اخبار داغ

رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد:

صنعت حال خوبی ندارد / هنوز رونق اقتصادی محقق نشده است / تعطیلی کارخانجات بحران‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت

صنعت حال خوبی ندارد / هنوز رونق اقتصادی محقق نشده است / تعطیلی کارخانجات بحران‌های اجتماعی را در پی خواهد داشت
رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد گفت: صنعت حالی خوبی ندارد؛ با تعطیلی واحدهای صنعتی و تعدیل نیروی کار آن ها مواجه هستیم. رونق هنوز به وجود نیامده و کسی نمی تواند بگوید مشکلی نداریم.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از  عصرفرهنگ، رئیس خانه صنعت و معدن استان یزد در خصوص وضعیت صنایع استان گفت: صنعت حالی  خوبی ندارد؛ با تعطیلی واحدهای صنعتی و تعدیل نیروی کار آن ها مواجه هستیم. رونق هنوز به وجود نیامده و کسی نمی تواند بگوید مشکلی نداریم.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, عصرفرهنگ,

سید علی‌اکبر کلانتر اظهار داشت: نرخ بیکاری استان به 12/8 درصد رسیده که بخش قابل توجهی از آنان را افراد تحصیل کرده تشکیل می‌دهد و طبق گفته مسئولان هر سال بر تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. برای ایجاد اشتغال باید رونق در صنعت بوجود آید و به دنبال آن در خدمات جانبی مثل حمل و نقل، بازرگانی و ... نیز رونق ایجاد می‌شود و اشتغال بوجود می آید اما تا زمانی که رونق در بخش تولید نباشد ایجاد اشتغال نیز نخواهیم داشت.

,

وی در خصوص عمده مشکلات واحدهای صنعتی استان گفت: در شرایط فعلی بر اساس اعلام خود صاحبان صنایع کمبود نقدینگی، رکود و طولانی شدن دوره بازگشت سرمایه، عدالت مالیاتی حقوق دولتی و تامین اجتماعی ازعمده مشکلاتی است که مطرح می‌کنند. همچنین موضوع عدالت مالیاتی مطرح است به طوری که به عقیده بسیاری، سیستم مالیاتی در سایر استان‌ها مانند استان یزد به مراتب با مودیان مالیاتی و صاحبان صنایع نرم‌تر برخورد می‌کنند و مانند یزد تحت فشار مالیاتی نیستند.

,

کلانتر با بیان این که حدود 48 درصد از اشتغال استان در بخش صنعت قرار دارد ادامه داد: با توجه به سهم بالای صنعت در اشتغال استان اگر واحدهای صنعتی و تولیدی تعطیل شوند در استان بحران اجتماعی بوجود خواهد آمد و از این رو صنعت باید تقویت شود و مسئولان استان باید به این بخش مهم نگاه پدرانه داشته و در کمک به آن و پرداخت تسهیلات تنگ نظری نداشته باشند.

,

وی با بیان این که نیمی از کارخانجات کاشی و سرامیک کشور در استان یزد وجود دارد اظهار داشت: صنعت کاشی و سرامیک به عنوان یکی از صنایع مهم استان به دلیل رکود چندین ساله بخش مسکن و مشکلاتی که در زمینه صادرات برای آن‌ها بوجود آمده دچار بحران شده و در کمتر از ظرفیت کار می کنند و به دنبال آن صنایع جانبی این صنعت مانند صنعت کارتن سازی و لعاب نیز به مشکل برخورد کرده‌اند.

,

این صنعتگر باسابقه اذعان داشت: وضعیت همه صنایع به یک گونه نیست، به طور مثال صنعت برق در زمینه بازار فروش و نقدینگی مشکلی ندارد اما طلب‌های زیادی به خصوص از دولت دارد که نتوانسته وصول کند. اما صنعت نساجی در شاخه‌ها مختلف با مشکلات متفاوتی دست و پنجه نرم می‌کنند. به طور کلی صنایعی که بازار صادراتی دارند کمتر با مشکل مواجه هستند.

,

کلانتر در خصوص وضعیت کارگران بخش صنعت گفت: در استان یزد کارگران به مراتب نسبت به سایر استان‌ها سازگارتر هستند و کارفرمایان نیز با وجود مشکلات متعدد؛ ظرفیت کارخانه را کاهش دادند و حدالامکان فورا کارگران خود را اخراج نکرده‌اند.

,

هنوز رونق اقتصادی محقق نشده است

,

وی با اشاره به رکود حاکم بر اقتصاد کشور گفت: دوران رکود در اقتصاد کشور طولانی و عمیق شده است و خروج از آن به این آسانی نیست. وقتی رونق ایجاد می‌شود که سرمایه‌گذاری جدید ایجاد شود و بازار فروش خوبی وجود داشته باشد اما متاسفانه قدرت خرید مردم به کمتر از نصف رسیده و بازار داخل رونقی ندارد و به بازار خارج نیز به دلیل وجود تحریم‌ها و مشکلات ناشی از آن نمی‌توان صادرات قابل توجهی داشت.

,

رئیس خانه صنعت و معدن یزد با بیان این که در یک وضعیت گذار اقتصادی قرار داریم تاکید کرد: رونق هنوز به وجود نیامده اما رکود نسبت به قبل کمتر شده است اما واحدهای تولیدی که چندین سال به دلیل رکود با مشکلات متعدد مواجه بوده و حجم قابل توجهی از تولیداتشان به فروش نرسیده و دپو شده تا بتوانند بازار فروش خود را به دست بیاورند و رونق بگیرند چند سال طول خواهد کشید.

,

حجم بالای واردات صنایع داخل را به ورطه تعطیلی کشاند

,

کلانتر با اشاره به حجم بالای واردات و قاچاق در کشور گفت: در این سال‌ها به حدی واردات انجام شده و بازار داخل در قبضه اجناس خارجی و چینی بوده که بسیاری از صنایع را به ورطه تعطیلی کشانده است و متاسفانه چندین سال به طول می انجامد تا محصولات ایرانی بتواند در بازار داخل سهم و جایگاه خود را پس بگیرد.

,

وی اظهار داشت: سال‌ها به دلیل وجود تورم هر کاری انجام می‌شد؛ سود داشت از این رو اغلب افراد به سمت کارهای سفته بازی، دلالی و خرید فروش رفته بودند اما در شرایط پیش رو صنایعی موفق خواهند بود که با مدیریت حرفه‌ای اصولی عمل کرده، تکنولوژی خود را به روز کنند و به بازارهای جدید جهانی وصل شوند.

,

کلانتر ادامه داد: در شرایط پیش رو خیلی از صنایع ریزش خواهند کرد. اگر رونق نیز ایجاد شود صنایعی که نتوانند زیرساخت‌های خود را با شرایط جدید تطبیق ندهند از بین خواهند رفت.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه