اخبار داغ

گزارشی از وضعیت ذغال سنگ کرمان؛

کاهش50درصدی استخراج ذغال سنگ در کرمان/تعطیلی معادن خصوصی در استان

کاهش50درصدی استخراج ذغال سنگ در کرمان/تعطیلی معادن خصوصی در استان
آمار سازمان صنعت و معدن استان کرمان در بخش معدنی نشان می دهد که کاهش 50 درصدی رشد تولید در عرصه استخراج وجود دارد ، البته تعداد زیادی از معادن خصوصی ذغال کرمان نیز از سال 92 تا کنون به علت ثبات قیمت ذغال ، واردات ازارن قیمت این محصول و استخراج سنتی این محصول تعطیل و راکد شده اند و این در حالی است که شرکت ذغال سنگ کرمان اعلام کرده است که در سال 95 رشد 15 درصدی استخراج را تجربه کرده ایم .
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آرمان کرمان، استان کرمان  معادن بسیاری از سنگ آهن کرومیت ذغال سنگ و غیره ....دارد که اکثر این معادن در چهار ساله اخیر به تعطیلی کشیده شده اند تعدادی از این معادن همچون اشکلی ، چشمه پودنه ، آبنیل و ... همچنان راکد هستند و اگر هم احیا  شده باشند به بهره برداری نرسیده و تنها در مرحله احیا و تعمیرات هستند .لذا چطور می توان با این اوصاف به رشد استخراج ذغال سنگ امیدوار بود؟

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,  آرمان کرمان،,  آرمان کرمان,

پورابراهیمی  رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در سال گذشته اعلام کرده بود که واردات 2.5 میلیارد دلاری کک و زغال سنگ در سال 94 ، سبب عدم قیمت گذاری مناسب در قیمت ذغال سنگ شده است .

,

شرکت معادن زغالسنگ کرمان در تاریخ 1353/06/31 به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس شد ، از حدود سال های 1344-1345 همزمان با فکر تاسیس کارخانه ذوب آهن اصفهان جهت تامین کک مورد نیاز کوره بلند ؛اکتشاف و بهره برداری از معادن زغالسنگ دربرنامه های دولت وقت قرار گرفت، لذا با توجه به اطلاعات اولیه و گزارشات کارشناسان زمین شناسی که به وجود زغالسنگ در شمال استان کرمان اشاره نموده بودند .

,

مطالعات زمین شناسی در این محدوده در قالب شرکت معادن زغالسنگ کرمان وابسته به شرکت ملی ذوب آهن ایران با اهداف ذیل از شهریور ماه 1345 آغاز گردید.

,
  • اکتشاف و تحقیقات وسیع در نواحی زغال دار
  • طراحی ؛ ساخت و تجهیز معادن زغالسنگ کرمان
  • تغلیظ زغالسنگ استخراج شده و تولید کنسانتره زغالسنگ
,
  • اکتشاف و تحقیقات وسیع در نواحی زغال دار
  • طراحی ؛ ساخت و تجهیز معادن زغالسنگ کرمان
  • تغلیظ زغالسنگ استخراج شده و تولید کنسانتره زغالسنگ
,
  • اکتشاف و تحقیقات وسیع در نواحی زغال دار
  • ,
  • طراحی ؛ ساخت و تجهیز معادن زغالسنگ کرمان
  • ,
  • تغلیظ زغالسنگ استخراج شده و تولید کنسانتره زغالسنگ
  • ,

    معادن زغالسنگ کرمان از نظر استراکچر ناحیه ای در قسمتی از شرق مرکز ایران و در قسمت جنوب شرق سنکلینیوریوم کرمان – بهاباد که خود قسمتی از شمال شرق بخش چین خوردگی یزد – کرمان که در بخش شمالی دپرسیون جازموریان می باشد؛واقع می باشد.

    ,

    در حال حاضر مناطق معدنی این شرکت که در شمال استان کرمان واقع شده اند بدین شرح می باشد:

    ,

    پابدانا؛همکار؛هشونی؛هجدک؛کمسار؛آب نیل و کارخانه زغالشویی زرند که فرآوری زغال های این معادن را بر عهده دارد نیز در گستره این شرکت وجود دارند ، طرح توسعه و تجهیز افق های زیرین و بالایی 2400+ معدن هشونی ، طرح توسعه و تجهیز افق های زیرین 2400+ معدن پابدانای اصلی، افزایش تولید زغالسنگ حرارتی در معدن اولیه آب نیل جنوبی، افزایش تولید زغالسنگ کک شو معادن همکار می باشد ، اما وضعیت استخراج ذغال سنگ نه تنها در استان کرمان بلکه د رکشور دستخوش تغیرات اساسی شده است .

    ,

    حسن زاده  معاون معدنی سازمان صنعت ، معدن  و تجارت استان کرمان درگفتگو با کارگران کرمان گفته بود : در سال گذشته دو ماده معدنی کرومیت و ذغال سنگ با کاهش چشمگیر استخراج روبه رو بوده است زیرا عدم وجود کارخانه های فراوری شده و کاهش قیمت  استخراج ذغال به علت عدم قیمت گذاری مناسب و شیوه سنتی استخراج کاهش داشته است  ، اما مدیر عامل شرکت ذغال سنگ کرمان از رشد 15 درصدی استخراج خبر می دهد .

    ,

    مشاور معدنی سازمان صنعت ، معدن تجارت کرمان  ، عنوان کرد : تولید ذغال سنگ در سال 95 نسبت به سال گذشته اش کاهشی 52 درصدی داشته است در حالی که در سال 94 استخراج ذغال سنگ دو  میلیون و دویست و بیست و شش هزارتن  بوده است ، در سال 95 این رقم به یک میلیون و سیصد و هفتاد و هشت هزارتن کاهش یافته است .

    ,

    مدیر عامل شرکت ذغال سنگ به پایگاه خبری تحلیلی کارگران کرمان گفت: در حال حاضر نیز شرکت زغالسنگ دارای 7 معدن فعال زغال سنگ و دو کارخانه زغالشویی است که در سال جدید موفق به دریافت دو پروانه بهره برداری جدید به نام  معدن سراپرده جنوبی و غربی گردیده است که بهره‌برداری از این دو معدن بزودی در سال جاری آغاز می گردد .

    ,

    وی ادامه داد : از زمان کشف معادن ذغال سنگ توسط کارشناسان روسی همچنان بعد از 50 سال روش استخراج به شیوه سنتی صورت می گیرد شرکت ذغال سنگ کرمان نیز تعداد 7  معدن فعال، 2 معدن جدید در حال تهیه و ۴ معدن در حال اکتشاف را دردست اجرا دارد .

    ,

    فلاح افزود : در سال 95 تولید ذغال خام استان به  ۷۳ هزار و ۹۱۳ تن و تولید زغال کنسانتره ۳۶۷ هزار و ۲۹۷  می باشد که با رشد 15 درصدی نسبت به همین زمان در سال گذشته می باشد .

    ,

    مدیر عامل شرکت ذغال سنگ کرمان به برنامه های پیش روی  این واحد اشاره کرد و گفت : بهره‌برداری از سه معدن جدید ، ایجاد اشتغال به تعداد سیصد نفر و 15 درصد افزایش  دوباره تولید از برنامه های سال  اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال خواهد بود .

    ,

    فلاح افزود : در سال گذشته دو  معدن حجتک و اسدآباد دوباره راه اندازی گردید که این امر سبب  ایجاد انگیزه در مدیران ،  کارگران و افزایش تولید شد.

    ,

    وی به دو واحد معدنی که نمونه بارز اقتصاد مقاومتی عنوان شده اند اشاره  و خاطر نشان کرد : معادن همکار هشونی و پابدانا پرداخت منظم مطالبات و شفاف‌سازی مالی داشتند  لذا در زمینه درآمدها و هزینه‌های شرکت از نظم تولید برخوردار می باشند .

    ,

    با این اوصاف به نظر می رسد تنها شرکت ذغال سنگ کرمان رشد 15 دردصدی استراخ داشته است و توانسته از 5 معدنی که از ابتدای سال 92 تا کنون راکد شده اند تنها دو واحد آن فعال دوباره احیا گردیده اند لذا در سطح استان نه تنها این رشد دیده نمی شود بلکه کاهش 50 درصدی را در این عرصه تجربه کرده است .

    ,

    انتهای پیام/گ

    ]
    • برچسب ها
    • #
    • #
    • #

    به اشتراک گذاری این مطلب!

    ارسال دیدگاه