اخبار داغ

گزارش خبری/

رفوزه شدن دولت در عرصه اقتصاد/ اعتراف معاون نوبخت به تعطیلی 65 درصدی واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی

رفوزه شدن دولت در عرصه اقتصاد/ اعتراف معاون نوبخت به تعطیلی 65 درصدی واحدهای تولیدی خراسان‌جنوبی
تعطیلی 65 درصدی واحدهای تولیدی و رکود بر جامعه باعث شد تا اینبار خود دولت بر آن صحه گزارد و از آمارهایی که مدت ها مخفی شده بود پرده بردارد.
[

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، یکی از چرخه‌های اقتصادی و تولیدی کشور واحدهای صنعتی هستند که در سال‌های اخیر کمتر به آن توجه شد تا جایی که به تعطیلی 65 درصدی انجامید.

, شبکه اطلاع رسانی راه دانا,

 

,

صنایع کوچک و متوسط حدود 95 درصد صنایع کشور را تشکیل می‌دهد و این نشان می دهد که صنایع کوچک و متوسط نقش مهمی در چرخه اقتصادی کشور دارند و باید در اولویت سیاست‌های هر دولتی قرار گیرند.

,

 

,

مشکل عمده واحدهای صنعتی در شرایط کنونی عدم نقدینگی لازم و تامین سرمایه در گردش است که برای رفع این مشکلات نیاز به حمایت جدی دولت داشت تا از تعطیلی این واحدها و در نتیجه بیکاری چندین هزار نفر جلوگیری می شد.

,

 

,

واحدهای صنعتی خراسان جنوبی نیز از این مشکلات مستثنی نبودند و این مشکلات سبب شد تا برخی از واحدها نتوانند در برابر سیاست های دولت داوم بیاورند و در نتیجه تعطیل شدند.

,

 

,

خراسان جنوبی علی رغم اینکه از معدن سرشاری برخوردار است اما عدم مدیریت درست و سیاست های منفعل دوبت تدبیر و امید هر روز محروم تر از گذشته می شود در حالی که باید به صورت ویژه دیده می شد زیرا تعطیلی واحدهای صنعتی مساوی با بیکاری تعداد زیادی از افراد و در نتیجه مهاجرت و خالی شدن یک استان مرزی است.

,

 

,

از جمله سیاست‌هایی که دولت برای حمایت از واحدهای صنعتی دارای مشکل در پیش گرفته بود تسهیلات رونق تولید به این واحدها بود اما اینکه این تسهیلات به کجا رفتند که اکنون خود دولت اقرار به تعطیلی 65 درصدی می کند مشخص نیست.

,

 

,

استناد این گزارش تنها سخنان خود مدیران دولت تدبیر و امید است که میتوان دریافت اکنون و پس از مدت ها دولت متوجه نقص کار خود شده است.

,

 

,

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی در تاریخ 22 اردیبهشت‌ماه سال 95 گفته بود: 65 درصد صنایع مستقر در شهرک‌های صنعتی استان وابسته به صنعت ساختمان هستند.

,

 

,

عباس جرجانی ادامه داد: 306 واحد در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان وجود دارد که از این تعداد 81 واحد معادل 27.36 درصد تعطیل هستند.

,

, ,

وی با بیان اینکه 50 درصد واحدهای صنعتی استان در شهرک‌های صنعتی واقع هستند، افزود: از 306 واحد صنعتی در استان 69 واحد با ظرفیت کمتر از 50 درصد، 118 واحد بین 50 تا 70 درصد ظرفیت و 38 واحد نیز بالای 70 درصد فعالیت می‌کنند.

,

 

,

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی تصریح کرد: در مرکز استان 155 واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد 40 واحد تعطیل است.

,

 

,

جرجانی با بیان اینکه 7 میلیارد و 700 میلیون تومان اعتبار ملی در سال‌های 92 ،93 و 94 به واحدهای صنایع کوچک و متوسط خراسان جنوبی اختصاص یافته است، افزود: در این راستا سال گذشته 17 مورد از واحدهای صنعتی تعطیل راه اندازی شد.

,

 

,

وی همچنین در تاریخ 21 مردادماه 95 و به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک باری دیگر در بین خبرنگاران حاضر شد و گفت: امسال 160هزار میلیارد ریال برای واحدهای صنعتی کشور اختصاص یافت که واحد های نیمه تعطیل بدون لحاظ شدن چک های برگشتی و بدهی معوق می توانند از آن بهره مند شوند.

,

 

,

جرجانی ادامه داد: تا پایان وقت اداری 20 مرداد ماه 95، 471 واحد در سیستم بهین یاب استان ثبت نام کرده اند که از این تعداد مشکل 225 واحد در کار گروه های استانی بررسی شد و 220 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شدند.

,

 

,

در تاریخ 27 مهرماه 95 ، یزدانی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به خراسان جنوبی سفر کرد و در طی آن به چند واحد تولیدی شهرک صنعتی بیرجند سفر کرد تا با مشکلات آن ها آشنا شود.

,

 

,

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در جمع خبرنگاران به طرح رونق تولید اشاره کرد و گفت: متناسب با درخواست کارگروه‌ها و نوع تسهیلاتی که پیش‌بینی شده برای سرمایه در گردش واحدهای کوچک یک‌میلیارد تومان پیش‌بینی اولیه شده و برای تکمیل طرح‌های صنعتی بالای 60 درصد 2 میلیارد تومان و برای بنگاه‌های متوسط سه میلیارد تومان پیش‌بینی شده و در مجموع 160 میلیارد تومان برای 10 هزار واحدی که مدنظر بوده و 2 هزار طرح صنعتی با این میزان تا پایان سال می‌توانند به بهره‌برداری کامل یا به ظرفیت واقعی برسند.

,

 

,

وی خاطرنشان کرد: در خراسان جنوبی از 405 واحد که برای دریافت تسهیلات رونق تولید در نظر گرفته شده 125 واحد در چرخه قرارداد با بانک قرار گرفته‌اند.

,

 

,

در خصوص این مبحث باید یادآور شویم متاسفانه در حالی که مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی از ثبت نام 417 واحد و معرفی شدن 220 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل خبر داده بود اما معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت این میزان را به 125 واحد تقلیل داد.

,

 

,

اینکه چه شده است تا در عرض 2 ماه از تعداد واحدهای اعلام شده 95 مورد به یکباره کاهش پیدا کند جای بسی تأمل دارد که آیا آمارها اشتباه بوده و یا اینکه این واحد ها را از دریافت تسهیلات محروم کرده اند.

,

 

,

با تمام این موارد و سخن گفتن از اعطای 160 میلیارد تسهیلات، اما هنوز سه ماه از این جریانات نگذشته بود که احتشام رئیس اتاق بازرگانی بیرجند در تاریخ 4 دی ماه 95 در جلسه بررسی مسائل و مشکلات بخش صنعت، معدن وتجارت خراسان جنوبی اظهار کرد: 65 درصد واحدهای تولیدی استان زیر 50 درصد ظرفیت فعالیت می کردند که با تزریق سرمایه در گردش امیدواریم این درصد کاهش پیدا کرده باشد.

,

 

,

احتشام با اشاره به اینکه 26 درصد واحدهای تولیدی استان بین 50 تا 70 درصد ظرفیت فعالیت دارند، تصریح کرد:  تنها 9 درصد واحدهای تولیدی خراسان جنوبی با ظرفیت بالای 70 درصد فعالیت دارند.

,

 

,

این سخنان تذکری بود به مدیران دولتی تا چاره ای برای این شرایط در نظر گیرند و اوضاع را به سمت رونق پیش ببرند اما متاسفانه هرچه گذشت رکود بر جامعه حکم فرما شد و واحدهای تولیدی نیز یکی پس از دیگری به سمت تعطیلی کشیده شدند.

,

 

,

بارها این شرایط تعطیلی کارخانه ها، وجود رکود در جامعه عدم اشتغال و بیکاری به مدیران خراسان جنوبی تذکر داده شد اما متاسفانه گوش کسی برای چنین سخنانی برهکار نبود و مدام از آمارهایی نام می برند که با شرایط موجود به هیچ وجه سازگار نبود.

,

 

,

این شرایط مدیران و پایبندی به آمارهایی که به صورت برای دفاع از دولت تدبیر و امید ارائه می کردند آنقدر ادامه داشت تا جایی که پنج شنبه گذشته و در اولین کنفرانس ملی فرصتهای سرمایه گذاری در حوزه صنعت خراسان جنوبی که در منطقه ویژه اقتصادی بیرجند برگزار شد واعظ مهدوی معاون امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور پرده از تمامی این موضوعات برداشت و آماری ارائه داد که به کم کاری خود دولت و دولت مردان اشاره داشت.

,

 

,

معاون امور علمی و فرهنگی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: گزارشی که با همکاری سازمان صنعت معدن و تجارت تهیه و در اختیار ما قرار داده شده است نشان می دهد که حدود 65 درصد صنایع تولیدی موجود استان فعال نیستند.

,

, ,

وی ادامه داد: مطالعات مختلف این را نشان داده است که توسعه کشورها با تولید حاصل می شود.

,

 

,

این سخنان تلخ اما واقعی که پس از چهار سال توسط یک مسئول دولتی زده می شود نشان از این دارد که نه تنها در بحث رونق اقدامی صورت نگرفته است بلکه نشان از این دارد که هر روز بر رکود در جامعه افزوده می شود.

,

 

,

در حالیکه در ابتدای سال 95 آمار تعطیلی واحدهای تولیدی توسط مدیرعامل شهرک‌های صنعتی خراسان جنوبی 27.4 درصد اعلام شده بود و اظهار امیدواری نیز شد که با تزریق اعتبارات دولتی کاهش یابد اما در ابتدای سال 95 به رقم حیرت انگیز و بی سابقه 65 درصدی افزایش پیدا کرد تا تمامی آمارهای مدیران را به زیر سوال ببرد که در دولت تدبیرو و امید، امیدها به ناامیدی تبدیل شده است.

,

 

,

اینکه چرا مسئولان دولتی در طول این سال ها از عدم وجود رکود و رونق اقتصادی یاد می کردند و مدام بر آن اصرار داشتند و مخالفین سخنان خود را افرادی بی سواد معرفی می کردند مشخص نیست اما اینبار یک مسئول دولتی و معاون دکتر نوبخت از تمامی این اصرارها و آمارهای نجومی پرده برداشت و آماری را ارائه داد که مدت ها مخفی شده بود.

,

 

,

رونق توسعه و رشد هر استان قبل از هر چیز به ارائه آمارهای درست و دوری از دروغ بر می گردد زیرا اگر مرتبا بر آمارهای نجومی دل خوش کنیم و خود و دیگران را به سخره گیریم هیچ زمانی رنگ و بوی توسعه را نخواهیم چشید.

,

 

,

دولت تدبیر و امید خود را دولت راستگویان معرفی کرد اما هر روزی که به پایان آن نزدیک می شویم می بینیم که چه دروغ هایی به مردم گفته شده است و اکنون به وضوح دیده می شود و توسط خود مسئولان دولتی قابل انکار نیست.

,

 

,

امید است روزی شاهد مسئولانی باشیم که به دور از هر دروغی توسعه استان را ملاک ارزیابی خود قرار دهند نه اینکه برای به دست آوردن اندکی رای از آمارهای نجومی استفاده کنند هر چند مردم هوشیارتر از آنهایند.

,

 

,

انتهای پیام/

]

به اشتراک گذاری این مطلب!

ارسال دیدگاه