اخبار داغ

مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان:

اخلاق مداری لازمه مردمی بودن روحانیت است

اخلاق مداری لازمه مردمی بودن روحانیت است
مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان گفت: کار ما روحانیون کار نرم‌افزاری و آگاهی بخشی است ضمن اینکه اخلاق را نباید دست کم گرفت چرا که اخلاق لازمه مردمی بودن روحانیت است و رمز موفقیت علما همین است.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت‌الاسلام سید مصباح عاملی در گفت‌و ‌گو با صبح بردسکن، ضمن تبریک عید سعید مبعث اظهار کرد: وقتی که صحبت از بعثت می‌شود یعنی سرآغاز یک تحول و به عبارتی بعثت یعنی تحول.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صبح بردسکن،,

مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان گفت: پیامبری که مبعوث به رسالت می‌شود قبل از اینکه این بعثت و این تغییر و دگرگونی بخواهد در جامعه اتفاق بیفتد در وجود مقدس و ارزشمند پیامبر (ص)، این بعثت و این تحول و دگرگونی ایجاد می‌شود.

,

وی ادامه داد: قبل از اینکه پیامبر اکرم (ص) جامعه را متحول کند و پیام‌رسان تحول در جامعه باشد در درون خودش، خودش متحول می شود و این یک حرکت تحولی درونی است که در درون ایشان شکل می‌گیرد.

,

حجت‌الاسلام عاملی بیان داشت: به عبارتی در انگیزها در اندیشه‌ها در قلب و دل و جان و سراسر وجود حضرت محمد مصطفی (ع) تحولی ایجاد می‌شود که اگر بخواهیم با چشم دل نگاه بکنیم در واقع یک رستاخیز در درون خود پیامبر شکل گرفته بود.

,

وی ابراز کرد: در چنین شریطی ما آن صلاحیت را پیدا می‌کند که پیامش را به جامعه ابلاغ کند و و آن بعثت و حرکت و شور و رستاخیز را در جامعه شکل بدهد و عملی بکند و حاکمیت توحید و عقل را در جامعه ایجاد کنند و محقق سازند.

,

مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان گفت: این درس بسیار بزرگی است مخصوصا برای ما طلبه‌ها که اگر واقعا بخواهیم با الهام از رهنمودهای امام راحل (ره) و مقام معظم رهبری در جامعه تحول ایجاد کنیم باید ابتدا این تحول در درون خودمان محقق شود.

,

وی بیان کرد: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند اگر این حرکت تحول دینی با توجه به وضعیت زمان و مکان و مقتضیات زمانی و شرایط اصل ما و نسل ما و نیازهایی که امروز در سطح جامعه و بین‌الملل و مطالباتی که در حقیقت از دین و حکومت دینی و نظام مقدس جامعۀ دینی وجود دارد تحقق پیدا نکند نمی‌توانیم این مطالبات را پاسخ دهیم و با جامعه همراهی کنیم.

,

حجت‌الاسلام عاملی یادآور شد: اگر نتوانیم با این تحولی که در دنیا دارد اتفاق می افتد همراهی کنیم، به مطالبات دوستان از یک طرف و اینهمه شبه‌افکنی و خصومت از طرف دشمنان نمی‌توانیم پاسخگویی داشته باشیم.

,

وی گفت: به عبارتی اگر نتوانیم مطابق این مقتضیات و همچون فقها و ائمه بزرگوار (ع) که در طول تاریخ این حرکت تاریخی را تا امروز حفظ کردند و پرچم را به دست ما دادند عمل کنیم، تعبیر مقام معظم رهبری این است که حوزه اگر نمیرد مرده‌ایم.

,

مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان تأکید کرد: امیدواریم که این حرکت، اتفاق بیفتد و این تحول، رخ بدهد و این توانمندی در آحاد حوزویان ما در ابعاد مختلف در بعد آموزش، پژوهش، تبلیغ، معنویت و پاسخ به شبهات به وجود آید و به تعبیر مقام معظم رهبری به جنگ‌های نرمی که امروز علیه اسلام اصیل وجود دارد پاسخ دهیم.

,

وی ابراز کرد: دوستان ما از این همه بی عدالتی و ظلم و ستم و غلدرمآبی که در گوشه و کنار دنیا وجود دارد خسته شدند و پیام توحید، عدالت و پیام ستم ستیزی که پیام اسلام است شنیدند و امیدوار شدند و مطالباتی دارند و این مطالبات قبل از هر چیز مطالبات اندیشه‌ای، فکری، علمی و اخلاقی است.

,

حجت‌الاسلام عاملی ادامه داد: چه کسی باید جواب این مطالبات را بدهد؟ غیر از حوزه های علمیه و اگر این اتفاق بخواهد بیفتد، قبل از همه چیز سی هزار روحانی در سطح سه تا خراسان داریم که ابتدا باید پیام‌آور تحول شویم تا بتوانیم که این پیام را به دنیا ابلاغ کنیم.

,

وی با بیان اینکه بعثت مفهومی وسیعتر، عمیق‌تر و فراتر دارد گفت: جدا از مبحث استعدادسنجی طلبه‌ها که مجتهد، محقق مبلغ بین المللی می‌خواهد بشود یک سنجش دقیق دیگر وجود دارد که فراتر است یعنی اساس حرکت یک روحانی است؛ اساس کار حوزه است و آن انگیزه سنجی است.

,

مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان بیان داشت: بیاییم بین خودمان و خدایمان اول انگیزه‌مان را مشخص کنیم؛ «انگیزه سنجی» کنیم این مهمتر از هر مطلب دیگری است؛ بودند افرادی که استعداد پایین داشتند اما با انگیزۀ بسیار قوی و عالی که داشتند علامه هم شدند چرا که انگیزه فراتر از هر چیزی است و افرادی که ذوب در انگیزه شدند و مثال‌زدنی هستند.

,

وی با بیان اینکه هر مشکلی در پرتو انگیزه آسان شود عنوان کرد: فتح‌الفتوح‌هایی که جوانهای باانگیزه و مؤمن و مجاهد در عرصه‌های جهاد و شهادت دفاع مقدس ایجاد کردند و در معرض نمایش در مقابل دیده‌گان دنیا قرار دادند و دوست و دشمن انگشت به دهان شد، آن خمیرمایه اصلی‌شان همان انگیزه‌شان بود.

,

حجت‌الاسلام عاملی گفت: امروز ما قبل از اینکه وارد حوزۀ علمیه بشویم اول باید انگیزه‌مان را بسنجیم؛ انگیزه‌مان چه هست و در چه حد است؛ پیامبر اکرم (ص) وقتی که مبعوث به رسالت می‌شوند تا حرکت معنوی و الهی و توحیدی و عدالت‌بخش در جامعه ایجاد کند سه تا کار انجام می‌دهد که ابتدای هر سه هم با الف شروع می‌شود انگیزه، اندیشه، اخلاق.

,

وی ابراز داشت: حضرت محمد مصطفی (ع) با تکیه بر این مثلث آن حرکت جهادی و آن حرکت الهی و توحیدی را آغاز و ماندگار می‌کند برای همیشۀ تاریخ و جاودانه هم می‌شود جرا که انگیزه، الهی است؛ریاست و مقام و مال به پیامبر پیشنهاد دادند اما پیامبر اکرم (ص) پاسخ دادند: «اگر آنها خورشید را در دست راست من و ماه را در دست چپ من بگذارند من به آن تمایل ندارم».

,

مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) با تکیه بر این انگیزه توانست همه را خدایی کند بیان داشت: در آغاز بعثت، سخن از قرائت است سخن از خواندن است؛ سخن از کتاب است؛ سخن از تعلیم است؛ سخن از قلم است؛ سخن از تربیت و پرورش است.

,

وی یادآور شد: در آغاز بعثت حضرت خاتم‌النبین (ص) به عنوان مربی و معلم قلم به دست انسان می‌دهد و پا می‌گذارد بر همۀ سنت‌های جاهلی که بر قدرت مادی تکیه می‌کردند و در مقابل آن همه تکبر و خودخواهی و زورمداری، خداوند به پیامبر فرمودند: اقرا بسم ربک الذی الخلق.

,

حجت‌الاسلام عاملی گفت: در زمان دفاع مقدس امام خمینی (ره) فرمودند: ما نیامده‌ایم که قلم‌هایمان را تبدیل به مسلسل کنیم آمده‌ایم که مسلسلها را تبدیل به قلم بکنیم و امیدوارم بشر به حدی از اندیشه برسد که همۀ مسلسلها را تبدیل به قلم کند.

,

وی اظهار کرد: حرکت توحیدی امام زمان (عج) هم تعلیم و تربیت و بالا بردن اندیشۀ مردم و در نهایت تسلیم شدن در برابر حق است و پایه و مایۀ اصلی نظام همین است.

,

مدیریت مرکز حوزه علمیه خراسان با اشاره به مردمی بودن رسول خدا (ص) گفت: دو جبهه دشمن در مقابله با اسلام بحرکت نرم افزاری و حرکت سخت افزاری با ارائه الگوهای ناهنجهار وسلاح های کذایی است و خوشبختانه نظام دینی در هر دو جبهه، حرکت‌هایی تحولی بسیار خوبی انجام داده که دشمن را کلافه کرده و مجبور شدند که یک آدم دیوانه را بر خود مسلط کنند.

,

وی ابراز داشت: کار ما روحانیون کار نرم‌افزاری و آگاهی بخشی است ضمن اینکه اخلاق را نباید دست کم گرفت چرا که اخلاق لازمۀ مردمی بودن روحانیت است و رمز موفقیت علما همین است که از زمان غیبت کبری تا الان با تمام توانشان تمام قد ایستادند و این حرکت و این پرچم را همچنان به دوش کشیدند.

,

حجت‌الاسلام عاملی یادآور شد: این حرکت خدایی و الهی و مردمی تؤام یکدیگر هستند و حرف اول را در میدان ایدئولوژی، جهان‌بینی، بصیرت و حق طلبی، اسلام ناب محمدی (ص) می‌زند که اولین معجزۀ پیغمبر اکرم(ص) قرآن و دومین معجزۀ ایشان اخلاق بود؛ اخلاقی که معجزه‌گر بود و خداوند اخلاق را با وصف عظیم و با عظمت یاد می‌کند انک لعلی خلق عظیم.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه