اخبار داغ

ظرفیت های مغفول مانده در المان‌های شهری؛

حاجی آباد؛ شهری بدون هیچ نمادی از نخل پیارم

حاجی آباد؛ شهری بدون هیچ نمادی از نخل پیارم
شهرستان حاجی آباد با داشتن بهترین خرمای منطقه و یکی از بهترین شهرهای تولیدات کننده خرمای پیارم که شهره جهانی دارد، هنوز هیچ گونه المانی از این صنعت بومی هرمزگان در این شهرستان در حوزه تولید و صنعت کشاورزی دیده نمی شود.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از فرهنگ کده؛ معرفی فرهنگ و رسوم و عقاید مردم هر شهر به صورت وسیع با به کارگیری المان های بومی منطقه در طراحی فضای شهری و معماری به توریست ها و بازدیدکنندگان نقش و اهمیت بسیار مهمی داد تا انجا که این موضوع به صورت کاملا تخصصی و علمی در امده و با سرعت زیاد در حال پیشرفت است.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, فرهنگ کده,
 
,
از آنجاییکه در حوزه خدمات شهری با هدفمند کردن درآمدها می توان پیشبرد اهداف را برنامه ریزی کرد نقش شهرداری به عنوان یکی از ارگان های اصلی و تاثیرگذار در تعیین بافت شهری و همچنین تامین کننده خدمات رفاهی عمومی نقش بسزایی در روند رو به رشد زندگی شهری دارد. این ارگان در بخش های زیر بنایی در جهت توسعه فرهنگی می تواند فعالیت های موثری داشته باشد به عنوان مثال می توان با اختصاص بخشی از درآمدها در جهت تاسیس فرهنگسراها و برگزاری سمینارهای مختلف آگاهی رسانی خانواده ها و آسیب شناسی رفتاری جهت توسعه فرهنگی گام برداشت.
,
 
,
در مناطق مختلف کشور عموما شهرداری ها تیم هایی را با عنوان تیم شهرداری تشکیل داده و تحت عنوان مجموعه فرهنگی و ورزشی شهرداری اداره می کنند که بیشتر از اینکه باعث نشاط و تحرک جامعه جوان و مسائل فرهنگی باشد مورد توجه افراد صاحب قدرت در جهت تامین منافع اقتصادی تعدادی محدود از این افراد است.
,
 
,
سوال اینجاست با اینکه در این مورد و این گونه مجموعه ها موضوع فرهنگی به ورزشی ارجحیت دارد و حال اگر شهرداری با این هزینه های هنگفت تیم داری اقدام به تاسیس فرهنگسرا و یا مجموعه های ورزشی برای جوانان و یا امکانات تفریحی عمومی در جهت گسترش توسعه گردشگری کند بهتر است؟ یا هزینه هایی که در اختیار روند اقتصادی افرادی خاص و تصمیم گیری هایی در جهت فعالیت اقتصادی ناشی از تیم داری؟
,
 
,
از سویی دیگر در شهرهای ساحلی دنیا، سواحل به عنوان یکی از جاذبه های اصلی گردشگری و منبع درآمد برای شهر و در نهایت برای مردم است، حال این موضوع اگر تاثیر مستقیم بر زندگی مردم داشته باشد می تواند نقش اثرگذاری در جهت زیبا سازی و حفظ سواحل شهری داشته باشد ضمن اینکه شهرداری شهرهای ساحلی با ابتکار و تهیه برنامه های خلاقانه و همچنین هزینه هایی در جهت فرهنگ سازی می توانند بستر رشد و توسعه فرهنگی و همچنین صنعت گردشگری را ایجاد کنند.
,
 
,
طرح هایی از قبیل گردهمایی های مردمی در جهت پاکیزگی ساحل با حضور افراد محبوب و تاثیر گذار، فراخوان در جهت ارائه طرح های زیباسازی شهری، استفاده از خلاقیت افرادخلاق و توانمند این عرصه و ارتباط با دانشگاه ها و غیره از جمله از این طرح های فرهنگ اثرگذار در راستای بسترسازی فرهنگی است.
,
 
,
المانهای بومی منطقه معرف آداب و رسوم و فرهنگ و نوع زندگی و همچنین فعالیت و یا تولیدات غالب شهر است چنانچه  این مبحث به عنوان دغدغه ای برای مسئولان باشد نمی توان آن را موضوعی پیچیده، مشکل و غیر قابل دانست چراکه یکی از بهترین راه حل های این موضوع برگزاری فراخوان و یا مسابقات طراحی سازه و معماری با توجه به آمایش های سرزمینی می تواند مورد توجه گردشگران قرار بگیرد.
,
 
,
شهرستان حاجی آباد با داشتن بهترین خرمای منطقه و یکی از بهترین شهرهای تولیدات کننده خرمای پیارم که شهره جهانی دارد، هنوز هیچ گونه المانی از این صنعت بومی هرمزگان در شهرستان حاجی آباد در حوزه تولید و صنعت کشاورزی دیده نمی شود.
,
 
,
جای تامل است که نمی توان بلوار یا فضای سبز این منطقه را مملو از درخت نخل پیارم دید و بزرگترین فضای سبز این شهر یعنی پارک کوه پایه و تپه گردشگری با درختان آکالیپتوس پوشیده شده یا میدانی که در وسط آن نخل پیارمی که نماد حاجی آباد می تواند باشد، دیده نمی شود.
,
 
,
شهرهایی مثل رفسنجان که قطب تولید پسته یا همین شهرهای نزدیک و همسایه مثل بافت که قطب تولید گردوی کشور هستند از این صنعت و تولید به عنوان نماد و المانی در سازه های شهری استفاده می کنند.
,
 
,
در حالی که تولید خرمای پیارم شهرستان حاجی آباد می تواند به عنوان یک المان شهری در جهت شناساندن ظرفیت های این شهرستان آباد به دنیا باشد این در صورتی قابل تحقق است که بسترسازی هدفمند برای آن تعریف شود. در بخش توسعه اقتصادی نیز گاها با صرف هزینه هایی هدفمند می توان اهداف را در طول زمان با یک برنامه ریزی کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به پیش برد.
,
 
,
از سویی چون یکی از دغدغه های اصلی در عصر حاضر در تمامی شهرهای جهان صرفه جویی در مصرف انرژی یا منابع آبی است و یکی از کارهای اساسی و اصلی که شهرداری شهری همچون بندرعباس که خود شهری ساحلی و ساحل نشین است با توجه به بحران آب در منطقه، می تواند بخشی از درآمد خود را به احداث یک آب شیرین کن اختصاصی برای امور شهرداری در نوار ساحلی آبهای خلیج فارس قرار دهد که هم در تامین آب آبیاری فضای سبز شهری شهر بندر عباس و هم با نظارت بر روی مدیریت مصرف، کمک زیادی به حوزه کشاورزان داشته باشد. یعنی با یک بار هزینه هدفمند هم در منابع آبی صرفه جویی و از آثار مخرب زیست محیطی احداث چاه و برداشت آب های زیرزمینی و غیره جلوگیری و بستر رشد توسعه گام و چند مرحله ای را برنامه ریزی کرد.
,
 
,
انتهای پیام/
]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه