اخبار داغ

هر رأی یک حق‌الناس است

هر رأی یک حق‌الناس است
راه فاروج-امام‌جمعه شهرستان فاروج با تأکید بر لزوم حضور پرشور و برجسته مردم در انتخابات پیش رو هر رأی را یک حق‌الناس دانسته و افزود: باید برای انتخاب دقت نظر کافی را داشت تا فردی مناسب و با تخصص کافی انتخاب شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه فاروج؛ امام‌جمعه شهرستان فاروج در گفت‌وگو با خبرنگار راه فاروج گفت: یکی از توصیه‌های حضرت امام (ره) این بود که مردم باید به‌عنوان یک تکلیف و وظیفه با حضور حداکثری در پای صندوق‌های رأی حاضر بشوند. در انتخاب پیش رو هم انتظار این است که مردم با حضور حداکثری در هردو انتخابات شرکت بکنند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, راه فاروج,

وی رأی‌های طایفه‌ای را یک مشکل بزرگ در شهرهای کوچک و روستاها دانسته و افزود: متأسفانه بعضی افراد در رأی دادن‌هایشان به توانمندی‌ها و شایستگی‌های افراد توجه نمی‌کنند و مسائل فامیلی و طایفه‌ای را مطرح کرده و این برایشان فرقی نمی‌کند که این شخصی که به آن را می‌دهند آیا توانمندی و ظرفیت را دارد که به‌عنوان یک شورا در این شهر یا روستا انجام‌وظیفه کند یا ندارد.

,

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قلی زاده با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در انتخابات دوره گذشته مجلس، انتخابات حق‌الناس دانسته و افزود: این حق‌الناس معنایش تنها حضور در پای صندوق رأی نیست. بلکه هر رأی ما حق‌الناس است؛ یعنی اگر علا رقم علم و آگاهی که نسبت شخصی داریم و میدانیم که توانایی و شایستگی دارد به آن شخص رأی نداده و به شخصی رأی بدهم که شایستگی و توانمندی نداشته و صرفاً فقط مثلاً پسرعموی من است، یا از قوم و طایفه من است؛

,

وی در ادامه افزود: درواقع این نوع رأی دادن یک گناه کبیره و حق‌الناسی است که ما مرتکب شده‌ایم، برای اینکه به کسی که باید رأی می‌داده‌ایم و مستحق آن بوده نداده‌ایم و کسی را انتخاب کرده‌ایم که استحقاق این رأی را نداشته است، درنتیجه چه اتفاقی می‌افتد؟ ممکن است با یک رأی من کسی که نباید شورا بشود می‌شود و کسی که باید شورا بشود نمی‌شود

,

وی با تأکید بر انتخاب درست و توجه به اهمیت انتخاب افراد شایسته افزود: از همه شهروندان شهرستان تقاضا داریم که این بحث حق‌الناس در موقع رأی دادن توجه کرده و فریب بعضی از وعده‌های دروغ را نخورده و حتماً با چشم‌باز، آگاهی و مطالعه کامل افراد و با توجه به نیازهایی که در منطقه زندگی‌شان است، رأی خود را انتخاب کنند. بالاخره ما در یک روستا یکسری نیازمندی‌ها و یک سری توانمندی‌هایی را نیاز داریم و در یک شهر مافوق آن را نیاز است، لذا بر اساس آن استعداد و توانمندی‌هایی که در محل زندگی‌مان است به آن کاندیدای اصلح انتخاب بکنیم و خدایی نکرده به کسی رأی ندهیم که فردای قیامت حجت شرعی برایش نداشته باشیم. هر رأی باید یک حجت شرعی برای رأی‌دهنده داشته باشد که فردای قیامت باید جوابگوی این انتخاب‌ها باشیم.

,

قلی زاده با اشاره به آثار سوء انتخاب افراد بدون دانش و تخصص، افزود: اگر ما به کسی رأی بدهیم که توانمندی و تخصص لازم بر اساس نیازمندی منطقه زندگی را نداشته باشد. به‌عنوان‌مثال انتخاب یک معلم زبان یا یک ورزشکار و ... به‌عنوان شورای شهر، مطمئناً نامطلوب خواهد بود. این شخص تا بیاید با سیستم شورا و با فوت‌وفن‌های شهرسازی و شهرداری آشنا شود دوره چهارساله‌اش تمام می‌شود.

,

وی در ادامه افزود: حتماً این انتخاب‌ها به پیشرفت شهر آسیب می‌زند و دلیلش این است که وقتی افراد توانمندی نداشتند یقیناً کارهای مورد انتظار مردم اتفاق نمی‌افتد و خیلی از کارها که باید انجام بشود عقب می‌افتد و درنتیجه آسیب‌های فرهنگی، اقتصادی به آن منطقه وارد می‌کند.

,

وی همچنین بیان کرد: شاید شخصی باشد که بسیار مؤمن و متدین، مذهبی و اهل نماز جماعت هست ولی تخصص ندارد و وقتی تخصص نداشت نمی‌تواند اظهارنظر بکند و پیگیری‌های لازم را داشته باشد. یکی از ملاک‌هایی که قرآن کریم مطرح می‌کند این است که آن فردی که ما انتخاب می‌کنم هم باید ازنظر علمی کارایی و توانایی را داشته باشد و هم ازنظر جسمی، فردی باشد که بالاخره آن انرژی و توانایی لازم را برای پیگیری کارها و درخواست‌های مردم داشته باشد.

,

قلی زاده در پایان افزود: تأکید می‌شود که مردم حق‌الناس در رأی دادن را توجه کنند و باید حتماً هرکسی که رأی می‌دهد یک حجت شرعی برای رأی داشته باشد که اگر من به این شخص رأی بدهم علاوه بر آن ملاک‌های اصلی ایمان، تقوا، عدالت محوری ولایت مداری و... باید تخصص کافی را برای این سمت داشته باشد.

,

 

,

انتهای پیام/
 

, انتهای پیام/,
]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه