اخبار داغ

پژوهشگر و محقق حوزه کویر لوت ایران:

موقعیت صنعت گردشگری لوت شمالی به محوریت راور، بی نظیر است/بیش از 90 درصد منطقه گندم بریان در محدوده راور است

موقعیت صنعت گردشگری لوت شمالی به محوریت راور، بی نظیر است/بیش از 90 درصد منطقه گندم بریان در محدوده راور است
راور در حال حاضر کلکسیونی از کاروانسراهای متعدد و برج های خشتی، سنگی و آجری و قلعه های تاریخی و آب انبار و حوض های دیدنی است که اگر به این کلکسیون تاریخی، جاذبه های طبیعی و استعداد های نهفته لوت را هم اضافه کنیم، این مجموعه گنجینه بی مانندی محسوب می شود که قابلیت جذب گردشگر از سراسر ایران را دارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از کاروانسرا؛ امروزه صنعت گردشگری و توریسم در دنیا به عنوان یکی از بهترین و شاید مهمترین منبع درآمد غیر نفتی محسوب می شود که پرداختن و اهمیت دادن به آن می تواند نقش بسزایی در پیشرفت و ترقی یک جامعه ایفا کند. استان کرمان با داشتن مراکز گردشگری و بناهای تاریخی فراوان، می تواند ایفاگر نقش های زیادی در این زمینه باشد. مراکزی مانند ارگ های تاریخی بم و راین، باغ شاهزاده ماهان، باغ سنگی و بادگیرهای دوقلو سیرجان، کلوت های شهداد، خانه حاج آقا علی رفسنجان، گنبد جبلیه و باغ فتح آباد کرمان تنها چند نمونه معروف و شناخته شده از این آثار و مراکز دیدنی و تاریخی استان کرمان محسوب می شود.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا, به نقل از , کاروانسرا, ؛ امروزه صنعت گردشگری و توریسم در دنیا به عنوان یکی از بهترین و شاید مهمترین منبع درآمد غیر نفتی محسوب می شود که پرداختن و اهمیت دادن به آن می تواند نقش بسزایی در پیشرفت و ترقی یک جامعه ایفا کند. استان کرمان با داشتن مراکز گردشگری و بناهای تاریخی فراوان، می تواند ایفاگر نقش های زیادی در این زمینه باشد. مراکزی مانند ارگ های تاریخی بم و راین، باغ شاهزاده ماهان، باغ سنگی و بادگیرهای دوقلو سیرجان، کلوت های شهداد، خانه حاج آقا علی رفسنجان، گنبد جبلیه و باغ فتح آباد کرمان تنها چند نمونه معروف و شناخته شده از این آثار و مراکز دیدنی و تاریخی استان کرمان محسوب می شود.,

چند سالی است که شهرهایی مانند فهرج، بم و شهداد کارهای زیربنایی خوب و قابل تاملی برای رونق این صنعت انجام داده اند و با ایجاد مراکز گردشی و احداث بوم گردها، گام های مثبتی را در این راه برداشته اند. اما هنوز هم مناطق زیاد و بی شماری در سطح استان وجود دارند که برای معرفی و شناساندن آنها هیچ کاری انجام نشده و هم‌چنان ناشناخته باقی مانده اند. شهرستان راور که از حدود دوهزار سال قبل تا کنون، محل عبور و گذر زوار امام رضا(ع) محسوب می شود، یکی از این مناطق است.

,

برای این که بیشتر، با اهمیت و ارزش شهرستان راور در مسیر گردشگری و توسعه صنعت توریسم و منابع گردشگری آن آشنا شویم، میزبان اکبر رشیدی مقدم، پژوهشگر و کویر شناس برجسته استان بودیم و گپ و گفت مفصلی را با وی ترتیب دادیم که خلاصه آنرا در زیر می خوانیم؛

,

از سال 203 ه.ق که وجود بزرگوار امام رضا (ع) در خراسان مدفون گردیده، تا به امروز، هرساله میلیون ها نفر به شوق زیارت بارگاه مقدس امام هشتم بار سفر می بندند و عازم این دیار می شوند و چون کرمان در مسیر تجاری بندر عباس به خراسان قرار دارد، مسیر کرمان، راور، کویر لوت، فردوس، تربت حیدریه و مشهد، مهمترین مسیر سفر از مناظق جنوبی و جنوب شرق و حتی شرق ایران محسوب می شود. بنابراین راور که شمالی ترین شهرستان استان کرمان محسوب می شود، می تواند نقش مهمی را در جذب گردشگر و رونق توریسم ایفا کند.

,

بیش از 90 درصد منطقه گندم بریان در محدوده راور است

, بیش از 90 درصد منطقه گندم بریان در محدوده راور است,

راور از دو جهت قابلیت تبدیل شدن به قطب صنعت توریسم را دارد، 1-پتانسیل بالای گردشگری در مناطق خشک و بیابانی 2- ظرفیت بالای راور برای جذب گردشگر و بازدید از آثار تاریخی، تفریحی و گردشگری.

,

در مورد اول باید گفت؛ لوت سطح بسیار گسترده ای دارد. بیش از 170 هزار کیلومتر مربع و کفه لوت 80 هزار کیلومترمربع است که وسعت همین کفه لوت، از خیلی کشورهای اروپایی و حتی حوزه خلیج فارس نیز بیشتر است. اگر کویر لوت ایران را به منطقه شمالی، مرکزی و جنوبی تقسیم کنیم، در لوت مرکزی با محوریت شهرستان کرمان و لوت جنوبی با مرکزیت شهرستان های بم، فهرج، نرماشیر و ریگان، کارهای خوبی در زمینه شناخت و معرفی لوت انجام شده اما در لوت شمالی و به مرکزیت راور با اینکه طبق نقشه تقسیمات کشوری حدود 90 درصد از منطقه گندم بریان را در خود جای داده است، تقریبا هیچ کاری برای پیشبرد و استفاده خوب از این مناطق بکر و بی نظیر انجام نشده است.

,

کاروانسراهای منطقه راور، بی نطیر هستند

, کاروانسراهای منطقه راور، بی نطیر هستند,

وجود بیش از 10 کاروانسرای موجود و تخریب شده از 30 کاروانسرای شناخته شده در استان کرمان مانند هروز، آب بید، حوض پنج، حرجند، چاه کورو، دربند و ... که در نوع خود بی نظیر هستند، منطقه گندم بریان؛ تنگه رتیل که بزرگترین تنگه کویر لوت است؛ بخشی از رودخانه شور؛ جنگل های کویری مانند جنگل حر، عراقی و گل تاغ؛ آبشار مکی و چندین اثر طبیعی و ژئوتوریسمی دیگر در این منطقه نشان از ظرفیت بالا و پتانسیل خوب لوت شمالی و شهرستان راور، در زمینه جذب گردشگران طبیعی که به دنبال دیدن پدیده های زمین شناسی هستند را دارد.

,

برای مثال در باب همین آبشار مکی می توان گفت که روستای مکی در 35 کیلومتری شرق راور و در همسایگی بخش شمالی کویر لوت قرار دارد. در این روستا، تنگه ای پوشیده از انجیر وحشی، بنه، علف شور، بادام کوهی درمنه دیده می شود که آبشار زیبایی را نیز دردل خود جای داده است. این آبشار در مسیر جریان خود، بستر سنگی رودخانه را فرسایش جالبی بخشیده و با ریزش 12 متری برحوضچه سنگی، صدای خروشانی را در دره مکی می پراکند. صدایی که شنیدن آن در حاشیه کویر لوت، جالب توجه است.

,

مهمترین مسئله، شناسایی و معرفی جاذبه های توریستی راور است

, مهمترین مسئله، شناسایی و معرفی جاذبه های توریستی راور است,

اما چگونه می توان گام های خوب و مثبتی را برای ترویج و گسترش این کار برداشت؟

,

مهمترین مسئله، شناسایی جاذبه ها و مکان های گردشگری و توریستی راور است. علاوه بر مناطقی که در بالا برای جذب علاقمندان پدیده های زمین شناسی اشاره کردم، وجود جاذبه هایی مانند آبشار فیض آباد، برج امیرنخعی، سرو چندین هزار ساله طرز و روستاد تاریخی گوجهر از نمونه های بارز و باارزش گردشگری راور محسوب می شود. علاوه بر آن هنوز هم نقاطی وجود دارد که به دلایل گوناگون کمتر شناسایی و معرفی شده اند که باید در این زمینه تلاش بیشتری انجام شود.

,

بحث آموزش و به روز رسانی اطلاعات مردم منطقه یکی دیگر از مسائل مهم است. باید در این زمینه کار شود و اهالی محل ضمن آشنا شدن با این منابع زیبا و خدادادی در جهت آگاهی بیشتر و سعی در معرفی آنها گام های اساسی بردارند.

,

آماده سازی زیرساخت ها یکی از مسائل مهم دیگری است که باید در این زمینه مورد بررسی قرار گیرد. ایجاد بوم گردهای مناسب( البته به تازگی چندین بوم گرد در راور و فیض آباد راه اندازی شده است)، ساخت و راه اندازی مراکز اقامتی موقت و تفریحی با امکانات مناسب، بهسازی راهها و یا آسفالت جاده های منتهی به جاهای بکر که امکان تردد در آنها سخت است، نصب تابلو ها و پخش تراکت برای اطلاع رسانی بیشتر در سطح شهر و حتی جاده ها، از بهترین کارهایی است که می توان در این زمینه انجام داد.

,

و کلام آخر......

, و کلام آخر......,

راور در حال حاضر کلکسیونی از کاروانسراهای متعدد و برج های خشتی، سنگی و آجری و قلعه های تاریخی و آب انبار و حوض های دیدنی است؛ که اکثرا سالم مانده اند زیرا در کویر لوت و حوالی آن به علت بارش کم باران، اکثر بناها از عمر بیشتری برخوردارند. اگر به این کلکسیون تاریخی، جاذبه های طبیعی و استعداد های نهفته لوت را هم اضافه کنیم، این مجموعه گنجینه بی مانندی محسوب می شود که قابلیت جذب گردشگر از سراسر ایران را دارد. با این اوصاف امید می رود روزی شاهد آن باشیم با همت مسئولان، علاقمندان و پشتکار اهالی، شاهد بهره برداری از این گنج بی بدیل در جهت بارورنمودن­ جامعه محلی باشیم چرا که این شهرستان توانایی شکوفایی و پیشرفت را با اتکا به صنعت گردشگری در خود نهفته دارد.

,

خبرنگار هادی کاربخش

, خبرنگار هادی کاربخش,

انتهای پیام/

]
  • برچسب ها
  • #
  • #
  • #

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه