراسان شمالی می گوید: همه واحدهای دانشگاه پیام نور فقط شهریه دریافت می کنند.,
, وی می افزاید: هیچ ابلاغیه ای برای اخذ هزینه مازاد بر شهریه دریافت نشده است.,
, وی خاطر نشان می کند: البته بودجه های فرهنگی با ابلاغ اعتبار به شورای فرهنگی و اجتماعی و تصمیم گیری برای آن هزینه می شود.وی تصریح می کند: نه یک ریال بیشتر و نه یک ریال کمتر از آن چه که تعیین می شود نمی توانیم از دانشجو بگیریم و برنامه های فرهنگی این دانشگاه هم کم و بیش در حال برگزار شدن است.,
, هزینه ای نگرفته ایم,
,  رئیس دانشگاه جامع علمی - کاربردی خراسان شمالی نیز می گوید: پیش از این یک ترم هزینه 35 هزار تومانی از دانشجویان دریافت شد اما این هزینه دریافتی در پایان همان ترم به دانشجویان مسترد شد.,
,  دکتر«جودت»  خاطر نشان می کند: هیچ ابلاغیه ای از سوی سازمان مرکزی دانشگاه برای اخذ هزینه مازاد بر شهریه دریافت نشده است.,
, وی اظهار می دارد: چون ابلاغیه و بخشنامه ای برای دریافت این هزینه نداریم، دریافت آن از دانشجویان ممنوع است.,
, فرهنگ ورزش و مشاوره,
, معاون دانشجویی موسسه آموزش عالی اشراق هم در این باره می گوید: این مبلغ مصوب وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از دانشجویان آن را  دریافت می کنیم. دکتر «ابراهیم امانی» می افزاید: این هزینه در بخش های ورزشی و تربیت بدنی، مشاوره و سلامت و فرهنگی و هنری هزینه می شود.,
, وی خاطر نشان می کند: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای دریافت و پرداخت این مبلغ از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی گزارش دریافت می کند.,
, وی می افزاید: البته در موسسه  آموزش عالی اشراق این مبلغ در بخش های فوق برنامه هزینه می شود اما این شهریه را در دانشگاه های غیر انتفاعی در سیکل شهریه ثابت قرار داده اند. وی با بیان این که اخذ هزینه فرهنگی از دانشجو نادرست است، بیان می کند: من این دیدگاه را در جلسه ای با معاون وزیر علوم هم بیان کردم و معتقدم مسائل فرهنگی دغدغه عمومی و حاکمیتی است و حاکمیت هنگامی که ادعا دارد ما دغدغه فرهنگ داریم، با اخذ شهریه فرهنگی این سوال در ذهن ایجاد می شود که آیا برای فرهنگ جوانان هزینه ای بیش از این رقم لازم نیست  و چرا این اتفاق نمی افتد.وی بیان می کند: این که دانشجو مطالبه فرهنگی دارد درست و بجا است و این که بپرسد این هزینه چه می شود سوال درستی است اما این رقم نه فقط برای امور فرهنگی بلکه باید برای ورزش و مشاوره هم هزینه شود.,
, وی با برشمردن آسیب هایی که در این بخش وجود دارد که یکی از آن ها هزینه نشدن این رقم در جای خود است می افزاید:در آیین نامه اخذ این پول درج شده است اما این که گفته شود این پول را می گیریم و قول می دهیم که در جای خودش هزینه کنیم درست نیست و با وضعیتی که دانشگاه ها دارند و با توجه به کمبود شدید دانشجو و به تبع آن زیاد شدن شهریه ها و هزینه ها ممکن است این شهریه در جای خودش هزینه نشود و برنامه های فرهنگی کم تر و کم رنگ تر شوند.,
, رئیس موسسه آموزش عالی حکیمان هم می گوید: بیش از این رقم برای برنامه های فرهنگی، ورزشی و مشاوره ای دانشجویان هزینه می شود و از سویی اکنون این رقم به شهریه دانشجویان افزوده شده است.,

انتهای پیام/

, انتهای پیام/]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه