اخبار داغ

طعم شیرین خرمای بوشهر به کام آفریقای جنوبی

طعم شیرین خرمای بوشهر به کام آفریقای جنوبی
همزمان با افزایش تلاش برای بهبود صادرات خرمای بوشهر، اقدامات و رایزنی برای صادرات این محصول به آفریقای جنوبی به عنوان یک کشور مرجع در قاره سیاه آغاز شده است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از جام‌جم، خرمای بوشهر به عنوان یکی از محصولات استراتژیک این استان مطرح است که در سال‌های اخیر با کاهش صادرات روبه‌رو شده و در حال حاضر، تلاش و برنامه‌ریزی‌ برای افزایش صادرات آن صورت گرفته و بخش خصوصی نیز به میدان آمده است. استان بوشهر با تولید سالانه 150 هزار تن خرما رتبه دوم کشور در این زمینه را به خود اختصاص داده، اما کاهش صادرات این محصول باعث شده دولت و بخش خصوصی به این نتیجه برسند که باید دنبال بازارهای جدید و بکر بگردند. در همین راستا، تلاش‌هایی برای معرفی این محصول به کشورهای مختلف و البته جدید در حال انجام است که آفریقای جنوبی یکی از آنهاست.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

رایزن بازرگانی ایران در آفریقای جنوبی می‌گوید خرما یکی از اقلام عمده صادراتی استان بوشهر است. مزیت نسبی این استان در تولید خرما ما را بر این داشت تا به افزایش صادرات این محصول بیندیشیم. در حال حاضر، میان ایران و آفریقای جنوبی همکاری‌های متقابل مناسبی شکل گرفته که استان بوشهر نیز با داشتن ظرفیت مناسب در بخش خرما، کشاورزی و معدن می‌تواند برای مبادلات تجاری و اقتصادی با این کشور از این همکاری‌ها استفاده کند.

,

مهرداد سیادت‌نسب با اشاره به این که خرمای بوشهر به 40 کشور صادر می‌شود، ادامه می‌دهد: نمایشگاه‌های متعدد بین‌المللی اقتصادی و تجاری در آفریقای جنوبی ـ که به عنوان یک مرجع در قاره آفریقا مطرح است ـ برگزار می‌شود. ما از تولیدکنندگان بوشهری خرما درخواست کرده‌ایم در نمایشگاه مواد غذایی که تیرماه در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود، شرکت کنند. در این نمایشگاه بین‌المللی، 20کشور آفریقایی حضور دارند و استان بوشهر می‌تواند توانمندی‌های خود را در این بخش در این نمایشگاه عرضه کند.

,

به گفته او حضور در این نمایشگاه می‌تواند تاثیر مثبتی بر تسهیل روند صادرات خرما به آفریقای جنوبی داشته باشد.

,

مشکلات صادراتی

,

با این حال، صادرات خرمای بوشهر همواره با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و هست؛ مشکلاتی که سهم صادرات را در تولید خرمای بوشهر به سهمی ناچیز تبدیل کرده است. به گفته کارشناسان، کمبود کارخانه‌های بسته‌بندی مدرن و صنایع تبدیلی، توزیع نکردن بموقع آن، اقتصادی نبودن تولید به علت تک‌محصولی بودن و ضعف فناوری و مدیریت صحیح را می‌توان از عمده مشکلات صادراتی این محصول به خارج از کشور عنوان کرد. از سوی دیگر،‌ وجود تعرفه‌ها و حقوق گمرکی بالا برای واردات کارتن و مواد اولیه بسته‌بندی نیز موجب افزایش هزینه بسته‌بندی خرمای بوشهر می‌شود، اما به دلیل استراتژیک بودن محصول خرما و سهم قابل توجه آن در صادرات غیرنفتی کشور تلاش‌ برای حل مشکلات صادراتی آن ادامه دارد. به گفته رئیس سازمان صنعت، ‌معدن و تجارت استان بوشهر صادرات خرمای تولیدی استان بوشهر روند مطلوبی داشته است و در سال‌های اخیر، شاهد عرضه این محصول در بسته‌بندی‌های مختلف و متنوع بودیم.

,

سیدحسین حسینی محمدی  اظهار می‌کند: اقدامات صورت گرفته کنونی به معنای رفع شدن مشکلات صادرات خرمای بوشهر نیست و برنامه‌های دیگری نیز برای بهبود وضعیت صادراتی این محصول داریم.

,

وی با اشاره به این برنامه‌ها ادامه می‌دهد: تولیدکنندگان سنتی خرمای استان نیازمند آموزش و بازاریابی هستند. همچنین باید به سمت برندسازی خرمای بوشهر حرکت کرد. مسائلی چون نحوه نگهداری خرما، آموزش کاشت، داشت و برداشت، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی و بهبود وضعیت بسته‌بندی این محصول ازجمله برنامه‌های پیش رو برای افزایش صادرات این محصول است.

,

حسینی، آفریقای جنوبی را بازار مناسبی برای خرمای بوشهر عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: پیش‌بینی می‌کنیم، صادرات خرما به این کشور حرکت خوبی برای معرفی محصولات این استان باشد، چراکه خرمای بوشهر مناسب با ذائقه مردم این کشور است و از سوی دیگر، میزان استفاده از خرما نیز بیشتر شده و این محصول در سبد غذایی خانوارهای آفریقایی قرار گرفته است.

,

حسینی عمده بازار این محصول را آسیای میانه مثل روسیه و سایر کشور‌های عضو پیمان تجاری CIS (کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) می‌داند و می‌گوید: بخشی از این محصول نیز به صورت غیرمستقیم به کشورهای اطراف صادر می‌شود. به گفته او در بوشهر 150 هزار تن خرما تولید می‌شود و شهرهای دشتستان، تنگستان و جم عمده‌ترین تولیدکنندگان این محصول در استان هستند که انواع متفاوتی از خرما را تولید می‌کنند.

,

زیرسـاخت‌های صـادراتی مهیا شود

,

با وجود تلاش‌ برای افزایش صادرات خرمای بوشهر، عضو انجمن خرمای بوشهر معتقد است، هر گونه تصمیم‌گیری برای افزایش حجم صادرات این محصول، نیازمند نگاه کارشناسانه است.

,

به گفته علی محمد صمیمی، این موضوع نیازمند حمایت دولت یا اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی است که کارشناسان خود را برای بازاریابی و بازارسازی به کشور موردنظر بفرستند، چراکه بدون داشتن زیرساخت، هر گونه اقدامی برای افزایش صادرات محصول، نتیجه‌ای معکوس خواهد داشت.

,

وی با تاکید بر ضرورت حمایت از فعالان و تولیدکنندگان خرما  می‌گوید: تولیدکنندگان بوشهری، توانایی مالی برای حضور در نمایشگاه خارج از کشور را ندارند و نیازمند حمایت مالی هستند. پیشنهاد می‌کنیم، نهادهای مربوطه مانند سازمان توسعه تجارت غرفه‌های رایگان و امکاناتی برای تبلیغ محصولات در اختیار تولیدکنندگان بگذارند تا آنها با خیال راحت و بدون دغدغه مالی به عرضه محصول خود بپردازند.

,

صمیمی با اشاره به کمبود زیرساخت‌ها برای تولید خرما در استان بوشهر ادامه می‌دهد: یکی از مطالبات نخل‌داران استان، وجود سردخانه برای نگهداری محصول است. البته در حال حاضر بخشی از این مشکل، رفع و سردخانه‌هایی راه‌اندازی شده است، اما با توجه به ظرفیت استان در تولید خرما، نیاز بیشتری به سردخانه‌ها احساس می‌شود و در حال رایزنی برای افزایش امکانات در زمینه تولید خرما هستیم.

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه