اخبار داغ

راهکاری برای تحقق اقتصاد مقاومتی؛

حلقه‌ گمشده‌ای به نام اقتصاد دانش‌ بنیان

حلقه‌ گمشده‌ای به نام اقتصاد دانش‌ بنیان
باید در راستای اقتصاد مقاومتی، همگام با این موج تغییر و تحولی جدید در خود به وجود بیاوریم زیرا دیگر نمی توان با صنایع سنتی و اقتصاد کهنه در برابر تهدیدات مصون ماند.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، اقتصاد مقاومتی مفهومی است که در سال 92 به طور رسمی توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و در دستور کار قرار گرفت. دغدغه‌های اقتصادی ایشان در طول این مدت باعث شد تا سال 95 را تحت عنوان "اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل" و سال 96 را " اقتصاد مقاومتی- تولید و اشتغال"  نامگذاری کنند تا بلکه تلاش‌های مسئولین در حوزه اقتصاد و معیشت مردم وجه جدی تری به خود بگیرد.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, آناج،,

مطرح شدن بحث اقتصاد مقاومتی در سال 92 و برجسته شدن آن در سال  95 و 96 توسط ایشان را می‌توان در چارچوب سند چشم انداز 20 ساله و اهداف افق 1404 تحلیل نمود؛ تدوین اهداف سیاسی، نظامی، امنیتی، علمی و اقتصادی و تعیین جایگاه کشور در برنامه‌های پنج ساله، یکی از ویژگی‌های این سند است که می‌تواند به عنوان راهنمای اقدام و عمل دستگاه‌های مختلف قرار بگیرد.

,

آمارها، اطلاعات و بیانات معظم له مرتبط با بخش‌های سیاسی، نظامی، امنیتی و علمی حاکی از این است که کشور در این موضوعات چهارگانه تقریبا همگام با اهداف سند چشم انداز و برنامه‌های 5 ساله پیش رفته است اما برعکس در حوزه اقتصاد این هماهنگی وجود نداشته و اقتصاد کشور از نوعی عقب ماندگی نسبت به سند چشم انداز رنج می‌برد. این عقب ماندگی به حدی است که در حال حاضر کمتر از 40 درصد از اهداف اقتصادی برنامه پنجم توسعه محقق شده است. 

,

هنگامی که کشوری با تحریم‌‌های اقتصادی مواجه می‌شود، شرکت‌های دانش بنیان به عنوان یک راهبرد اثرگذار برای مقابله با تحریم ها کاربرد خواهد داشت؛ اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که هماهنگ با سیاست‌های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی  برای مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل می‌گیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم‌ها و توطئههای گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد.

,

در سال‌های اخیر اقتصاد دانش بنیان در کشور ما نیز به‌صورت جسته گریخته مورد بررسی قرار گرفته است، اما با این وجود یکی از نقاط ضعف اقتصاد کشور پایین بودن میزان خلاقیت و نوآوری و ضعف فناوری بنگاه‌های اقتصادی است که این مسئله اقتصاد و صنعت کشور را مصرف کننده فناوری‌های خارجی کرده و این خود زمینه آسیب پذیری اقتصاد کشور را در برابر تحریم بیگانگان به وجود می آورد.

,

تجربه  این نوع آسیب‌ها در سال‌های گذشته که به علت تحریم‌های مختلف، بسیاری از بخش‌های اقتصادی کشور با مشکل مواجه کرد و نشان داد که اقتصاد ما با فاصله زیادی که از اقتصاد مقاومتی دارد در برابر انواع تهدیدهای داخلی و خارجی شکننده است، این موضوع در ابتدا اهمیت اقتصاد مقاومتی را بیش از پیش نشان داد و در ادامه نقش بی‌بدیل دانش در حل معضلات کشور برای مصون ماندن از تهدیدات احتمالی در آینده را هر چه بیشتر گوشزد کرد.

,

اهمیت اقتصاد دانش بنیان در سیاست اقتصاد مقاومتی از آن رو مطرح می‌شود که دانش یکی از نیروهای بسیار موثر در تحولات اقتصادی و اجتماعی بوده و حتی می‌توان آن را یک کالای عمومی محسوب کرد، دانش و ایده را می‌توان بدون کاهش و استهلاک با دیگران به اشتراک گذاشت و در عیل حال، علی رغم شریک شدن در دانش با دیگران، بر خلاف سایر کالاهای فیزیکی مثل سرمایه، دارایی های مادی و منابع طبیعی، استفاده از آن از کمیتش نمی‌کاهد و می‌توان از آن بارها استفاده کرد.

,

حال با توجه به این موضوع باید دانست که امروز جهان شاهد موج ششم دانش بنیانی است و ما نیز باید در راستای اقتصاد مقاومتی، همگام با این موج تغییر و تحولی جدید در خود به وجود بیاوریم زیرا دیگر نمی‌توان با صنایع سنتی و اقتصاد کهنه در برابر تهدیدات مصون ماند. 

,

به عنوان اولین گام در جهت نیل به اهداف چشم انداز 20 ساله و تحقق نقش شرکت‌های دانش بنیان در اقتصاد مقاومتی و افق 1404، توسعه صنایع هایتک و حرکت کانون‌های استقرار از درون شهر به نقاط کمتر توسعه یافته به عنوان یک  رویکرد کلی، باید نقشه راه در توسعه صنایع کشور قرار بگیرد.

,

پس از آن باید سرمایه‌های ملی و استانی را به سمت توسعه هر چه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان هدایت کنیم و از استعداد نخبگانی که دارای ایدههای تجاری هستند بخوبی برخوردار شویم و با حمایت و ترغیب بخش خصوصی از ظرفیت این بخش نیز استفاده کنیم و توسعه حلقه‌های واسط و ارتباط میان صنعت و دانشگاه و اعتماد واحدهای صنعتی به دانشگاه‌ها و دانشجویان نخبه برای استفاده از ظرفیت دانشجویان و استادان به خوبی می‌تواند اقتصاد دانش بنیان را در اقتصاد مقاومتی ضمیمه کند.

,

تحقق سهم یک درصدی بودجه های پژوهشی دستگاه‌های دولتی نیز تا حد زیادی به گسترش اقتصاد دانش بنیان در کشور کمک خواهد کرد که این ردیف بودجه‌ای در بدنه دولت، اغلب تزریق امورات غیر مربوط و به عنوان یک ردیف مازاد و تشریفاتی تلقی می‌شود.

,

حال سوال اینجاست اقتصاد دانش بنیان چگونه اقتصاد مقاومتی را محقق می‌کند؟ اقتصاد مقاومتی بر پایه خودکفایی در تمام زمینه‌ها بنا نهاده شده است و خودکفایی را در کشور مسلمان ایران می‌توان به این صورت معرفی کرد: 

,

رسیدن به جایگاه واقعی استقلال با حفظ ارزشهای اسلامی، ارکان اقتصاد دانش بنیان رابطه مثبتی با بهره وری دارند و پیامد این رابطه، کاهش بیکاری، رونق تولید داخلی، کیفیت بهتر تولیدات و خدمات، اصلاح الگوی مصرف و در واقع تحقق مؤلفههای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.

,

بنابراین در این راستا می‌توان بیان نمود اقتصاد دانش بنیان می‌تواند راهکاری برای دستیابی به این مهم باشد که نه تنها به عنوان یک نیاز اساسی برای کشورهای در حال توسعه نظیر ایران به شمار می‌آید، بلکه اجتناب از حرکت به سمت چنین اقتصادی توان رقابتی را به شدت کاهش می‌دهد. 

,

این اقتصاد با وقوع تحولات علمی و تحقیقاتی، دگرگونی عمیقی در عرصه رشد و تولید اقتصادی ایفا می‌کند و اقتصاد مبتنی بر علم و دانش موجب رشد و توسعه پایدار جامعه و در نهایت، تحقق اقتصاد مقاومتی می‌شود.

,

در نهایت چنین میتوان نتیجه گرفت که در سالیان اخیر رویکرد دولت به واردات کالاهایی که تولید آنها بدست جوانان متخصص کشور به سهولت امکان پذیر است، به‌عنوان یکی از دلایل اصلی عقب ماندگی اقتصاد دانش بنیان تلقی کرد، همچنین نمی‌توان از ضعف و انفعال پارک‌های فناوری دانشگاهها بخوص پارک علم و فناوری دانشگاه مادر استان به آسانی عبور کرد و می‌توان از دلایل عقب ماندگی و عدم توسعه اقتصاد دانش بنیان در استان آذربایجان غربی یاد کرد.

,

امید است با قوت گرفتن حلقه‌های ارتباط صنعت و دانشگاه، اقتصاد دانش بنیان جانی تازه گرفته و راه تحقق اقتصاد مقاومتی را هموارتر کند.

,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه