اخبار داغ

موکول شدن وعده ای به اواخر عمر دولت و بی عمل ماندن آن؛

قفل «مسکن اجتماعی» با کلید دولت باز نشد/ کاشت بذر ناامیدی در دل مردم

قفل «مسکن اجتماعی» با کلید دولت باز نشد/ کاشت بذر ناامیدی در دل مردم
تحقق نیافتن تعهدات دولت برای تامین مسکن کم درآمد وعده ای هم چون شعارهای دیگر دولت تدبیر و امید به‌ صورت نیمه‌کاره‌‌ رها شد و بذر نومیدی در دل این قشر کاشت.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از گام نیوز پس از اجرای  طرح مسکن مهر، دولت یازدهم طرح جدیدی را با عنوان «تامین مسکن اقشار کم‌درآمد» یا «مسکن اجتماعی» در دستورکار قرار داد که نخستین مراحل اجرایی آن در سال‌94 آغاز شد و وزارت راه و شهرسازی این طرح را به عنوان جایگزین پیشنهادی خود برای طرح مسکن مهر اعلام کرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, گام نیوز , .,

طرح تأمین مسکن اقشار کم‌ درآمد علاوه بر گروه های خاص از جمله تعاونی های کارگری افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی را شامل می‌شد و گروه‌های دیگری که تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز نبودند، اما از اقشار کم‌درآمد محسوب می‌شدند را دربر می‌گرفت که شناسایی این گروه‌ها برعهده بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گذاشته شد.

, .,

طرح مسکن اجتماعی از سوی بنیاد مسکن به‌ عنوان مجری اصلی طرح، به دو شکل خرید و ساخت مسکن ملکی، ساخت مسکن استیجار و پرداخت یارانه اجاره ‌بهاء به اجرا درآمد که سه تا چهار دهک کم درآمد جامعه را در برمی گرفت.
براساس این طرح قرار بود هر ساله ١٢٥‌هزار واحد مسکن اجتماعی در شهرها ساخته ‌می شود که این روند تا شش‌سال ادامه می‌یابد و در نهایت ٧٥٠‌هزار واحد مسکونی به اقشار کم‌درآمد تحویل داده خواهد شد.

, .,
, .,

Image result for ‫مسکن نیمه کار‬‎

, Image result for ‫مسکن نیمه کار‬‎,

منابع تامین مالی واحدهای مسکن مهر با مسکن اجتماعی تفاوت‌هایی داشت از جمله اینکه در مسکن مهر به‌ جز وام، مابقی هزینه‌ها را متقاضیان متقبل می شدند اما در مسکن اجتماعی واحد‌ها متناسب با وسع درآمد خانوار قیمت‌ گذاری می‌شود و حداکثر با  ۴۰درصد از سهم درآمد آن‌ها امکان سکونت پیدا می کنند.  در این طرح متقاضیان طی اقساط بلند مدت ۲۰ تا ۳۰ ساله قیمت واحد مسکن اجتماعی را پرداخت می‌کنند و در پایان هم مالک مسکن می‌شوند.

, ., .,

براساس قانون، تامین مسکن مورد نیاز برای اقشار آسیب پذیر و جوانان  از جمله وظایف اصلی دولت ها به شمار می رود که دولت یازدهم در این باره اقدام و حمایت خاصی به عمل نیاورد و عزم راسخ برای اجرای آن به کار نگرفت.
در آبان ماه سال ۹۳ وزیر راه با تاکید بر اینکه تمام تعهدات دولت قبل درخصوص مسکن مهر با قوت پیگیری می‌شود ابراز امیدواری کرد که پروژه مسکن مهر در سال ۹۴ جمع شود اما این وعده وزیر راه و شهرسازی در سال ۹۴ هم رخ نداد و موکول به سال ۹۵ شد.

, .,
, .,

روحانی در نیمه دوم سال ۹۵ هم گفت: مسکن مهر یکی از مشکلات دولت بود، خانه‌هایی ساخته شده بود بدون اینکه تسهیلات لازم را داشته باشد، مسجد و کلانتری و مدرسه و گاز و برق و آب و جاده در این مسکن‌ها نبود، بر این اساس دولت به مشکل برخورد، اما با همه اینها پرونده مسکن مهر تا پایان دولت یازدهم بسته می‌شود.

, .,

Image result for ‫مسکن مهر در حد وعده‬‎

, Image result for ‫مسکن مهر در حد وعده‬‎,

اگرچه طرح دولت روحانی برای خانه‌دار کردن اقشار متوسط و ضعیف ایده خوبی بود و مقامات قول اجرایی شدن آن‌ را از سال ۹۴ دادند اما این در حالی است که چهار سال از فعالیت دولت یازدهم می گذرد و شمارش معکوس پایان دولت روحانی آغاز شده است اما این وعده روی زمین مانده است.

,

تحقق نیافتن تعهدات دولت برای تامین مسکن کم درآمد وعده ای هم چون شعارهای دیگر دولت تدبیر و امید به‌ صورت نیمه‌کاره‌‌ رها شد و بذر نومیدی در دل این قشر کاشت.

, .,

همچنان بسیاری از متقاضیان مسکن اجتماعی دیده به انتظار باز کردن قفل منازل خود به دست کلید دولت آقای روحانی هستند و فراموش نخواهند کرد وعده های عملی نشده این دولت به اندازه دسته کلیدی در آمده است که در حد حرف باقی مانده است.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه