اخبار داغ

تهدیدی به نام «مهاجرت به کلان شهرها»

تهدیدی به نام «مهاجرت به کلان شهرها»
آمار ها نشان می دهد که اقشار فرهیخته، نخبه و فرهنگی از شهرستان کوثر به کلان شهرها(اردبیل و ...) کوچ می کنند که محرومیت و عدم توسعه یافتگی کوثر از دلیل اول این قشر است که خواهان زندگی بهتر در کنار امکانات پیشرفته تر هستند؛ به نوعی اردبیل حکم پناهگاه فرهنگیان کوثری از منطقه محروم به منطقه ای توسعه یافته است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کوثرخبر، بی‌شک محرومیت در منطقه معضلاتی از جمله مهاجرت و عدم اشتغال قشر جوان را موجب خواهد شد و بالعکس منطقه‌ای آباد از لحاظ توسعه و زیرساخت های اقتصادی و گردشگری و ... آبادی و توسعه ای بیش از پیش را برای آن منطقه رقم خواهد زد که هر دو مستلزم ورود دستگاههای خدمات رسان و اجرایی به این مسئله است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, کوثرخبر,

محرومیت و آبادی هر منطقه ابتدا بسته به زیرساخت آن منطقه و صد البته به عملکرد مسئولین ذیربط دارد که با دارا بودن منطقه از زیر ساخت لازم مسئولین نسبت به توسعه آن سعی کنند و در صورت عدم نبود زیر ساخت لازم شخص مسئول نسبت به آماده سازی زیر ساخت لازم در منطقه تلاشی روز افزون داشته باشد.

,

به عبارتی دیگر در وهله اول حکومت ( دولت ) با اختصاص دادن اعتبارات مالی نسبت به مناطق کمتر توسعه یافته و یا محروم اولین گام را در راستای توسعه آن منطقه برداشته است که در ادامه مسئولین ذیربط با مشارکت اهالی با استفاده از اعتبارات مربوطه زیرساخت لازم آن مناطق محروم را تعریف می کند.

,

شهرستان کوثر در جنوب استان اردبیل از آن دسته شهرستان هایی است که از زیر ساخت کافی در حوزه گردشگری، توریستی، فرهنگی، صنعتی، کشاورزی، باغی و ... بهره می برد ولی در عین ناباوری با داشتن چنین مزایایی علیرغم عدم استفاده از این زیرساخت ها، با معضل مهاجرت روستا نشین ها و شهر نشین ها به کلان شهرها روبروست و از سویی دیگر از نبود اشتغال لازم برای قشر جوان در معرض خطر است.

,

محرومیتی که امروزه شهرستان کوثر از دیرباز با آن روبروست ریشه چندین ساله دارد؛ بطوری که جمعیت شهرستان کوثر از 15 سال پیش ( از زمان شهرستان شدن) بیش از 30 هزار نفر بود که متاسفانه اهالی این شهرستان همچنان از این محرومیت که دست رنج مسئولین وقت است در مشقت و سختی به سر می برند و روز به روز به آمار مهاجرت اهالی به کلان شهر ها حتی در شهر گیوی نیز افزوده می شود.

,

براستی مسئولین استانی و شهرستانی چه تدبیری برای مهاجرت معکوس روستانشین ها و شهرنشین ها به شهرستان کوثر اندیشیده اند؟

,

آمار خیره کننده مهاجرت در شهرستان کوثر که در 6 ماهه اول سال 93 رخ داد، مربوط به اخذ پرونده های دانش آموزان کوثری توسط والدین آنها از آموزش و پرورش این شهرستان بود که متاسفانه این آمار بیش از 200 نفر از دانش آموزان را پوشش می دهد.

,

از نگاهی دیگر به این مسئله می توان پی برد که هر دانش آموز حد اقل یک پدر و یک مادر دارد که سرجمع 3 نفر را تشکیل می دهند؛ بنا بر این باید گفت که در 6 ماهه اول سال 93 حد اقل 600 نفر از این شهرستان به کلان شهرهایی همچون گیلان، کرج، تهران و اردبیل مهاجرت کرده اند که قابل تامل است.

,

آمار ها نشان می دهد که فرهنگیان کوثری اکثراَ به اردبیل مهاجرت می کنند؛ به عبارتی دیگر اقشار فرهیخته، مدبر و مدیر که اکثراَ از قشر فرهنگی است از شهرستان به استان کوچ می کنند که محرومیت و عدم توسعه شهرستان از دلیل اول این قشر کوثری است که خواهان زندگی بهتر در کنار امکانات پیشرفته تر هستند؛ به نوعی اردبیل حکم پناهگاه فرهنگیان کوثری از منطقه محروم به منطقه ای توسعه یافته است.

,

از زیرساخت های گردشگری شهرستان کوثر می توان به آبگرم معدنی گیوی، حمام سنگی، صخره های منقّش جاده سرچم اردبیل، پل فیروز آباد، قیز کوپوسی، سد گیوی، غار یخگان، دلیکلی داش، پیر و ... اشاره کرد که به نوعی، هم در حوزه اطلاع رسانی و هم در حوزه های آماده سازی زیر ساخت لازم در این اماکن گردشگری کوتاهی شده است.

,

از زیر ساخت های اقتصادی و توسعه صنعتی هم می توان به کارخانه های پرلیت (نیمه کاره)، نورد فولاد، جاری شدن رودخانه پر آب قزل اوزن (بدون استفاده)، شرکت های جهاد نصر، نینوا، او یولی، زمین های مستعد باغی و زراعی و ... که دوباره بهره مندی لازم از این منابع زیر ساختی (که توسعه و صنعت را برای شهرستان رقم خواهد زد) انجام نیافته است.

,

کلام آخر اینکه بهره‌مندی اهالی از منابع اقتصادی، توریستی و کشاورزی شهرستان کوثر و راه اندازی زیرساختی برای معاجرت معکوس و همچنین اشتغال جوانان که پایه و اساس هر منطقه ای را موجب می شوند به همت دستگاههای اجرایی و مسئولین ذیربط بستگی دارد که با اعتبارات تخصیص یافته ضمن ارائه خدمات رسانی به شهر و روستا نشین ها توسعه متوازن و همه جانبه شهرستان کوثر را موجب شوند.

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه