اخبار داغ

پرورش ماهی در نهاوند عرصه‌ای مناسب برای تولید و اشتغال/ توجه به شیلات اقتصاد مقاومتی را محقق می‌کند

پرورش ماهی در نهاوند عرصه‌ای مناسب برای تولید و اشتغال/ توجه به شیلات اقتصاد مقاومتی را محقق می‌کند
شهرستان نهاوند با تولید بیش از 50 درصد از گوشت ماهی استان همدان و در اختیار داشتن بازار تکثیر و تولید بچه ماهی، ظرفیت بسیار مناسبی برای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی در این زمینه را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از پایگاه خبری گرو، اقتصاد مقاومتی که به ظرفیت‌های داخلی و بومی هر منطقه به‌عنوان محرک تولید و اشتغال توجه دارد و نسخه نجات‌دهنده اقتصاد کشور است، چندین سال است که به‌عنوان راهبرد کشورمان برای رونق تولید و اشتغال تبدیل‌شده است و در نام‌گذاری سال‌ها توسط مقام معظم رهبری نیز بر تحقق آن تأکید شده است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, پایگاه خبری گرو,

این مدل اقتصادی که درون‌گرا و برون‌نگر است به ظرفیت‌های بومی هر منطقه با توجه به استعدادهای طبیعی نگاه ویژه‌ای دارد که توجه به این موضوع و حمایت‌های مسئولان مربوطه بسیاری از مشکلات اشتغال و بیکاری را حل می‌کند.

,

شهرستان نهاوند که به گفته مسئولان دارای چندین هزار جوان بیکار است و از داشتن کارخانه‌های صنعتی و بزرگ نیز محروم است دارای استعدادهای طبیعی و منطقه‌ای بسیار مناسبی برای تولید و اشتغال است که می‌توان با برنامه‌ریزی مناسب و اختصاص اعتبارات و تسهیلات تعداد قابل‌توجهی از این خیل عظیم بیکاران را وارد بازار اشتغال کرد.

,

وجود سراب‌های خروشان و آب‌های زیاد نسبت به خیلی از مناطق کشور ازجمله ظرفیت‌ها وبرتری های طبیعی نهاوند است که بهره‌مندی از این پتانسیل‌ها راهگشا است.

,

یکی از عرصه‌هایی که در نهاوند می‌شود بر روی میزان اشتغال و ارزآوری آن برنامه‌ریزی کرد، پرورش ماهی و تولید و تکثیر انواع ماهیان سرد آبی و گرم آبی است.

,

این شهرستان هم‌اکنون بیش از 50 درصد تولید گوشت ماهی استان همدان را به خود اختصاص داده است و 100 درصد تخم چشم زده ماهی استان همدان را نیز تأمین می‌کند که این آمارها نشان‌دهنده ظرفیت بسیار فراوان در این زمینه است.

,

احمد باقری رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند در این مورد می‌گوید: در این شهرستان در حالت کلی 64 واحد پرورش ماهی گرم آبی و سرد آبی فعالیت می‌کنند که بیش از 11 درصد از کل استخرهای استان همدان را شامل می‌شوند و سالانه بیش از 2700 تن ظرفیت تولید دارند.

,

 

,

1257536

, 1257536,

 

,

وی اظهار داشت: در بخش مزارع تکثیر ماهی نیز 5 واحد در این شهرستان فعالیت می‌کنند که به دلیل شیوع بیماری VHS تولید در این بخش 50 درصد کاهش‌یافته است ولی خوشبختانه این بیماری کنترل‌شده است و امیدواریم دوباره به همان سطح قبلی از تولید برسیم.

,

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: فقط دریکی از واحدهای تکثیر در شهرستان نهاوند بیش از 1 میلیون قطعه تخم چشم زده بچه ماهی تولید می‌شود که در این زمینه 100 درصد تولید استان مربوط به نهاوند است.

,

باقری با اشاره به سودآوری مناسب این عرصه گفت: بیش از 50 درصد گوشت ماهی استان در نهاوند تولید می‌شود و 90 درصد بچه ماهی استان همدان نیز در این شهر تولید می‌شود.

,

وی با اشاره به شیوع بیماری VHS که خسارت‌های فراوانی به استخرهای پرورش ماهی نهاوند وارد آورد، اظهار داشت: در حال حاضر 22 واحد پرورش ماهی تعطیل هستند که با توجه به کنترل این بیماری مهلک به‌زودی با مساعدت‌های صورت گرفته امیدواریم دوباره به چرخه اشتغال و تولید بازگردند.

,

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند بیان داشت: در حل حاضر 42 واحد پرورش ماهی سرد آبی با ظرفیت تولید دوره‌ای 1900 تن و واحد ماهی‌های گرم آبی و 10 استخر دومنظوره با تولید 21 تن در نهاوند فعال هستند و دو واحد نیز پرورش ماهی‌های زینتی با ظرفیت تولید 19 هزار قطعه داریم.

,

 

,

1257531

, 1257531,

 

,

وی گفت: در 3 سال گذشته به دلیل بروز بیماری VHS حدود یک‌سوم از ظرفیت استخرهای پرورش ماهی نهاوند تعطیل‌شده است که اقداماتی مانند ضدعفونی و قرنطینه‌ای کردن این استخرها توسط دامپزشکی انجام‌شده است و بدهی بانکی این واحدها هم استمهال شده است و تعدادی نیز جهت راه‌اندازی مجدد موفق به اخذ تسهیلات جدید بانکی شده‌اند.

,

 

,

*** احداث استخرهای دومنظوره راه‌حلی مناسب برای رونق استخرهای پرورش ماهی

, *** احداث استخرهای دومنظوره راه‌حلی مناسب برای رونق استخرهای پرورش ماهی, *** احداث استخرهای دومنظوره راه‌حلی مناسب برای رونق استخرهای پرورش ماهی,

 

,

 باقری ادامه داد: با توجه به وجود آب مناسب در این شهرستان احداث استخرهایی به‌منظور استفاده از آب برای کشاورزی و در کنار آن بهره‌مندی از ظرفیت این استخرها در تولید و پرورش ماهی بسیار مناسب است.

,

وی گفت: شهرستان نهاوند درزمینهٔ تولید و تکثیر تخم چشم زده یکی از شهرهای شاخص کشور است که با سرمایه‌گذاری در استفاده از استخرهای دومنظوره در این بخش هم می‌توان بازهم ظرفیت‌سازی و تولید داشت.

,

رئیس اداره جهاد کشاورزی نهاوند افزود: هرکسی که درخواستی برای احداث استخرهای دومنظوره داشته باشد موردحمایت این اداره است و پس از بازدیدها سریعاً به درخواست آن‌ها رسیدگی می‌شود تا تسهیلات مناسب در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

,

وی اظهار داشت: در هر استخر به‌طور متوسط 5 نفر فعالیت می‌کنند که درمجموع بیش از 500 نفر به این حرفه مشغول هستند که می‌شود با احداث استخرهای دومنظوره این میزان اشتغال را افزایش داد.

,

 

,

1257535

, 1257535,

 

,

بسیج سازندگی سپاه نهاوند نیز به این عرصه ورود کرده است و امسال نیز قصد دارد در این زمینه تسهیلاتی را ارائه دهد.

,

میثم رحیمی مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند با اعلام مطلب فوق گفت: باهدف اشتغال‌زایی برای جوانان عزیز نهاوند این مجموعه چندین سال است که تسهیلاتی را در راستای ایجاد اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی مدنظر رهبر انقلاب به متقاضیان اعطا می‌کند.

,

وی عنوان کرد: در سال گذشته بیش از یک میلیارد و 700 میلیون تومان به متقاضیان اعطا شد که در عرصه‌های مختلفی مانند شیلات، زنبورداری، پرورش بلدرچین، پرورش قارچ و دیگر عرصه‌ها علاوه بر ایجاد اشتغال به تولید شهرستان نیز کمک شد.

,

مسئول بسیج سازندگی سپاه نهاوند گفت: پرورش ماهی نیز یکی از عرصه‌هایی است که در شهرستان نهاوند می‌تواند موفق شود و امسال در نظر داریم تسهیلاتی را به این بخش اختصاص دهیم.

,

وی ادامه داد: در سال گذشته حدود 100 میلیون تومان تسهیلات در این زمینه به متقاضیان داده‌شده است تا درزمینهٔ تولید گوشت ماهی فعالیت داشته باشند.

,

رحیمی گفت: در این زمینه 500 نفر در کلاس‌های آموزشی شرکت کردند و با کمک اداره جهاد کشاورزی آموزش‌های لازم را فراگرفتند.

,

این کسب‌وکار با سود نسبت مناسب و با توجه به ظرفیت نهاوند در این زمینه می‌تواند در سالی که از طرف مقام معظم رهبری به " اقتصاد مقاومتی؛ اشتغال و تولید " مزین شده است زمینه اشتغال جوانان جویای کار را فراهم می‌کند و باعث رونق تولید می‌شود.

,

گزارش از مهدی سهرابی

, گزارش از مهدی سهرابی, گزارش از مهدی سهرابی,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه