اخبار داغ

غم نامه ی بلوط های دنا

درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد ایستاده جان می دهند/قطع درختان بلوط منطقه" گنجگون و قلات بویراحمد" و سکوت معنادار مسئولان+تصاویر

درختان بلوط کهگیلویه و بویراحمد ایستاده جان می دهند/قطع درختان بلوط منطقه" گنجگون و قلات بویراحمد" و سکوت معنادار مسئولان+تصاویر
قطع درختان کهنسال دنا توسط برخی سود جویان در سالهای اخیر و فصل های بهار به کابوسی برای آنان تبدیل شده که هرروز این درختان کهسنال را به پای نابودی بیشتر می کشاند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانابه نقل ازبویرخبر، بلوط‌های زاگرس هیچ‌گاه آرام و قرار نداشته و ندارند، گاهی آتش‌به‌جانشان می‌افتد و ایستاده می‌سوزندو گاهی هم نیز هیزم مراسمات عزا و عروسی شده و خاکستر می‌شوند و گاهی هم در کوره‌ها می‌پزند زغال شده تا مافیای قاچاق زغال امروز این سروهای ایستاده در غبار را بیشتر از گذشته به انقراض بکشاند.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, بویرخبر،,

بلوط‌های کهنسالی که سالیان سال است که خاطرات نیاکان این دیار را دیده و بر خاطره دارندو با آوای کوچ کوچ عشایر هزاران خاطره را در سینه های ستبر خود انباشته اند.

,

این درختان کهنسال که با تازگی از دست تبرهای هیزم شکنان در سیاهی زمستان خلاص شده اند امروزه باید بار دیگر طعم آتش‌سوزی‌های تابستان و سوسک بلوط خوار را بچشند.

,

, ,

متأسفانه این روزها قاچاقچیان زغال همچنان دست بر تبر دارند و به جای سنتی عمل کردن با اره های برقی خود به جان خاطرات  ایل افتاده و بلوط‌های زاگرس شمالی از سرود شمالی تا دامنه های قاش مستان و از کوه خامی تا گردنه های دیل و تا کوههای زیبای تنگ سرخ و گنجگون را برای سود بردن از ذغالی برای آتش و کباب، یکی پس از دیگری بر زمین می‌اندازند.

,

بلوط‌هایی که امروز باید قربانی طمع انسان‌هایی شوند که روزگاری آن‌ها را زیر سایه خویش مأوا داده و در سال‌های قحطی قوت لایموتشان بوده‌ و در روزهای تفریح به عنوان طبیعتی شگرف آنان را جا و مکان داده اند.

,

, ,

قطع درختان زیبای بلوط روزی نیست که در سایت های استان دیده نشده باشد و کسی  از آن خبر نداشته باشد ، اما در روز های اخیر نیز شاهد قطع این درختان در جای جای استان هستیم، چه در تفریح چند ساعته مسافران و چه در قطع سریالی آنان توسط برخی از نهادها و امروز هم به دست برخی سودجویان براس سود و منفعت.

,

در جدیدترین شواهد دیده شده که تعدادی از درختان کهنسال زاگرس جنوبی در منطقه گنجگون و قلات توسط عده ای سود جو قطع شده که این قطع درختان در منطقه ای که از دید برخی مسئولان و قرق بانان نیست و این افراد در شامگاه و یا در مواقعی مبادرت به قطع این درختان می کنند.

,

, ,

هرچند بهار طبیعت سفره زیبا و سبز خود را بر پهنه دشت های زیبا و سرسبز زاگرس افکنده است اما قطع این درختان زیبا در این فصل از سوی این افراد کاربس ناجوانمردانه ای است.

,

همچنین در چند سال اخیر شهرهای جنوبی استان کهگیلویه وبویراحمد مورد تهاجم برخی سود جویان قرار گرفته و کوره های ذغال کوه های حاتم بهبهان درختان بلوط را در پرتگاه ذغال شدن کشانده است.

,

بر اساس شواهد یافت شده قاچاقچیان به طرق مختلف این بلوط‌ها را قطع کرده و تبدیل به زغال می‌کنند و در شهرهای جنوبی و یا حتی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس به فروش می‌رسانند.

,

این سریال قطع درختان بلوط در دنا فاجعه ای جبران ناپذیر را برای استان چهارفصل در بر خواهد داشت ، فاجعه ای که شاید در اینده گریبانگیر نسل های بعد شود و شاید دیگر بلوطی نباشد تا رهگذری زیر آن سکنی بپذیرید.

,

, ,

متأسفانه باید گفت این روزها قاچاقچیان زغال همچنان دست بر تبر دارند و بلوط‌های زاگرس جنوبی را یکی پس از دیگری بر زمین می‌اندازند تا برای منفعت خود و پولی بر جیب زدن این یادگاران ایل را یکی پس از دیگری نابود کنند.

,

مدیر کل اداره منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگاران با بیان اینکه درختان بلوط امروز به غیر از صدمات انسانی با صدمات دیگری روبه رو هستند، بیان کرد: یکی از این دلایل مدیریت نکردن صحیح بر آبهای روان ، ایجاد سدها بیشمار در جنوب کشور و حتی هم نبود مدیریت صحیح در برخی از مسائل مهم  دیگر بوده است.

,

نتوانستیم؟!

,

بهشتی فر در ادامه به قطع بی رویه درختان بلوط توسط برخی سود جویان نیز اشاره داشت و گفت: متأسفانه باید به جد بگویم هرچند این نهاد توانسته است جلوی برخی از دست درازی ها به اراضی ملی را بگیرد اما هنوز نتوانسته ایم به خوبی از قطع بی رویه درختان در جنگل های استان جلوگیری کنیم.

,

مدیر کل اداره منابع طبیعی استان با تأکید بر اینکه در ازاری هر  2 هزارهکتار یک قرق بان نیاز است بیان کرد: یکی از دلایل این موضوع نبود قرق بان بوده که در استان ما به ازای 20هزار هکتار یک قرق بازن وجود داشته و از طرفی دیگر نبود بودجه برای حقوق این قرق بانان نیز یکی دیگر از مشکلات است.

,

وی با بیان اینکه با حقوق دولتی دیگر نمی توان جوابگو بوده گفت: برای همین موضوع با ایجاد برخی ngoهای استانی سعی کرده ایم حفاظت و حراست از جنگلها را به گروهها دواطلب بسپاریم تا در این زمینه فرهنگ سازی بیشتری شود.

,

درختان بلوط  زیر یوغ قاچاقچیان ذغال

,

بهشتی فر با اشار ه به این موضوع که قاچاق ذغالی امروز بیشتر از گذشته درختان بلوط را تهدید می کند، بیان کرد: به عنوان  مثال در منطقه کوه حاتم و منطقه تشان در مرز با استان خوزستان کوره های ذغالی وجود دارد و با توجه به اینکه حتی این کوره در منطقه استحفاظی ما نسیتند اما سود جویان با قطع درختان کنار دست ما و در کوههای مختار و آبشار مبادرت به صادارات چوب به این منطقه می کنند.

,

وی با بیان اینکه تمهدیدات لازم برای از میان بردن این موضوع نیز به کار رفته است،بیان کرد: برای این مسئله کارگروه خاصی برگزار شد و حتی از استان خوزستان هم کمک گرفتیم که باید این موضوع هرچه زوتر برطرف شود.

,

بهشتی موضوع قاچاق ذغالی را یکی از تهدیدات اصلی درختان بلوط دانست و افزود:متأسفانه نبود قرق بان باعث این موضوع شده و از طرف دیگر در این زمینه پرونده این قطع درختان را به دادگاه ارجاع خواهیم داد.

,

انتهای پیام/

,

 

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه