اخبار داغ

مبعث؛سرآغاز دین اسلام

مبعث؛سرآغاز دین اسلام
مَبعَث در اصطلاح اسلامی به روزی گفته می‌شود که پیامبر اکرم (ص) به پیامبری برانگیخته شد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ حجت الاسلام سعید نجفی،مدرس حوزه و دانشگاه در گفت و گو با صدای دانشجو گفت: مَبعَث در اصطلاح اسلامی به روزی گفته می‌شود که پیامبر اکرم (ص) به پیامبری برانگیخته شد. این اتفاق در۴۰ سالگی پیامبر(ص) در غار حراء واقع در کوه نور (در نزدیکی شهر مکه) روی داد و سرآغاز دین اسلام بود.  این اتفاقدر روز ۲۷ رجب، ۱۳ سال قبل از هجرت پیامبر (ص) روی داده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, صدای دانشجو,

وی افزود:در چهل سال زندگی پر برکت این بزرگوار قبل از بعثت،با وجود شرایط زندگی و از دست دادن نزدیکانشان با فاصله ی اندک در دوره ی کودکی و رواج بی سوادی و امی بودن که شاخصه ی عرب جاهلیت بوده،تحت تعلیم هیچ مربی و معلمی قرار نگرفت و در طی دو سفر بازرگانی کوتاهی که داشت،هیچ ملاقاتی با فیلسوف یا حکیمی نداشت،اما با این وجود قرآن بر زبانش جاری و بر قلب مبارکش نازل شد.

,

حجت الاسلام نجفی با اشاره به شرایط خاص زندگی حضرت و شرایطی که بر شبه جزیره حاکم بوده از جهت فسادهای گوناگون و وضعیت دینی مردم و بحث بت پرستی و خشونت و زنده به گور کردن فرزندان و غیره گفت: رسول اکرم(ص)طوری زندگی می کرد که حتی بعد از مبعوث شدنش از ایشان به صداقت و راستی یاد می شده و حتی دشمنان و مخالفان این بزرگوار هم با عنوان امین وی را می خواندند.

,

وی در ادامه گفت:بخاطر شرایط زمانی موجود، حضرت محمد(ص)برای راز و نیاز به کوه ها پناه برده و در غار به عبادت معبود خود می پرداخت تا اینکه با حضور جبرئیل و خواندن آیات مبارکه ی سوره ی علق به پیامبری رسیدند و بعد از برگشتن از غار و در جریان گذاشتن این موضوع با حضرت خدیجه،این بانوی گرامی اولین کسی بودند که به نبوت رسول اکرم(ص) شهادت داده و مسلمان شدند.
 

,
,

حجت الاسلام نجفی گفت:حضرت امیر(ع)با وجود سن کم و زیدبن حارثه برده ی رسول اکرم که از خدیجه(س)هدیه گرفته بود،نفرات بعدی بودند که به اسلام گرویدند،آن هم در زمانی که زنان از جایگاه خوبی برخوردار نبودندو بردگان هم در جامعه ارزشی نداشتند؛ و این نشان از آن بود که اسلام از آغاز به مقابله با این سنت ها به پا خواسته بود.

,

وی در پایان در خصوص عنوان عید قبل از مبعث گفت: همان طور که با شروع فصل رویش و نشاط بعد از سرمای سوزان زمستان، نوروز را عید می نامیم،حادثه های بزرگ مرتبط با اسلام را که باعث تحول زندگی انسان ها می شود، اعیاد اسلامی می نامیم که باعث نشاط و تحرک جامعه ی بشریت میشود.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه